Treeni-osion yleiset kysymykset

Oon 100kg kaveri, joka tekee dippejä 50kg lisäpainolla. Isoksi ongelmaksi on muodostunut heikomman käden kämmenselän luisuminen "ulospäin" niin, että paino siirtyy melkein kokonaan peukalon varaan. Täytynyt tässä muutaman kuukauden aikana jättää toisto pari tekemättä tämän takia. Tuntuu että peukalo repeytyy. Asiaan ei auta myöskään kuntosalin dippilaitteet. Siinä perus irrotettavassa reikätolppaan kiinitettävässä V-tangossa on vitun paksu putki, mikä vaikeuttaa kunnon otteen saamista. Sitten se Elixian hammerstrength dippilaitteen kumigripit on nussittu niin pilalle, että pyörivät siinä lukkogripin rungon ympärillä(gripin lukot ei pyöri). En elättele toiveita että tulee ihan heti kuntoon.
Mulla on hyvät rannetuet, joita käytän. Niistä saa vähän apua, mutta ei tarpeeksi. Ostin myös pelkästään tähän dippiongelmaan geelipintaiset salihanskat, mutta ei niistäkään juuri apua ole, ei tarpeeksi pitoa. Kellään ehdotuksia? Voiko nämä toimia dipissä: https://www.fitnesstukku.fi/versa-gripps-classic-authentic-gold-label/1035-23R.html

Kädet pyyhin aina hiestä kuivaksi ennen dippejä. Auttaa alkuun, mutta lopussa loppuu pito. Miten joku nestemäinen kalkki toimisi? Alkaa vituttaa kun ei saa sarjoja vietyä loppuun.
Omalla kehonpainolla ei tätä ongelmaa ole. Ainoastaan isomman lisäpainon kanssa.
Kyllä tuossa menee voimaa väärään suuntaan, eli käden linja ei pysy suorassa putkeen nähden. Tekniikkaa pitäisi korjata, että käsi ei kierry tai kyynärpää aukea tms.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hei, osaatteko kertoo että onko kauheesti merkitystä kehityksen ym kannalta jos treenaan liikkeet esim 4x10 vaikka 80kg versus 4x10 ja alotan vaikka 60kg,65kg,70kg,75kg eli 4x samalla painolla vs 4x 10 vaikka 5kg lisäys joka sarjan jälkeen. Ku.minkim pyrin että nostan sarjapainoja aina kun mahdollista. Touvottavasti joku ymmärsi 😁
 
Hei, osaatteko kertoo että onko kauheesti merkitystä kehityksen ym kannalta jos treenaan liikkeet esim 4x10 vaikka 80kg versus 4x10 ja alotan vaikka 60kg,65kg,70kg,75kg eli 4x samalla painolla vs 4x 10 vaikka 5kg lisäys joka sarjan jälkeen. Ku.minkim pyrin että nostan sarjapainoja aina kun mahdollista. Touvottavasti joku ymmärsi 😁
4x10x80 = 3200kg vs 10x65 10x70 10x75 10x80 = 2900 eli tuleehan tuolla samalla painolla tehdessä enemmän volyymiä, eli teoriassa tehokkaampi. (Korjattu painot nousevissa sarjoissa)

Tietenkin noi nousevat sarjat voi tehdä niinkin että aloitat pidemmällä sarjalla ja pienemmällä painolla ja joka sarjaan lisäät painoa ja vähennät toistoja. Tai toisinpäin.
 
Niin joo totta enpäs tajunnut laskea tota noin,hyvä että kysyin. Sit ku tossa aikasemmin sanoin että mulla menee kyykyssä selkä tosi jumiin viel jopa seuraavana päivänä vaikka koitan tehdä mah puhtaasti, mutta mietin että jos kumminkin mulla selkä pääsee alhaalla jotenki notkolle niin voisko siihen auttaa että tekis kyykyn smithissä?
 
Niin joo totta enpäs tajunnut laskea tota noin,hyvä että kysyin. Sit ku tossa aikasemmin sanoin että mulla menee kyykyssä selkä tosi jumiin viel jopa seuraavana päivänä vaikka koitan tehdä mah puhtaasti, mutta mietin että jos kumminkin mulla selkä pääsee alhaalla jotenki notkolle niin voisko siihen auttaa että tekis kyykyn smithissä?
Voi olla että smithissä tekisit saman notkon, tai kompensoisit jotenkin muuten, esim. nojaamalla taaksepäin kun ei tarvi pelätä kaatumista. Sehän sitten riippuu siitä mitä hakee, että onko se hyvä vai huono.
 
No siis ku ihmettele sitä että miks mulla tulee alaselkä kipeeks aina kyykkäämisen jälkeen. Ja jostain syystä mulla on alaselkä aika jumissa melkein koko aika, välillä hyvä että saa sukat jalkaan... 😐
 
Toki tuleehan kyykyssä rasitusta selkään jos isoja romuja kannattelee, mutta väitän 98% varmuudella että syy löytyy joko pyöristyneestä selästä, tai toinen vaihtoehto että et tue koko corea oikealla hengitystekniikalla. Vaikea sanoa mitään muuta syypäätä näkemättä tekniikkaa, eli videota kehiin vaan.
 
NIin se voipi olla, myös hengitys voi olla syy, eikö siinä pidä ottaa hapet ylhäällä ja puhaltaa ulos ylös noustessa? Ja joo laitan videota huomenna
 
Noh joo, kyllä, niin pitää tehdä joka ikisessä treeniliikkeessä. Vähän tarkennettuna kuitenkin opettele se hengityksen tekniikka tähän tapaan

Toivottavasti englanti taittuu :) Mutta jos ei taitu niin idea on se että et "vedä henkeä" vaan työnnät vatsaa ulos hengitykselläsi. Kun tuntuu että enempää ei ilmaa enää tule niin pidätä hengitys ja jännittä vielä vatsoja kuin olisit ottamassa joltain nyrkkiä vastaan.

EDIT. Muistin juuri että myös @Mikko Ellmén jakoi tästä aiheesta videon instaan, joten laitetaan bonuksena myös linkki suomalaisittain :)
Eli näin: Hengitystekniikka
 
Viimeksi muokattu:
Paljonko kannattaisi syödä jos treenaa pääosin 2-6 toistoalueella? Epäily että tulee syötyä liikaa kun paino nousee mutta maha se on eniten alkanu pömpöttää. Jaksaahan tuota tehdä paremmin salilla jos on syönyt hyvin, mutta onko tuo virhe syödä reilusti jos toistoalue on tuo eli pamahtaako vaan automaattisesti läskiksi? Onko joku onnistunu ilman erillisiä dieettikausia pysyä maltillisissa rasvoissa ja kasvattaa voimaa?
 
Paljonko kannattaisi syödä jos treenaa pääosin 2-6 toistoalueella? Epäily että tulee syötyä liikaa kun paino nousee mutta maha se on eniten alkanu pömpöttää. Jaksaahan tuota tehdä paremmin salilla jos on syönyt hyvin, mutta onko tuo virhe syödä reilusti jos toistoalue on tuo eli pamahtaako vaan automaattisesti läskiksi? Onko joku onnistunu ilman erillisiä dieettikausia pysyä maltillisissa rasvoissa ja kasvattaa voimaa?
Mulla on vähän sama juttu, kyllä lihaksetkin on kasvanut mutta vastaakin tulee vähän liikaa omasta mielestä 😁 mun toistot on siinä 10-15 välillä riippuu liikkeestä. Kaipaisin myös tipsejä 😉
 
Joku muukin voi mielipiteensä tähän heittää, mutta minä sanoisin että alaselkä pyöristyy alas tultaessa -> thus rasitus alaselälle josta se myös sulla kipeytyy.
 
Paljonko kannattaisi syödä jos treenaa pääosin 2-6 toistoalueella? Epäily että tulee syötyä liikaa kun paino nousee mutta maha se on eniten alkanu pömpöttää. Jaksaahan tuota tehdä paremmin salilla jos on syönyt hyvin, mutta onko tuo virhe syödä reilusti jos toistoalue on tuo eli pamahtaako vaan automaattisesti läskiksi? Onko joku onnistunu ilman erillisiä dieettikausia pysyä maltillisissa rasvoissa ja kasvattaa voimaa?

Kannattaa varmaan syödä sen verran mitä painolleen haluaa tapahtuvan :D Syö vähemmän jos omien sanojesi mukaan kerta epäilet että syöt liikaa. Päinvastoin jos haluaa pattia kasvattaa niin kyllä sillon täytyy syödä sen verran että paino on nousujohteista. Ei se tarvitse nousta kun vaikka keskiarvoltaan 100 grammaa viikossa niin riittää, eli ei miksikään pullaläskiks tarvitse muuttua.

Mitään semmosta maagista toistoaluetta ei ole mikä estäis sen, että plussalla oltaessa ei tuliskaan läskiä. Edelleen ne on ne syödyt kalorit mitkä määrää sen tuleeko rasvaa vai ei.
Joo toki siellä 1-4 toiston paikkeilla ollaan siellä alueella jossa kehitetään maksimivoimaa (hermostollista) kun taas siitä 5+ toistoa aletaan menemään enemmän sinne suuntaan mikä mielletään lihaskasvubodypumppailu alueelle. Mutta ei se 20 toiston sarja vs. 4 toiston sarja silti muuta sitä ylisyötyä kaloria pelkästään lihakseksi :D

Voimaa voi kasvattaa ylläpito kaloreilla ja jopa miinuskaloreilla, mutta aina se tehokkaampaa on jos syö plussilla. Siksi se olisi fiksumpaa kehittää aina itseään (sekä voimassa että lihasmassassa) syömällä yli kulutuksen ja sitten pitämällä niitä diettejä kun kunto näyttää liian pehmeältä.
Vastaavasti voit syödä +/- 0 kaloreilla ja kehittyä hitaammin mutta näyttää koko ajan siltä mikä sen hetkinen kunto sitten onkin. Nämä on näitä makuasioita miten asian haluaa kukin itse tehdä :)
 
Ikinä treenannut jalkoja muulla kuin kyykyllä, ja mietin että miten pitäisi jaksaa kyykkäämisen lisäksi vielä tehdä muita jalkaliikkeitä? Mulla jalat aivan kuolleet kovan kyykkäämisen jälkeen ja en usko että jaksaisin tehdä muuta sen lisäks.
 
Ikinä treenannut jalkoja muulla kuin kyykyllä, ja mietin että miten pitäisi jaksaa kyykkäämisen lisäksi vielä tehdä muita jalkaliikkeitä? Mulla jalat aivan kuolleet kovan kyykkäämisen jälkeen ja en usko että jaksaisin tehdä muuta sen lisäks.
Kyykky riittää kyllä aika pitkälle jos sen tekee oikein. Toki takareisiä kannattaa eriksen tehdä, vaikka sitten eri reenissä.
 
Se ei aina oo se fiksuin tapa lähestyä treeniä, oli kyse sitten voimasta tai bodystä. Ne tosin kulkee käsi kädessä hyvin pitkälle. Jos sulla painoprogressio etenee pitkän aikaa ja se kyykky pysyy tekniikaltaan samanlaisena, aika väistämättä sinne lihasta kertyy. Kyykkyäkin tosin voidaan tehdä aika monella tavalla ja kohdistaa tarkemmin eri osiin reittä.
 
Back
Ylös Bottom