Treeni-osion yleiset kysymykset

Salilla käyminen ja muu harrastustoiminta^
Mut luulis et sellasen joka ei käy salilla pitäis tehdä lihashuoltoa kahta kauheammin kuin salilla käyvän, ku eiks lihakset just tykkää, kun tehdään täyden liikeradan juttuja salilla, et ne pääsee venymäänkin kuorman alla ja sit veriki varmaan vähän kiertää paremmin yms? Tai siis, mul ei oo silleen oikeen omakohtaista kokemusta lihasjumeista, kun mulla ei niitä silleen ole, vaikken teekkään lainkaan lihashuoltoa, siis painojen nostelua lukuunottamatta. Tai siis niinku mun oma kokemus just on, että siks mul ei oo mitää jumeja kun käyn salilla, eikä silleen että sali aiheuttais niitä :D

Tai emt pohdin vaan, ku tuntuu et kaikki hehkuttaa just jotain hierontoja ja venyttelyjä, putkirullauksia vaiks eiks se et vaan liikkuu ni ois paljon tehokkaampi ja helpompi tapa pitää kroppa jumittomana..?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Etukyykystä

Kyykistyin tänään salilla ensimmäistä kertaa tanko edessä ja täytyy nyt kirjoittaa, että tuntumaero takakyykkyyn oli melkoinen. Jouduin vähentämään kuormaa tangolla reilusti. Tanko niskan takana kyykistyessäni en ole koskaan tuntenut, että olisi ns. paketti kasassa. Alhaalle laskeutuessani minulla on ollut vaikeuksia päästä syvälle ja noustessa selkä on alkanut työntymään eteenpäin ja maksimaalisilla sarjapainoilla reenatessa on tuntunut etten saa reenistä kaikkea irti, koska murrun painojen alla ennen kuormaa joka rasittaisi kunnolla koipia. Takakyykky on tuntunut lähinnä alaselkä reeniltä.

En tiiä johtuuko kaikki tämä ruumiin rakenteestani, heikosta keskivartalosta, huonosta liikkuvuudesta vai mistä, mutta päätin kokeilla etukyykkyä kun kuulin ettei takakyykky aina sovi pitkille ihmisille. (Olen pitkä poika 191cm) Ja en voi muuta kun suositella etukyykkyä kaikille joille takakyykky tuottaa ongelmia. Kokeilin ja jäin kerrasta koukkuun. Liike tuntui mahtavalta. Kävi varmaan aika lähellä, että takapuoleni olisi hipaissut lattiaa laskeutuessani sulavasti ala-asentoon. Selkäni oli suora läpi liikkeen, eikä painetta ala-selässä tuntunut missään vaiheessa. Lisäsin kuormaa pikkuhiljaa ja kun lopulta saavutin oikeat painot pääsin puristamaan oikein kunnolla reisillä tekniikan pettämättä missään vaiheessa. Siis wau tää liike on mua varten!

Nyt reenin jälkeen tuntuu että oisin ollu reenaamassa myös olkapäitä. Kuuluuko liikkeen ottaa olkapäihin? Mietin vaan onko tanko liikaa käsien päällä.

Kyykistyin tänään salilla ensimmäistä kertaa tanko edessä ja täytyy nyt kirjoittaa, että tuntumaero takakyykkyyn oli melkoinen. Jouduin vähentämään kuormaa tangolla reilusti. Tanko niskan takana kyykistyessäni en ole koskaan tuntenut, että olisi ns. paketti kasassa. Alhaalle laskeutuessani minulla on ollut vaikeuksia päästä syvälle ja noustessa selkä on alkanut työntymään eteenpäin ja maksimaalisilla sarjapainoilla reenatessa on tuntunut etten saa reenistä kaikkea irti, koska murrun painojen alla ennen kuormaa joka rasittaisi kunnolla koipia. Takakyykky on tuntunut lähinnä alaselkä reeniltä.

En tiiä johtuuko kaikki tämä ruumiin rakenteestani, heikosta keskivartalosta, huonosta liikkuvuudesta vai mistä, mutta päätin kokeilla etukyykkyä kun kuulin ettei takakyykky aina sovi pitkille ihmisille. (Olen pitkä poika 191cm) Ja en voi muuta kun suositella etukyykkyä kaikille joille takakyykky tuottaa ongelmia. Kokeilin ja jäin kerrasta koukkuun. Liike tuntui mahtavalta. Kävi varmaan aika lähellä, että takapuoleni olisi hipaissut lattiaa laskeutuessani sulavasti ala-asentoon. Selkäni oli suora läpi liikkeen, eikä painetta ala-selässä tuntunut missään vaiheessa. Lisäsin kuormaa pikkuhiljaa ja kun lopulta saavutin oikeat painot pääsin puristamaan oikein kunnolla reisillä tekniikan pettämättä missään vaiheessa. Siis wau tää liike on mua varten!

Nyt reenin jälkeen tuntuu että oisin ollu reenaamassa myös olkapäitä. Kuuluuko liikkeen ottaa olkapäihin? Mietin vaan onko tanko liikaa käsien päällä.

mulla tuli ekoja kertoja etukyykkyi tehdessä kädet ja koko keskivartalo kipeiks :) nyttemmin ei enää tuu ja liikkeessä tosissaa huomaa kuin tärkee se keskivartalon tuki on!

FSQ_ht10.gif

varma tapa oppia tangon oikea paikka jne.

sukkapossu: riippuu millasta ja kuinka raskasta se liike on. kyllä palauttavat treenit kuuluu asiaan. ne lisää verenkiertoo ja nopeuttaa palautumista. ei se "täysi liikerata" välttämättä liikkuvuuteen vaikuta mitenkään. verikin kiertää lihoissa vaikka tekis vajaata liikettä. lihas voi lyhentyä ja olla pinkee tekemättömällä ja tekevällä, mutta eri syistä. jotkut sitten on vaan lahjakkaita jumien ja liikkuvuuden suhteen. itekin sain punttiaikoina spagaatin tai kämmenet lattiaan koska vaan. yhden ihmisen kokemukset pitäs saada yleistettyy, että niistä ois hyötyy muillekin. palauttavina treeneinä käy oikein hyvin vaikka kävelylenkki ja keppijumppa tai vaikka pikkulapsen kanssa painiminen. sen jälkeen venyttelyä ja rentoutumista. eräällä asiakkaalla nää ohjelmoitiin treeneihin mukaan, kun tuntui, että työt vei liikaa aikaa perheeltä. joka toinen päivä oli isipainit ja joka toisena mentiin mettään leikkimään. win win win.

onko välttämätöntä tai parempi jättää sarjoihin pari tankkiin, kuin että vetää suht tiukille joka sarjassa voimailun kantilta?
Anekdoottina voin antaa semmoisen että sain penkin neljässä treenissä viikon aikana nouseen 3x5x85>3x8x85, mutta nyt ku korotin 5 kiloo ja aloitin 3x5 sillä mielellä, että jättää reeneissä varastoon, niin ei ole tullut vastaavaa kehitystä. 3x5 85 kilolla tuntui alussa yht vaikealta kuin 90kg 3x5 treeni

jos neljä treeniä viikossa nosti ton verran oli kyse hyvin hetkellisestä hermoston työkyvyn kehittymisestä. et vaan ollu palautunu tarpeeks isompiin kiloihin. jos sait 3x8x85 pitäs 3x5x90 olla aika normikamaa. ei kannata olettaa kehityksen olevan lineaarista tosta vaan.

mun vahvimmat asiakkaat ei tee sarjoja loppuun asti ku harvoin vaan. kerran 1-2kk:ssa yleensä.

tämä selvä, pitää maltilla mennä eteenpäin.
Pyrin tosiaan lisäämään toistoja, vitonen sattu vaan olemaan se alkupiste
Eli pitempää sarjaa, 2*8>5*12 idealla 1-2kk ois sopivampi? Mikäpäs siinä

Viimeksi muokattu:
Noista autonvahauskoneista tuli mieleen, niin mikä teistä olisi paras tapa ylipäätään ehkäistä lihasjumeja, jos ei siis huomioida aktiivista lihashuoltoa, kuten just hieronnat, venyttelyt, putkirullaukset jne. Siis toisinsanoen, mikä aiheuttaa niitä lihasjumeja oikeastaan alunperin?
Empiiristen havaintojen perusteella säännöllinen jooga.

Lihasta hartiaseudulle

Hei!

Olen käynyt salilla kutakuinkin vuoden hieman epäsäännllisesti, eli olen vielä aloittelija. Viimeisen puolivuotta olen nostellut painoja säännöllisesti ja tuloksia on tullut ihan hyvin, lukuunottamatta hartiaseutua.

Minulla on sellainen ongelma, ettei lihasta meinaa tulla hartiaseudulle. Solisluuni päät ovat ihan pinnassa ja "törröttävät" harmillisesti. Muutenkin solisluuni ovat hyvin pinnassa. Selkäpuolella samaten lapaluiden yläpuolelle olevat luut ovat ihan pinnassa.

Haluaisin siis saada lihasta mahdollisimman paljon tälle alueelle. Lihasta pitäisi saada solisluiden alueelle, olkapäihin ja yläselkään niin etteivät luut olisi niin näkyvillä ja solisluiden päät eivät "törröttäisi". Onko tämä ylipäätään mahdollista?

Tällä hetkellä teen kaksijakoista ohjelmaa niin, että jokainen lihas tulee treenattua kahdesti viikossa.

Nykyiset niskahartiaseudun ja olkapäiden seudun liikkeet ovat:

Olkapäät:
-Vipunostot sivuille 3x10
-Pystypunnerrus 3x8

Epäkkäät:
-Olankohautukset tangolla 3x20
-Olankohautukset käsipainoilla 3x15

Lisäksi liikkeet, jotka vaikuttavat mielestäni vähintäänkin epäsuorasti tälle alueelle:
-Mave 5x5
-Leuanveto 3x10 (menee juuri ja juuri)
-Kulmasoutu tangolla 3x8
-Penkkipunnerrus tangolla 2x6
-Penkkipunnerrus käsipainoilla 3x10

Eli kysymyksenä tässä onkin, mitkä liikkeet ovat parhaita kyseiselle seudulle? Onko ylipäätään mahdollista saada "törröttäviä" solisluita piiloon lihaksen avulla? Olen tutkinut ihmisen anatomiaa jonkin verran tältä alueelta ja ymmärtääkseni lihakset joita tulisi kehittää ovat ainakin epäkkäät, olkapäiden lohkot ja ylärinta?

Jos viitsitte niin kommentoikaa nykyisiä liikkeitäni, mitä vikaa niissä on? Samoin haluaisin kuulla kaikki mahdolliset vinkit ja liikkeet tämän alueen kehittämiseksi.

Kiitokset jo etukäteen!:)

Valitsemasi liikkeet on ihan ok. Eri kulmasoutu variaatiot kannattaa ottaa mukaan. Jos on ongelmia saada tuntumaa lihaksiin voi esim lihaksen esiväsytys eristävillä liikkeillä pienillä painoilla olla hyvä keino parantamaan lihasten hermotusta/tuntumaa. Pyri jokaisessa liikkeessä työstämää kohdelihasta maksimaalisesti. Proteiinipitoista ruokaa naamariin riittävästi (5-7 kertaa päivässä). Lepoa. Malttia. Kyllä se siitä.

En tiedä, onko oikea thredi, mutta kokeillaan. Ahdistaako muita kovan reenin jälkeen? Ei niinkään yläkropan treenin jälkeen esiinny, mutta kova kyykkyjumppa saa loppupäiväksi ahdistuksen fiilareita aikaan. Hermostuttaa, levoton ja huono olo, outo olo, vaikea nukahtaa, jopa pahoinvointia, ei jaksaisi tehdä mitään, mutta ei pysty rauhoittumaankaan. Esiintyykö muilla? Lienee hermosto käy kierroksilla vai? Magnesiumia yritän ottaa, enpä tiedä, onko tähän apua..

En tiedä, onko oikea thredi, mutta kokeillaan. Ahdistaako muita kovan reenin jälkeen? Ei niinkään yläkropan treenin jälkeen esiinny, mutta kova kyykkyjumppa saa loppupäiväksi ahdistuksen fiilareita aikaan. Hermostuttaa, levoton ja huono olo, outo olo, vaikea nukahtaa, jopa pahoinvointia, ei jaksaisi tehdä mitään, mutta ei pysty rauhoittumaankaan. Esiintyykö muilla? Lienee hermosto käy kierroksilla vai? Magnesiumia yritän ottaa, enpä tiedä, onko tähän apua..
Juu joskus tätä esiintyy. Viimeksi eilen.

Mannari, mä oon joskus heti treenin jälkeen pahantuulinen ja pinna kireällä, mutta luulen että se on lähinnä nälkäkiukkua koska helpottaa viimestään saunan ja ruuan jälkeen. Ootko mitannu onko sulla esim. syke koholla sillon kun tota on?

Mannari, mä oon joskus heti treenin jälkeen pahantuulinen ja pinna kireällä, mutta luulen että se on lähinnä nälkäkiukkua koska helpottaa viimestään saunan ja ruuan jälkeen. Ootko mitannu onko sulla esim. syke koholla sillon kun tota on?
En ole mitannut, mutta tuntuu, että sydän hakkaa. Vähän kuin joskus nuorempana krapulassa. Tähän yhdistyy myös ruokahaluttomuus. Syön toki vaikkei oikein maistuisi. Kevyempinä päivinä taas ruoka maistuu todella hyvin, joten olen miettinyt, että stressitaso on varmaan rankkoina reenipäivinä vähän koholla koko päivän.

Ihan samoja fiiliksiä! Toi ruokahaluttomuus on perseestä ku ei meinaa saada mitään alas ja syöminen ahistaa :(

En ole mitannut, mutta tuntuu, että sydän hakkaa. Vähän kuin joskus nuorempana krapulassa. Tähän yhdistyy myös ruokahaluttomuus. Syön toki vaikkei oikein maistuisi. Kevyempinä päivinä taas ruoka maistuu todella hyvin, joten olen miettinyt, että stressitaso on varmaan rankkoina reenipäivinä vähän koholla koko päivän.

kuinka usein treenaat jalkoja, psyykkaatko itseäsi nostoihin esim. musiikin tai vihan/pelon avulla? Kokeile pari jalkatreeniä nostaa vaan semmoisia rautoja, jotka tiedät että saat varmasti ilman, että syke nousee ennen kuin edes kosket tankoon.

mikä olis optimaalinen treenijako dietille? plussakaloreilla pääosin 2-jakoista tehnyt. nyt parikuukautta koittanut samaa ohjelmaa miinuksilla, eikä tahdo palautua edes pienillä tehoilla. Nelijakoista yatesin jaolla ( rinta/hauis,jalat,olkapää/ojentaja,selkä) sekä heavy duty tyylillä pelkästään viiminen sarja kovaa meinannut. onko aivan paska idea?

mikä olis optimaalinen treenijako dietille? plussakaloreilla pääosin 2-jakoista tehnyt. nyt parikuukautta koittanut samaa ohjelmaa miinuksilla, eikä tahdo palautua edes pienillä tehoilla. Nelijakoista yatesin jaolla ( rinta/hauis,jalat,olkapää/ojentaja,selkä) sekä heavy duty tyylillä pelkästään viiminen sarja kovaa meinannut. onko aivan paska idea?

Minkälaisella 2-jakoisella treenaat? Itsellä auttoi kun dieetillä siirryin vetävät/työntävät jaosta ylä/ala jakoon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom