Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
:offtopic:

Ei ole, ei. Sain antibiootit pahaan hinkuyskään (2 viikkoa kuumetta ja limayskää ja yöllisiä heräämisiä tukehtumisen tunteeseen) ja antibiooteista sain hiivan. Kaksi canesten/gyno-daktarin satsia vedin, eikä tilanne muuttunut. Kaikki luonnontuotteet, happamat jogurtit jne. kokeiltuani, viikon unettomana, yöllistä kirvelyä ja silkkaa sadistista kipua podettuani -nukkumattomana tietenkin- menin taas lääkärille ja sain suun kautta nautittavan lääkkeen. Nyt tuntuu siltä kuin olisi lievä virtsaputken tulehdus tai sitten se hiiva ei vieläkään kadonnut... Antaakohan ne mulle taas antibiootit, että päästään aloittamaan koko kierto alusta?

:itku:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nostanpa taas tämän ketjun ajankohtaisiin uutisiin... Kävin gynellä tänään ja juttelin hiukan huolettomammasta ehkäisyvaihtoehdosta kuin pillereistä. Täti oli sitä mieltä, että ehkäisykapseli olisi oikein passeli vaihtoehto. Hän määräsi minulle ensin kokeeksi 3-6 kk (saan itse päättää, kuinka pitkään syön) microlutoneja (keltarauhashormonia). Jos ne sopivat, sopii ehkäisykapselikin. Nyt vaan hiukkasen hirvittää, kun noita microlutoneja pitää ottaa kolmen tunnin tarkkuudella tai ehkäisytehosta ei ole takeita. Pystynköhän moiseen? Mä kun unohtelen parikin pilleriä kuukaudessa ja saatan muistaa ne ihan mihin aikaan päivästä tahansa. Vähän jänskättää.

Luin ketjun uudelleen läpi ja huomasin, että monillakin oli minipillerit. Onko teillä sujunut muistaminen ongelmitta? Onko lisäksi kenelläkään kokemusta ehkäisykapselista ja sen eroista yhdistelmä- tai jopa näihin keltarauhaspainotteisiin pillereihin?
 
Suosittelen ehkäisyrengasta. Siinä on samat hormonit kuin yhdistelmäpillereissäkin. Uusi rengas vaihdetaan aina kolmen viikon välein, sen kun muistaa tehdä suunnilleen silloin niin avot. Lisäksi mies tykkää kun saa yrittää leikkiä "käärme renkaan sisään"...
 
Nate sanoi:
Suosittelen ehkäisyrengasta. Siinä on samat hormonit kuin yhdistelmäpillereissäkin. Uusi rengas vaihdetaan aina kolmen viikon välein, sen kun muistaa tehdä suunnilleen silloin niin avot. Lisäksi mies tykkää kun saa yrittää leikkiä "käärme renkaan sisään"...

Aika suuri innoittaja tässä asiassa on hinta. Ehkäisrengas on aika kallis opiskelijabudjetilleni ja tämä ehkäisykapseli poistaisi huoleni ehkäisystä kolmeksi tai jopa viideksi vuodeksi. Minipillereistähän joutuisin huolehtimaan vain 3 kuukauden ajan. Ehkäisykapselin hinta kun on 170 € ja kun sen jakaa kolmelle tai tosiaan sille viidelle vuodelle, niin säästäisi aika paljon. Nykyiset piltsuni maksavat 100 €/ vuosi ja ehkäisyrengas taas maksaisi 210 €/vuosi. Ehkäisykapselin vuosihinnaksi tulisi vaivaiset 60 €, mikä on oikeasti todella suuri houkutus. (Eikä kuukautisten poisjääminenkään todellakaan haittaisi) Mutta jos minipiltsut eivät mulle sovi, toki lopetan ne ja kokeilen rengasta.
 
esni sanoi:
Luin ketjun uudelleen läpi ja huomasin, että monillakin oli minipillerit. Onko teillä sujunut muistaminen ongelmitta? Onko lisäksi kenelläkään kokemusta ehkäisykapselista ja sen eroista yhdistelmä- tai jopa näihin keltarauhaspainotteisiin pillereihin?

Mulla on käytössä minipillerit, ja omaan päähäni en luota sitten tippaakaan, joten olen laittanut muistutuksen kännykkään joka illalle siihen aikaan kun pilleri pitää ottaa. Tosi harvassa on unohtamiset olleet sen jälkeen. Ehkäisykapselista ei ole kokemusta, mutta minipillerit on sopineet mulle monta kertaa yhdistelmäversiota paremmin.
 
Yasmin

Onko kenelläkään Yasmineista kokemusta. Söin Merciloneja vuoden pari lukioikäisenä ja nyt olen pitänyt taukoa pillereistä viitisen vuotta. Sain nämä Yasminit hoidoksi 10-12 päivää kestäviin kuukautisiin.. ehkäisytarvetta on tällä hetkellä harvemmin.
 
Mulla on noi minipillerit olleet käytössä ja oon ollut niihin tosi tyytyväinen. Kovin tunnin tarkasti en oo niitä ottanut, kunhan nyt ennen nukkumaanmenoa tulee otettua. Joinain kertoina on tauko venynyt johonkin 5 tuntiinkin, mutta en oo siitäkään jaksanut stressata ja eipä näin jälkikäteen todettuna tuolla oo ollut mitään vaikutusta, on kai sattunut sopivaan aikaan kuukaudesta... :rolleyes: Toi kännykkään laitettava muistutus on kuitenkin ihan kätevä apu.

Kuukauden verran ehdin juuri kokeilla tuota Nuvaringiäkin. Käsittääkseni tuo on vähän liian lyhyt aika vaikutusten arvioimiseksi, mutta tulin kuitenkin siihen tulokseen, että tuo kuukausi saa mulle ainakin tällä erää riittää. Olin huomaavani, etteivät limakalvoni oikein tykänneet tuosta Nuvaringistä. Samoin minipillereitten (etenkin Mini-Pill:ien) hinta on niin paljon huokeampi, että samaan hinta/kerta-suhteeseen päästäkseen pitäis Nuvaringillä alkaa hässiä jo oikein urakalla... mikä aika olisi sitten jo pois punttireeneistä :evil: ;)
 
Nostinpa minäkin tämän "ikuisuuskeskustelun" taas esille. Tuolta doping/antidoping -osiolta en saanut kunnollista vastausta joten kysytään täältä :)

Lääkäri määräsi mulle 6 kk:n Orgametril -kuurin (keltarauhashormonia), jotta laparoskopiasta mahdollisesti jäljellejääneet endometrioosipesäkkeet saataisiin nitistettyä. Tiedossa ei siis ole menkkoja puoleen vuoteen, mikä on ihan älyttömän siisti juttu :thumbs: . Askarruttaa vain, miten eroaa minipillereiden vaikutus treeniin ja kehittymiseen verrattuna yhdistelmäpillereihin.

Pojat tuolla toisella osiolla puhuivat pöhöttymisestä ja nesteen keräytymisestä :eek: ja pakkausselosteessakin sanotaan, että sivuvaikutuksena voi olla painonnousua. Tiettykään keltarauhashormoni ei yksistään ketään lihota, mutta kauhistuttaa mahdollinen usean kilon painonnousu (ellei se sitten ole lihasmassaa :whip: )

P.S. Toki kyse on vain puolesta vuodeta, ja olen saanut sen verran p**kaa niskaani ton endometrioosin kanssa että mielellään sen hoitaisin niin pois kuin se nyt yleensä on mahdollista.

Edit: niin siis tarkoitus ei ollut kitistä mahdollisesta painonnoususta, vaan kysellä miten pelkkä keltarauhashormoni vaikuttaa treeniin ja kehitykseen.
 
Ei ole minkään valtakunnan virallista tietoa, mutta luulisin ettei mikään hormonivalmiste asianmukaisella (=lääkinnällisellä :D ) annostuksella juurikaan heilauta mitään treenejä suuntaan tahi toiseen. Paitsi jos kyseessä on mies joka on kärsinyt vakavasta testosteronivajeesta. Kovasti itsekin uskoin, kun vaihdoin pillerit androgeeniblokkereista tavallisiin, että se jotenkin näkyisi treenissa - vaan paskan marjat :itku:

Nyt et murehdi mistään tuommoisista vaikutuksista - kyseessähän on vain 6kk - vaan nautit menkattomana olosta!! Eikä parin kilon painonnousukaan maata kaada. Toivottavasti saat nitistettyä endon täysin!!!!! :thumbs:
 
PMLats sanoi:
Ei ole minkään valtakunnan virallista tietoa, mutta luulisin ettei mikään hormonivalmiste asianmukaisella (=lääkinnällisellä :D ) annostuksella juurikaan heilauta mitään treenejä suuntaan tahi toiseen. Paitsi jos kyseessä on mies joka on kärsinyt vakavasta testosteronivajeesta. Kovasti itsekin uskoin, kun vaihdoin pillerit androgeeniblokkereista tavallisiin, että se jotenkin näkyisi treenissa - vaan paskan marjat :itku:

Nyt et murehdi mistään tuommoisista vaikutuksista - kyseessähän on vain 6kk - vaan nautit menkattomana olosta!! Eikä parin kilon painonnousukaan maata kaada. Toivottavasti saat nitistettyä endon täysin!!!!! :thumbs:

Kiitos kaunis kannustavasta kommentista :) . Joskus sitä vaan unohtaa että puoli vuotta on vain puoli vuotta ja pari kiloa sinne tai tänne ei merkkaa terveyden rinnalla sitä taikka tätä. Täytyy vaan treenata kovempaa :hyper:
 
Emmah sanoi:
Kuukauden verran ehdin juuri kokeilla tuota Nuvaringiäkin. Käsittääkseni tuo on vähän liian lyhyt aika vaikutusten arvioimiseksi, mutta tulin kuitenkin siihen tulokseen, että tuo kuukausi saa mulle ainakin tällä erää riittää. Olin huomaavani, etteivät limakalvoni oikein tykänneet tuosta Nuvaringistä.

Olisi kiva kuulla *lisää* kokemuksia, kaikenlaisia, noista Nuvaringeistä! Itse olen syönyt jo jokusen vuoden Merciloneja, joissa on tuo pillerien huono puoli: ei muista ottaa aina ihan niin säännöllisesti... Renkulan kanssa ei ainakaan olis niin kriittistä. Mutta ovatko muut huomanneet vaikutuksia limakalvoihin? Mulla on ollut vähän ongelmia limakalvojen suhteen, olen korjannut asiaa ruokavaliolla, melko onnistuneesti.
 
Onko kellään kokemusta siitä, että kun lopettaa pillerien käytön kauanko saa odotella menkkoja? lopetin itse pillerien käytön n.3kk sitten, eikä menkkoja ole kuulunut, onko normaalia? Käytössä on ollut ehkäisyvaahto ja kortsut. Vähän hankalaa, mutta kun en haluais noita pillereitä popsia, on niin mukava olo ilman niitä :) Tuo ehkäisyrengas kuulostaa kyllä hyvältä vaihtoehdolta.
 
Tiukkis sanoi:
itse taisin kuuden vuoden pillereiden käytön jälkeen odotella ensimmäisiä oikeita kuukautisia about vuoden
Itse itseäni quotaten :) Eiköhän tuo 3 kk ole vielä ihan normaalia.
 
Mä käytin aikoinaan Harmonetia 5 vuotta, ja nyt olen käyttänyt reilun vuoden Nuvaringiä. Sopi mulla paljon paremmin, koska pillereitä en kertakaikkiaan muistanut ottaa. Nyt tosin jätin tuon renkaankin pois, kun tää punttinunnan elämä ei paljon ehkäisyä kaipaa. Haluan nähdä, väheneekö jatkuva turvotus ja mielialan heittelyt, joista olen nyt kärsinyt... en edes muista kuinka kauan. Nuvaringistä ei kyllä muuten ole mitään pahaa sanottavaa - hinta on mielestäni ok, kun ei tarvitse kantaa jatkuvaa huolta siitä, onko muistanut vai ei. Hälytys puhelimessa kaksi kertaa kuussa riittää ;) Silloin kun vaihdoin pillerit renkaaseen, huomasin muutamia eroja: halukkuus lisääntyi, menkat lyheni muutamaan päivään ja kivut väheni. Saa nähdä miten käy nyt, kun renkaat saa jäädä apteekin hyllylle. Ja Aivin kysymykseen vielä - edellisellä kerralla kun pidin pillereistä taukoa, menkkoja sai odotella juuri tuon 3kk. Toivottavasti siis mullakin 3kk ilman menkkavitutusta edessä :D
 
kunoitchi sanoi:
Mulla on käytössä minipillerit, ja omaan päähäni en luota sitten tippaakaan, joten olen laittanut muistutuksen kännykkään joka illalle siihen aikaan kun pilleri pitää ottaa. Tosi harvassa on unohtamiset olleet sen jälkeen.
Mä kun en edes muista laittaa sitä häläriä :( Mies aina muistuttaa, saattaa jopa töistä soitella että oletko ottanut :rolleyes: Ja jos en sitten samantien ota niin se unohtuu... niin että meillä käytetään myös kortsua. Mulla on varmaankin joku vauva-ajan dementia.
Mulle nuo minipillerit on aiheuttanu todella ärsyttävää tiputtelun. Sitten kun lopetan imetyksen haen saman tien tavalliset e-pillerit enkä halua enää kuullakaan minipillereistä!
 
Yksi vaihtoehto on tutustua omaan hormonitoimintaansa, opetella tunnistamaan koska ovulaatio tulee (eli koska tulee raskaaksi ja koska ei) ja käyttää kortsua hedelmällisempään aikaan ja muuten ei. Kuulostaa ehkä pelottavalta, mutta ei ole. Sopii pysyvässä parisuhteessa oleville, joiden ei tarvitse olla ihan hajalla jos jotain menee pieleen ja varsinkin jos oma normaalikierto on pidempi kuin pillereillä. Valitettavasti useimmat naiset eivät tunne lainkaan omaa kiertoaan/hormonitoimintaansa. Kirjoitin aiheesta pitkän sepustuksen blogiini ja joku suositteli tätä sivustoa: http://www.schulzmedia.no/mei/OMetusivu.htm aiheesta.

Itse söin Diane Novaa 10 vuotta lähes putkeen. Sinällään ei ollut haittavaikutuksia, mitä nyt vähän laskeneet seksihalut (mikä ei välttämättä ollut huono asia :-) ) ja tietynlainen takakireys. Pillereiden lopettamisen jälkeen meni 4-5 kuukautta ennen ekoja menkkoja.
 
Itse en siirtyisi kortsuehkäisyyn mistään hinnasta - liittyi se varmojen päivien oletukseen tai ei. Jo kaksi ystävääni on tullut raskaaksi, vaikka on käyttänyt kondomia. Reiät kortsuissa olivat niin pienet, etteivät kumppanukset huomanneet mitään. Sitten kuukautiset jäivät pois ja alkoi se tavanomainen ruljanssi. Kuten sanottu: jos raskaaksi tuleminen on todella epätoivottu asia, ei kannata luottaa kumiin tai varmoihin päiviin.
 
kutri sanoi:

Kiitos Kutri infosta. Hyppään aina sivuillasi ja mietinkin, mitä ehkäisyä käytät kun kerroit lopettaneesi pillerit. (Eikö ole ärsyttävää, kun ventovieraat ihmiset pähkäilevät asioitasi?) Asia kiinnosti lähinnä siksi, kun en ole koskaan mitään hormonaalista ehkäisyä käyttänyt (=ikisinkku, joten olisi vähän turha pistää rahaa esim. pillereihin) ja jotenkin olen kehittänyt varsinaisen kammon hormonitoiminnan sotkemista kohtaan, kun kuulee ihmisten saamista sivuvaikutuksista. Tietysti monelle ei tule mitään sivuvaikutuksia, mutta mitä jos juuri minulle tulee?

Ja muutenkin on todella typerää, että juuri naiset joutuvat sotkemaan hormonitoimintansa, koska lasten hankinnan kannalta naisen normaali hormonitoiminta on paljon tärkeämpää kuin miehen. Ja jos mies ei halua käyttää kumia, niin NAINEN joutuu siitä kärsimään, ei mies. Sisäinen telaketjufeministi on taas kerran puhunut. ;)
 
esni sanoi:
Itse en siirtyisi kortsuehkäisyyn mistään hinnasta - liittyi se varmojen päivien oletukseen tai ei. Jo kaksi ystävääni on tullut raskaaksi, vaikka on käyttänyt kondomia. Reiät kortsuissa olivat niin pienet, etteivät kumppanukset huomanneet mitään. Sitten kuukautiset jäivät pois ja alkoi se tavanomainen ruljanssi. Kuten sanottu: jos raskaaksi tuleminen on todella epätoivottu asia, ei kannata luottaa kumiin tai varmoihin päiviin.

Varmat päivät voi tietää ihan faktisesti ja jos tuntee oman hormonitoimintansa riittävän hyvin, ovulaatioajankohdan voi ennustaa päivän tarkkuudella. Itsellänikin on pari tuttua, jotka ovat käyttäneet kondomiehkäisyä ja tulleet raskaaksi, mutta kaikki ovat myöntäneet, ettei kortsunkäyttö ole tällöin ollut ihan 100 % (eli ihan aina ei ole viitsinyt laittaa kortsua tai se on laitettu vasta yhdynnän puolivälissä). Nämä tutut ovat muutenkin tyypiltään superhedelmällisiä, toisin kuin esim. minä. Itseasiassa tiedän yhden rouvan, joka on onnistui tulemaan kolmesti raskaaksi ehkäisystä huolimatta: kerran pillereillä, kerran kierukalla ja kolmannen kerran munanjohtimien kiinniklipsaisun jälkeen!

Vinkki kortsun pettämistä pelkääville: kortsujen kanssa voi käyttää "spermantappoaineita" ja edes kortsun kanssa miehen ei ole pakko ladata koko lastia silloin kun hän on sisällä... :-)

Mutta kuten aina, elämässä on kyse valinnoista. Edes e-pillerit eivät ole 100 % varmat (tunnen myös "e-pillerivauvoja") ja niitä käyttäessä ottaa riskin sivuvaikutuksista. Itse olen laskenut että kierrontarkkailulla + kortsuilla raskausriski on paljon pienempi kuin hormoniehkäisyn tuomat haittavaikutukset.
 
kutri sanoi:
Mutta kuten aina, elämässä on kyse valinnoista. Edes e-pillerit eivät ole 100 % varmat (tunnen myös "e-pillerivauvoja") ja niitä käyttäessä ottaa riskin sivuvaikutuksista. Itse olen laskenut että kierrontarkkailulla + kortsuilla raskausriski on paljon pienempi kuin hormoniehkäisyn tuomat haittavaikutukset.

Eivät ole varmat, eivät ainakaan jos on tavallinen, eikä "ihannekäyttäjä". Siksihän tässä ehkäisyn vaihtamista mietitään. Kortsuissa on toki minulle muitakin henkilökohtaisia sopimattomuuksia. Juuri se opportunismi, että "jos me vähän vaan ilman..." Olen myös allerginen kortsujen kumiainekselle, ja onhan se myös aika kallis ehkäisykeino. Kun nyt siis en puhu omalla kohdallani mahdollisten varmojen päivien tarkkailusta.

Tavallaan olisi mahtavaa luopua kaikesta "epäluonnollisesta" persoonaa ja fysiikkaa muokkaavasta hormonihoidosta. Toisaalta sain pillerit alunperin kuukautiskipuihin ja oikeastaan korvaamaan (mielestäni) terveydelle paljon haitallisempia kovan luokan reseptisärkylääkkeitä, jotka eivät oikein koskaan edes auttaneet. Niihin kipuihin ja lääkitysannoksiin en olisi valmis palaamaan.

Minulle varmojen päivien tarkkailu kuulostaa suunnilleen yhtä vaikealta toteuttaa kuin e-pillerien muistaminen. Enkä lisäksi ole valmis riskiin: raskaaksi tulemiseen. Onneksi löytyy eri keinoja. Ei silti todellakaan ole pahaksi tuoda esille myös täysin luonnonmukaista keinoa tällä hormonyfrenzyn aikakaudella. Sitä ei varmastikaan moni lääkäri uskalla mainostaa, sillä harvat ovat valmiita tekemään niin paljon tarkkaillakseen oman kehonsa toimintaa - ja olisivat vielä valmiita tunnustamaan, että raskaaksi tuleminen sitten olisi oman huolimattomuuden syytä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom