Toni Kokko ja viralliset ravitsemussuositukset foliohattu päässä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lolwtf
  • Aloitettu Aloitettu
Kiinnosti, etsin, en löytänyt.

Skeaff CM and Miller J. Dietary Fat and Coronary Heart Disease: Summary of Evidence from Prospective Cohort and Randomised Controlled Trials. Ann Nutr Metab 2009;55:173–201. DOI: 10.1159/000229002 Published online: September 15, 2009. Linkki ei näemmä toimi mutta useamman kerran löytänyt tuon googlettamalla.

http://www.pronutritionist.net/2010/09/muuttuuko-kasitys-rasvojen-terveellisyydesta/

Siinä Reijo Laatikainen perkaa asiaa

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Alla lainaus Lihastohtorin FB-sivujen kommenteista. Entinen pikajuoksija Markus Pöyhönen ei suhtaudu ihan varauksetta Kokon ravintosuosituksiin. Tästä voi päätellä sen, että Kokon Lean in Five Weeks -ohjelmassa mennään juuri kuten Kokko sanoo, eikä asiakkaalla ole hirveästi mahdollisuutta etsiä sitä itselleen sopivinta ruokavaliota. Mutta varmaan homma menee noin näissä pikakiristymisprojekteissa trainerista riippumatta.

Toimin vuoden päivät kyseisen konseptin päävalmentajana ja voin sanoa, että LIFW-haasteessa oli täysin normaalia, että hiilihydraattien osuus kokonaisenergiansaannista oli 5-10% ja rasvojen 70-80%. Omasta mielestäni tuo ei ollut erittäin kovaa treenaavalle mitenkään järkevä, eikä terveellinen jakauma. Tätä jakaumaa Tomi kuitenkin piti oikeana ja koska tämä oli hänen konseptinsa ja minun työni keskittyi enimmäkseen fyysisen puolen valmentamiseen ja asiakkaiden hankkimiseen, en voinut asialle tehdä juuri mitää. Tuo oli yksi haasteen päävalmentajan paikalta lähtemiseni syy. Kun moni haasteeseen osallistuva aloitti tuolla ruokavaliolla ja alkoi yhtäkkiä treenata kovaa, aiheutti myös se useita rasitusvammoja ja joillakin kroppa meni sekaisin. Moni sai aluksi hyviä tuloksia, mutta jatkettuaan samalla systeemillä pidempään alkoi myös monelle heistä tulla ongelmia.

Eli asiakkaat ovat vaihtaneet ruokavalionsa yhtäkkiä aivan toisenlaiseen. Näinhän Kokkokin teki haasteessaan, joten ei ihme, että kroppa oli hänellä hieman sekaisin.
Kyllähän nämä ravintoasiat on niin, että SUURIMMALLA osalla urheilijoista painotus on hyvä olla hiilihydraateissa ja tuo nykyinen makrojakauma suositus on oikein osuva.

Sitten jos olet sohvaperuna tai treenaat viikossa vain 3-4 kertaa punttia, niin tuommoinen korkea rasvainen ruokavalio voi olla oikein toimiva kyllä. Tuohon jos lisätään salikertoja 2-4 / muuta urheilua eli, juoksu, kamppailulajit jne, niin tuommoinen vähä / lähes nolla hiilihydraattidietti ei vain toimi, SUURIMMALLA osalla ihmisistä. Ja kuten Markuskin tuossa mainitsi, alkuun se monella toimi, mutta sitten alkoi alamäki.

Jopa minäkin kun valmennan ihmisiä, niin eri ruokavaliojuttuja kokeilemalla suurin osa on jaksanut treenata paremmin, kovemmin ja kehittynytkin salilla paremmin kun ruokavalioon on lisätty enemmän hiilihydraatteja ja pidetty rasvat ns "normitasolla". Moni on halunnut kokeilla näitä rasva / karppausdiettejä, mutta niiden aikaan kehitys on ollut suht huonoa, tai ainakin huonompaa kuin hiilihydraatteja painottavalla ruokavaliolla.

Toki miun otanta ei ole miljoona ihmistä, mutta sen verran on kuitenkin tullut tätä tehtyä että voi sanoa, jotta suurimmalla osalla kovaa reenaavista / kilpailevista uhreilijoista hiilihydraatit ovat välttämättömyys.
Niin tässähän on tosiaan hyvä erottaa kilpaurheilija ja harrastelijakiristelijät ja laihduttajat. Kai te nyt ymmärrätte että tuo nyt ei ole mikään ammattiurheilijan ravintosuositus ja tuolla kohtuu tiukalla setillä on tarkoitus vedellä ainoastaan se viisi viikkoa ja maksimoida sinä aikana se rasvan tiriseminen. JOS treenimäärät on isoja ja tehdään pidempiä treenejä ja vedetään samalla kaavalla pidempään kuin se viisi viikkoa niin ihan varmasti tulee helposti ongelmia monelle. Sen koko viiden viikon haasteen pointtihan on tehdä pääasiassa lyhyitä treenejä max 20-30min/kerta koska ne jaksaa vetää vielä vähillä hiilareillakin. Jatkossa ei oikeasti ole tarkoitus kituuttaa minihiilareilla jos oma kroppa niitä hyväksi käyttää ja toimii niiden kanssa paremmin mutta pääsääntöisesti edelleen tarkoitus on ottaa rasvoista enemmän energiaa kuin yleisesti suositellaan.

Pointti on löytää se itselle sopiva määrä hiilarin ja rasvojen välille ja suhteuttaa se omiin treeneihin, palautumiseen ja muuhun elämään ja etenkin se että ei pelätä niitä hyviä rasvoja ja pyritään ottamaan ne hiilarit fiksuista lähteistä ja sijoittamaan ne treenin ympärille. Monelle joka treenaa määrällisesti helvetin paljon ja kovaa niin ei varmasti toimi se vaikkapa 50-100g hiilaria päivässä kovin hyvin. Kyllä sen ihan varmasti huomaa jos ei palaudu tai paikat prakaa. Sen takia nuo ammattiurheilijavertaukset ontuu tässä tapauksessa aika pahasti.

Itse näen tuossa systeemissä paljon hyvää mutta toki en ensimmäisenä lähtisi suosittelemaan tyypeille jotka on jo kondiksessa ja joilla kroppa käyttää hiilareita jo tehokkaasti hyväkseen isompiakin määriä eikä niiden kanssa ongelmia ole. Pitää lisätä vielä se että tässähän ainoa pointti ei ole se miten sä palaudut ja jaksat treenata vaan myös se millainen fiilis sulla yleisesti on kun tietynlaisella ruokavaliolla menet eteenpäin. Ainakin itsellä vireystila ja yleinen fiilis on helvetin paljon parempi kun sijoitan ne suurimmat määrät päivän hiilareista treenin yhteyteen jolloin ne käytetään järkevästi hyväksi. Tästä nyt tuskin kukaan alkaa vääntämään milloin ne hiilarit kannattaa ottaa jos treenaa kohtuullisia määriä ja hiilareita haluaa syystä tai toisesta rajoittaa.

Viimeksi muokattu:
Ehkä mä nyt taas olen jonkun mielestä jotenkin ärsyttävä, mutta mun on silti pakko kysyä tuosta ruokavalion vaikutuksesta vointiin. Tunteeko joku ihan oikeasti että tällä ruokavaliolla en voi hyvin ja tällä voin? Ja voidaanko placebo sulkea pois? Kyllä mä ymmärrän että ihan ääripäissä ei vointi varmaan ole kovin hyvä jos vedetään 10000 kaloria pelkkä karkkia ja sipsiä tai sit syödään puolikas omena päivässä, mutta onko noi edes ruokavalioita vai ruokavalion puutetta?

Mä olen itse kokeillut ihan puhtaasta kokeilunhalusta paastoa, atkinsia, raakaruokaa, vhh:ta, korkeahiilihydraattista, kasviruokavaliota, välimeren dieettiä, paleota, maidotonta, gluteenitonta... eikä mun olo kyllä muutu mihinkään suuntaan. Onko teillä joku sairaus jos nyt jollain vielä normaalina pidettävällä ruokavaliolla on niin hirveä olla ja jollain toisella taas elämä hymyilee? Vai tekeekö mieli tepposet?

E: No pelkkää paskaa syömällä nyt olo ei ole kovin häävi, mutta luulen että se ei tule yllätyksenä kenellekään.

Ehkä mä nyt taas olen jonkun mielestä jotenkin ärsyttävä, mutta mun on silti pakko kysyä tuosta ruokavalion vaikutuksesta vointiin. Tunteeko joku ihan oikeasti että tällä ruokavaliolla en voi hyvin ja tällä voin? Ja voidaanko placebo sulkea pois? Kyllä mä ymmärrän että ihan ääripäissä ei vointi varmaan ole kovin hyvä jos vedetään 10000 kaloria pelkkä karkkia ja sipsiä tai sit syödään puolikas omena päivässä, mutta onko noi edes ruokavalioita vai ruokavalion puutetta?

Mä olen itse kokeillut ihan puhtaasta kokeilunhalusta paastoa, atkinsia, raakaruokaa, vhh:ta, korkeahiilihydraattista, kasviruokavaliota, välimeren dieettiä, paleota, maidotonta, gluteenitonta... eikä mun olo kyllä muutu mihinkään suuntaan. Onko teillä joku sairaus jos nyt jollain vielä normaalina pidettävällä ruokavaliolla on niin hirveä olla ja jollain toisella taas elämä hymyilee? Vai tekeekö mieli tepposet?

E: No pelkkää paskaa syömällä nyt olo ei ole kovin häävi, mutta luulen että se ei tule yllätyksenä kenellekään.
Kyllä rohkenen väittää että sinä olet poikkeus jos ei ruokavalio vaikuta vointiin millään tavalla. Oman olon reflektoinnin intensiteetissä lienee myös suuria persoonakohtaisia eroja.

Niin tässähän on tosiaan hyvä erottaa kilpaurheilija ja harrastelijakiristelijät ja laihduttajat. Kai te nyt ymmärrätte että tuo nyt ei ole mikään ammattiurheilijan ravintosuositus ja tuolla kohtuu tiukalla setillä on tarkoitus vedellä ainoastaan se viisi viikkoa ja maksimoida sinä aikana se rasvan tiriseminen. JOS treenimäärät on isoja ja tehdään pidempiä treenejä ja vedetään samalla kaavalla pidempään kuin se viisi viikkoa niin ihan varmasti tulee helposti ongelmia monelle. Sen koko viiden viikon haasteen pointtihan on tehdä pääasiassa lyhyitä treenejä max 20-30min/kerta koska ne jaksaa vetää vielä vähillä hiilareillakin. Jatkossa ei oikeasti ole tarkoitus kituuttaa minihiilareilla jos oma kroppa niitä hyväksi käyttää ja toimii niiden kanssa paremmin mutta pääsääntöisesti edelleen tarkoitus on ottaa rasvoista enemmän energiaa kuin yleisesti suositellaan.

Pointti on löytää se itselle sopiva määrä hiilarin ja rasvojen välille ja suhteuttaa se omiin treeneihin, palautumiseen ja muuhun elämään ja etenkin se että ei pelätä niitä hyviä rasvoja ja pyritään ottamaan ne hiilarit fiksuista lähteistä ja sijoittamaan ne treenin ympärille. Monelle joka treenaa määrällisesti helvetin paljon ja kovaa niin ei varmasti toimi se vaikkapa 50-100g hiilaria päivässä kovin hyvin. Kyllä sen ihan varmasti huomaa jos ei palaudu tai paikat prakaa. Sen takia nuo ammattiurheilijavertaukset ontuu tässä tapauksessa aika pahasti.

Itse näen tuossa systeemissä paljon hyvää mutta toki en ensimmäisenä lähtisi suosittelemaan tyypeille jotka on jo kondiksessa ja joilla kroppa käyttää hiilareita jo tehokkaasti hyväkseen isompiakin määriä eikä niiden kanssa ongelmia ole. Pitää lisätä vielä se että tässähän ainoa pointti ei ole se miten sä palaudut ja jaksat treenata vaan myös se millainen fiilis sulla yleisesti on kun tietynlaisella ruokavaliolla menet eteenpäin. Ainakin itsellä vireystila ja yleinen fiilis on helvetin paljon parempi kun sijoitan ne suurimmat määrät päivän hiilareista treenin yhteyteen jolloin ne käytetään järkevästi hyväksi. Tästä nyt tuskin kukaan alkaa vääntämään milloin ne hiilarit kannattaa ottaa jos treenaa kohtuullisia määriä ja hiilareita haluaa syystä tai toisesta rajoittaa.
Tästä herää sitten kysymys että miksi sitten tehdään dokkari jossa yritetään torpata suosituksia jotka palvelee ihan eri tarkoitusta kuin tuo Kokon ruokavalio? Jos kyse on kerran kuurimaisesta diettaamisesta.

Kyllä rohkenen väittää että sinä olet poikkeus jos ei ruokavalio vaikuta vointiin millään tavalla. Oman olon reflektoinnin intensiteetissä lienee myös suuria persoonakohtaisia eroja.
Kun ei se vaan kaikilla vaikuta... Hyvän olon tunnetta ei voi selittää ainoastaan pelkällä ruokavaliolla, vaan siihen vaikuttaa niin moni muukin asia. Rajaa tähän on yksinkertaisesti vain niin vaikeaa vetää, koska muuttujia on todella paljon. Jo pelkästään se, että kokeilee jotain uutta ja saa vaihtelua omiin ruokaluihin ja elämäntapoihin usein vaikuttaa olotilaan positiivisesti. Vaihtelu virkistää, eikös sitä niin sanota? Täytyy myös huomioida, kun aletaan noudattamaan jotain tiettyä ruokavaliota, muttuu moni muukin asia. Usein jengi alkaa harrastaa tai lisätä liikuntaa, vähentää ryyppäämistä ja tupakointia, kiinnittää huomiota riittävään lepoon ja alkaahan se painokin varmasti pudota, joka tekee olon jo huomattavasti kevyemmäksi. Placebo-efektiäkään ei voida sulkea pois, koska sekin on monissa tutkimuksissa ajat sitten todettu kiistatta suureksi tekijäksi monissa asioissa... Ja tämän kokonaisuuden muututtua se ruokavalio on se, joka tekee autuaaksi, vai onko? En väitä, että näin olisi juuri sinun kohdallasti, mutta se kokonaisuuden merkitys helposti hämärtyy, kun johonkin uskoo voimakkaasti...

Hyvän olon tunnetta ei voi selittää ainoastaan pelkällä ruokavaliolla

Ihan hyvin voi. Vaihtaa vaikka sokeriset välipalat puuroon/marjoihin/vihanneksiin tms, niin pelkkä hiilaripiikkien eliminointi tuottaa ihan selkeän muutoksen vireys/energiatasoihin, muiden vaikutusten ohella. Ei siinä muita muuttujia tarvita.

Ihan hyvin voi. Vaihtaa vaikka sokeriset välipalat puuroon/marjoihin/vihanneksiin tms, niin pelkkä hiilaripiikkien eliminointi tuottaa ihan selkeän muutoksen vireys/energiatasoihin, muiden vaikutusten ohella. Ei siinä muita muuttujia tarvita.
Olet ihan oikeassa, mutta tuossa lainaamassasi kohdassakin sanon, ettei ainoastaan voi selittää ruokavaliolla. Luitko edes koko viestiäni, ennen kuin takerruit tuohon?

Olet ihan oikeassa, mutta tuossa lainaamassasi kohdassakin sanon, ettei ainoastaan voi selittää ruokavaliolla. Luitko edes koko viestiäni, ennen kuin takerruit tuohon?

Noh noh. Väitit että hyvän olon tunnetta ei voi selittää ainoastaan pelkällä ruokavaliolla ja vedit mukaan jotain muka-tarvittuja muuttujia. Tämä väite ei vain pitänyt paikkaansa. Ei siinä sen kummempaa.

Noh noh. Väitit että hyvän olon tunnetta ei voi selittää ainoastaan pelkällä ruokavaliolla ja vedit mukaan jotain muka-tarvittuja muuttujia. Tämä väite ei vain pitänyt paikkaansa. Ei siinä sen kummempaa.
No voitko sitten vähän avata tätä väittämääsi vähän enemmän ja millä perusteella mainitsemani asiat olisivat muka-tarvittuja juttuja? Ainakin minun mielestä ihminen on niin monimutkainen kokonaisuus, että hyvää/paskaa oloa ei pystytä selittämään pelkällä ruokavaliolla, vaan niitä mainitsemiani muuttujia on paljon. Esimerkiksi stressi, huonot ihmissuhteet, taloustilanteesi ynnä muut asiat elämässä varmasti vaikuttavat olotilaan joko positiivisesti/negatiivisesti. Ei me olla mitään koneita, jotka toimii täydellisesti, kunhan vaan annetaan oikeata ravintoa. Psyykkiset asiat vaikuttavat fyysisiin asioihin ja toisinpäin. Olisi aika mustavalkoista selittää hyvää oloa vain ja ainoastaan ravinnolla. Menee ehkä joidenkin mielestä jeesusteluksi, mutta menkööt.

Toi menee siihen kategoriaan "paskan syöminen" mihin viittasin, jos niitä makeita välipaloja kiskoo koko ajan. Se ei ole mikään ihme jos on hieman höntti olo. Mutta jos puhutaan erilaisista järkevistä ruokavalioista niin ei se välttämättä vaikuta. Jos mä jonkun pullan otan tai jotain, niin ei se vaikuta kokonaisuuteen millään tavalla tai sitä kautta olotilaan, mutta toisaalta mun on tosi helppo vetää sokeriöverit ja sit on kyllä paska olo.

Ehkä, ehkä en, mutta arvasinkin saavani tämä tyyppisen vastauksen ja siihen vähän pyrinkin, koska siitä sain hyvän aasinsillan. Siis sama toistuu todella monessa asiassa, että ihmisten on vaikea ymmärtää sitä mitä ei itse tee ja taas omia tekemisiä pidetään parempina kuin muiden. Mun on vaikea uskoa, että kukaan voisi saada olotilaansa mitään oikeaa hyötyä (placebon hyötyä ei voi kyllä vähätellä, hyöty se on sekin) ellei sitten ole tosiaan jotain sairautta eikä jokin ruoka-aine vain sovi. Ja mun on vaikea uskoa sitä koska mun kroppa ei toimi niin. Joku ei ymmärrä miksi vitussa toikin naapurin siima pelaa jotain homosählyä kun voisi bodata ja joku taas ei ymmärrä ollenkaan miksi jossain salilla pitää käydä kun ei sieltä saa edes oikeaa voimaa ja ne käyttää vielä jotain vaarallisia proteiinihormoneja. Suurin osa varmaan ymmärtää ettei ne omat luulot ole välttämättä ihan järkeviä, mutta niin se ihmismieli vain toimii. Ei siis liene mikään ihme jos joku mainostaa omaa hienoa ruokavaliotaan, eikä siihen tarvitse edes liittyä mitään taloudellista etua. Toiset on tämän tyyppiselle ajattelulle alttiimpia kuin toiset.

Eiköhän tässä ole aika heittää jonninjoutavat jorinat kuuseen ja siirtyä maisteri Simo Frangenin kehittelemään ravinto- ja harjoitusohjelmaan, jolla pääsee kuntoon ja metabolia on äärimmäisessä tapissaan heti aamusta: saat syödä joka päivä ihan mitä haluat, niin paljon kuin haluat - joka päivä on vain juostava 100 km. Joka päivä!

Helppo muistaa, kilot karisee, kunto nousee, rasva palaa, metabolia räjähtää tappiin, viralliset ravintosuosittelijat ihmettelevät ja kansa kohisee...

Nyt vaan kello herättämään ja nukkumaan...aamulla on urakka edessä. Tästä minä nautin!

Viimeksi muokattu:
Kävin kattomassa Kokon LIFW-sivuja. Ihan hauskan näköinen varsinkin, kun koittaa hintaa löytää. Saa rullailla sivukaupalla vakuutteluja alaspäin ensin, että summia mainitaan. Ei jotenkin anna kovin ammattitaitoista kuvaa :). Ja on muuten kovat hinnat...

Nyt kun tässä ketjussa on useaan otteeseen todettu, että ns. virallisissa ravintosuosituksissa on paljon huonoa ja parannettavaa, niin ammatillisessa mielessä olisi todella mielenkiintoista kuulla, mikä niissä siis oikein mättää. Ja kuulisin siis mielellään asiasta, en esim. Antti Heikkilän paikkansapitämättömiä näkemyksiä virallisesta ruokavaliosta enkä paikkansapitämätöntä oletusta, että mainittu ruokavalio sopisi kaikille. Kun kyseessä on valtakunnallinen, viralinen suositus, kyseessähän on nimensä mukaisesti suositus, joka on laadittu väestön suurinta osaa varten, ei kaikkia varten.

Joten mikä mättää niin paljon, että ollaan valmiita toteamaan, että vikaa on paljon tai ollaan valmiita sirtymään johonkin äärilaidan dieettiin??

Heikkilä on kyllä ravintoasioiden Saku Timonen :)

"(12) Heikkilä toteaa, että proteiinijauheet ovat terveydelle haitallisia, koska proteiini on "denaturoituneessa muodossa ja elimistö ei kykene käyttämään sitä kunnolla". Heikkilä toteaa heti perään, että “jos taas syö pelkkää pihviä, niin pysyy kunnossa”.
  • Todellisuudessa myös pihvi denaturoituu kuumennettaessa ja mahahapon vaikutuksesta. Molemmat proteiinin lähteet pilkkoutuvat lopulta aminohapoiksi."

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom