Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Äh. En itse huomannut tuota kohtaa, jossa juoruiltiin kovasti omista kiinnostuksista.

Itselläni CV sisältää lyhyesti koulutuksen, työpaikat, kielitaidon ja työstä riippuen tarkennuksia erityisiin osaamisalueisiin. IT-alalla joidenkin järjestelmien tuntemus tms.

Kuitenkin esimerkiksi hakemus sähköpostilla sisältää muutamia lauseita itsestäni. Liitteenä CV ja ehkä myös tulevaisuudessa koulu- ja työtodistuksia. Ammattikoulun papereilla ja perusduunarin työtodistuksilla nyt tässä vaiheessa voi pyyhkiä persettä. Katsoo sitten tuon seuraavan kouluasteen jälkeen tarkemmin. :D

Tervetuloa meille hommiin. ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tarkotus ei tosiaan ole tota hakemusta moittia, totesin vaan ettei skulaa meidän alalla. Ja itseasissa toi on aika syväluotaava monelle muullekin alalle IMO. Ainakin kun puhutaan ns. perusduuneista.

Joo siis en todellakaan ottanut nokkiini, koska tuo mun hakemusformaattihan tuotti toivotun lopputuloksen eli kutsun haastatteluun tms. erittäin usein. Se on hyvä vaan, että syntyy keskustelua. Jos tuo ei teillä toimisi, niin pitäähän sekin tuoda esille. Itse koin koko työnhakuprosessin lähinnä rasitteena ja jos voin sitä jonkun osalta helpottaa, niin hyvä.

jarhulle: Ettei vaan jää väärinkäsityksiä, niin siihen CV:hen tulis vielä toinen sivu, kuten tekstiosasta käy ilmi.

edit: taisitpa huomata sen.

jarhulle: Ettei vaan jää väärinkäsityksiä, niin siihen CV:hen tulis vielä toinen sivu, kuten tekstiosasta käy ilmi.

edit: taisitpa huomata sen.

Jep, tuo edit-nappula on todella kätevä. Melkein kerkesin jo kommentoida tätä.

Ja niin taisin lopulta tehdä joka tapauksessa. :jahas::hyper:

Sellainen asia tuli mieleen tässä työnhakuilmoituksia katsellessa, että jos ilmoitus on kirjoitettu englanniksi, niin pitäisikö yhteyshenkilölle soittaessa puhua myös englantia? Olettaen siis, että nimestä päätellen suomalainen jannu linjan toisessa päässä. Tuntuu vaan jotenkin oudolta puhua suomalaiselle vieraalla kielellä...

Seuraavassa oman CV:ni hieman mukaillun versio ensimmäinen sivu.

katso liitettä 36648

Seuraavalla sivulla tulisivat vielä kielitaito, tietokoneosaaminen ja omat kiinnostuksen kohteet paperin vasempaan reunaan ranskalaisilla viivoilla listattuna ja samalla tavalla otsikoituna. Lopuksi päiväys ja allekirjoitus. Itse jopa skannasin allekirjoitukseni ja liitin sen kuvana ko. tiedostoon.

Paljon hyvää asiaa, mutta:

Samoilla linjoilla Widowmakerin kanssa. Tiivistä CV yhteen sivuun ja asiat aikajärjestyksessä uusimmasta vanhimpaan. Ensin työkokemus, sitten koulutus ja loppuun jotain erikoistaitoja taikka harrastuksia + potentiaaliset suosittelijat. Jos kaikki ei mahdu yhdelle sivulle niin tiputa harrastukset, jonninjoutavat kesätyöt ja joku aikaisempi koulutus pois (esim. lukio). Lisäksi en ole vielä missään nähnyt CV:tä jossa olisi allekirjoitus taikka kiinnostuksen kohteet mukana. Ne kuuluvat sinne yksilölliseen hakemukseen.

Työ- ja koulutodistukset kannattaa ottaa mukaan haastatteluun, eikä välttämättä tunkea mukaan liitteiksi. Nehän ovat jo ilmaistu CV:ssä.

Mites muuten olette menetelleet kun työpaikka ilmoituksessa lukee "Työkiireiden vuoksi emme vastaa puhelin- tai sähköpostitiedusteluihin."?

Kiinnostaisi paikka todella ja vähän lisää tietoa haluisin myös paikasta ennen hakemuksen sisään laittoa, mutta eipä varmaan kannata soittaa ja kysellä lisää.
Jollei viikkoon kuulu mitään kun on hakemuksen laittanut niin kannattaako soittaa ja kysyä paikasta tai onko peli jo menetetty?

Ollaan oltu soittamatta asiasta. Viimeksi soitin silti, sihteeri vastasi ja lupasi että palaavat asiaan. Eivät palanneet, eli taitavat oikeasti tarkoittaa tuota. Ymmärtäähän sen jos esim. sata ihmistä soittaa pienen firman toimitusjohtajalle ja kyselee samat kysymykset.

Sellainen asia tuli mieleen tässä työnhakuilmoituksia katsellessa, että jos ilmoitus on kirjoitettu englanniksi, niin pitäisikö yhteyshenkilölle soittaessa puhua myös englantia? Olettaen siis, että nimestä päätellen suomalainen jannu linjan toisessa päässä. Tuntuu vaan jotenkin oudolta puhua suomalaiselle vieraalla kielellä...

Tuskinpa jos siellä joku suomalainen vastaa. Mulla ainakin vasta ite haastattelussa puhuttiin englantia.
Sen hakemuksen kun pistää englanniksi niin siinähän sitä jo näkee jonkun verran että onko hajuakaan.

Kävinpä tänään työhaastattelussa pikaisesti. Haussa oli yksi kuukausipalkkainen työ. Alun perin annettiin ymmärtää että paikkoja olisi avoinna useampi. Noh kävin sitten haastattelussa kahden eri ihmisen tentittävänä, ja sainkin kuulla että niitä paikkoja ei ole kuukausipalkkaisena kuin tasan yksi. Yhtäkkiä multa kysyttiin että jos heillä ei ole tarjota mulle kuukausipalkkasta työpaikkaa niin miltä musta tuntuis tehdä töitä kausityöntekijä tuntipalkalla. Tuntipalkkalaisena palkka laskisi about 2-3e/h.

En tiedä onko toi vaan yleistä kysyä noin(?), mutta itselle tuli fiilis että tekivät jo siinä heti päätöksen ettei ota kuukausipalkkalaiseksi kun tarjosivat muuta hommaa. Muilla vastaavia tilanteita?

Niin tai sitten ne ei ota ketään oikeesti kuukausipalkkalaiseks :rolleyes: Sillä ilmolla saa vaan jengin hakemaan paikkaa.

No ehkei. Mutta on ne jotkut kyllä niin saatanan ketkuja. Todelliset työehdot voikin olla sitten vähän erilaiset kuin mitä ilmossa on lupailtu.

Kiinnostaisi tehdä töitä koulun ohella viikonloppuisin. Kiinnostava paikkakin olisi tiedossa. Kannattaako käydä paikan päällä kysymässä vai puhelinsoitto?

Kiinnostaisi tehdä töitä koulun ohella viikonloppuisin. Kiinnostava paikkakin olisi tiedossa. Kannattaako käydä paikan päällä kysymässä vai puhelinsoitto?
Moniin paikkoihin ei pääse sisään tuosta noin. Suosittelen että soitat ensin ja sovit "näyttäytymisen".

Hei kertokaapa voinko antaa työsopimuksen työtodistuksen sijasta työtä haettaessa. Työtodistus toimisi siis todisteena siitä, että olen ollut nykyisellä työnantajalla useamman vuoden. Saako työntekijän ja työnantajan välistä työsopimusta paljastaa kolmannelle osapuolelle (ts. estääkö laki tämän)? Työtodistusta minulla ei ole koska olen vieläkin työsuhteessa ja pelkään että väliaikaisen työtodistuksen pyytäminen voisi muuttaa työnantajani suhtautumista minuun.

Hei kertokaapa voinko antaa työsopimuksen työtodistuksen sijasta työtä haettaessa. Työtodistus toimisi siis todisteena siitä, että olen ollut nykyisellä työnantajalla useamman vuoden. Saako työntekijän ja työnantajan välistä työsopimusta paljastaa kolmannelle osapuolelle (ts. estääkö laki tämän)? Työtodistusta minulla ei ole koska olen vieläkin työsuhteessa ja pelkään että väliaikaisen työtodistuksen pyytäminen voisi muuttaa työnantajani suhtautumista minuun.

Oletko varma, että haluavat sen tiedon? Minulta ei ole kukaan koskaan kysynyt mitään todistuksia, työtodistuksia tms. ovat vaan kysyneet tietysti tiedot.

Nyt olen muuten aika mielenkiintoisessa prosessissa. Ensiksi soitti headhuntteri ja haastatteli. Sitten myyntipäällikkö, jonka jälkeen toimari. Sitten euroopan pomo. Ja sen jälkeen euroopan hr-pomo... Näyttäisi olevan sellainen 6-7 haastattelun homma. Lisäksi pyysivät liudan suosittelijoita. Ja jokainen haastattelu on ollut englanniksi ja kestänyt vähintään tunnin. En edes ole vielä mitenkään luvannut mennä heille duuniin vaan odotan mahdollista tarjousta. Sinänsä ihan mielenkiintoista, että pääsee tutustumaan näin pitkälle yritykseen. Ja ehkäpä siinä onkin se idea.

Ensiksi soitti headhuntteri ja haastatteli. Sitten myyntipäällikkö, jonka jälkeen toimari. Sitten euroopan pomo. Ja sen jälkeen euroopan hr-pomo... Näyttäisi olevan sellainen 6-7 haastattelun homma. Lisäksi pyysivät liudan suosittelijoita.

No nyt alkaa olemaan kyllä aika boss-titteleitä kyllä tulossa. Mitä helvetin Euroopan kuningasta susta ollaan leipomassa :D

Hei kertokaapa voinko antaa työsopimuksen työtodistuksen sijasta työtä haettaessa.
En näe mitään estettä sille ettetkö voisi näyttää paperia jossa olet toinen sopimusosapuoli.
Vai lukeeko siinä "luottamuksellinen"?
Kyllä minäkin miettisin kaksi kertaa ennenkuin pyytäisin väliaikaista työtodistusta nykytyönantajalta ellet ole avoimesti kertonut hakevasi muita hommia.

vinkki: Brian Tracy - 21 ways to get the job you want
eti toi kasettisarja. oikeen hyvä.

http://www.briantracy.com/catalog/product.aspx?cid=1&pid=3&cmpid=2162&AID=CD14

In my 67 minute audio-CD Program, 21 Great Ways to Get the Job You Really Want, I show you how to:

* Realize your full potential by getting and keeping an excellent job
* Write a resume that gets results and the job you are looking for
* Learn the strategies and methods for finding and keeping your ideal job
* Decide where you want to work and whom you want to work for
* Interview like a champion and negotiate the higher pay you deserve
* Get a better, higher paying job immediately that will give you the very best pay and the greatest opportunities for the future

No nyt alkaa olemaan kyllä aika boss-titteleitä kyllä tulossa. Mitä helvetin Euroopan kuningasta susta ollaan leipomassa :D

Huvittavaa, että kyseessä ei edes ole lopulta mitenkään kovin kummoinen duuni. Heillä on kai sellainen käytäntö, että ollaan perusteellisia. Lähinnä kai kyse on siitä, että halutaan keskustella mahdollisen ehdokkaan kanssa eri vinkkeleistä. Halvemmaksi se kai tulee lopulta kuin että palkataan aivan väärä henkilö ja yritetään sitten päästä hänestä eroon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom