Treeni-osion yleiset kysymykset

Liittynyt
4.6.2020
Viestejä
238
Vähän on väsynyttä menoa ja unet kärsii hivenen niin mitä mieltä ootte, paukutellaanko väsymyksen kanssa läpi ja toivotaan että palautumiskapasiteetti ehkä kasvais vai nöyrästi semilepo/kevennys? Yleensä aina ottanu levon tässä kohtaa. Toisaalta 2,5 vkon pakkolepo oli vähän aikaa sitten..

Toki tää on se miten kroppa reagoi ja pitääkin reagoida stressiin(treeni) ja adaptoituu tulevaan.
Riippuu onko se väsynyt meno kropassa vai päässä. Jos on oikeasti unet heikoilla niin en pelleile asian kanssa vaan jätän mieluumin treenamatta tai paljon maltillisempaa että pysyy kroppa kuitenkin liikkeellä. Toisaalta välillä on päiviä ja viikkoja että pitää vaan keräillä ajatukset kasaan.
 
Liittynyt
17.8.2006
Viestejä
5 113
Ikä
29
Riippuu onko se väsynyt meno kropassa vai päässä. Jos on oikeasti unet heikoilla niin en pelleile asian kanssa vaan jätän mieluumin treenamatta tai paljon maltillisempaa että pysyy kroppa kuitenkin liikkeellä. Toisaalta välillä on päiviä ja viikkoja että pitää vaan keräillä ajatukset kasaan.
Kyl se kaikkialla muualla kun päässä. Muuta haluiskaa tehä ku reenata. Toki tiedostan että se mitä mä haluan on eriasia että onko se fiksua. ;) 😁
 
Liittynyt
3.8.2019
Viestejä
53
Mikä olisi hyvä jalkaliike mave päivälle etukyykky ei koska toisen päivän treenissä.
 
Liittynyt
4.6.2020
Viestejä
238
Mikä olisi hyvä jalkaliike mave päivälle etukyykky ei koska toisen päivän treenissä.
Kaikki mikä käy pakaroihin ja/tai takareisiin. Maven jälkeen on helppo tehdä vaikka suorin jaloin vetoja, romanialaisia maveja tai soutuja kun on tankokin valmiina eikä tarvii kuin vaihtaa painot.
 

jto

AMMATTILAINEN
Liittynyt
19.4.2002
Viestejä
16 421
Miksei etaria vois tehdä toisenakin päivänä vetoa ennen tai sen jälkeen? Hieman vaikka eri toistomäärillä tai stopeilla tms varioiden vrt. se eka etaritreeni.
 
Liittynyt
3.8.2019
Viestejä
53
Miksei etaria vois tehdä toisenakin päivänä vetoa ennen tai sen jälkeen? Hieman vaikka eri toistomäärillä tai stopeilla tms varioiden vrt. se eka etaritreeni.
Niin miksei,voishan sitäkin testata.
 

jto

AMMATTILAINEN
Liittynyt
19.4.2002
Viestejä
16 421
Ehdoton suositus. Mulla on kahdesti kierrossa/viikossa kyykkäävillä aika monenlaisia comboja pelkästään etu-ja takakyykyn kanssa ja muutama, ketkä kyykkää pääasiassa edestä. Sillon tietenkin katellaan treenit sillai, että se kulkis mahdollisimman hyvin.
 
Liittynyt
17.8.2012
Viestejä
20
Syksyllä työkuvioiden kiristyessä salilla käyntimahdollisuudet tippuvat kahteen arkitreeniin ja yhteen lauantaitreeniin per viikko. Arkitreeneissä on aikaa per treeni käytettävissä tunti, viikonloppuna pystyy vetämään pidemmänkin setin.

Voiman hankinta (penkki, Mave, takakyykky, leuat) olisi päätavoitteena. Onko 1-jakoinen järkevin vaihtoehto, vai esim. 2 + 1-jakoinen?

Olisiko 1-jakoiselle seuraava järkevän kuuloinen pohja:

Treeni 1:
Penkkipunnerrus (2-4*4-8)
Takakyykkyvariaatio (Esim. Stop-kyykky tai hidastettu eksentrinen vaihe tms.) (3*6-8)
Leuat (myötä) (3*4-6)
Vatsa (3-4*8-12)
Pystäri (kp) (3*8-12)

Treeni 2:
Mave (3-4*3-6)
Etukyykky (3*6-8)
Leuat (vastaote) (3*4-8)
Vinopenkki (kapea) (3*8-10)
Vatsa (3-4*8-12)

Treeni 3 (Weekend):
Takakyykky (3-4*4-10)
Leuat (vastaote) (3*3-6)
Medium penkki alastopilla (3*6-8)
Vipunosto (kp) (3*8-12)
Hauiskääntö + ojentajapunnerrus (supersarjoina) (3-4*8-12)
Roikkuminen lisäpainoilla (tavoitteena otevoiman parantaminen Maveen) (2-4*5-20 sek.)

Kolme treeniviikkoa, joiden jälkeen aina kevyt viikko. Pääliikkeissä ylirautaherättely ennen työsarjoja. Työsarjat pääliikeissä aina niin, että varaa jää sarjoihin 2-3 toistoa.

Noin kerran neljän viikon aikana jokaisessa pääliikkeessä toistomaksimikokeilu, jolloin työsarjoja tuossa liikkeessä vain kaksi (toistomaksimisarja + yksi työsarja).

Viime talvena huomasin, että nuo ajoittaiset toistomaksimikokeilut toimii itselle hyvin, mutta taas isoilla raudoilla ja pienillä toistoilla 1-3 lähellä maksimirautoja tukottavat kropan.
 

jjv

Liittynyt
30.11.2005
Viestejä
337
Syksyllä työkuvioiden kiristyessä salilla käyntimahdollisuudet tippuvat kahteen arkitreeniin ja yhteen lauantaitreeniin per viikko. Arkitreeneissä on aikaa per treeni käytettävissä tunti, viikonloppuna pystyy vetämään pidemmänkin setin.

Voiman hankinta (penkki, Mave, takakyykky, leuat) olisi päätavoitteena. Onko 1-jakoinen järkevin vaihtoehto, vai esim. 2 + 1-jakoinen?

Olisiko 1-jakoiselle seuraava järkevän kuuloinen pohja:

Treeni 1:
Penkkipunnerrus (2-4*4-8)
Takakyykkyvariaatio (Esim. Stop-kyykky tai hidastettu eksentrinen vaihe tms.) (3*6-8)
Leuat (myötä) (3*4-6)
Vatsa (3-4*8-12)
Pystäri (kp) (3*8-12)

Treeni 2:
Mave (3-4*3-6)
Etukyykky (3*6-8)
Leuat (vastaote) (3*4-8)
Vinopenkki (kapea) (3*8-10)
Vatsa (3-4*8-12)

Treeni 3 (Weekend):
Takakyykky (3-4*4-10)
Leuat (vastaote) (3*3-6)
Medium penkki alastopilla (3*6-8)
Vipunosto (kp) (3*8-12)
Hauiskääntö + ojentajapunnerrus (supersarjoina) (3-4*8-12)
Roikkuminen lisäpainoilla (tavoitteena otevoiman parantaminen Maveen) (2-4*5-20 sek.)

Kolme treeniviikkoa, joiden jälkeen aina kevyt viikko. Pääliikkeissä ylirautaherättely ennen työsarjoja. Työsarjat pääliikeissä aina niin, että varaa jää sarjoihin 2-3 toistoa.

Noin kerran neljän viikon aikana jokaisessa pääliikkeessä toistomaksimikokeilu, jolloin työsarjoja tuossa liikkeessä vain kaksi (toistomaksimisarja + yksi työsarja).

Viime talvena huomasin, että nuo ajoittaiset toistomaksimikokeilut toimii itselle hyvin, mutta taas isoilla raudoilla ja pienillä toistoilla 1-3 lähellä maksimirautoja tukottavat kropan.
Toimii kun junan vessa.
 
Liittynyt
17.8.2012
Viestejä
20
Sen verran tuohon omaan edelliseen ohjelmapohjaan Lisää, että olisiko vaakasuuntainen veto jollekin päivälle hyvä lisä ja jos kyllä, niin mihin väliin?
 

jjv

Liittynyt
30.11.2005
Viestejä
337
Sen verran tuohon omaan edelliseen ohjelmapohjaan Lisää, että olisiko vaakasuuntainen veto jollekin päivälle hyvä lisä ja jos kyllä, niin mihin väliin?
Joo on kyllä. esim ton keskimmäisen leuanvedon vois korvata vaakasuuntaisella vedolla.
 
Liittynyt
4.6.2020
Viestejä
238
Syksyllä työkuvioiden kiristyessä salilla käyntimahdollisuudet tippuvat kahteen arkitreeniin ja yhteen lauantaitreeniin per viikko. Arkitreeneissä on aikaa per treeni käytettävissä tunti, viikonloppuna pystyy vetämään pidemmänkin setin.

Voiman hankinta (penkki, Mave, takakyykky, leuat) olisi päätavoitteena. Onko 1-jakoinen järkevin vaihtoehto, vai esim. 2 + 1-jakoinen?

Olisiko 1-jakoiselle seuraava järkevän kuuloinen pohja:

Treeni 1:
Penkkipunnerrus (2-4*4-8)
Takakyykkyvariaatio (Esim. Stop-kyykky tai hidastettu eksentrinen vaihe tms.) (3*6-8)
Leuat (myötä) (3*4-6)
Vatsa (3-4*8-12)
Pystäri (kp) (3*8-12)

Treeni 2:
Mave (3-4*3-6)
Etukyykky (3*6-8)
Leuat (vastaote) (3*4-8)
Vinopenkki (kapea) (3*8-10)
Vatsa (3-4*8-12)

Treeni 3 (Weekend):
Takakyykky (3-4*4-10)
Leuat (vastaote) (3*3-6)
Medium penkki alastopilla (3*6-8)
Vipunosto (kp) (3*8-12)
Hauiskääntö + ojentajapunnerrus (supersarjoina) (3-4*8-12)
Roikkuminen lisäpainoilla (tavoitteena otevoiman parantaminen Maveen) (2-4*5-20 sek.)

Kolme treeniviikkoa, joiden jälkeen aina kevyt viikko. Pääliikkeissä ylirautaherättely ennen työsarjoja. Työsarjat pääliikeissä aina niin, että varaa jää sarjoihin 2-3 toistoa.

Noin kerran neljän viikon aikana jokaisessa pääliikkeessä toistomaksimikokeilu, jolloin työsarjoja tuossa liikkeessä vain kaksi (toistomaksimisarja + yksi työsarja).

Viime talvena huomasin, että nuo ajoittaiset toistomaksimikokeilut toimii itselle hyvin, mutta taas isoilla raudoilla ja pienillä toistoilla 1-3 lähellä maksimirautoja tukottavat kropan.
Kokeilemalla selviää. Ajallisesti varmaan(ehkä, kai, riippuu) tehokkaampaa tehdä ylä- ja alakroppa eri päivinä kun ei tarvii erikseen lämmitellä ja fiilistellä penkin jälkeen kyykkyä jne. vaan siirtyy sen pääliikeen tai kahden jälkeen apuliikkeisiin jotka voi riipaista hyvinkin nopeasti minuutin tai parin levoilla. Mut ihan makuasia. Voihan se ohjelma olla vaikka 9-jakoinen vaikka viikossa treenaisi vaan kolmesti, se jakso on sitten vaan pidempi kuin tyypillinen 7 päivää ja jää enemmän aikaa palautua. Liekö sitten edes tarvetta kevennysviikoille? Ja onko se enää toistomaksimisarja jos sen jälkeen on vielä mehuja tehdä työsarja ja mitä se tekee jota se maksimi ei tehnyt? Ja jos se on nimenomaan kokeilu, eli testi, niin 4 viikkoa on tosi lyhyt aika. 4kk alkaa olla sellanen että voi jotain johtopäätöksiä tehdä edistyksestä. 1-3 toiston, eli 90% tietämillä jatkuva treenaaminen vaatii sen että liikkeet vaihtuu usein. Muuten homma alkaa menemään takaperin.
Vatsat, leuat, roikkumiset ja tommosethan voi tehdä vaikka aina supersettinä. Tai jos pystyy ja kehtaa niin kotona välipäivinä. Nuita kolmea nostoa ajatellen vaakasoutuja on vaikea välttää ja latseja ei voi treenata liikaa. Voihan niitä painottaa vaikka vuoroviikoin, yhtenä enemmän leukoja ja seuraavana enemmän soutuja.
 
Liittynyt
17.8.2012
Viestejä
20
Kokeilemalla selviää. Ajallisesti varmaan(ehkä, kai, riippuu) tehokkaampaa tehdä ylä- ja alakroppa eri päivinä kun ei tarvii erikseen lämmitellä ja fiilistellä penkin jälkeen kyykkyä jne. vaan siirtyy sen pääliikeen tai kahden jälkeen apuliikkeisiin jotka voi riipaista hyvinkin nopeasti minuutin tai parin levoilla. Mut ihan makuasia. Voihan se ohjelma olla vaikka 9-jakoinen vaikka viikossa treenaisi vaan kolmesti, se jakso on sitten vaan pidempi kuin tyypillinen 7 päivää ja jää enemmän aikaa palautua. Liekö sitten edes tarvetta kevennysviikoille? Ja onko se enää toistomaksimisarja jos sen jälkeen on vielä mehuja tehdä työsarja ja mitä se tekee jota se maksimi ei tehnyt? Ja jos se on nimenomaan kokeilu, eli testi, niin 4 viikkoa on tosi lyhyt aika. 4kk alkaa olla sellanen että voi jotain johtopäätöksiä tehdä edistyksestä. 1-3 toiston, eli 90% tietämillä jatkuva treenaaminen vaatii sen että liikkeet vaihtuu usein. Muuten homma alkaa menemään takaperin.
Vatsat, leuat, roikkumiset ja tommosethan voi tehdä vaikka aina supersettinä. Tai jos pystyy ja kehtaa niin kotona välipäivinä. Nuita kolmea nostoa ajatellen vaakasoutuja on vaikea välttää ja latseja ei voi treenata liikaa. Voihan niitä painottaa vaikka vuoroviikoin, yhtenä enemmän leukoja ja seuraavana enemmän soutuja.
Tolla 1-jakoisuudella haen nyt lähinnä sitä, kun täälläkin on usein todettu, että voima tykkää useammin, mutta ei niin tappiin asti viedyistä treeneistä. Siksi tuollainen 9-jakoinen, tai vaikka 5-jakoinen vaikuttaa vähemmän sopivalta omiin tavoitteisiin ja ajankäyttöön nähden.

Nuo toistomaksimit tosiaan on sillä mukana, kun niistä tuli viime talvena hyviä kokemuksia, kun muutaman kerran otin. Tosin voihan olla, että ne toimi itsellä vähän kuin piikkauksena, eikä pidemmällä syklillä noin taajaan tehtynä olekaan hyvä juttu. Hyvä, kun otit esille.
 
Liittynyt
4.6.2020
Viestejä
238
Tolla 1-jakoisuudella haen nyt lähinnä sitä, kun täälläkin on usein todettu, että voima tykkää useammin, mutta ei niin tappiin asti viedyistä treeneistä. Siksi tuollainen 9-jakoinen, tai vaikka 5-jakoinen vaikuttaa vähemmän sopivalta omiin tavoitteisiin ja ajankäyttöön nähden.

Nuo toistomaksimit tosiaan on sillä mukana, kun niistä tuli viime talvena hyviä kokemuksia, kun muutaman kerran otin. Tosin voihan olla, että ne toimi itsellä vähän kuin piikkauksena, eikä pidemmällä syklillä noin taajaan tehtynä olekaan hyvä juttu. Hyvä, kun otit esille.
Tapoja on monia. AMRAP sarjojahan kyllä käytetään monessa ohjelmassa tietyillä ehdoilla ja yleensä jo muutaman työsarjan jälkeen väsyneenä. Jotain vetoja jos käy kiskomaan täysissä voimissa niin jääräpäisempi tappaa itsensä pariksi päiväksi. Testerit sitten erikseen ja jos voima on tavoitteena niin silloinhan ne ykköset-kolmoset tulisi mukaan. Kertoohan ne toistomaksimitkin edistyksestä mutta 5-10 toistoa kertoo enemmän kestävyydestä kuin maksimivoimasta ja ykköset saattaa paljastaa eri heikkouksia. Riippuu myös että miten pyörität noita toistomääriä kun on aika isot haitarit, eli meneekö lineaarisesti vai kaikkea saman viikon sisällä. Noin niinku ajatusta purtavaksi sen neljän viikon ulkopuolellekin.
 
Liittynyt
17.8.2012
Viestejä
20
Vetoja en ajatellutkaan ottaa toistomaksimeina, vain leukaa, penkkiä ja takakyykkyä.

Tuo toistoalueen variointi olisikin se seuraava kysymys. Kannattaako lähteä lineariisesti isommasta toistomäärästä pienempään vai varioida mielikuvituksellisemmin viikkoittain tuossa haitarissa, mikä on suunnitelmassa?
 
Liittynyt
4.6.2020
Viestejä
238
Vetoja en ajatellutkaan ottaa toistomaksimeina, vain leukaa, penkkiä ja takakyykkyä.

Tuo toistoalueen variointi olisikin se seuraava kysymys. Kannattaako lähteä lineariisesti isommasta toistomäärästä pienempään vai varioida mielikuvituksellisemmin viikkoittain tuossa haitarissa, mikä on suunnitelmassa?
Lineaarinenkin toimii ja on se yksinkertaisin toteuttaa. Minä tykkään dup/concurrent tyylisestä että pääliikkeen osalta toistoalueet vaihtuu viikon sisällä pääliikkeen osalta. Tuostakin voisi venyttää 4-päiväisen jolloin voisi tehdä pääliikkeet, eli penkin ja kyykky/veto, voima ja volyymikeskeisenä. Loput apuliikkeet ja sälät sitten ripottelee minne haluaa. Ero 1- ja 4- jakoisen välillä alkaa sitten olemaan aika häilyvä. Voimahommiin en henkilökohtaisesti 1-jakoista lähtisi edes tekemään vaan kääntäisin hyödyksi sen että on vaan kolme treeniä viikossa ja enemmän aikaa palautua. Ns. peruskauden volyymiblokkina voisi kyllä toimia kun tavoite on lähinnä bodailua ja saa sitä frekvenssiä mukaan. Ihan saa siis vapaassa maassa päättää että minkä metodin ostaa.
 
Thread starter Samankaltaiset keskustelut Forum Replies Date
Huimaus treenin jälkeen Treeni 8
T-Nation treeniohjelma Treeni 7
Treeniohjelma käsipainoja ja säädettävää penkkiä käyttäen Treeni 7
Mielipide tästä treeniohjelmasta Treeni 7
Vino lantio tuottaa ongelmia jalka/pakaratreenissä. Toinen pakara heikompi Treeni 15
KORONA - sali kiinni - Kotitreeniä kehonpainolla Treeni 37
Aerobinen+salitreeni Treeni 3
Voimatreeni + kehonpainoharjoittelu + aerobinen yhdistely Treeni 7
Treenin uudelleen aloittaminen Treeni 7
Treeniin valmistautuminen Treeni 6
treeniohjelman muokkausta? Treeni 0
Syömisen ja treenin syklitys Treeni 3
Ideoita hirvittäviin treenikokeiluihin Treeni 40
Treeniohjelma kotisalilla, ei tankoa! Treeni 4
Mike Volyymipainotteinen käsitreeni Treeni 0
Mike SST-vaikutteinen selkätreeni Treeni 0
Rest-Pause Addict 5 koko kropan treeniä viikossa Treeni 49
Potkunyrkkeily treeni Treeni 5
Leposyke treenin jälkeen matalampi kuin sitä ennen, mitä kertoo? Treeni 5
Onko treeni- ja ravintotietämys kehittynyt? Treeni 46
Liikuntaa rasvanpolttoon salitreenin kaveriksi Treeni 5
Ulkotreeni Treeni 11
Super Squats treeniohjelma (Randall Strossen) Treeni 12
Kokokroppatreeni suunnittelu Treeni 13
Minkälainen treeni näillä välineillä? Treeni 7
Madcow ym. valmiiden ohjelmien treeniapplikaatiot Treeni 5
Treeni päin persettäkö? Treeni 36
Korkeassa ilmanalassa voimatreeni Treeni 4
Kohtuuttomat treenimäärät; mikä on liikaa, mikä liian vähän? Treeni 16
Treenistä palautuminen, sängyn/petarin merkitys palautumisessa Treeni 45
Energiat loppuu kesken treenin - palkkaria jo treenin aikana? Treeni 51
Optimaalinen treeni ennen juhannuskännejä? Treeni 10
Toistoalueen selvä vaihtelu treenistä toiseen Treeni 2
Sotkeeko kivuliaat pumppisarjat tehdyn voimatreenin Treeni 8
Pumpin kesto treenin jälkeen? Treeni 10
Harrastelijapunttaajan tavoitteen asettelu - onko bodaustreenissä järkeä? Treeni 18
Treeniboosti hakusessa Treeni 2
sivuolkapään oikeaoppinen treeni Treeni 34
Kehonpainotreeni - liikaa massaa Treeni 5
Treeni tunnissa - miten toteuttaa järkevästi? Keskustelu nopeille treeneille Treeni 34
Treeni joka toinen päivä 45v Treeni 11
Treenisysteemi debaatti Treeni 427
Onko aerobinen treeni välttämätöntä salin ohelle? Treeni 28
Pari kysymystä treeniohjelman ja tavan muuttamisesta Treeni 2
Selkätreenin yleisin virhe - menee hauiksille + treenaatko lihasta vai liikettä ? Treeni 270
Treenaaminen ilman varsinaista treeniohjelmaa Treeni 22
Treeniohjelma tauon jälkeen, lihasten kasvu tavoitteena Treeni 1
Metabolisen harjoittelun yhdistäminen salitreeniin Treeni 15
Mikä määrittää treenin kokonaiskuormituksen? Treeni 9
Vaikea saada unta jalkatreenin jälkeen, sekä surkea unenlaatu Treeni 24
Samankaltaiset keskustelut


















































Ylös