Treeni-osion yleiset kysymykset

Aloittelin tossa pari kk sitten uudestaan treenauksen pitkän tauon jälkeen ja nyt kroppa alkaa tottua joten kyselisin onko tämä ohjelma hyvä, itselläni se on ainakin ennen ollut hyvinki toimiva ilman loukkaantumisia.

1.pv: Penkki

2.Pv: Hauis ja Ojentajat

3.Pv: Selkä

4.Pv: Olkapäät

5.Pv: Jalat

Toistoja 10-20, riippuu painoista.

En ole pitänyt välipäiviä, vedän noi 5 Pv ja sit 1-2 Pv lepo salilta. Teen ohessa reipasta kävelyä/hölkkäystä näin alkuun 3-4 krt/Vk, myöhemmin aloitan sit juoksun 3-4 krt/vk. Myös säkin potkimista aloittelen vähän myöhemmin. On taustaa kamppailulajeista.

Itse vaihtaisin hieman järjestystä, ojentajat kovilla jos niitä tekee rintapäivän jälkeen. Vaihtaisin jalat tuonne puoleenväliin ja taas selän hauis/ojentajan kanssa:

-Rinta

-Selkä

-Jalat

-OjentajaHaba

-Olkapää.

Toki tuossa on edelleen hieman (omasta mielestäni) päällekkäisyyttä ojentajienja olkapäiden peräkkäisyydellä, laittaisin samalle päivälle ja pitäisin tauon neljäntenä.

Mutta tosiaan, tästä on postia erittäin paljon.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen ennenkin näitä täällä pohtinut, mutta mitä mieltä porukka täällä on seuraavasta. Siis että kumman kokisitte lihaskasvun kannalta paremmaksi tavaksi tehdä sarjat, a) 12 x 5 sekunnin toistoa vai b) 20 3 sekunnin toistoa? Molemmissa siis sarjat kestävät sen yhden minuutin, eli aikalailla varmaankin samalla painolla nuo tulisi tehtyä. Itse mietin, että nuo olisivat tavallaan identtiset kasvun kannalta, mutta mieltä muut on?

Olen ennenkin näitä täällä pohtinut, mutta mitä mieltä porukka täällä on seuraavasta. Siis että kumman kokisitte lihaskasvun kannalta paremmaksi tavaksi tehdä sarjat, a) 12 x 5 sekunnin toistoa vai b) 20 3 sekunnin toistoa? Molemmissa siis sarjat kestävät sen yhden minuutin, eli aikalailla varmaankin samalla painolla nuo tulisi tehtyä. Itse mietin, että nuo olisivat tavallaan identtiset kasvun kannalta, mutta mieltä muut on?

Itse näen parhaaksi tehdä sarjat failureen ja vähän yli lihaskella laskematta sekunteja koska sekin vie keskittymistä pois itse työstä

Itse näen parhaaksi tehdä sarjat failureen ja vähän yli lihaskella laskematta sekunteja koska sekin vie keskittymistä pois itse työstä

Joo siis ei tietenkää sarjan aikana kelloo katota, mut siis kylhän sä ilmanki sitä voit totutella tiettyyn tempoon, esim vilkaisemal sarjan lopussa kuinka paljon meni aikaa.

miksi pitäytyä yhdessä. vaihtele sarjapituuksia. negaosan tiukemmalla kontrollilla tehdään jo bodailussa paljon, mutta kyllä kuormaa pitää olla. pumppi itessään ei juuri ratkaise. sen nyt saa aikaan vaikka parin minuutin fillaroinnilla, muttei se lihasta juuri kasvata.

Ajatellaan että alaselkä tulee pirun kipeäksi esimerkiksi kulmasoudussa. Kannattaako alaselän liikkeitä tässä tapauksessa nimenomaan välttää vai yrittää vahvistaa esimerkiksi selkäpenkillä lisäpainoilla siitäkin huolimatta että sattuisi pirusti? Tai sitten vaan tilaan sen ajan fyssarille...

Ajatellaan että alaselkä tulee pirun kipeäksi esimerkiksi kulmasoudussa. Kannattaako alaselän liikkeitä tässä tapauksessa nimenomaan välttää vai yrittää vahvistaa esimerkiksi selkäpenkillä lisäpainoilla siitäkin huolimatta että sattuisi pirusti? Tai sitten vaan tilaan sen ajan fyssarille...

Ihan ekana tarkistaa tekniikka --> selkä suorana.
Itse käytän vyötä kulmasoudussa, auttaa pirusti kun maven/kyykyn tavoin jännittää/painaa vatsaa vyötä kohti.
Tuokin liike on aika paljon kiinni keskikropasta joten treeniä sinnekkin, syviä vatsoja.
Fyssarin sijaan hierojalle, jos pohkeet/reidet/pakarat vetää selkää jumiin niin hieronnalla ja venyttelyllä sekin kuntoon. Fyssarin hinnalla käy kolmen tunnin sessiossa.

tai ostat autonvahauskoneen 20 eurolla...

kulmasoudussa selän asento, varsinkin alaselkä, on aika tärkee. normaali kaari siellä tulee säilyä koko sarjan ajan. ihan vaakasuorassa ei kannata tehdä. tangon tulis pysyä ala-asennossa lähellä kroppaa.

Alaselkä vetää toispuoleisesti jumiin kyykyissä ja lenkkeillessä. Välillä vasen ja välillä oikea puoli. Lonkankoukistajan ja pakaran venyttely ja rullailu treenien jälkeen auttaa. Mutta ne vetää silti joka kerta jumiin. Oisko jotain lämmittely tms liikkeitä mitkä auttais ettei nuo jumiudu ja heijastele selkään?

Olen käyttänyt vyötä kulmasoudussa ja tuon avulla pystyi suhteellisen hyvin setit loppuun, vähän päivästä riippuen. Ilman vyötä taas ei onnistu alkuunkaan. Tekniikka pitäisi olla kunnossa sekä painoja pudotettu ja hierojalla tosiaan on tullut käytyä eikä tuosta apuja ollut. Silloin toki hierottiin vain selkä ja niskat, joten jos kipusäteilyn lähde onkin jalat niin ehkä täytyisi harkita hierontaa uudelleen. Niin ja autoa kun ei ole niin jää tuo vahauskonekin hankkimatta:D

15v ite käyttänyt ja muutama sata käyttäjää mun vinkistä. paras kone maailmassa. ainakin tohon hintaan. autoo sillä ei kannata kiillottaa, mutta voimakas tärinä kroppakontaktissa rentouttaa lihoja vallan tehokkaasti.

Täältä ääni vahauskoneelle! Bilteman kahdenkympin vahauskone jossa kaks eritassua pyörii ympyrää availi yläselän jumit muutamassa minuutissa iha älyttömän hyvin, en ollu usko miten tehokas kapistus ittensä hierontaan :D

Komppaan kanssa! Löydettiin salin nurkista lojumasta autonvahauskone ja kokeiltiin sitä! Miälenvikanen härpäke lihashuoltoon!

kunhan ei oo tärinävaimennusta ja ei tarvi pitää virtanappia ite pohjassa koko ajan. semmonen 25cm pehmee laikka niissä yleensä on. hinnat siinä 20€ hujakoilla. itellä on kaks ollu 15v aikana, joten aika hyvä hintalaatusuhde.

Noista autonvahauskoneista tuli mieleen, niin mikä teistä olisi paras tapa ylipäätään ehkäistä lihasjumeja, jos ei siis huomioida aktiivista lihashuoltoa, kuten just hieronnat, venyttelyt, putkirullaukset jne. Siis toisinsanoen, mikä aiheuttaa niitä lihasjumeja oikeastaan alunperin?

jumien ehkäisyyn se fiksu treenaaminen ja treenien rytmittäminen ratkasee hyvin paljon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom