Toni Kokko ja viralliset ravitsemussuositukset foliohattu päässä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lolwtf
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Enää en karppaa, mutta voita ja muita luonnollisia rasvoja syön reippaasti joka päivä, jos joskus jää puolikin päivää vähemmälle kuin tarpeeni on, huomaan sen heti psyykessä (eli oletettavasti hormonitoiminnassa).
Melko sister sciencea. Tuossa kohtaahan se edellinen rasva-annos on henkilöstä ja ruoansulatuksesta riippuen suunnilleen jossain kohtaa vasta matkalla ohutsuolessa/paksusuolessa, mutta sulla tulee siinä kohtaa jo joku puutostila joka jopa oireilee psyykessä?

No aika moni nainen ainakin haluaisi olla hoikempi ja kiinteämpi ilman nälkäkuuria. Mun ruokavaliolla se olisi mahdollista.
Ja minä vetelen hiilaria 200-300g päivä/ monasti ylikin, mutta rasvaa vain välttämättömän ja näkyy vatsapalikat. Dieettikalorit oli 2k, eli ei siinä nälkä tullut. Mun ruokavaliolla ei näköjään tarvita edes konditionaaleja. Pitäiskö kaupallistaa?

Edit: Itse dokumentista, niin tuli kiinnitettyä huomio sellaiseen, jota ainakaan tässä ketjussa ei ole vielä mainittu kun on jauhettu taas yksittäisten pakkislaisten ruokavalioista.
Kokon lähtökuntohan oli poikkeuksellisen siisti, jos siis verrataan keskivertokansalaiseen, eli n. 7% rasvat. Ja mitä alempana rasvaprosentti on, sitä herkempi keho on erilaisille pienillekin muutoksille, varsinkin visuaalisessa mielessä. Ja koko ruokavalion äkillinen vaihtaminen ei muutoksena siitä ihan pienimmästä päästä ole.

Samalla silti, kaveri päätyi mukamas suunnilleen saatanasta seuraavaa ruokavaliota noudattamalla kuitenkin vain kympin rasvoihin, joka sekin on kuitenkin yhä paljon keskimääräistä siistimpi kunto. Eli ihan ei se kondiksen täysräjäytyskään nyt onnistunut.

Viimeksi muokattu:
Mitä vikaa on virallisissa ravitsemussuosituksissa? Tietenkin kaikille erityisryhmille pitää soveltaa, mutta noin lähtökohtaisesti?

Tuskinpa kyse on suositusten vioista.

Enemminkin besserwissereiden oman tuuban soitosta pieremällä.

Ekan biisin nyt kuuntelee kohtelaisuuttaan.

Mitä vikaa on virallisissa ravitsemussuosituksissa? Tietenkin kaikille erityisryhmille pitää soveltaa, mutta noin lähtökohtaisesti?
Kovan rasvan vaaralliseksi leimaaminen ja kehotus välttää sitä sekä (rasvattomien) maito- ja (täysjyvä&gluteeni)viljatuotteiden tarpeen ylikorostaminen ravitsemuksen perustana.

Melko sister sciencea. Tuossa kohtaahan se edellinen rasva-annos on henkilöstä ja ruoansulatuksesta riippuen suunnilleen jossain kohtaa vasta matkalla ohutsuolessa/paksusuolessa, mutta sulla tulee siinä kohtaa jo joku puutostila joka jopa oireilee psyykessä?

Ja minä vetelen hiilaria 200-300g päivä/ monasti ylikin, mutta rasvaa vain välttämättömän ja näkyy vatsapalikat. Dieettikalorit oli 2k, eli ei siinä nälkä tullut. Mun ruokavaliolla ei näköjään tarvita edes konditionaaleja. Pitäiskö kaupallistaa?
Tarkoitin epämääräisellä kommentillani sitä, että jos olen syönyt sekä aamupalan että lounaan vähärasvaisena, viimeistään välipalalla iskee taatusti hiilarihimo ja levoton olo. Ehkä se sitten osoittaa, että ahmimishäiriö on yhä kohdallani riski, jonka minimoin syömällä rasvaa yli tarpeen, koska se tuntuu auttavan nälänhallintaan. En ole missään kohtaa väittänyt, että kaikkien kannattaisi syödä näin, mutta syömisellä stressiin ja ahdistukseen oireilevia on aika paljon ja heille kaikille kyllä varauksetta suosittelen rasvaisempaa ruokavaliota. Sinä olet varmaan onnekas etkä kärsi syömishäiriöistä, niin pääsi kestää vähärasvaista dieettiä? Mitenkäs hormonitoiminta, onko kunnossa? Onneksi olkoon vatsapalikoista! Mahdatko olla joskus lapsia tekemässä ja senkin jälkeen satavarmasti palauttaa vatsan palikkakuosiin?

Tämäkään ei tietysti aukottomasti tarkoita sitä että tuo hiilarimäärä toimisi kaikilla. Mun mielestä ainakin fiksuinta yrittää löytää se mikä itsellä toimii, oli se sitten vähärasvainen tai vähähiilihydraattinen. Noiden kahden suhdetta muuttelemalla mahdollisuuksia on vähän helvetisti.

Näissä mun mielestä on vaarana että omien uskomuksien perässä lähetää muuttaa ruokavaliota kauemmas ja kauemmas virallisistasuosituksista. Pahimmassa tapauksessa omat lapsetkin opetetaan uskomaan että margariini, maito ja viljat tappaa. Jännä juttu, kun me tiedetään - huom tiedetään(!) mikä on terveellinen ruokavalio ja silti ihmiset omissa harhoissaan syö vastoin FAKTOJA.

Mielenkiinnosta kysyn, että miten vähähiilarisella yleensä syödään bulkilla? Käytän esimerkkinä vaikka eilistä päivääni, 3400 kcal tavoitemäärä. 160g protskua, 117 g rasvaa ja loput hiilarista, eli sitä jää ~350g safkattavaksi. Tuntuu aika hurjalta ajatukselta sijoittaa tuo rasvoihin ja protskuihin. Päivittäinen rasvamäärä pyörisi jossain 200-250 gramman välillä...

Mielenkiinnosta kysyn, että miten vähähiilarisella yleensä syödään bulkilla? Käytän esimerkkinä vaikka eilistä päivääni, 3400 kcal tavoitemäärä. 160g protskua, 117 g rasvaa ja loput hiilarista, eli sitä jää ~350g safkattavaksi. Tuntuu aika hurjalta ajatukselta sijoittaa tuo rasvoihin ja protskuihin. Päivittäinen rasvamäärä pyörisi jossain 200-250 gramman välillä...
Ei se nyt varsinaisesti taida olla mikään bulkkausruokavalio. Miksi edes haluaisit bulkata vähähiilihydraattisesti?

Näissä mun mielestä on vaarana että omien uskomuksien perässä lähetää muuttaa ruokavaliota kauemmas ja kauemmas virallisistasuosituksista. Pahimmassa tapauksessa omat lapsetkin opetetaan uskomaan että margariini, maito ja viljat tappaa. Jännä juttu, kun me tiedetään - huom tiedetään(!) mikä on terveellinen ruokavalio ja silti ihmiset omissa harhoissaan syö vastoin FAKTOJA.
Ja se terveellinen ruokavalio pitää sisällään nuo kolme maagista ainesta? Onko sun mielestä ihan rehellisesti margariini, maitotuotteet ja viljat sellaisia mitä jokainen ihminen välttämättä terveellisessä ruokavaliossa tarvitsee? Siis ihan aikuisten oikeasti? Aika paljon parempia hiilihydraatinlähteitä löytyy kyllä, samoin kuin rasvojen. Tuskin noihin moni suoranaisesti kuolee mutta ei niitä välttämättä kyllä tarvitsekkaan ja ne voi kivuttomasti korvata muulla ruualla. Jos joku haluaa noita syödä ja voi mielestään hyvin edelleen niin ei mulla ainakaan ole ongelmaa sen kanssa.

Tarkoitin epämääräisellä kommentillani sitä, että jos olen syönyt sekä aamupalan että lounaan vähärasvaisena, viimeistään välipalalla iskee taatusti hiilarihimo ja levoton olo. Ehkä se sitten osoittaa, että ahmimishäiriö on yhä kohdallani riski, jonka minimoin syömällä rasvaa yli tarpeen, koska se tuntuu auttavan nälänhallintaan. En ole missään kohtaa väittänyt, että kaikkien kannattaisi syödä näin, mutta syömisellä stressiin ja ahdistukseen oireilevia on aika paljon ja heille kaikille kyllä varauksetta suosittelen rasvaisempaa ruokavaliota. Sinä olet varmaan onnekas etkä kärsi syömishäiriöistä, niin pääsi kestää vähärasvaista dieettiä? Mitenkäs hormonitoiminta, onko kunnossa? Onneksi olkoon vatsapalikoista! Mahdatko olla joskus lapsia tekemässä ja senkin jälkeen satavarmasti palauttaa vatsan palikkakuosiin?

Anteeksi mutta mistä v**** vähärasvaisesta sä jauhat? Kerroin ruokavalioni sisältävän rasvaa vain välttämättömän, joka minun ruokavaliossani tarkoittaa sitä, että rasvaa tulee periaatteella 1g/painokilo, ja vain satunnaisesti jonkin verran sitä enemmän. Hormonitoiminta on tutkitusti kunnossa, ja kilpirauhasarvot normaalit. Leposyke hyvin matala. Muita arvoja jotka kiinnostaa? Lapsitilanne ei ole muuttunut sitten viime kuun, jolloin viimeksi siitä kyselit.

Tämäkään ei tietysti aukottomasti tarkoita sitä että tuo hiilarimäärä toimisi kaikilla. Mun mielestä ainakin fiksuinta yrittää löytää se mikä itsellä toimii, oli se sitten vähärasvainen tai vähähiilihydraattinen. Noiden kahden suhdetta muuttelemalla mahdollisuuksia on vähän helvetisti.

Täysin totta. Itsekin olen kokeilemalla löytänyt sen itselle parhaiten tai ainakin tarpeeksi toimivan ruokavalion. Jos niiden hiilarikasojen päälle vetäisin ohessa paljon rasvaa, tilanne olisi varmaan eri. Ja jos lähtisin kisakuntoa hakemaan, niin silloin pitäisi nimenomaan tuolla hiilarien laadussa ja ajoituksessa vielä petrata/ siivoilla. Ns. kesäkuntoon ja kehityskaudella kehitykseen tämä riittää.

Tässä nyt lähinnä oli vain tarkoitus pointata sitä, että eroavaisuuksia löytyy. Ja siksi se pakotus, oli sitten mikä tahansa ruokavalio kyseessä, olisi hyvä jättää tekemättä.

Viimeksi muokattu:
Ja se terveellinen ruokavalio pitää sisällään nuo kolme maagista ainesta? Onko sun mielestä ihan rehellisesti margariini, maitotuotteet ja viljat sellaisia mitä jokainen ihminen välttämättä terveellisessä ruokavaliossa tarvitsee? Siis ihan aikuisten oikeasti? Aika paljon parempia hiilihydraatinlähteitä löytyy kyllä, samoin kuin rasvojen. Tuskin noihin moni suoranaisesti kuolee mutta ei niitä välttämättä kyllä tarvitsekkaan ja ne voi kivuttomasti korvata muulla ruualla. Jos joku haluaa noita syödä ja voi mielestään hyvin edelleen niin ei mulla ainakaan ole ongelmaa sen kanssa.

Nuo kolme yleensä on ne mitkä aiheuttaa salaliittoteorioita virallisia suosituksia kohtaan. Me ollaan hyvin lähellä samaa mieltä joten turha meidän on ruveta vääntää. Kaura on taatusti yks maailman terveellisimpiä ruoka-aineita.

Vähärasvainen ei edelleenlään ole sama kuin ravitsemussuositusten mukainen.

Täysjyväviljojen terveyshyödyistä taas on jokseenkin kiistaton näyttö, tässä nyt tuo ihan tuorein katsausartikkeli niille, joita asia oikeasti kiinnostaa, ja jotka haluaa perustella kantansa muutenkin kuin "koska MINÄ!!".

http://www.bmj.com/content/353/bmj.i2716.long
Ihan mielenkiinnosta, eikö tässäkin tutkimuksessa ruokavaliot kuitenkin koostuneet pääosin viljatuotteista (yli 50%) nopealla vilkaisulla? Kai sen nyt jokainen ymmärtää että täysjyväviljat on terveellisempiä kuin pullavehnät ja muut. Sitä kai ei tutkittu mikä olisi vaikutus jos täysjyväviljat tai osa niistä korvattaisiin muilla hyvillä hiilihydraatinlähteillä. Sellainen tutkimus kiinnostaisi ainakin minua.

Nuo kolme yleensä on ne mitkä aiheuttaa salaliittoteorioita virallisia suosituksia kohtaan. Me ollaan hyvin lähellä samaa mieltä joten turha meidän on ruveta vääntää. Kaura on taatusti yks maailman terveellisimpiä ruoka-aineita.
Niinhän ne aiheuttaa. Mun mielestä kyllä osin ihan aiheesta varsinkin Suomessa missä Valiolla on ollut iso rooli jo pitkään ja leipää ja muita viljatuotteita kulutetaan vähän helvetisti. Markkinoidaan vähän helvetisti myös. En mä siinä kaurassakaan isoa ongelmaa näe. Itse käytän kovin harvoin ihan siitä syystä että jos mä vedän vaikka sitä kaurapuuroa aamupalaksi niin energiatasot laskee tosi alas ja todella vetämätön olo seuraavat pari tuntia. Sama jos syön lounaaksi jotain hiilihydraattipitoista. Itse ainakin sijoitan pääosan hiilareista treenin ympärille missä niistä eniten hyötyä on. Uskoisin että tällä foorumilla aika moni muukin tekee niin paitsi tietysti ne joilla kroppa toimii hyvin runsailla hiilarimäärillä. Näitä kun on vähän paha lähteä mielestäni yleistämään.

Ei se nyt varsinaisesti taida olla mikään bulkkausruokavalio. Miksi edes haluaisit bulkata vähähiilihydraattisesti?

En halua enkä aio, kunhan kysyin, kun jotkut tätä pitävät toisena uskontonaan. Oletin, että heilläkin jonkunlaista kalorisyklittelyä olisi messissä.

Ihan mielenkiinnosta, eikö tässäkin tutkimuksessa ruokavaliot kuitenkin koostuneet pääosin viljatuotteista (yli 50%) nopealla vilkaisulla? Kai sen nyt jokainen ymmärtää että täysjyväviljat on terveellisempiä kuin pullavehnät ja muut. Sitä kai ei tutkittu mikä olisi vaikutus jos täysjyväviljat tai osa niistä korvattaisiin muilla hyvillä hiilihydraatinlähteillä. Sellainen tutkimus kiinnostaisi ainakin minua.

Tässä oli siis kyseessä katsausartikkeli, jossa oli vedetty yhteen useiden kymmenien tutkimusten tulokset. Eri mukana olleissa tutkimuksissa päivittäinen täysjyväviljojen määrä on siis vaihdellut.

Omasta mielestäni isoin ongelma on, että monet niputtavat kaikki viljat samaan kastiin, vaikka puhdistettu höttö ja täysjyvä ovat kaksi ihan eri asiaa. Siihen en osaa tähän hätään kommentoida, onko tehty tutkimusta täysjyväviljat vs kasvikset/juurekset/yms hiilihydraatinlähteinä. Viljoissa on kuitenkin kuitua ja monia kivennäisaineita enemmän kuin "pelkissä rehuissa", joten ainakaan sen suhteen täysi korvaaminen ei kuulosta järkevältä. Ja kun jossain suosittelit riisiä täysjyväviljan ohi, niin mainittakoon että valkoisella riisillä ei tässä katsauksessa havaittu noita täysjyväviljojen terveyshyötyjä, ja yhtä lailla siitä on poistettu terveelliset kuorikerrokset kuin vaikkapa valkoisesta vehnästä. Täysjyväriisi taas lasketaan käsittääkseni näissä tutkimuksessa tuonne "whole grains" osastoon.

En halua enkä aio, kunhan kysyin, kun jotkut tätä pitävät toisena uskontonaan. Oletin, että heilläkin jonkunlaista kalorisyklittelyä olisi messissä.

Alkuperäisessä VHH:ssa oli tarkoitus ottaa hiilarin sijaan suurin %-osa energiasta rasvasta, eikä proteiinista niinkun se tunnutaan fitnessmaailmassa ymmärtävän nykyään. En oikeastaan ymmärrä, miksi ihmiset pelkää rasvaa ravinnossa. Tuntuu että järjestään joku mussuttaa miten "liikaa rasvaa" jos rasvaa tulee "yli 1g/painokilo" jonkun ruokavaliossa. Kokonaisenergiasaanti ratkaisee lihottaako ruokavalio vai ei. Että kyllähän se "bulkki" onnistuu vhh:llakin, kokonaisenergiansaantihan tässä on se joka merkitsee.

Alkuperäisessä VHH:ssa oli tarkoitus ottaa hiilarin sijaan suurin %-osa energiasta rasvasta, eikä proteiinista niinkun se tunnutaan fitnessmaailmassa ymmärtävän nykyään. En oikeastaan ymmärrä, miksi ihmiset pelkää rasvaa ravinnossa. Tuntuu että järjestään joku mussuttaa miten "liikaa rasvaa" jos rasvaa tulee "yli 1g/painokilo" jonkun ruokavaliossa. Kokonaisenergiasaanti ratkaisee lihottaako ruokavalio vai ei. Että kyllähän se "bulkki" onnistuu vhh:llakin, kokonaisenergiansaantihan tässä on se joka merkitsee.
Näinhän se on. Silti varmaan aika harva kehonrakentaja bulkkailee todella vähillä hiilareilla ainakaan jos naturaaleista puhutaan. Olisi tietysti mielenkiintoista tietää jos joku noin on tehnyt esimerkiksi tällä foorumilla.

valkoisella riisillä ei tässä katsauksessa havaittu noita täysjyväviljojen terveyshyötyjä, ja yhtä lailla siitä on poistettu terveelliset kuorikerrokset kuin vaikkapa valkoisesta vehnästä.
Sehän on aika erikoista, että monet jotka välttelevät leipää ruokavaliossaan kuin ruttoa, samalla kuitenkin suosivat suuria määriä valkoista riisiä ja jopa maltoa.

Suositut

Back
Ylös Bottom