Toni Kokko ja viralliset ravitsemussuositukset foliohattu päässä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lolwtf
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä mä tiedän lautasmallin ja olen joskus joutunut olemaan viime vuosina olosuhteissa, jossa ei ole saatavilla riittävän rasvaista ja proteiinipitoista ruokaa, niin olo oli kuten yllä kuvasin. Kuinka moni kaduntallaaja tietää edes, mitä koko makro tarkoittaa ravinnosta puhuttaessa?

Lautasmalli on havainnollistava apu yhden aterian hahmottamiseen. Se ei ole yhtä kuin ravitsemussuositukset kokonaisuudessaan. Suositusten rajoissa on huomattavasti liikkumavaraa ja ne on tehty väestötasolle, ei orjallisesti noudatettavaksi ruokavalioksi.

Tämän linkin takaa löytyy ravitsemussuositukset. Kannattaa ehkä lukea ne ensin ajatuksen kanssa läpi ja vasta sitten lähteä huutelemaan kaikenlaista. http://www.ravitsemusneuvottelukunt...rn/ravitsemussuositukset_2014_fi_web.3_es.pdf

ps. Se että jossain joskus söit jollain tavalla ei ole suositusten syytä. Rasvaa ja proteiinia saa kyllä ihan kohtuullisen määrän jos mennään suositusten mukaisesti.

Tarttee varmaan laittaa loppukesästä vähän kehityskuvia todisteeksi ruokavalioni toimivuudesta.

Se, että ruokavaliosi toimii sinulle, ei tarkoita sitä, etteikö monelle voi toimia lähempänä virallisia suosituksia oleva ruokavalio.

Ymmärrän kyllä sen, että esim. vanhempani syövät turhan paljon leipää kulutukseen nähden - hyvin usein välipalana ja ruuan kanssa. Päälle juustoa ja meetwurstia, joten kyllähän tuollainen satsi kertyy helposti läskiksi, jos kulutus ei ole kohdallaan.

Tarttee varmaan laittaa loppukesästä vähän kehityskuvia todisteeksi ruokavalioni toimivuudesta :)

Pakkiksen ihanaakin ihanampi Judis tekee suklaapatukoista salaattia ja vääntää kaikenlaisia megamättöjä pakastepizzoista. Silti mieheltä löytyy ihan kiitettävästi lihasta ja sixpack paistaa. Sinun logiikkasi perusteella hyvä ruokavalio koostuu täten suklaapatukoista ja eineksistä.

Minä puolestani tiputtelin vuosia sitten painoa aika pirun hyvällä tahdilla ja saatoin samalla syödä päivän aikana pari purkkia Ben&Jerry'siä. Jäätelökin on siis pirun hyvä ruoka laihduttamiseen!

Pakkiksen ihanaakin ihanampi Judis tekee suklaapatukoista salaattia ja vääntää kaikenlaisia megamättöjä pakastepizzoista. Silti mieheltä löytyy ihan kiitettävästi lihasta ja sixpack paistaa. Sinun logiikkasi perusteella hyvä ruokavalio koostuu täten suklaapatukoista ja eineksistä.

Minä puolestani tiputtelin vuosia sitten painoa aika pirun hyvällä tahdilla ja saatoin samalla syödä päivän aikana pari purkkia Ben&Jerry'siä. Jäätelökin on siis pirun hyvä ruoka laihduttamiseen!
Eli ette välttele rasvaa ja kovaakaan rasvaa. Se on juuri se asian pihvi.

Eli ette välttele rasvaa ja kovaakaan rasvaa. Se on juuri se asian pihvi.

Mutta noissahan on maitoa ja vissiin gluteeniakin, jota Kokko niin kovasti vastustaa. Eiköhän kuitenkin minun ja Pandan tapauksessa kyse ole ollut siitä, että olemme kuluttaneet enemmän kuin mitä olemme syönteet. Kumma juttu, miten syömisestä on tullut niin pirun vaikeaa ja kaiken lisäksi keskustelu saa lähes uskonnollisen fanatismin piirteitä.

Toi uskonnollinen fanatismi on kyllä hyvä pointti. :D Hyvin usein kun joku noudattaa kasvis-, paleo-, vähähiilihydraattista- tai mitä tahansa muuta trendiruokavaliota ja on saanut siitä apua omiin ongelmiin, aletaan tätä omaa ruokavaliota ja syömistapaa tuputtamaan jokaiselle ainoana oikeana kaiken muun muuttuessa vääräksi. Jos joku tietty ruokavalio sopii joillekin, ei se tarkoita, että se sopisi kaikille muille maailman ihmisille. Esimerkiksi tätäkin ketjua lueskellessa rupesi vituttamaan, kun yksilötason kokemuksia työnnetään kaikille faktoina. Ei se nyt voi olla niin vaikeaa käsittää, että kaikkien kroppa toimii eri tavalla. Itsekin syön yli 300g hiilaria päivässä ja en huomaa mitään normaalista poikkeavaa. Ehkä sitä joskus kokeilee syödä jollain toisella tavalla ja huomaamatta itsekin muuttuu tällaiseksi fanaatikoksi...

Itselleni se ja sama millä ruokavaliolla ihmiset on, kuhan se toimii ja on mukavaa MUTTA noissa karppaajissa sun muissa on se vika että alkavat aina jeesustelemaan. Esim. lounaalla yleensä syön omat eväät 200g kanaa(kookosöljyssä!), salaattia ja pari hedelmää ja karppaajat monesti vieressä ihmetelly miks haluan tappaa itseni hedelmillä :D Kuulemma rasvamaksa tulee ja muuta, itse alkoholia käytän about kerran 2kk aikana ja nämä sankarit vetää jokapäivä kuivaa viiniä ja vodkaa mutta mun hedelmät saattaa aikaseen hautaan. :D :D Eilen tuli viimenen tämä kommentti "jaa täällä tää syntinen taas hiilaria mässyttää"

Mulle ei sopinut kovin pitkää aikaa karppaus alle 40g hiilaria päivässä, paino nousi, aineenvaihdunta hidastui ja tuli tönkkö olo parin kuukauden aikana. Silloin en vielä treenannut ja tämä kokeilu oli 2011 kesällä ja loppui kun vaaka näytti 2kg enemmän kuin ennen ketoosikokeilua.

Mulle ei sopinut kovin pitkää aikaa karppaus alle 40g hiilaria päivässä, paino nousi, aineenvaihdunta hidastui ja tuli tönkkö olo parin kuukauden aikana. Silloin en vielä treenannut ja tämä kokeilu oli 2011 kesällä ja loppui kun vaaka näytti 2kg enemmän kuin ennen ketoosikokeilua.

Kiitos, olemme jo ymmärtäneet, että tuo ruokavaliosi toimii sinulla. Se ei kuitenkaan tarkoita, että se toimisi viidellä miljoonalla muulla suomalaisella.

Edit otsikko. ToMi Kokko, ei ToNi Kokko. Kiitos ja anteeksi pilkunnussinnasta ja hyvää juhannusta. Mä aattelin syödä makkaraa. Ei mitään gluteenitonta, vegaanista, maidotonta tai superfoodmakkaraa vaan ihan sitä oikeaa. :worship:

Ei vittu mitä sensaatiohakuista paskaa. No ei sillä, mainoskikka toimii ja hörhöt liikkuu hörhön luokse.

Mitähän Kokko suosittelee jos ikinä saisi oikean urheilijan valmennettavakseen joka oikeasti myös tarvitsee energiaa?

Ruokavalion laadinnassa kannattaa ottaa huomioon kuun vaihe, ikä ja nousuaika. Täysikuun aikaa ihmisen keho on tiedottomassa psykoosissa ja vaatii ehdottomasti hiilareita ja protskuja, proteiiniä kannattaa hakea kesällä muurahaispesästä nimenomaan keskiyön aikaan kun on täysikuu, muuten se ei toimi, tähän vaikuttaa myös sen hetkinen kuun asento ja etäisyys maasta.

:)

@Mopsy80 oletko huomannut, että sinulla on taipumus kääntää joka ikinen keskustelu itseesi? 100% sun posteista alkaa "Minä" tai "Itse".

Omistettu sinulle:

Itse asiassa olen, mutta 100% on hieman liioittelua :david: - ei nimittäin ala tässäkään ketjussa.
Yliopistossa opetettiin että yleinen on yksityistä ja yksityinen yleistä :D
Kyse on myös optisesta harhasta, koska olen kyllä hieman liikaa roikkunut netissä viime päivinä taas.

En vain voi vastustaa, jos joku jossain puolustaa virallisia ravitsemussuosituksia :cool:

Onhan tämän ketjun avausviestikin todella asenteellinen ja provosoi voimakkaisiin vastakkainasetteluihin. Eikä edes Kokon etunimi mennyt oikein.
E. Ja kiitos biisistä!

Ainakin naisella muuten kuukauden ajankohta vaikuttaa todella paljon optimaaliseen ruokavalioon ;)

^ No kun kilppari ongelmat sulle tulee, niin tuu sitten kertomaan fiiliksistä taas tänne. Itse saanut todistaa melkoisen monta naista niiden kanssa painimassa, kun hiilarit vedetään liian alas.

^ No kun kilppari ongelmat sulle tulee, niin tuu sitten kertomaan fiiliksistä taas tänne. Itse saanut todistaa melkoisen monta naista niiden kanssa painimassa, kun hiilarit vedetään liian alas.
Älä nyt heitä vettä myllyyn kun joitakuita ärsyttää avautumiseni joka paikassa :D
Mähän olin oikeasti vähillä hiilareilla aikanaan vain muutamia kuukausia kunnes huomasin, ettei sekään sovi mulle. Sittemmin olen syönyt kaikkia makroja pidemmän päälle suunnilleen saman verran ja se toimii. Tästä tyylistä ainakin Kaisa Jaakkola on kirjoittanut positiivisesti.

IEn vain voi vastustaa, jos joku jossain puolustaa virallisia ravitsemussuosituksia.

Enkä minä voi vastustaa kritisoida sellaisia, jotka ovat lähes kritiikittömästi Kokon, Heikkilän jne. puolella. Netti tuntuu olevan täynnä näitä oman elämänsä ravitsemusterapeutteja, jotka omasta mieleestään tietävät asioista enemmän kuin yliopistossa asioita tutkineet ihmiset. Kritiikki ja mielen pitäminen avoinna ovat aina hyvä juttu, mutta kun oman jutun puolustaminen menee paasaamiseksi sen paremmuudesta, mennään vikaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom