Treeni-osion yleiset kysymykset

Saako Tampereelta jostakin keskustan alueelta tuota Leaderin kreatiini monohydraattia (sinivalkonen purkki)? Prismasta löysin vain Fastin ja muistaakseni oli huomattavasti kalliimpaa mitä tuo Leaderin. Kun alkaa tuo jauhe pian loppua.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Saako Tampereelta jostakin keskustan alueelta tuota Leaderin kreatiini monohydraattia (sinivalkonen purkki)? Prismasta löysin vain Fastin ja muistaakseni oli huomattavasti kalliimpaa mitä tuo Leaderin. Kun alkaa tuo jauhe pian loppua.
Mikset tilaa netistä?

Minkälaisella tyylillä nosteltaisiin volyymia 3x8 -> 4x15 tai jopa 5x15? Sarjat ja toistot kasvaa, paino pysyy samana...

Samoilla painoilla tuskin onnistuu.

Onnistuu. Vaikka olenkin dietillä, niin onnistuu. Eipä ole kukaan vastannut mitään järkevää tuohon niin laitan tähän oman taktikointini
Tällä viikolla meni 3x8, sitten 3x10 -> 4x8 -> 4x10 -> 4x12 -> 4x15
Viimeksi onnistuin tässä vähän nopeammin, olin silloinkin dietillä. Nyt on suuremmat sarjapainot ja edetään maltillisesti.. 4x15 jälkeen tulee kevennys ja sitten pyörä pyörähtää uusiksi... :hyvä:

Onko mitää eroa tekeekö kulmasoutua rystyset tangon alapuolella vai yläpuolella? Itse teen aina rystyset alapuolella, näin saan kyynärpäät pidettyä kontrollissa ja paremman paineen selkään. Salilla jolla käyn tuntuvat kaikki PT järjestäen näyttämään "oppilailleen" kulmasoudun nimenomaan rystyset ylöspäin.

Mulla on taas sellanen ongelma, että jos teen kulmasoutua myötäotteella en saa kunnon tunneta selkään, mutta kun teen vastaotteella saa kunnon "tuntuman".

Onko mitää eroa tekeekö kulmasoutua rystyset tangon alapuolella vai yläpuolella? Itse teen aina rystyset alapuolella, näin saan kyynärpäät pidettyä kontrollissa ja paremman paineen selkään. Salilla jolla käyn tuntuvat kaikki PT järjestäen näyttämään "oppilailleen" kulmasoudun nimenomaan rystyset ylöspäin.

Rystyset alaspäin tulee hauikset enemmän mukaan ja vastaavasti lapojenväli rasittuu vähemmän verrattuna, jos tekee rystyset ylöspäin ja varsinkin hieman leveämmällä otteella. Ainakin paljon punnerrusliikkeitä tekeville tuo jälkimmäinen lienee hyödyllisempi.

selkäliikkeissä hartioiden eteen-taakse -liike ratkaisee hyvin paljon tuntumasta ja lihasaktivaatiosta.

Oon huomannu että aamulla tehty kuntopyöräily on niin paljon kevyempää ja saa ihan hiton hyvät spurtit vedettyä heti herätessä, myöhemmin tehtynä on hitonmoista suossa polkemista :O onko muilla samoja huomioita?

Bodailuun kai pitäisi siirtyä...

Terve!

Miten toteuttaisitte salitreenin tälläisessä tapauksessa, että olkapäät ja polvet ovat rikki (rasitusvammaa). Olkapääongelmat alkoivat klassisesti penkkipunnerruksesta ja sitten, kun penkkasin joka tapauksessa, niin nyt kaikki liikkeet jossa punnerretaan eteenpäin ovat vähänkin isommalla raudalla mahdottomuus (max 30kg kp. tai 80kg penkki). Pystypunnerruksessakin on ongelmia, mutta sitä pystyn kuitenkin tekemään jotenkin. Olen tehnyt kuminauhajumppaa 3 kertaa viikkoon viimeisen puoli vuotta. Kiertäjien vahvistaminen auttanee aina, mutta ilmeisesti se ei ole auttanut tarpeeksi, kun kipuja edelleen on.
Polvissa pieniä ongelmia on ollut lähes aina, mutta viimeisen vuoden aikana homma on mennyt siihen pisteeseen, että erityisesti jalkakyykkyä on mahdotonta tehdä vähänkään isommalla raudalla (max 110kg). Hack kyykky, prässi ja askelkyykky smithissä toimivat yleensä kunhan sen tekee jatkuvalla lihasjännityksellä.

Treenitaustaa on salilla kohta 4 vuotta ja sitä ennen harrastin voimistelua. Ennätykset ovat vuosi sitten tehdyt penkki 130kg, mave 200kg ja kyykky 170kg. Olen jaksotellut bodailun ja voimatreenin välillä (Esim. 4kk jakso Sheikoa ja sen jälkeen 4kk PHAT treeniä). Tosin bodyjaksoissakin on ollut aina melko vahva painotus voimanostoliikkeisiin. Nyt sitten, kun isot liikkeet takkuaa vammojen vuoksi niin pitäisi vihdoin suosiolla vaihtaa pienempiin painoihin ja suurempaan volyymiin. Koko viime vuosi on oikeastaan ollut tälläistä toivotaan toivotaan touhua, jossa olen erilaisilla lepojaksotuksilla sun muilla jumpilla yrittänyt saada paikkoja kuntoon, että pääsisi nostamaan taas jossain vaiheessa isompia rautoja, mutta kai sen suhteen täytyy luovuttaa kun se ei näytä johtavan mihinkään.

Onnistuin myös selkäni telomaan mavessa puolisen vuotta sitten, mutta tämä vamma onneksi estää lähinnä normaalin maastavedon tekemisen ja esim. SJMV tekeminen 120kg tai pienemmillä raudoilla on ok.

Mielestäni melko kovaan volyymiin olen tottunut, mutta kysymys kuuluukin, että kuinka paljon on järkevää treenata ja miten tälläistä lähtisi toteuttamaan. Itsellä (kuten monella muullakin) ehkä suurin haaste on syöminen. Geenit ovat sellaiset, että ainakin näillä liikuntamäärillä massan saaminen on todella haastavaa ja viime vuonna olikin syömisen kanssa oksennusongelmia.
Aamupaino on n. 82kg, pituutta 179cm, rasvat n. 10.

Ja onhan tässä tullut sitä mietittyä, että miksi hemmetissä sitä rautaa vain on pakko vääntää vaikka paikat valittaa jatkuvasti :D

Jos viitsitte vastailla niin iso kiitos siitä :worship:

Jos ikää on vasta 21 ja nyt jo totaalisesti paskana niin todellakin.. miksi jatkaa?
Tai siis ymmärrän kyllä kun itselläkin pientä kremppaa ja silti pitänyt päästä salille....

Epäkkäiden treenaus

Salilla olen käynyt parikymmentä vuotta enemmän ja vähemmän mutta helmikuun alussa aloin ensi kertaa treenaamaan ns. ”bodaus tyylillä”.

Kovasti olen yrittänyt tutustua erilaisiin liikkeiden suoritustekniikoihin ja mitkä sopivat itselleni parhaiten mutta epäkkäiden treenaus aiheuttaa eniten hämmennystä.

Kaikissa videoissa/ohjeissa esim. olankohautuksissa käsketään pitämään kädet/kyynärpäät suorina ja ne eivät saa koukistua liikkeen aikana. Tällä tavalla lihaksen supistus jää omasta mielestäni vajaaksi. Vertaisin esim. alataljassa vedettäisiin vaan lavat taakse ja jätettäisiin kädet suoriksi. Täyden supistuksen selkään saa vasta, kun vedetään kyynärpää kylkiin. Samalla tavalla olankohautuksissa saadaan mielestäni kunnollinen supistus vasta, kun olankohautuksen jälkeen aletaan vetää kyynärpäitä kylkiä pitkin ylöspäin.
Eli siis olkapäät ensin korviin ja tämän jälkeen kunnon supistus nostamalla kyynärpäitä kylkiä pitkin ylös/taaksepäin. Samaa ”metodia” voi soveltaa myös muihin liikkeisiin esim. pystysoutuun, kun halutaan tehdä se trapseille. Itse saan ainakin tällä tavalla aivan hirveän pumpin trapseihin.

Mitä mieltä olette? Olenko pahasti menossa metsään? Itse en löytänyt, että asiasta olisi keskusteltu aiemmin.

No tuskin saat siten parempaa supistusta, kun kyseinen lihas nyt ei vain kiinnity siten että sillä olisi vaikutusta.

Mutta kiitettävää omistautumista noinkin turhan liikkeen suorittamiseen.. :)

rayffis: mikäs noissa voimanostoliikkeissä sut on nimenomaan rikkonu? liian raskaat vai tiukat treenit?

wld: epäkäs kiinnittyy moneen kohtaan ja kyynärpäitä taakse viemällä saadaan laajempi kate kuin kädet suorana. eri yläkropan kulmilla ja käsileveyksillä saadaan sinne kuitenki parempi kate.

jto: Luultavasti vähän molempia. Polviin alkoi tulla särkyä vuosi sitten, kun tein ohjelmia, joissa oli kyykkyä 3 kertaa viikkoon. Lisäksi jossain vaiheessa oikeaan polveen on ilmaantunut eri tyyppinen ongelma, josta tulee paljon pistävämpi kipu ja keskitetymmin hieman polvilumpion alapuolelle. Olen saanut putkirullaamalla ja lepoa pitämällä säryn lähes kokonaan pois, mutta pistävämmän kivun ongelma on vain mennyt viime aikoina pahemmaksi vaikka en ole tehnyt käytännössä ollenkaan rankkoja etureisitreenejä (juuri tämän ongelman takia).

Saan yleensä polvet lähes oireettomiksi tai jopa täysin oireettomiksi treenin ajaksi perusteellisella lämpällä (esim. 5min pyöräily, 150 toistoa jalan ojennusta, 100 toistoa jalan koukistusta ja pyramidihack 0->100kg 15kg korotuksilla). Ongelmana on, että jos teen vähänkin kovemman treenin polvi jomottaa lievästi 1-3 päivää treenin jälkeen riippuen treenin kovuudesta ja käytetystä kuormasta. Jomotus alkaa, kun pumppi katoaa.

Kävin tässä tutkituttamassa polviani fysioterapeutilla, mutta hän ei löytänyt jaloista mitään ongelmia. Lihastasapaino pitäisi olla hyvä, vahva pisaralihas eikä myöskään kireystiloja löytynyt. Käski lähinnä treenata kevyemmin tai ainakin kevyemmillä painoilla.

Olkapäissä ongelmana on, että ne naksuu/lonksuu ja siinä samalla aiheutuu kipuja. Kipu on varsin pientä (tai ei välttämättä ollenkaan kipua), kun naksahdus tapahtuu ihan vain käsiä pyöritellessä, mutta kun olkapää(t) naksahtaa rautaa nostaessa niin kipu on luonnollisesti paljon suurempaa. Ongelma on muodostunut vähitellen ja sanoisin, että syypäänä on lähinnä raskaat treenit. Penkkipunnerruksessa työsarjat ovat olleet suurimmaksi osaksi 2-5 toiston sarjoja viimeiset pari vuotta. Tosin nyt aivan viime aikoina olen penkannut vain joka toinen viikko ja silloinkin max 80 kilolla. Käsipainopenkissä olen sitten tehnyt enemmän pitkää sarjaa. Viikon päästä olisi aika fyssarille olkapäiden tutkimiseksi.

jos siellä ei oo löydetty mitään rakenteellista vikaa noi kivut on aika outoja. voi johtua kireyksistäkin, jos saat niitä rullaamalla pois. toi kannattas nyt selvittää huolella. jos pistävä kipu on pahentunu, vaikka et oo treenannu ees, on kyl aika mennä oikeelle lekurille. saattaapi olla, että passittaa sut salille. vaihtelu kuormissa ja suhteellinen teho hieman alemmas on useilla ollu se ratkasu. mun asiakkaat esim. tekee sarjoja loppuun asti hyvin harvoin.

Mistä johtuu, että joissain paikoissa väitetään, että jalan ojennukset ovat myrkkyä polville? Scoobykin neuvoo tekemään jalanojennuksista vain sen ihan viimeiset 20 astetta, ettei olisi niin kova polville. Itse en jotenkin osaa hahmottaa, että millä lailla erilaiset voimat kohdistuu siihen polveen oli se sitten ojennuksista tai vastaavilla polvikulmilla tehdyt kyykky/prässi variaatiot.

Olen kyllä itse justiinsa scoobynkin suosituksesta ( ja ihan vaan silläkin perustein, että se paikkaa mielestäni mainiosti tyypillisissä moninivelliikkeissä olevaa yläpään äärimmäisen kevyttä vastuskäyrää) tehnyt salilla aina vain sen viimeisen maksimissaan 30 astetta ojennuksista, mutta tuntuu tavallaan hölmöltä, kun vastaavasti kyykkää/prässää ihan normaalisti niin syvälle kuin suinkin jalat antaa myöden.

Mistä johtuu, että joissain paikoissa väitetään, että jalan ojennukset ovat myrkkyä polville? Scoobykin neuvoo tekemään jalanojennuksista vain sen ihan viimeiset 20 astetta, ettei olisi niin kova polville. Itse en jotenkin osaa hahmottaa, että millä lailla erilaiset voimat kohdistuu siihen polveen oli se sitten ojennuksista tai vastaavilla polvikulmilla tehdyt kyykky/prässi variaatiot.

Olen kyllä itse justiinsa scoobynkin suosituksesta ( ja ihan vaan silläkin perustein, että se paikkaa mielestäni mainiosti tyypillisissä moninivelliikkeissä olevaa yläpään äärimmäisen kevyttä vastuskäyrää) tehnyt salilla aina vain sen viimeisen maksimissaan 30 astetta ojennuksista, mutta tuntuu tavallaan hölmöltä, kun vastaavasti kyykkää/prässää ihan normaalisti niin syvälle kuin suinkin jalat antaa myöden.

Kuka helvetin scooby? Tulee mieleen se koira siitä lasten animaatiosta.

Itse ainakin tykkään tehdä ojennuksia täydellä liikeradalla, koska ainakin omat jalat on suunniteltu toimimaan koko liikelaajuudelta eikä ole mitään vammoja tai rakenteellisia vikoja jotka estäisivät liikkeen suorittamista koko alueelta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom