Treeni-osion yleiset kysymykset

lähinnä sun kannattaa keskittyä siihen pään sisustaan ja asenteeseen. keskity mieluummin unohtaan se tavoite itessään, mutta nauti siitä, että suunta sitä kohti pysyy suurin piirtein oikeana. jokanen treeni ei voi tuoda ennätyksiä ja jos sä ite jatkuvasti stressaat onko kaikki prikulleen niinku pitää voi se olla vaan häiriöksi. pari treeniä modatulla yksjakosella viikossa on varsin mukava ja muutama omakin asiakas treenaa sillai vallan mainiolla kehityksellä. vaihtele enemmän treenien sisältöä, ettet jatkuvasti niitä kutosia hakkaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Heitänpäs kysymykseni nyt tänne.. Eli kuinka monta kertaa viikossa on paljon punttireenejä?

Kun kilpaurheilin, niin olin tottunut siihen, että reenasin 2krt/pv kuudesti viikossa. Joskus jopa enemmän. Nyt kun teen pelkkää punttia erinäisten syiden takia, niin tuntuu vähältä ja koen huonoa omaa tuntoa siitä, jos käyn salilla sen 3 kertaa viikossa. Puntti on siis ainoa urheilumuoto, mitä teen tällä hetkellä. Onko järkevää reenata esim 6krt/vk punttia, olettaen että reenijako on optimaalinen? Ja tavotteena siis lihaskasvu ja oman pääkopan kasassa pysyminen .. :D

Heitänpäs kysymykseni nyt tänne.. Eli kuinka monta kertaa viikossa on paljon punttireenejä?

Kun kilpaurheilin, niin olin tottunut siihen, että reenasin 2krt/pv kuudesti viikossa. Joskus jopa enemmän. Nyt kun teen pelkkää punttia erinäisten syiden takia, niin tuntuu vähältä ja koen huonoa omaa tuntoa siitä, jos käyn salilla sen 3 kertaa viikossa. Puntti on siis ainoa urheilumuoto, mitä teen tällä hetkellä. Onko järkevää reenata esim 6krt/vk punttia, olettaen että reenijako on optimaalinen? Ja tavotteena siis lihaskasvu ja oman pääkopan kasassa pysyminen .. :D

Punttailussa enemmän ei aina automaattisesti ole enemmän. Jos on väkisin pakko saada treenata esim. se 6x viikossa, niin valitse treenijako sen mukaan. Yksi hyvä systeemi omasta mielestä on 3-jakoinen, jossa tehdään omissa treeneissään yläkropan vetävät, yläkropan työntävät, sekä jalat. Epäsuora rasitus on treeneissä minimoitu ja treenikiertoa voi kustomoida aika reippaasti, ei ole mahdotonta tehdä jopa useampaa viikkoa putkeen 7 treeniä viikossa, kunhan muistaa välillä levätäkin. Esim. http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=149807833 tuolta löytyy yksi esimerkki kyseisestä ohjelmasta.

lähinnä sun kannattaa keskittyä siihen pään sisustaan ja asenteeseen. keskity mieluummin unohtaan se tavoite itessään, mutta nauti siitä, että suunta sitä kohti pysyy suurin piirtein oikeana. jokanen treeni ei voi tuoda ennätyksiä ja jos sä ite jatkuvasti stressaat onko kaikki prikulleen niinku pitää voi se olla vaan häiriöksi. pari treeniä modatulla yksjakosella viikossa on varsin mukava ja muutama omakin asiakas treenaa sillai vallan mainiolla kehityksellä. vaihtele enemmän treenien sisältöä, ettet jatkuvasti niitä kutosia hakkaa.

Kiitos.

Tosiaan mulla on kaikessa muussakin elämässä toi ongelma, että stressaan tulostavoitteesta ja edistymisestä liikaa.
Pitää opetella tekemään "ilon kautta" =)

helpottaa kyllä sua kun kerron, että tuut saamaan parempia tuloksia ja enemmän sekä helpommin, ku keskityt siihen tekemisen nautintoon ja pieniin hyviin asioihin. tavoitteet täyttyy aikanaan sit etkä aina niitä ees huomaa. mutta huomaat nauttinees paljon enemmän siitä tiestä niitä kohti. jos haluut kauheesti pisteyttää asioita, anna itelles vaikka niitä pinnoja onnistuneesta asenteesta ja löytyneistä hymyistä. pieniä juttuja, mutta hyvin merkityksellisiä.

Iltavuoroa töissä eli ehtisin käydä salilla sekä aamulla että illalla. Tulpatreenejä ajattelin.
Vinkkejä ja muuta? Ennen en ole tuplatreenejä vetänyt mutta taustaa löytyy.. Fiilispohjanen kolme/nelijakoinen alla nyt.

Perustelkaa mulle kevyiden viikkojen hyöty ja tarve, sekä myös lepopäivien tarve. Tällä hetkellä treenaan niin paljon, että käytännössä se rytmittää elämää. Ois kiva harrastaa myös kaikkea muuta, joten yritän perustella itselleni, että myös vähäisemällä treenillä ja suuremmalla levon määrällä voi kehittyä.

Perustelkaa mulle kevyiden viikkojen hyöty ja tarve, sekä myös lepopäivien tarve. Tällä hetkellä treenaan niin paljon, että käytännössä se rytmittää elämää. Ois kiva harrastaa myös kaikkea muuta, joten yritän perustella itselleni, että myös vähäisemällä treenillä ja suuremmalla levon määrällä voi kehittyä.

Kehitys eli gainzz tapahtuu levon aikana, eli juuri ton enempää tuskin tarvii lepopäiviä perustella.

Kevyet viikot taas perustuu siihen, että rytmittämällä treenit stressijaksoihin ja palauttaviin jaksoihin on kehitys kovempaa vrt. tasainen puksuttaminen vuoden ympäri.

Googleta single vs dual factor theory, pitäis löytyä jonkin verran tietoa. Aiheesta on ollut sticky thread tässä pakkiksenkin treeniosiolla jo kymmenen vuotta, mutta yllättävän vähän jengiä yleensä kiinnostaa mikään treeniteoria, vaikka ravintopuolella hifistellään monesti jopa ihan turhista jutuista.

kyss: käytännössä kaikissa urheilulajeissa käytetään kevennettyjä treenijaksoja. miksi sitten ei punttipuolella oli sitten voimailija tai bodari. mä käytän niitä 2-4:1 -suhteessa kaikille asiakkailleni ja ne on toimineet hyvin sekä vammapuolen minimoimisessa että kehityksen optimoinnissa.

akankkari: bodailu lajina vai mikä? ihan hyvinhän voisit kokeilla samaa lihasryhmää kahteen kertaan päivässä, vaikka aika pitkä aika treenien välille tuleekin ja voi olla vähä juntturassa ukko illalla. mutta esim. aamulla kyykky ja pohkeet. illalla vaikka hack, reisikoukistus, sjmv ja pohkeet.

Mites jos on kovilla viikoilla plussakaloreilla niin kannattaako kevyellä lähtee kikkailee et syö vähemmän vai vetääkö ihan saman määrän ruokaa naamarii ku kovillaki viikoilla?

riippuu taas tarpeesta. kyllä se palautuminen kaloreita syö, joten mitään kaalinlehti päivässä -tyyliä en ainakaan suosittele. kovilla viikoillakin voi ja pitää kaloreita nipistellä, jos haluu laihdutella. kevyellä ei tuu sitä ite liikuntaa niin paljoa, mutta toisaalta ei ne sun punttitreenit muutenkaan häävisti kaloreita polta. enempi tarvit niitä sit siihen palautumisvaiheeseen.

Kannattako, onko mitään järkeä? Selkää veivata jalkojen jälkeen. voimapainotteista haluan tehdä ja selkä sekä rinta snadisti jäljes.........keskikroppaa säännöllisesti.........:)

1 penkki, penkin apu , vipareita ja käsiä
2 Kyykky, mave variaatio, leukoi/kulmasoutuu
3 pystypunnerrus, penkki variaatio, vipareita ja käsiä
4 Mave, kyykky, leukoi/kulmasoutuu

^Itse tekisin selän penkki/pystäri päivinä, ja ottaisin maven ja kyykyn kaveriksi kanssa niille tukevia liikkeitä.

tee leuat ja yläselkä penkkipäivinä. eli tota sun esittämää mallia modaillen:
1 penkki, leuat, penkin apu , vipareita ja käsiä
2 Kyykky, maven apu (julle esim), keskikroppaa
3 pystypunnerrus, leuat, penkki variaatio, vipareita ja käsiä
4 Mave, kyykkyvariaatio, keskikroppaa

Mikäköhän siinä on, että työntävät liikkeet mulla on niin pirun vahvoja verrattuna vetäviin? Kun vaikka dippiä saan helposti vedettyä 40kg lisäpainoilla ihan kunnon liikeradalla niin 10 sarjoja ja omalla painolla menee noin 80 toistoa. Penkissä taas omalla painolla sotilaspenkissä menee +30 toistoa ja en kovin usein näe salillakaan että saman kokoiset kaverit juuri kovempia rautoja penkistä nostaa. Ne mitkä nostaa enemmän tuppaavat olemaan sitten aina isompia kavereita. Mutta vetävät voi kiessus sentään... En saa kuin 7 leukaa! Ja nekään ei varmaan edes kaikki ole puhtaita. Aina on ollut vetäviä kuitenkin ohjelmassa. Oon tehnyt soutuja, leukoja, maastavetoa, räkkivetoa, ylä ja ala-taljaa. Mutta en vaan saa jotenkin vetoihin sitä samaa mitä työntäviin liikkeisiin. En tiedä onko mun rakenteessa sitten jotain sellaista ettei vaan vetävät kehity. Se ihmetyttää kun aina leuanveto on niin paska, että oikein hävettää. 11 leukaa on parhaimmillaan saanut joskus, mutta ei nekään kaikki ihan puhtaita ole ollut. Sitten mulla kuitenkin työntävät liikkeet on vahvoja. En oikein tiedä miten saisin vetävät liikkeetkin vahvaksi.

Mikäköhän siinä on, että työntävät liikkeet mulla on niin pirun vahvoja verrattuna vetäviin? Kun vaikka dippiä saan helposti vedettyä 40kg lisäpainoilla ihan kunnon liikeradalla niin 10 sarjoja ja omalla painolla menee noin 80 toistoa. Penkissä taas omalla painolla sotilaspenkissä menee +30 toistoa ja en kovin usein näe salillakaan että saman kokoiset kaverit juuri kovempia rautoja penkistä nostaa. Ne mitkä nostaa enemmän tuppaavat olemaan sitten aina isompia kavereita. Mutta vetävät voi kiessus sentään... En saa kuin 7 leukaa! Ja nekään ei varmaan edes kaikki ole puhtaita. Aina on ollut vetäviä kuitenkin ohjelmassa. Oon tehnyt soutuja, leukoja, maastavetoa, räkkivetoa, ylä ja ala-taljaa. Mutta en vaan saa jotenkin vetoihin sitä samaa mitä työntäviin liikkeisiin. En tiedä onko mun rakenteessa sitten jotain sellaista ettei vaan vetävät kehity. Se ihmetyttää kun aina leuanveto on niin paska, että oikein hävettää. 11 leukaa on parhaimmillaan saanut joskus, mutta ei nekään kaikki ihan puhtaita ole ollut. Sitten mulla kuitenkin työntävät liikkeet on vahvoja. En oikein tiedä miten saisin vetävät liikkeetkin vahvaksi.

Itsellä päinvastoin, olen aina ollut sysipaska punnertaja, mutta vetävissä sentään sellaista alempaa keskitasoa. BW 100 kiloa jolla menee penkissä hikinen ykkönen, mutta puhtaita leukoja freesinä kuitenkin 10. Periaatteessa pitkistä käsistä pitäisi olla haittaa molemmissa. Kässärikulmasoudussa 40-50 kilon sarjapainot, joita en saisi edes rinnalle kässäripenkissä. Mavemaksimi yli kaksi kertaa penkkimaksimi. Aina ei mene nallekarkit tasan.

Oma havainto leuoista on se että ne paranee vain ja ainoastaan leukoja vetämällä. Ja klassinen 3 x max ei ole se fiksuin "progressio".

Oma havainto leuoista on se että ne paranee vain ja ainoastaan leukoja vetämällä. Ja klassinen 3 x max ei ole se fiksuin "progressio".

Tämä on muuten niin totta. En pahemmin tehnyt leukoja ties kuinka pitkään aikaan, eikä ne kyllä sitten mihinkään kehittynytkään. Nyt oon tän vuoden kuitenkin tehnyt lisäpainoleukoja, ja leuanveto on kehittynyt kovasti. Ei tarvii edes tammikuuhun saakka mennä, kun vitonen 20 kilolla oli tiukka, kun nyt samalla lisäpainolla menee tosta vaan useampikin kymppi. Omaa painoakin on kilon verran tullut lisää (nyt noin 82 kg). Selkäkin on tainnut kasvaa leuanvetojen vuoksi. Ja vaikka ylätalja ei leuanvetoa juuri kehitä, kehittää leuanveto ylätaljaa näköjään aika hyvinkin.

Kertokaas nyt fiksummat mielipiteenne. Salitreeniä takana noin kolme vuotta, joista nyt viimeisellä vasta kunnon kehitystä.

Treenaan nyt 5-jakoisella. Kun olen näitä ohjelmia täältä katsonut, niin kovin köykäisiltä vaikuttavat. Montako sarjaa/ lihasryhmä olisi hyvä tehdä 5-jakoisella treenatessa?

Esim. Ma treenaan etureisi + olkapää. Sarjoja teen molemmille vähintään sen 20 kpl (3-5 sarjaa/liike). Keskimäärin yksi treenikerta sisältää yhteensä noin 45 sarjaa, toistojen ollessa 6-15 (ka. 11). Toistoja tulee salitreenin aikana siis keskimäärin 500 kpl (250/ lihasrthmä). Salilla menee aikaa 70-90 min. Lihaksen treenaan aivan loppuun asti.

Ennen treenasin paljon pienemmillä sarjamäärillä, koska PT oli niin ohjeistanut, mutta kehitystä ei juurikaan tullut.

ironmauke: millai ja miten usein oot leukoja treenaillu?

maldavis: jos sun tavoite on pelkästään bodailun puolella, ok. silti 5-jakonenkin voi aloittelijalle olla liika harvoin. kehitystä ja paljonko? toki sarjoja voidaan tehdä vaikka kuinka mutta paljon riippuu siitä mitä ne sisältää.

Olikos se nyt periaatteessa niin, että jalkaprässissä etureisiä treenatessa selkänoja kannatti pitää mahdollisimman pystyssä, vai muistanko aivan väärin ? Takareisille pumpatessa sitten vähän loiventaa ? Tietysti mikä tuntuu parhaiten sillä mennään.

Suositut

Back
Ylös Bottom