Treeni-osion yleiset kysymykset

Onko hyvii jippoi olkapäätreeniin ku sivuolkapäät lahaa perässä ja etuolkapäät dominoi?
Pikkupainoilla vipareita sivulle. Olkapäät takana rinta pystyssä hallitulla tekniikalla ja pieni pito ylhäällä. Suosittelen myös venyttelemään rintaa ja tekemään takaolkapäitä niin ryhti paranee :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko hyvii jippoi olkapäätreeniin ku sivuolkapäät lahaa perässä ja etuolkapäät dominoi?
Vipunostot sivulle, pystysoudut ja takaolkapäiden tekeminen voi korjata ongelmaa. Lisäksi jos erilaisia punnerrusliikkeitä on paljon ohjelmassa mukana niin eruolkapäiden tekeminen on vähän turhaa (jos jo valmiiksi etupuolet dominoivat).

Kahtena päivänä peräkkäin samalle lihasryhmälle treeni. Onko suuri virhe vai voiko toimiakin?

Ainakin domsit asiallisen tuntuiset kahen jalkapäivän jälkeen. Toinen treeni oli toteutettu vähemmillä sarjoilla, mutta kuitenkin yhtä suurilla painoilla(kyykky) kuin ensimmäinenkin. Hyvin jaksoi nostaa vaikka jaloissa vähän tuntuki edellinen reeni.

Kahtena päivänä peräkkäin samalle lihasryhmälle treeni. Onko suuri virhe vai voiko toimiakin?
Kai tämä voi toimia esim. jaloille tehokeinona. Ensimmäisenä päivänä etureisipainoitteisesti ja taas toisena takareidet ja pohkeet. Varmistaa vaan tuon setin jälkeen että palautuminen on riittävää ennen toista tuollaista.

Ainakin domsit asiallisen tuntuiset kahen jalkapäivän jälkeen. Toinen treeni oli toteutettu vähemmillä sarjoilla, mutta kuitenkin yhtä suurilla painoilla(kyykky) kuin ensimmäinenkin. Hyvin jaksoi nostaa vaikka jaloissa vähän tuntuki edellinen reeni.

Voi toimia. Itse toteutin hieman alle puoli vuotta tuota metodia. Mikäli lontoo taipuu, niin suosittelen lukaisemaan:

https://www.t-nation.com/workouts/double-stimulation-training

Periaate hieman kyllä eroaa sinun toteutustavastasi. Mutta aikoinaan kyselin Markku Tikalta tuosta "kaksi päivää putkeen sama lihas" -reenaamisesta ja vastaus oli, että voi toimia ihan hyvin, koska pohjimmiltaan on vain vaihtelua reenifrekvenssille.

Edit: Itse siis toteutin artikkelin tavan mukaan reenit.

Poljen fillarilla duuniin-->salille--->himaan yhteensä about 10km. Duuni on semi raskasta, koska varasto. Treenaan isot liikkeet voimapainotteesti ( mave kyykky penkki ) ja muut sit volyymipainotteesti. meneekö aivan vituiks? lähinnä paljon toi fillarointi ja raskas duuni syö voiman ja/tai lihaksen kasvatusta? paino 76kg kcal tulee päivässä päälle3000. tavote tosiaan lisätä mave kyykky penkki tulosta ja siinä samassa lihasta hommata.

Oon tykästyny tekee kaks treeniä päivässä (liikaa aikaa :D ) ja oonko tehny niin et aamulla esim. Selkää ja myöhemmin eri liikkeitä selälle ja vaikka ojentajat. Eli oon saattanu tehä yhelle lihasryhmälle liikkeitä kahesti päivässä. Miten noita tuplatreenejä kantsis toteuttaa? Tykkään tästä ku "saa" syödä iha hitsisti, tai ainaki tuntuu et nälkä on aika jäätävä ja ruokahalu pohjaton.

Oon tykästyny tekee kaks treeniä päivässä (liikaa aikaa :D ) ja oonko tehny niin et aamulla esim. Selkää ja myöhemmin eri liikkeitä selälle ja vaikka ojentajat. Eli oon saattanu tehä yhelle lihasryhmälle liikkeitä kahesti päivässä. Miten noita tuplatreenejä kantsis toteuttaa? Tykkään tästä ku "saa" syödä iha hitsisti, tai ainaki tuntuu et nälkä on aika jäätävä ja ruokahalu pohjaton.

Ainakin semmoinen nyrkkisääntö pätee yleensä, että ekassa reenissä raskaat perusliikkeet ja toisessa sitten sitä pumppailua. Ei ole mieltä vetää etureisiä muusiksi reiden ojennuksella ekassa reenissä ja sen jälkeen yrittää vetää illalla maksimisarjaa kyykyssä. Tietysti on hieman poikkeuksiakin, ja mikäli esimerkiksi nuo kyykyt eivät tunnu toivotulla tavalla reisissä, voi myös toisessa reenissä kyykkäillä pidempää sarjaa paremman tuntuman toivossa.

Myöskään ei ole mieltä vetää mitään kahden tunnin reenejä, vaan alle tunnissa pitäisi saada helposti vedettyä kelvollinen reeni läpi. Ja tuo ruokailun merkitys ja ajoitus kyllä korostuu, kun jumppaillaan kahdesti päivässä.

Ainakin semmoinen nyrkkisääntö pätee yleensä, että ekassa reenissä raskaat perusliikkeet ja toisessa sitten sitä pumppailua. Ei ole mieltä vetää etureisiä muusiksi reiden ojennuksella ekassa reenissä ja sen jälkeen yrittää vetää illalla maksimisarjaa kyykyssä. Tietysti on hieman poikkeuksiakin, ja mikäli esimerkiksi nuo kyykyt eivät tunnu toivotulla tavalla reisissä, voi myös toisessa reenissä kyykkäillä pidempää sarjaa paremman tuntuman toivossa.

Myöskään ei ole mieltä vetää mitään kahden tunnin reenejä, vaan alle tunnissa pitäisi saada helposti vedettyä kelvollinen reeni läpi. Ja tuo ruokailun merkitys ja ajoitus kyllä korostuu, kun jumppaillaan kahdesti päivässä.

Kiitos :) en mä sit ihan kuutamolla ole ollutkaan, ei sitä edes jaksais kahdesti vetää täysillä painoilla ja toinen treeni on ollu 30-45 min yleensä.

Paljonko telineissä oleva standarikokoinen ja -painoinen tanko kestää toispuoleista painoa ennen kippaamista? Ainaki 30kg se kestää mutta en nyt viitsi lähtä ite salille testaamaan.

riippuu kuinka leveellä teline on ja kuinka leveelle painoja on ladottu. 1x50kg puolella on ihan eri ku 20+20+10kg.

useasti päivässä treenatessa pitää olla kyllä selkeesti taju siitä tavoitteesta. hyvin erilaista se touhu kyllä on, jos haetaan nimenomaan voimaa tai sitten bodyä. kerran päivässä voi kyllä treenata useitakin tunteja kehittyäkseen.

Paljonko telineissä oleva standarikokoinen ja -painoinen tanko kestää toispuoleista painoa ennen kippaamista? Ainaki 30kg se kestää mutta en nyt viitsi lähtä ite salille testaamaan.
2x20 kg olen nähnyt, mutta en kokeilisi.

Juuri opetin kasiluokkalaisille kaksivartisen vivun mekaniikkaa ja sitä kaavaa Stetson-menetelmällä (eli hatusta vedetyillä lukuarvoilla) kun pyörittelin, niin juurikin 40 kg voisi olla lähellä todellista arvoa.

jos teline on tangon kauluksessa kiinni, asia on aika eri ku jos se olis 20cm keskempänä. kannattaa kuitenki testata käytännössä ja videoo tietenki sitten tänne. pääsee jengi piipittään tekniikasta ;)

Tietenkin nyt kysymyksen oletuksena oli että tanko on normaalilevyisessä kyykkyräkissä tai pinnoilla. Tankoon lastataan levy kerrallaan, max. 20kg/levy. Puhutaan nyt niistä yleisimmin käytetyistä kumipinnotteisista kiekoista, eikä niistä ohuemmista eleikon metallilätyistä. Googlettelin asiaa tänään ja joku redditsoturi väitti että 3x20kg kestäisi ennen kuin kippaisi. Aika hurjalta kuulostaa.

Aihehan on tärkeä, sillä se voi puolittaa painojen purkmisen tuskan kyykyn tai räkkivedon jälkeen.

on myös irtotelineitä. niillä voi saada huikeita kokemuksia aikaan, jos purkaa liikaa toiselta puolelta. tosin aina ei niin huomaa nostaessa. nimim. toisella puolella 15kg enemmän eräs kerta.

Omalla salilla on ez-barille ja 12 kilon pikkutangolle tarkoitettu teline (sama kuin em. Irtoteline?), jonka leveyttä voi säätää. Todellakin katastrofin ainekset kasassa. Ohjelapussa suositellaan tangon lastaamista lattialla.

2x20 pysyy hyvin, kun muistaa vaan vähän keventää samalla kun vetää levyjä pois.

1x50 oli joskus tangon päässä, niin se tyhjä pää nousi n. 5cm ilmaan leijuun. Siitä kun olis alkanu vetään levyä pois, olis ollut tilanne päällä.

Ja riippuu tietenkin telineen leveydestä, kuten yllä kerrottiin.

Mä oon parhaimmillani ottanut kaikki kerralla toiselta puolelta pois, kun tangossa on ollu 150 kg (3x20 kg + 5 kg), eikä se siitä kaatunut. 140 kilolla oon tehnyt ton monesti. Ihan varmuuden vuoks työnnän tangon aina ihan niin reunaan ku vaan saan ennen ku siirryn toiselle puolelle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom