- Ikä
- 39
Tottakai Kokko tekee samalla myös bisnestä mutta toisaalta bisnestä tekee ne sadat lääkärit jotka määräävät lääkkeitä elämäntapamuutosten sijaan samoin kun ravitsemusproffat saavat suoraa palkkaa tai tutkimusrahaa elintarviketeollisuudelta. En mä näe sitä pahana asiana jos joku on julkisuudessa, menestyy ja samalla auttaa ihmisiä voimaan paremmin.
Entäs ne lääkärit, joilla on oma lehmä ojassa kritisoidessaan virallisia suosituksia jne? Pari lainausta Tervettä skepisyyttä -blogista:
Entäpä sitten itse dokumentti. Jo ennen sen katsomista herää kysymys, kuinkahan puolueeton näkökulma kyseessä on? Vielä vuonna 2013 Kokko kertoi Ylen haastattelussa että Australiasta palatessaan pitää saada perunoita, ruisleipää ja makaronilaatikkoa. Onkohan silloinkin noussut aina paino ja ollut huono olo? Nyt kun on palattu kotimaahan, pitää saada bisnes pyörimään ja mikäpä olisikaan parempi keino siihen kuin kehittää joku oma lähestymistapa ja hankkia sille maksimaalinen näkyvyys mediassa. Sisäinen kyynikko herää ja epäilee, että olisikohan tässä dokumentissa kyse tällaisesta markkinoinnista.
Alkupuolella otetaan myös paljon mittauksia; veriarvoista hapenottokykyyn. Tässäkin paikaksi on valikoitunut yksityinen antioksidanttiklinikka, joka sattumoisin saa hyvää mainosta toiminnalleen. Mittausten tulkinnasta vastaa lääkäri Olli Sovijärvi, joka on tehnyt itseään tunnetuksi mm. esiintymällä muutamia vuosia sitten ’Hei me karpataan’ TV-sarjassa ja syyttämällä ravitsemussuosituksia suoranaisesta korruptiosta MTV3:n Studio55-ohjelmassa. Ei edelleenkään herätä suuria toivoja puolueettomuudesta.
Olenkohan minä jonkinlainen poikkeustapaus, kun voin ihan hyvin, vaikken eläkään gluteenittomalla ja maidottomalla ruokavaliolla? Joskus tuntuu, että olen suorastaan kerettiläinen. Oli miten oli, kehotan kaikkia olemaan kriittisiä myös Kokkoa, Antti Heikkilää ja paleodieettaajacrossfittaajabloggaajia kohtaan.