Treeni-osion yleiset kysymykset

Layne Nortonin PHAT. Googlella löytyy ja täälläkin siitä on ketju.
Voiko noita hypertrophy päivän apuliikkeitä soveltaa vaihtamalla samantyylisiin liikkeisiin esim ristikkäistalja vinopenkillä perus flaisseihin vinopenassa jne. Ja voihan tohon ottaa yhden liikkeen vielä takaolkapäille? :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voiko noita hypertrophy päivän apuliikkeitä soveltaa vaihtamalla samantyylisiin liikkeisiin esim ristikkäistalja vinopenkillä perus flaisseihin vinopenassa jne. Ja voihan tohon ottaa yhden liikkeen vielä takaolkapäille? :D

Varmasti voi, mutta miksi vaihtaa taljaflyesit käsipainoilla tehtäviin? Taljassa tehtynä paljon parempi liike bodailuun. Pysyy veto kokoajan päällä, eikä lopu siinä vaiheessa kun paino ylittää olkapään. Takaolkapäitä kannattaakin tehdä lisäksi.

Kun treenaan kolmijakoisella ja mulla on siinä yhtenä päivänä rinta,olkapäät,ojentajat, niin onko tossa treenissä edes pakko treenata etuolkapäitä enää esim pystypunnerruksella, kun ne ottaa rinnan treenauksessa osumaa kummiskin. eli tekisin vain sivuolkapäitä ja takaolkapäitä?

Kun treenaan kolmijakoisella ja mulla on siinä yhtenä päivänä rinta,olkapäät,ojentajat, niin onko tossa treenissä edes pakko treenata etuolkapäitä enää esim pystypunnerruksella, kun ne ottaa rinnan treenauksessa osumaa kummiskin. eli tekisin vain sivuolkapäitä ja takaolkapäitä?

Itse en ainakaan näe syytä tehdä etuolkapäille mitään erillistä liikettä. Kuitenkin ottavat osumaa lähes kaikista punnerruksista, ja osalla saattaa mennä rasitus sinne, vaikka ei olisi tarkoituskaan. Sen sijaan takaolkapäät saattaa usein jäädä jopa treenaamatta.

Itse en ainakaan näe syytä tehdä etuolkapäille mitään erillistä liikettä. Kuitenkin ottavat osumaa lähes kaikista punnerruksista, ja osalla saattaa mennä rasitus sinne, vaikka ei olisi tarkoituskaan. Sen sijaan takaolkapäät saattaa usein jäädä jopa treenaamatta.
niin vähän ajattelinkin ja takaolkapäihin olisi tarkotus panostaa vähän kovemmin. Suosittelisitko montaa sarjaa ja liikkeitä tossa treenissä takaolkapäille ja sivuolkapäille?

niin vähän ajattelinkin ja takaolkapäihin olisi tarkotus panostaa vähän kovemmin. Suosittelisitko montaa sarjaa ja liikkeitä tossa treenissä takaolkapäille ja sivuolkapäille?

Kuitenkin kyseessä 3-jakoinen ja monta lihasryhmää samassa treenissä, ettei sinne nyt kamalasti sarjoja ja liikkeitä voi änkeä, jos ei montaa tuntia salilla halua viettää. Mitä tuohon nyt sanoisi, 3 sarjaa pystypunnerrusta, 3 sarjaa vipareita tai pystysoutua ja siihen vaikka 2-3 sarjaa takaolkapäitä.. Panosta laatuun ja tee kovaa, niiin ei tarvitse älyttömästi hinkata :) Ja henkilöstäkin riippuu, katso montako sarjaa olet aikaisemmin tehnyt vastaavassa treenissä ja jatka samaa rataa, siirrät vaikka sivulohkolta yhden setin takaolille, mikäli näitä et aikaisemmin ole tehnyt. On niin yksilöllisiä juttuja nämä.

leveet soudut ja ylätaljat/ leuat vörkkii takahartioita hyvin jo, jos ja kun niitä on ohjelmassa.

Aattelin lähtee toteuttaa 6 treeniä viikossa ja siirryn siis 4 jakoisesta jota tehny 5 krt viikossa. Treenitaustaa on jonkun verran ja ihan kokeiluna 6 jakoinen lähtis käyntii. Kysyn siis täältä että miten ois fiksuinta jakaa 6 jakoinen jos treenit menis 3on1off ja kierto on 8pv?

parasta tapaa yleisesti tuskin on, koska jokaisella on ne omat mielihalut jne. mutta esim näin:
1. rinta
2. yläselkä
3. takareidet
4. -
5. hartiat, ojentajat
6. etureidet
7. pohkeet, hauikset, forkut
8. -

Maastavedosta sellainen kysymys, että kuuluisiko sen tuntua sarjan aikana tai sarjan jälkeen jossai muualla päin selkää kuin alaselässä? Maastavedostahan puhutaan, että se on hyvä liike selän kehittämiseen, mutta itselläni on vaikea kuvitella, että sitä saisi muualle päin kuin alaselkään kohdistettua. Nyt puhun siis pelkästä selästä, toki se ottaa muuallekkin, esim perseeseen, mutta selän takia mavea teen. Jos sen kuuluisi tuntua muuallakin, niin mitä teen mahdollisesti väärin?

Maastavedosta sellainen kysymys, että kuuluisiko sen tuntua sarjan aikana tai sarjan jälkeen jossai muualla päin selkää kuin alaselässä? Maastavedostahan puhutaan, että se on hyvä liike selän kehittämiseen, mutta itselläni on vaikea kuvitella, että sitä saisi muualle päin kuin alaselkään kohdistettua. Nyt puhun siis pelkästä selästä, toki se ottaa muuallekkin, esim perseeseen, mutta selän takia mavea teen. Jos sen kuuluisi tuntua muuallakin, niin mitä teen mahdollisesti väärin?

Ainakin itsellä se meni alaselälle melko pitkälti, kun sitä aikanaan teki. Tietty sit jos pidempää sarjaa otti niin alko hapottamaan jalkojakin. Ekaa kertaa kun teki räkkivetoa niin meni trapsit ainakin totaalisen juntturaan seuraavan 2 päivän ajaksi vaikka ei liikettä tehdessä tuntunut niinkään paljoa. Samantyyppinen liike kuin normi mavekin, niin eiköhän sekin mene yläselälle jonkinverran :)

Mave on vähän sellanen liike, että siinä ei kauheesti kuulu edes hakea mitään tuntumaa. Lapojen väli (alaepäkkäät ym.) työskentelee ihan kivasti, kun tuo lavat protraktiosta takaisin neutraaliin noston lopussa. Alaselän ja selän ojentajien työ on vain staattista, jos ja kun tekee nostot selkä suorassa.

Jos haluaa yläselkää enemmän töihin vedoissa, kannattaa kokeilla tempausotteella vetämistä. Mielellään just räkistä tai blokeilta - helpompi pitää alaselkä ruodussa paskemmallakin liikkuvuudella + mahdollistaa isomman kuorman. Normimavessakin yläselkä tietty työskentelee, kuten tossa jo mainittiinkin...

Tiesin sen mutta ihmetetyttää vaikkei joihinkin lihasryhmiin esim. itsellä selkä ja etureidet tule pumppia lainkaan tai tosi harvoin niin ovat parhaiten kehittyneet ja juuri niissä on myös pahimmat domssit? Se tunne on lähinnä polttava ja repivä. ihmetetyttää vaan miksi näin? :D

Oon nyt käynyt salilla reilun vuoden, ensimmäiset kuukaudet oli kuitenkin vaan totuttelua ja opettelin tekniikoita kunnolla ja se tekeminen ei ollut vielä niin totista. Oon kuitenkin nyt treenannu vajaan vuoden jo kovasti ja tuloksiakin on tullut. Paino on myös noussut ja tällä hetkellä paino on 71,2 ja pituus 176,5cm. Kuinka ylös painoa voisi/olisi järkevää vielä nostaa jouluun mennessä, kun tavoitteena olisi keväällä aloittaa sit diettaaminen ja katsoa että onko mitään saatu aikaseksi. Oon 17v, kohta täytän 18.

Syöt puhdasta ruokaa noin 300-500kcal plussan puolella ja paino nousee sen mitä nousee. Noin 300g viikossa olisi sopiva tahti, jos hirveästi enemmän tulee alkaa rasvan määrä lisääntymään ja seuraavalla dietillä on turhaa työtä. Seuraa myös peiliä ja mittanauhaa äläkä katso kehitystä pelkästään aamupainosta.

Oon nyt käynyt salilla reilun vuoden, ensimmäiset kuukaudet oli kuitenkin vaan totuttelua ja opettelin tekniikoita kunnolla ja se tekeminen ei ollut vielä niin totista. Oon kuitenkin nyt treenannu vajaan vuoden jo kovasti ja tuloksiakin on tullut. Paino on myös noussut ja tällä hetkellä paino on 71,2 ja pituus 176,5cm. Kuinka ylös painoa voisi/olisi järkevää vielä nostaa jouluun mennessä, kun tavoitteena olisi keväällä aloittaa sit diettaaminen ja katsoa että onko mitään saatu aikaseksi. Oon 17v, kohta täytän 18.

Älä painoa mieti. Kato peilistä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom