Treeni-osion yleiset kysymykset

Jos nuo kaikki toistot on kunnon stopista ja 5x170 ei ollu kauheen tiukka, 200 pitäs tulla jo. 190 varma rauta.

Vitosesta ykköseen on kuitenki matkaa ja helpoiten etenisit tekemällä treeneissä ylirautaherättelyjä ennen pidempiä sarjoja. Tällai se maksimiherkkyyskin kulkee mukana.

Jos sun nykytasoa ajatellaan, viikot vois mennä:
1. 1x185, 6x165
2. 1x190, 6x170
3. 1x170, 2x8x120 (kevyt)
4. 1x195, 5x175
5. 1x200, 5x180
6. 1x170, 2x8x120
7. 1x205 jne

Mitä pikasesti muistan omasta porukasta, "huonoin" sarja ykköseen nähden on ollu 3x85% ja paras 10x85%. Kummankin maksimi lähellä 300.

Oisko tämmönen kestävä tapa treenata kaikki pääliikkeet (lähes) joka treenissä? Eli ykkönen ja päälle joku sarja tai pari. Vai onko niitä juttuja mitä pitää säännöstellä ettei hermosto sano poks ja gainssit mene. Kyykkyä ja punnerrusta tulis väh 3x viikossa yksjakoisella.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aina tehnyt vedot stopista, ihan just sitä ajatellen että sillä saa realistisemman kuvan just siitä oletetusta maksimista, vaikkei se sitä juuri toki kerro. Tuo 5*170 oli melko tiukka sarja, eli korkeintaan toisto varaa.
 
DukeBulkem: Jep, toimii ympäri vuoden ja kaikille isoille liikkeille. Selkee 2-4 toiston vara siihen ylirautaan, ellei enkkaa pukkaa. Jos tiukemmin tekee, sit seuraavaa reeniä iisimmin jne.

Pune: no sitten seuraavassa kovassa treenissä ykkösillä ylös. Sen perusteella sitten jatko.
 
DukeBulkem: Jep, toimii ympäri vuoden ja kaikille isoille liikkeille. Selkee 2-4 toiston vara siihen ylirautaan, ellei enkkaa pukkaa. Jos tiukemmin tekee, sit seuraavaa reeniä iisimmin jne.
Tää on kyllä helvetin hyvä kun tykkään muutenkin lämmitellä tosi lyhkäsillä sarjoilla, esim. jos tulis satasella vitosia, niin lämppään tyyliin:
Tanko x5, 60kgx4, 80kgx2, 90kg x 1.
Tohon sitten vaan päälle vaikka 105x1, 110x1 tjsp niin sehän ois siinä.
 
No lämppäsarjojen sisältö riippuu siitä, miten hyvin kroppa herää. En lähtis yleisohjeena tuota jakamaan.
 
Tää on kyllä helvetin hyvä kun tykkään muutenkin lämmitellä tosi lyhkäsillä sarjoilla, esim. jos tulis satasella vitosia, niin lämppään tyyliin:
Tanko x5, 60kgx4, 80kgx2, 90kg x 1.
Tohon sitten vaan päälle vaikka 105x1, 110x1 tjsp niin sehän ois siinä.
Minulla voi tyyli olla tuo mutta kroppa on oikeasti jo lämmin ja tankoa ja 40kg on vatkattu useampi sarja. Jos on ensin tehnyt jotain muuta ja on jo hyvä hiki päällä niin voi hyppiä reilummin ja ne sarjat on lähinnä tunnustelua.
Kyykätessä joka kerta toinen tai kolmas sarja on helpompi kuin ensimmäinen jos ei käy vähän raskaampaa ykköstä tai kolmosta ensin, enkä varmaan oo ainoa.
 
No lämppäsarjojen sisältö riippuu siitä, miten hyvin kroppa herää. En lähtis yleisohjeena tuota jakamaan.

Mulla kroppa vaatii selkeästi enemmän lämmittelyä ja jos mä lähtisin tuolla DukeBulkemin kaavalla niin ei tulis hyvää. Ei kai tohon lämmittelyyn oo mitään tiettyä kasvaa, just se ainakin itellä et oon kokeillut monia muutamia tapoja ja todennut sen, että mulle nousu sarjapainoihin pitää tehdä maltilla, tällöin mun kroppa reagoi treeniin paremmin.
 
Jep, itse teen nyt koko kropan treenejä ja menen vieläpä kävellen salille, joten kroppa on jo viimeistään tokassa liikkeessä hyvin lämmin. Ja sarjapainot ei oo mitään järisyttävän isoja, ihan ykkösellä alkavia tai kaksinumeroisia.
 
Mun kommentti lämpästä koski vain ekan liikkeen lämppiä. Seuraaviin liikkeisiin riittää hyvinki muutama koordinaatiosarja jopa vaan.
 
Kertokaapas hyvä lämmittelyjä pystypunnerrusta varten? Teen sen käsipainoilla. Tuntuu aina, että niskassa/hartioissa venähtää joku paikka aina. Ehkä lämmittelen huonosti ja/tai väärin. Teen pystypunnerrusta penkillä istuen.
 
Kertokaapas hyvä lämmittelyjä pystypunnerrusta varten? Teen sen käsipainoilla. Tuntuu aina, että niskassa/hartioissa venähtää joku paikka aina. Ehkä lämmittelen huonosti ja/tai väärin. Teen pystypunnerrusta penkillä istuen.
”If shit feels tight do stuff that makes it not tight” tai jotai sellasta. Muuten sitten ihan vaan kroppaa lämpimäksi. Ite lämmittelen ja treenaan usein huppari päällä niin saa nopeasti lämmöt ja nivelet myös pysyy lämpimänä. Eli sillä on muukin funktio kuin olla HC.
 
Keppijumppana 3 kierrosta à 20 toistoa: pystysoutu, pystypunnerrus, kulmasoutu leveällä ja kapealla, niskan ojennus ja kierto sekä iisi uloskiertäjälämppä. Jotain pientä ylitiukkuutta siellä on, jos aina venähtelee. Tai lisäksi jäkität niskanseutua ylimäärin.
 
Voi olla kysymys, mihin on hankalaa vastata koska yksilöitähän tässä ollaan, mutta millaisia sarjoja porukka täällä otti kun veti ensimmäisen kerran 200kg maasta? Parhaimmat sarjat on itsellä tällä hetkellä 6*165 ja torstaina tehty 5*170. Ykkösmaksimia en ole kokeillut sitten viime vuoden, mutta kerran otin kevyen oloiset 2*1*180.
5x180
 
Mitä mieltä arvon raati on, riittääkö etureisille pelkkä etukyykky? Kyseinen liike tuntuu olevan niin hyvässä nousussa, että yksijakoisessa tekee mieli tehdä joka treenissä, ja takareisille vaan sitten RDL tai polven koukistus lisäksi.
 
Mitä mieltä arvon raati on, riittääkö etureisille pelkkä etukyykky? Kyseinen liike tuntuu olevan niin hyvässä nousussa, että yksijakoisessa tekee mieli tehdä joka treenissä, ja takareisille vaan sitten RDL tai polven koukistus lisäksi.
Kun on nousussa niin siitähän kannattaa ottaa ilo irti. Se että onko se riittävää riippuu tavoitteesta ja siitä että onko ne reidet heikkous vai ei. Voimalajeihin ehkä, bodatessa tuskin riittää.
 
Kun on nousussa niin siitähän kannattaa ottaa ilo irti. Se että onko se riittävää riippuu tavoitteesta ja siitä että onko ne reidet heikkous vai ei. Voimalajeihin ehkä, bodatessa tuskin riittää.
Tavoitteena ettei reisistä lähtisi grammaakaan näkyvää lihasmassaa, kohta alkaa dietti. Ja että sen etukyykyn voimat paranisi kivasti siinä sivussa. Ja ettei tulisi mitään vammoja tai lihas epätasapainoa. Nuo jos täyttyy niin hyvä, jos pitää lisätä joku liike tavoitteeseen pääsemiseksi niin ehdotuksia otan vastaan.
 
Tavoitteena ettei reisistä lähtisi grammaakaan näkyvää lihasmassaa, kohta alkaa dietti. Ja että sen etukyykyn voimat paranisi kivasti siinä sivussa. Ja ettei tulisi mitään vammoja tai lihas epätasapainoa. Nuo jos täyttyy niin hyvä, jos pitää lisätä joku liike tavoitteeseen pääsemiseksi niin ehdotuksia otan vastaan.
Villi veikkaus että siinä tapauksessa riittäisi, ainakin jos kuvittelisin itseni tuohon tilanteeseen. Minun filosofia on että vajeessa treenaan vähintään yhtä kovaa moninivelliikkeet ja karsii sitten volyymia muualta niin helpottuu vähän palautuminen siltä kannalta. Jos voimat ei putoa kovin paljoa tai jopa vahvistuu niin uskottelen itselleni että ei ne lihakset paljoo ole voineet surkastua. Voimaprogressiot on kyllä rajummassa vajeessa heikoilla kantimilla niin itseään voi huijata tekemällä jatkuvasti eri liikkeitä ja etenkin sellaisia joissa on huono tai ei ole tehnyt aiemmin ollenkaan, silloin ''vahvistuu'' väkisinkin. Eikä sitäkään edistystä välttämättä tapahdu kuin 3-5 treeniä ja sitten sen liikkeen saa vaihtaa pois tai vähintäänkin tehdä eri tavalla tai eri variaationa.
 
Mitä mieltä arvon raati on, riittääkö etureisille pelkkä etukyykky? Kyseinen liike tuntuu olevan niin hyvässä nousussa, että yksijakoisessa tekee mieli tehdä joka treenissä, ja takareisille vaan sitten RDL tai polven koukistus lisäksi.
Mun mielestä riittää jos sitä tekee tarpeeksi. Katsopa painonnostajien etureisiä. Käytännössä pelkällä etukyykyllä tehdyt. Satunnaisesti takakyykky mukana.
 
Back
Ylös Bottom