Treeni-osion yleiset kysymykset

Kaksjakonen on varsin jees ja siinä kerkee hyvin pariin kertaan tekeen lihasryhmän per viikko. Painotuksia sopii sekaan myös. Esim.
1 penkki, leuat, pystis, hauiskääntö ojentajatalja, rannekääntö
2 kyykky, reisikoukistus, vatsa, pohkeet
3 vinopenkki, leveä soutu, hauis käsip, ranskis, viparit
4 mave, etukyykky, vatsa kiertäen, pohkeet
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hei, mikä on merkittävin ero pystypunnerrus tangolla vs sama mutta niska taakse? Ja toinen kyykky vs boxi kyykky?
Pystäri taakke ottaa vähä epäkkäisiin enemmän, ja(ehkä) sivuolkiinki. Vaatii enemmän liikkuvuutta, ja kankeet paskat ulissu aina, että vaarallinen liike siitä syystä(ei oo, mut kankeus on).

Kyykkyä & boksikyykkyä voi tehä kumpaakin vaikka ihan pohjasta asti, eli en kommentoi.
 
Osaisiko kukaan antaa esimerkkiä ppl jaosta, jossa mukana pystypunnerrus, normipenkki ja kyykky. Treenitaustaa kohta vuosi ja pitäisi tehdä siirtymä pois kohti haastavampaa ohjelmaa
 
1. Penkki, pystis, ojentajatalja, vatsa suoraan
2. Vastaleuat, leveä soutu, hauikset, viparit
3. Kyykky, hack, reisikoukistus, pohjenousu
4. Pystis, kapea penkki, viparit, vatsa kiertäen
5. Kapea soutu, myötäleuat, hauis käsip, rannekääntö
6. Kyykky, prässi, sjmv, pohjeprässi

2-3 treeniä ja sit lepopäivä.
 
1. Penkki, pystis, ojentajatalja, vatsa suoraan
2. Vastaleuat, leveä soutu, hauikset, viparit
3. Kyykky, hack, reisikoukistus, pohjenousu
4. Pystis, kapea penkki, viparit, vatsa kiertäen
5. Kapea soutu, myötäleuat, hauis käsip, rannekääntö
6. Kyykky, prässi, sjmv, pohjeprässi

2-3 treeniä ja sit lepopäivä.
Miten progressio toteutuu tämäntyyppisessä ohjelmassa? Olen aikasemmin vaan painanut failureen saakka pienellä toistomäärällä (4-5) ja 4-5 sarjaa. Nyt ei enää kehitystä tapahdu niin hyvin. Minkälainen toisto- ja sarjamäärä, ja entä lepoaikojen pituus sarjojen välissä?

Muutama kysymys liikkeistä: käytänkö mieluummin vapaita painoja vai esimerkiksi taljaa, esim soudussa ja rannekäännössä? Mitä liikkeitä tarkoitat hauiksella ja vatsa suoraan? Tässä on aika monta liikettä niin onko semmoinen välttämätöntä kun on siirtymässä pois aloittelijalle suunnatusta ohjelmasta?

Ja kiitos ohjelmasta!
 
Tuo on vain jakoehdotus, ei ohjelma. Semmonen olis ideaalisti seurantapohjainen ja elävä suht lyhyissä jaksoissa etenevä yksilöllinen progressiosuunnitelma.

Toistomäärät lihaskasvulle pääasiassa 5-10 lähelle feilua, muttei pakko mitenkää tuhota mitään. Pidempää sarjaakin voi hyvin mukana olla, mutta hieman enemmän tyhjäävät ja väsyttävät lihasta, mitä ei haeta. Stimulaatiota eniten.

Vapaat painot hyviä, muttei koneet mörköjä ole. Perus hauiskääntö ja istumaannousu nuo. Tuossa on vain muutama liike per treeni eli ei paljoa. Ja käytännössä kolme eri treeniä, missä vain hieman eri liikkeet 1+4, 2+5 ja 3+6- treeneissä.

Progressiota pitäs olla pääasiassa enemmän toistoja ja/tai kiloja -saralla. Se miten tää parhaiten onnistuu, on aina yksilötason suunnittelun ja toteutuksen summa. Tätä oon ammatikseni tehny 10000v ja silti voi sanoa, että samalle vuorelle on monta reittiä.
 
Hei, pitääkö paikkansa että lihasmassan hankinnan tavoite niin treeni ei muka saisi kestää yli 90 minuuttia? Ku itsellä kyllä menee useestikkin kauemmin
 
Moi. Onko isoa merkitystä että monen aikaan syö ensimmäisen lämpimän aterian kunha syö tasaisesti? Kun ite tykkään käydä aamulla salilla. Sillee että syön runsaan aamupalan ja hetken sulattelen ennen kuin lähden salille. Ja salilla menee 1-2 tuntia ja matka edes takasin melkein 2 tuntia niin n. Klo 1-2 aikaan ehdin syömään vasta lämpimäb aterian
 
Ja toinen, että en tiiä miks mutta aina jalkapäivänä kun oon kyykännyt niin on alaselkä tosi jumissa loppupäivän ja ehkä vielä seuraavanakin päivänä. Tykkään kyykystä ja teen sen niin puhtaasti kun mahdollista, pyytänyt mielipiteitäkin just sen takia. Mutta olisko se mahdollista korvata esim prässillä ym. Kun ei oo kiva selkä jumissa olla aina sen jälkeen 😐
 
Moi. Onko isoa merkitystä että monen aikaan syö ensimmäisen lämpimän aterian kunha syö tasaisesti? Kun ite tykkään käydä aamulla salilla. Sillee että syön runsaan aamupalan ja hetken sulattelen ennen kuin lähden salille. Ja salilla menee 1-2 tuntia ja matka edes takasin melkein 2 tuntia niin n. Klo 1-2 aikaan ehdin syömään vasta lämpimäb aterian
Ei sillä oo niin väliä. Mä treenaan yleensä tyhjällä mahalla kuuden aikaan ja syön sitten jossain 10-12 välillä.
Ja toinen, että en tiiä miks mutta aina jalkapäivänä kun oon kyykännyt niin on alaselkä tosi jumissa loppupäivän ja ehkä vielä seuraavanakin päivänä. Tykkään kyykystä ja teen sen niin puhtaasti kun mahdollista, pyytänyt mielipiteitäkin just sen takia. Mutta olisko se mahdollista korvata esim prässillä ym. Kun ei oo kiva selkä jumissa olla aina sen jälkeen 😐
Prässi ei oo lähellekään samassa kategoriassa rasituksen ja tehokkuuden suhteen. Lähtisin kattoo sitä tekniikkaa onko se kunnossa, pääseekö selkä pyöristyy tms.
 
Ei sillä oo niin väliä. Mä treenaan yleensä tyhjällä mahalla kuuden aikaan ja syön sitten jossain 10-12 välillä.

Prässi ei oo lähellekään samassa kategoriassa rasituksen ja tehokkuuden suhteen. Lähtisin kattoo sitä tekniikkaa onko se kunnossa, pääseekö selkä pyöristyy tms.
Okei no sitä mä vähä pelkäsinki. Täytyy vaikka ens kerralla kuvata ja pistää tänne nii saa vähä osviittaa sitte. Kiitos vastauksesta
 
Oon 100kg kaveri, joka tekee dippejä 50kg lisäpainolla. Isoksi ongelmaksi on muodostunut heikomman käden kämmenselän luisuminen "ulospäin" niin, että paino siirtyy melkein kokonaan peukalon varaan. Täytynyt tässä muutaman kuukauden aikana jättää toisto pari tekemättä tämän takia. Tuntuu että peukalo repeytyy. Asiaan ei auta myöskään kuntosalin dippilaitteet. Siinä perus irrotettavassa reikätolppaan kiinitettävässä V-tangossa on vitun paksu putki, mikä vaikeuttaa kunnon otteen saamista. Sitten se Elixian hammerstrength dippilaitteen kumigripit on nussittu niin pilalle, että pyörivät siinä lukkogripin rungon ympärillä(gripin lukot ei pyöri). En elättele toiveita että tulee ihan heti kuntoon.
Mulla on hyvät rannetuet, joita käytän. Niistä saa vähän apua, mutta ei tarpeeksi. Ostin myös pelkästään tähän dippiongelmaan geelipintaiset salihanskat, mutta ei niistäkään juuri apua ole, ei tarpeeksi pitoa. Kellään ehdotuksia? Voiko nämä toimia dipissä: https://www.fitnesstukku.fi/versa-gripps-classic-authentic-gold-label/1035-23R.html

Kädet pyyhin aina hiestä kuivaksi ennen dippejä. Auttaa alkuun, mutta lopussa loppuu pito. Miten joku nestemäinen kalkki toimisi? Alkaa vituttaa kun ei saa sarjoja vietyä loppuun.
Omalla kehonpainolla ei tätä ongelmaa ole. Ainoastaan isomman lisäpainon kanssa.
 
Ja toinen, että en tiiä miks mutta aina jalkapäivänä kun oon kyykännyt niin on alaselkä tosi jumissa loppupäivän ja ehkä vielä seuraavanakin päivänä.
Voisko olla että meet vähän etukenoon siellä ala-asennossa? Lantio sellasessa asennossa että täytyy kompensoida selän kaarella?
 
Oon 100kg kaveri, joka tekee dippejä 50kg lisäpainolla. Isoksi ongelmaksi on muodostunut heikomman käden kämmenselän luisuminen "ulospäin" niin, että paino siirtyy melkein kokonaan peukalon varaan. Täytynyt tässä muutaman kuukauden aikana jättää toisto pari tekemättä tämän takia. Tuntuu että peukalo repeytyy. Asiaan ei auta myöskään kuntosalin dippilaitteet. Siinä perus irrotettavassa reikätolppaan kiinitettävässä V-tangossa on vitun paksu putki, mikä vaikeuttaa kunnon otteen saamista. Sitten se Elixian hammerstrength dippilaitteen kumigripit on nussittu niin pilalle, että pyörivät siinä lukkogripin rungon ympärillä(gripin lukot ei pyöri). En elättele toiveita että tulee ihan heti kuntoon.
Mulla on hyvät rannetuet, joita käytän. Niistä saa vähän apua, mutta ei tarpeeksi. Ostin myös pelkästään tähän dippiongelmaan geelipintaiset salihanskat, mutta ei niistäkään juuri apua ole, ei tarpeeksi pitoa. Kellään ehdotuksia? Voiko nämä toimia dipissä: https://www.fitnesstukku.fi/versa-gripps-classic-authentic-gold-label/1035-23R.html

Kädet pyyhin aina hiestä kuivaksi ennen dippejä. Auttaa alkuun, mutta lopussa loppuu pito. Miten joku nestemäinen kalkki toimisi? Alkaa vituttaa kun ei saa sarjoja vietyä loppuun.
Omalla kehonpainolla ei tätä ongelmaa ole. Ainoastaan isomman lisäpainon kanssa.
Ite otin just nestemäisen mankun kokeiluun ja täytyy kyl sanoa että on hyvää tavaraa, pitoa saa eikä sottaa niin pahasti. Kannattaa ainakin kokeilla, kun ei oo suuri investointi
 
Semmoinen kyssäri että kun ostan kaupasta vaikka jotain marinoitua kanaa, ja pakkauksessa lukee ravintoarvot 100g kohden, niin voiko kaikki saadut ravintoarvot laskea kypsästä kanasta ja onhan ne marinadin tuomat kalorit laskettu mukaan? Elikkä vaaka näyttää 300g paistettua kanaa ja pakkaus 150 kcal/100g niin se ois sitte 450 kaloria?
 
Ei voi laskea noin. Tuotteen kalorit ovat raakapainosta. Eli pitää punnita ennen paistoa, ja sittenhän se on se ja sama, mitä painaa valmiina. Marinadit ovat mukana kaloreissa. Jos paistetusta laskee, menee pahasti alakanttiin energian määrä. Ja juuri kun luulit, että kiva kun saa syödä paljon. 😉
 
Back
Ylös Bottom