Toni Kokko ja viralliset ravitsemussuositukset foliohattu päässä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lolwtf
  • Aloitettu Aloitettu
Tottakai Kokko tekee samalla myös bisnestä mutta toisaalta bisnestä tekee ne sadat lääkärit jotka määräävät lääkkeitä elämäntapamuutosten sijaan samoin kun ravitsemusproffat saavat suoraa palkkaa tai tutkimusrahaa elintarviketeollisuudelta. En mä näe sitä pahana asiana jos joku on julkisuudessa, menestyy ja samalla auttaa ihmisiä voimaan paremmin.

Entäs ne lääkärit, joilla on oma lehmä ojassa kritisoidessaan virallisia suosituksia jne? Pari lainausta Tervettä skepisyyttä -blogista:

Entäpä sitten itse dokumentti. Jo ennen sen katsomista herää kysymys, kuinkahan puolueeton näkökulma kyseessä on? Vielä vuonna 2013 Kokko kertoi Ylen haastattelussa että Australiasta palatessaan pitää saada perunoita, ruisleipää ja makaronilaatikkoa. Onkohan silloinkin noussut aina paino ja ollut huono olo? Nyt kun on palattu kotimaahan, pitää saada bisnes pyörimään ja mikäpä olisikaan parempi keino siihen kuin kehittää joku oma lähestymistapa ja hankkia sille maksimaalinen näkyvyys mediassa. Sisäinen kyynikko herää ja epäilee, että olisikohan tässä dokumentissa kyse tällaisesta markkinoinnista.

Alkupuolella otetaan myös paljon mittauksia; veriarvoista hapenottokykyyn. Tässäkin paikaksi on valikoitunut yksityinen antioksidanttiklinikka, joka sattumoisin saa hyvää mainosta toiminnalleen. Mittausten tulkinnasta vastaa lääkäri Olli Sovijärvi, joka on tehnyt itseään tunnetuksi mm. esiintymällä muutamia vuosia sitten ’Hei me karpataan’ TV-sarjassa ja syyttämällä ravitsemussuosituksia suoranaisesta korruptiosta MTV3:n Studio55-ohjelmassa. Ei edelleenkään herätä suuria toivoja puolueettomuudesta.

Olenkohan minä jonkinlainen poikkeustapaus, kun voin ihan hyvin, vaikken eläkään gluteenittomalla ja maidottomalla ruokavaliolla? Joskus tuntuu, että olen suorastaan kerettiläinen. Oli miten oli, kehotan kaikkia olemaan kriittisiä myös Kokkoa, Antti Heikkilää ja paleodieettaajacrossfittaajabloggaajia kohtaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kokeilemalla se itselle sopivin ruokavalio löytyy. Miksi itse näistä asioista tilaisuuden tullen puhun niin siksi, että uskon monen ihmisen olevan niin auktoriteettiuskovainen ja siksi rasvakammoinen, että eivät uskalla lisätä rasvaa ruokavalioon vaikka se voisi auttaa moneen ongelmaan kuten nälänhallintaan, hiilarihimoon ja ahmimiseen sekä hormonaaliseen epätasapainoon ja aineenvaihdunnan jumeihin.

Kokeilemalla se itselle sopivin ruokavalio löytyy. Miksi itse näistä asioista tilaisuuden tullen puhun niin siksi, että uskon monen ihmisen olevan niin auktoriteettiuskovainen ja siksi rasvakammoinen, että eivät uskalla lisätä rasvaa ruokavalioon vaikka se voisi auttaa moneen ongelmaan kuten nälänhallintaan, hiilarihimoon ja ahmimiseen sekä hormonaaliseen epätasapainoon ja aineenvaihdunnan jumeihin.
Mutta ymmärrä nyt että jos sulla on ongelma syömisen kanssa niin se ei tarkoita että 5 miljoonalla muulla suomalaisella on myös sama ongelma. Nämä suositukset kun on tehty miljoonille perusterveille eikä tuhansille syömishäiriöisille.

Mitä jos ongelmana ei olekaan hiilari- vaan lihanhimo? Minulla voi mennä kolme kanankoipea tuosta vaan, 800 grammaa jauhelihaa ei tunnu sopivassa mielentilassa missään ja entrecoteakin on tullut joskus syötyä kerralla niin paljon, että olen 15 minuutissa vetänyt punaista lihaa yli viikottaisten suositusten.

Mutta ymmärrä nyt että jos sulla on ongelma syömisen kanssa niin se ei tarkoita että 5 miljoonalla muulla suomalaisella on myös sama ongelma. Nämä suositukset kun on tehty miljoonille perusterveille eikä tuhansille syömishäiriöisille.
Mulla ei ole ollut ongelmaa sen jälkeen, kun aloin syödä rasvaa niin paljon kuin mieli tekee. Aika helvetin monella ja etenkin naisella on syömishäiriö ja hormonaalinen epätasapainotila, johon sama temppu voisi auttaa.

Mitä jos ongelmana ei olekaan hiilari- vaan lihanhimo? Minulla voi mennä kolme kanankoipea tuosta vaan, 800 grammaa jauhelihaa ei tunnu sopivassa mielentilassa missään ja entrecoteakin on tullut joskus syötyä kerralla niin paljon, että olen 15 minuutissa vetänyt punaista lihaa yli viikottaisten suositusten.
Sama täällä. Lihanhimo on vain hyvästä :D
E. Onko sulla veriryhmä O?

..joten ei ihme että voin aika huonosti kun olin 10 vuotta ilman punaista lihaa nuorena. Juuri mitään muita himoja ei mulla nykyään olekaan, kuin lihan, sushin ja viinin...

Viimeksi muokattu:
Mulla ei ole ollut ongelmaa sen jälkeen, kun aloin syödä rasvaa niin paljon kuin mieli tekee. Aika helvetin monella ja etenkin naisella on syömishäiriö ja hormonaalinen epätasapainotila, johon sama temppu voisi auttaa.
Mutta se että sulla ja monella muulla on ongelma ei oikeuta kritisoimaan suosituksia jotka on tehty niille joilla ei ole ongelmia näiden asioiden kanssa. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa ymmärtää?

Mutta se että sulla ja monella muulla on ongelma ei oikeuta kritisoimaan suosituksia jotka on tehty niille joilla ei ole ongelmia näiden asioiden kanssa. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa ymmärtää?
No aika moni nainen ainakin haluaisi olla hoikempi ja kiinteämpi ilman nälkäkuuria. Mun ruokavaliolla se olisi mahdollista.

Tarttis varmaan pistää firma pystyyn...

Sama täällä. Lihanhimo on vain hyvästä
E. Onko sulla veriryhmä O?

En minä muista omaa veriryhmääni. Älä vaan rupea saarnaamaan veriryhmädieetin puolesta.

No aika moni nainen ainakin haluaisi olla hoikempi ja kiinteämpi ilman nälkäkuuria. Mun ruokavaliolla se olisi mahdollista.

Tässä nyt paistaa läpi Mun ruokavalio on parempi kuin sun ruokavalio -tyylinen ajattelu. Treenaisivat enemmän niin ei tarvitsisi turvautua kaikenlaisiin muotidieetteihin yms.

Entäs ne lääkärit, joilla on oma lehmä ojassa kritisoidessaan virallisia suosituksia jne? Pari lainausta Tervettä skepisyyttä -blogista:

Entäpä sitten itse dokumentti. Jo ennen sen katsomista herää kysymys, kuinkahan puolueeton näkökulma kyseessä on? Vielä vuonna 2013 Kokko kertoi Ylen haastattelussa että Australiasta palatessaan pitää saada perunoita, ruisleipää ja makaronilaatikkoa. Onkohan silloinkin noussut aina paino ja ollut huono olo? Nyt kun on palattu kotimaahan, pitää saada bisnes pyörimään ja mikäpä olisikaan parempi keino siihen kuin kehittää joku oma lähestymistapa ja hankkia sille maksimaalinen näkyvyys mediassa. Sisäinen kyynikko herää ja epäilee, että olisikohan tässä dokumentissa kyse tällaisesta markkinoinnista.

Alkupuolella otetaan myös paljon mittauksia; veriarvoista hapenottokykyyn. Tässäkin paikaksi on valikoitunut yksityinen antioksidanttiklinikka, joka sattumoisin saa hyvää mainosta toiminnalleen. Mittausten tulkinnasta vastaa lääkäri Olli Sovijärvi, joka on tehnyt itseään tunnetuksi mm. esiintymällä muutamia vuosia sitten ’Hei me karpataan’ TV-sarjassa ja syyttämällä ravitsemussuosituksia suoranaisesta korruptiosta MTV3:n Studio55-ohjelmassa. Ei edelleenkään herätä suuria toivoja puolueettomuudesta.

Olenkohan minä jonkinlainen poikkeustapaus, kun voin ihan hyvin, vaikken eläkään gluteenittomalla ja maidottomalla ruokavaliolla? Joskus tuntuu, että olen suorastaan kerettiläinen. Oli miten oli, kehotan kaikkia olemaan kriittisiä myös Kokkoa, Antti Heikkilää ja paleodieettaajacrossfittaajabloggaajia kohtaan.
Joo, olen lukenut tuon blogikirjoituksen. Sovijärvihän mm. kommentoi hyvinkin puolueettomasti niitä tuloksia siinä oli sitten karppaaja tai ei. Mainittiin ne asiat mitkä oli parantuneet ihan reilusti.

Nähdäkseni kuitenkin kriittisyyttä se Kokko ja muutkin vastaavat tyypit peräänkuuluttaa. Nimenomaan halua kyseenalaistaa normeja joita tässä tapauksessa nyt ovat ne viralliset suositukset. Jos sä tai joku muu pysyy kondiksessa noudattamalla suosituksia ja voi hyvin tai yleensäkkin pystyy syömään helvetilliset määrät viljaa ynnä muuta niin good for you. Silloin antaa mennä vaan. Nähdäkseni kuitenkaan kaikki ei ole niin onnellisessa asemassa että kondis on tikissä läpi vuoden vaikka kohtuu nätisti söisikin suositusten mukaan. Voisiko silloin olla fiksua kokeilla jotain hieman erilaista ruokavaliota eli vaikka sitten maidotonta ja viljatonta? Eihän niitä kenenkään tarvitse väkisin pois jättää jos ne sille kyseiselle henkilölle sopii. Kokeilu ei silti paljoa maksa jos uskallusta ja kiinnostusta on.

Tottakai tuo dokkari provosoi jotta siihen saadaan sitä draamaa mukaan. Pitää olla vastakkainasettelua mutta voi siellä jotain totuuden siementäkin olla mukana. Se että Kokko nyt näissä julkisissa esiintymisissä olisi täysin hiilihydraatteja vastaan ei pidä paikkaansa vaikka aika selväähän on että jos painoa pudotetaan niin niiden saannin rajoittamisesta on kovin usein hyötyä. Pointtihan on löytää se itselle sopiva ja terveellinen ruokavalio millä paino pysyy kurissa tai tarvittaessa putoaa ja vointi ja vireystila pysyy hyvänä. Se ei tarkoita edelleenkään että ollaan ketoosissa loppuelämä vaan että hiilareita vedetään oman kulutuksen mukaan ja miten kroppa niitä osaa hyväksi käyttää ylimääräisen varastoitumatta vyötärölle. Monissa tapauksissa urheileva ihminen nyt vaan tarvitsee sitä hiilaria vähintään jonkun verran reenien kunnolliseen läpivetämiseen ja palautumiseen. Sitä ei Kokkokaan kiellä vaikka toki julkisuudessa voi siltä näyttää. Nuo viralliset suositukset vaan edelleen sisältävät kohtuullisen paljon hiilareita ja ehkä se aika monelle voi olla vaikea ymmärtää että ne eivät vaan kaikille tuollaisenaan sovellu.

Tulee ihan vanha kunnon Antti Heikkilä ketju tästä mieleen. Voitte jatkaa ilman minua, muistan liiankin hyvin millasta se keskustelu oli :D

Jos sä tai joku muu pysyy kondiksessa noudattamalla suosituksia ja voi hyvin tai yleensäkkin pystyy syömään helvetilliset määrät viljaa ynnä muuta niin good for you.

Minä en syö minkäänlaisten suositusten mukaan. Sunnuntaina hain Pohjanmaan grilliltä ison purilaisen, jonka päälle vetäisin tuunatun pakastelätyn. Välillä syön sitten hieman särmemmin ja säännöllisemmin.

Mainittiinko ohjelmassa selvästi se kolesteroliarvon selkeä paraneminen, joka tuossa Tervettä skeptisyyttä -blogissa mainitaan? Eipä taidettu.

Ja ravitsemussuosituksethan ei kehota nälkäkuuriin tai rasvattomuuteen. Jos rasvojen osuudeksi suositellaan 25-40E%, niin ei se kyllä kovin vähän ole. Rasvat vaan suositellaan otettavan mieluummin tyydyttymättöminä kuin tyydyttyneinä.

Minä en syö minkäänlaisten suositusten mukaan. Sunnuntaina hain Pohjanmaan grilliltä ison purilaisen, jonka päälle vetäisin tuunatun pakastelätyn. Välillä syön sitten hieman särmemmin ja säännöllisemmin.
Sinä oletkin poikkeustapaus. Toisekseen minkään ruokavalion ei tarvitse olla täysin ehdoton. Pääasia että löytää sellaisen mikä itselle sopii eikä tuollainen satunnainen mättö mitään kaada varsinkaan sinun tapauksessasi. Eikä kyllä kenenkään muunkaan. Suuret linjat on tärkeämpiä.

Mainittiinko ohjelmassa selvästi se kolesteroliarvon paraneminen, joka tuossa Tervettä skeptisyyttä -blogissa mainitaan? Eipä taidettu.

Ja ravitsemussuosituksethan ei kehota nälkäkuuriin tai rasvattoomuuteen. Jos rasvojen osuudeksi suositellaan 25-40E%, niin ei se kyllä kovin vähän ole. Rasvat vaan suositellaan otettavan mieluummin tyydyttymättöminä kuin tyydyttyneinä.

Jos söisin ravitsemussuositusten mukaisesti, kärsisin jatkuvasti nälästä ja levottomasta olosta, sairastaisin todennäköisesti edelleen pco-syndroomaa ja kehonkoostumukseni olisi löysempi kuin nyt.

Tässä kolesterolista:

https://healthimpactnews.com/2015/j...cam-people-with-high-cholesterol-live-longer/

E. Mäkin söin lounaaksi tirisevän - gluteenittoman - hampurilaisen :p

Jos söisin ravitsemussuositusten mukaisesti, kärsisin jatkuvasti nälästä ja levottomasta olosta, sairastaisin todennäköisesti edelleen pco-syndroomaa ja kehonkoostumukseni olisi löysempi kuin nyt.

Jos et edes tiennyt ravitsemussuositusten makrojakaumaa niin mitä siitä oikein tiedät? Tämä yllä oleva kommentti kuvaa nimittäin hyvin tietotasoasi. Jos ennen välttelit lihaa yms. ja söit päin helvettiä niin miten niiden aiheuttamat ongelmat olivat ravitsemussuositusten syytä?

Jos et edes tiennyt ravitsemussuositusten makrojakaumaa niin mitä siitä oikein tiedät? Tämä yllä oleva kommentti kuvaa nimittäin hyvin tietotasoasi. Jos ennen välttelit lihaa yms. ja söit päin helvettiä niin miten niiden aiheuttamat ongelmat olivat ravitsemussuositusten syytä?
Kyllä mä tiedän lautasmallin ja olen joskus joutunut olemaan viime vuosina olosuhteissa, jossa ei ole saatavilla riittävän rasvaista ja proteiinipitoista ruokaa, niin olo oli kuten yllä kuvasin. Kuinka moni kaduntallaaja tietää edes, mitä koko makro tarkoittaa ravinnosta puhuttaessa?

Ei kai kenenkään ole ollut pakko syödä ravitsemussuositusten mukaisesti. Jos jollain on ollut ongelma suositusten mukaisen ruokavalion kanssa, niin sittenhän se ongelma on ollut lähinnä siinä että henkilö on luullut että näin täytyy tehdä.

Suositut

Back
Ylös Bottom