Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Jooh...itsekin painin tässä kysymyksen "lopettaako vaiko eikö lopettaa" kanssa. Olen nyt pillereitä popsinut ilman minkäännäköistä taukoa 10 vuotta. 18-vuotiaana mulla todettiin veritulppa pohkeessa...eikä sitten ikinä päästy selvyyteen, että johtuiko se pillereistä, vaiko sitten väärin kipsatusta jalasta, vaiko niiden yhdistelmästä. No joka tapauksessa siitä asti olen syönyt minipillereitä. Vuosi sitten omieni valmistaminen lopetettiin ja mulle määrättiin sitten Cerazette-pillerit. Mutta nyt on jotain mätää...mä vaan lihon ja lihon, tai siis että vaikka urheilen tosissaan paljon ja ruokailu on priimakunnossa niin varsinkin vyötärönseutu on kuin ilmapallo ihan aina.

Nyt on meno sitten gynelle kuukauden kuluttua ja pakko päästä puhumaan tästä...alkaa olla aikas epätoivoinen olo. Ja juu kumiallergia estää sen kortsujenkäytön, eikä sitä muutenkaan viitsis vakisuhteessa niiden kanssa sählätä. Mutta aion kyllä kysyä tosta piikistä, muuten muutun kohta ongelmatapukseksi ja avohoitotapaukseksi, joka "ei osaa huolehtia ehkäisystään omin neuvoin"...kai sen piikin sitten viimestään saa :lol2:

Argh...on tää aina niin vaikeaa...Niin joo, sillon 18-vuotiaana halusivat väkisin melkeen tunkea mulle kierukan, mutta onneksi sain pidettyä pääni. Koko ajatus jotenkin kauhistuttaa, huh! Ja sitähän en laitatuta!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä pumppaan itseeni Diane Novia ties monettako vuotta ja nyt haluan vaihtaa ehkäisyä ihan ehdottomasti. Finnit kyllä on pysyneet ihan kivasti poissa, mutta viime aikoina lisääntyneet migreenikohtaukset, ainaiset mielialanvaihtelut ja seksihalut nollassa eivät enää vakuuta.

Yasmineja olen miettinyt, mutta kertokaas onko teillä kokemuksia ehkäisylaastarista?
 
Yasmineja olen miettinyt, mutta kertokaas onko teillä kokemuksia ehkäisylaastarista?[/QUOTE]

Juu, käytin ehkäisylaastareita n.pari-kolme kuukautta, ja hyvin toimivat, ainakin sen lyhyen ajan. En tullu raskaaksi ;) Mutta ei niissä muuta huonoa puolta tullut esille paitsi se kun laastari oli melko iso, se ei näyttänyt/tuntunut mitenkään seksikkäältä..Ja varsinkin viikon jälkeen se näytti aika eläneeltä.. Mut ihan jees ja varteenotettava vaihtoehto se oli. Aika korkea hintakin kyllä vaikutti siihen että vaihdoin takaisin pillereihin..(n.15€/kk) Mutta suosittelen kokeilemaan!
 
Mulla myös laastari. Olen ollut tyytyväinen, on helpottanut hirveisiin menkkakipuihin, halut ovat ihan samanlaiset kuin normistikkin (femoden&Dianenova tappoivat halut),mitään ihoärsytyksiä ei ole ollut, helppo.
Viikon reissussa ollessani tuli huomattua, ettei kestä niin hyvin kuin luvataan, merivesi aurinko ja useat suihkut päivässä saivat tuhoa aikaan...Ruokahalu on kasvanut, johtuneeko laastarista siihen en osaa sanoa ja tosiaan, kesän tullessa, tuo on ruma. Saahan sen toki pakaraan laitettua mutta...
 
Luin tämän threadin läpi taas pitkästä aikaa, ja nyt tuntuu siltä, että kunhan tämänhetkinen pilleriresepti on kesällä käytetty loppuun, niin meikälikkakin ottaa kokeiluun tuon ehkäisyrenkaan tai -piikin. Mieluiten kyllä luopuisin hormoniehkäisystä kokonaan, mutta elämäntilanne on tällä hetkellä (ja todennäköisesti vielä useamman vuoden eteenpäinkin) sellainen, että raskaaksi en todellakaan halua tulla, joten täytyy ottaa "varman päälle"... Joten jos mimmeillä on uusia kokemuksia Nuvaringistä tai Depo-Proverasta, niin pistäkäähän jakoon! Ja sitten vielä puolityhmä kymysys: Voiko tuon Nuvaringin kanssa käyttää kondomia, siis ettei se rengas riko sitä tai jotain? *sinkkunaisen probleema* ;)
 
Ainiin joo: olen nyt käyttänyt reilun 2 viikkoa ehkäisyrengasta. En ole huomannut mitään muutosta aikaisempaan noin niinkuin fiilispohjalta. Olo on siis yhtä fantastinen kuin aikaisemminkin. Seksuaalinen halukkuus ei ole muuttunut, mitään komplikaatioita tai oireita (ärtymystä tms.) ei ole tullut, mies ei ole huomannut mitään jne.

Positiivisina puolina täytyy myöntää että on ihana olla lähes huoleton ehkäisyn suhteen: enää ei tarvitse herätä keskellä yötä kylmään hikeen siitä onko muistanut ottaa pillerin vai ei. Tämä on jo niin iso plussa että suorastaan ihmettelen miksi en jo aiemmin vaihtanut.

Pelkäsin alkuun myös sitä, että rinkula voi jotenkin "luiskahtaa" pois mutta eihän tuo ole mahdollista kun se on halkaisijaltaan sen verran iso ettei mitenkään mahtuisi ulos.
Poikkeustapauksena tietenkin goatsemiehen kaltaisia venytysharjoituksia tekevät henkilöt...

Gillyannelle: kondomia voi käyttää ihan normaalisti.
 
Bizz sanoi:
Vuosi sitten omieni valmistaminen lopetettiin ja mulle määrättiin sitten Cerazette-pillerit. Mutta nyt on jotain mätää...mä vaan lihon ja lihon, tai siis että vaikka urheilen tosissaan paljon ja ruokailu on priimakunnossa niin varsinkin vyötärönseutu on kuin ilmapallo ihan aina.
QUOTE]

Hei!

Kertoisitko kuinka kävi? Mulla on samoja oireita... Sain Cerazette-pillerit kun verenpaine oli liian korkea. Turvottaa ja paino vaan nousee... Kilpirauhastestit on ok ja lekuri kuittas kaikki oireet stressillä. Eli paino nousee, hiukset lähtee, masentaa, väsyttää mutta en saa öisin nukuttua.

En haluaisi syödä pillereitä mutta vielä on pakko, tai sitten pitäisi keksiä joku muu ehkäisykeino. Tuntuu ettei nämä minipilleritkään ole mun juttu. Tosin se on positiivista että helvetilliset päänsäryt häipyivät.
 
Noista ehkäisypuikoista... mulla on kokemusta sen verran et oon todella tyytyväinen! patentex oval puikoissa ehkäisyteho noin 98% laitetaan 10min ennen h-hetkeä vaikutus kestää reilu tunti. Myydään apteekissa 12kpl paketissa maksaa noin 11€ kannattaa koittaa, itelleni ei käynyt mitkään pillerit, kierukoita en ole edes miettinyt sen kummemmin. Joillain saattaa nuo puikot aiheuttaa lievää kuumotusta, mut mulla ei oo mitään sellasta ollu... :)
 
Naisurheilija tarvitsee ehkäisyä

:love: Vähän ehkäisyasiaa: :love:

Kilpaurheilu vaatii aina pitkäjänteistä ja suunnitelmallista työtä. Ei-toivottu raskaus katkaisee harjoituskauden ja saattaa muuttaa kokonaan huippu-urheilijan elämän suunnan. Siksi ehkäisymenetelmän tulee olla varma ja helppokäyttöinen eikä se saa aiheuttaa epäedullisia muutoksia fyysiseen tai psyykkiseen suorituskykyyn, saati sitten lisätä terveysriskejä.

Nykyisin käytössä oleviin ehkäisypillereihin liittyy useita terveyshyötyjä: ne vähentävät kuukautiskipuja ja suojaavat luustoa kalkkikadolta, jota esiintyy etenkin kestävyysurheilijoilla, kilpatanssijoilla ja voimistelijoilla (1). Lisäksi e-pillerit suojaavat sisäsynnytintulehduksilta ja munasarjan toiminnallisilta kystilta, vähentävät yleensä kuukautisvuodon määrää. E-pillerit muuttavat urheilijoilla usein epäsäännöllisen kuukautiskierron säännölliseksi (2). Kuukautisia välittömästi edeltävän sekä kuukautisten ajan on todettu heikentävän fyysistä ja psyykkistä suorituskykyä. Ehkäisypillerin käyttäjä voi säädellä vuodon tuloa kilpailun kannalta sopivampaan ajankohtaan. Kierron eri vaiheissa esiintyvät suorituskyvyn vaihtelut myös vähenevät. Näiden seikkojen vuoksi naisurheilijat käyttävät e-pillereitä myös ilman ehkäisytarkoitusta. Kattavia selvityksiä eri ehkäisymenetelmien käytöstä ei kuitenkaan ole tehty.

Kohu nuorten naisten laskimotukoksista ja niiden mahdollisista yhteyksistä ehkäisypillerien käyttöön vaatii tarkastelemaan asiaa myös urheilijoiden kannalta. Terveysviranomaiset Englannissa, Saksassa ja Norjassa ovat kehottaneet varovaisuuteen uusia progestiineja (desogestreeliä ja gestodeenia) sekä pienen määrän etinyyliestradiolia sisältäviä ns. kolmannen polven e-pillerien käytössä suurentuneen laskimotukosriskin vuoksi (3-9).

Ehkäisypillerien riskit urheilijalle:

British Medical Journalin pääkirjoituksessa professori John Guillebaud pohtii e-pillereihin liittyvää ongelmavyyhtiä WHO:n asiasta laatiman raportin valmistuttua (taulukko 1) (10). Hänen pohdintansa sopii pohjaksi myös naisurheilijoiden riskiä arvioitaessa. Laskimotukos komplikaatioineen on vakava sairaus, mutta kuolleisuus siihen on selvästi pienempi kuin valtimotukosten aiheuttama. Laskimotukoksen saaneista 1-2 % kuolee, lähinnä keuhkoemboliaan. Nuoria naisia kuolee sen sijaan selvästi enemmän valtimotukoksiin (valtaosassa sydän- tai aivoinfarktiin) (11,12). Jo ennen WHO:n raporttia tehdyissä tutkimuksissa kolmannen polven pillerit ovat näyttäneet pienentävän valtimotukoksen riskiä. Suurin oheisriski e-pillerin käyttäjällä on tupakointi. Tupakoiva e-pillerin käyttäjä saa sydäninfarktin 10 kertaa suuremmalla todennäköisyydellä kuin tupakoimaton (12). Kilpaurheilijat tupakoivat harvoin, joten heillä tämä oheisriski on pieni. He liikkuvat paljon, mikä taas vähentää omalta osaltaan hyytymisriskiä.

Teoreettisesti laskimotukoksen riski voi olla lisääntynyt kilpaurheilijoilla jo ilman pillerien käyttöäkin, koska edustusurheilijat joutuvat istumaan paikoillaan matkustaessaan paljon lentokoneissa. Lisäksi korkean paikan harjoittelu joko vuoristossa tai matala-happihuoneistossa lisää punasolujen määrää sekä hematokriittia ja siten altistaa laskimotukoksille (13). Aktivoituneen proteiini C:n (APC) resistenssin ja hyytymistekijä V:n mutaatioiden selvittämistä ennen pillerien käytön aloittamista on esitetty yhdeksi keinoksi laskimotukosriskin vähentämiseksi, mutta Suomen Punaisessa Ristissä tehdyn tutkimuksen mukaan näiden testien luotettavuudesta seulontatutkimuksena ei vielä olla vakuuttuneita (14).

Ehkäisypillerien haittavaikutuksia laskimotukosriskin kasvun lisäksi ovat mielialan muutoksena ärtyisyys, iho-ongelmat, verenpaineen nousu, päänsärky ja joillakin painon nousu. Näistä osa ajatellaan liittyvän progestiiniosaan, osan estrogeenijohdokseen. Mielialan muutos saattaa olla huomattavan suuri haitta, koska se voi vaikuttaa sekä harjoitteluun että kilpailusuoritukseen.

Vaikutus suorituskykyyn:

Kontrolloituja tutkimuksia e-pillereiden vaikutuksesta suorituskykyyn on vähän, ja niistä on saatu ristiriitaista tietoa. Kahdessa pienistä aineistoista tehdyssä prospektiivisessa tutkimuksessa (15, 16) vähähormonisten e-pillerien on todettu huonontavan maksimaalista hapenottokykyä. Testosteronia rakenteellisesti lähellä olevien noretisteronin sekä levonorgestreelin uskotaan parantavan suorituskykyä, mutta kontrolloituja tutkimuksia tämän teoreettisen hyödyn vahvistukseksi ei ole.

Huhujen mukaan naisurheilijat ovat raskaana ollessaan tietoisesti hyödyntäneet suorituskyvyn kasvun, joka perustuu verivolyymin jo hyvin alkuraskaudesta lähtien tapahtuvaan lisääntymiseen. Saman mekanismin ajatellaan toimivan runsasestrogeenisia yhdistelmäpillereitä käytettäessä. Joka tapauksessa ehkäisypillerien vaikutus suorituskykyyn on yksilöllinen.

Ehkäisyn valinta:

Urheilijan raskauden ehkäisyn perusmenetelmä on yhdistelmäpilleri. Professori Guillebaud suositteli WHO:n tutkimusten valmistuttua BMJ:n pääkirjoituksessaan (10) levonorgestreeliä tai noretisteronia sisältäviä e-pillereitä alle 30-vuotiaille naisille, jotka eivät tupakoi ja joilla ei ole sukurasitusta valtimotromboosiin. Urheilijoille sopii sama ohje: uusille aloittajille voisi suositella levonorgestreeliä tai noretisteronia sisältäviä yhdistelmäpillereitä, mutta kolmannen polven e-pillerien käyttäjät voivat jatkaa entistä lääkitystään, mikäli he ovat siihen tyytyväisiä.
Urheilijoiden käyttöön voivat sopia myös pelkkää levonorgestreeliä sisältävät minipillerit tai ehkäisykapselit, joskin tiputteluvuodot jättävät kapseliehkäisyn toissijaiseksi. Jotkut ovat myös erityisen herkkiä progestiinien aiheuttamille psyykkisille muutoksille. Synnyttäneille urheilijoille levonorgestreeliä vapauttava kierukka on erinomainen vaihtoehto, koska sitä käytettäessä kuukautisvuodon määrä on merkittävästi vähäisempi kuin kuparikierukan käytön yhteydessä.


Erityispiirteet selvitettävä:

Ehkäisypillerien hyötyjä voidaan pitää niiden haittoja suurempina. Ei-toivottuun raskauteen ja urheilun aiheuttamaan amenorreaan liittyvät haitat ovat myös e-pillerien käyttöön liittyviä terveysriskejä suuremmat. Valittaessa urheilijalle sopivaa e-pilleriä on muistettava selvittää riskitekijät ja mahdollinen sukurasitus laskimotukoksiin sekä otettava huomioon urheilijan senhetkiset lisäriskit, kuten vuoristoharjoittelu ja mahdollisesti loukkaantumisen takia määrätty raajan immobilisaatio. Pelkät mekaaniset ja kemialliset ehkäisymenetelmät ovat huippu-urheilijoille epätyydyttäviä liian suuren raskausriskin takia. Tulehdussuojana kondomi on ainut keino ja ainoa melko hyvä suoja sukupuolitauteja vastaan.

Kirjallisuutta:

1 Constantini NW. Clinical consequences of athletic amenorrhoea. Sports Med 1994;17:213-223.

2 Lähteenmäki P. Hormonaalisen ehkäisyn hyödyt ja riskit. Duodecim 1987;103:525-531.

3 Lidegaard Ö, Milsom I. The Pill. Controversy continues. Acta Obstet Gynecol Scand 1996;75:93-97.

4 McPherson K. Third generation oral contraception and venous tromboembolism. BMJ 1996;312:68-69.

5 Poulter NR, Chang CL, Marmot MG. Venous thromboembolic disease and combined oral contraceptives: results of international multicentre cese-control study. Lancet 1995;346:1575-1582.

6 Farley TMM, Meirik O, Chang CL, Marmot MG, Poulter NR. Effect of different progestagens in low oestrogen oral contracptives on venous thromboembolic disease. Lancet 1995;346:1582-1588.

7 Jick J, Jick SS, Gurewich V Myers, Vasilakis C. Risk of idiopathick cardiovascular death and non-fatal venous tromboembolism in women using oal contraceptives with differing progestagen components. Lancet 1995;346:1589-1593.

8 Blomenkamp KWM, Rosendaal FR, Helmerhorst FM, Buller HR, Vandenbroucke JP. Enhancement by factor V Leiden mutation of risk of deep vein trombosis assiciated with oral contraceptives containing third.generation progestagen. Lancet 1995;346:1593-1596.

9 Spitzer WO, Lewic MA, Heinemann AL, Thorogood M, MacRae KD. Third generation oral contraceptives and risk of venous thromboembolic disorders: an international case-contro study. BMJ 1996;312:83-88.

10 Guillebaud J. Advising women on which pill to take. BMJ 1995;311:1111-1112.

11 MacRae K, Kay C. Third generation oral contraceptive pills. BMJ 1995;311:1112.

12 Lewis AL, Spitzer WO, Heinemann LAJ, MacRae KD, Bruppachet R, Thorogood M on behalf of Transnational Research Group on Oral contraceptives and the Health of Young Women. Third generation oral contraceptives and risk of myocardial infarction: an international case-control study. BMJ 1996;312:88-90.

13 Eichner ER. Sports anemia, iron supplementation, and blood doping. Med Sci Sports Exerc 1992;24:315-318.

14 Hakala L, Vahtera E, Krusius T, Rasi V. APC-resistenssi ja hyytymistekijä V:n mutaatio suomalaisilla tromboosipotilailla. Duodecim 1995;111:2143-2151.

15 Lebrun CM. Effect of the different phases of the menstrual cycle and oral contraceptives on athletic performance. Sports Med 1993;16:400-430.

16 Notelovitz M, Zauner C, Mckenzie L, Suggs Y, Fields C, Kitchens C. The effect of low-dose contraceptives on cardiorespiratory function, coagulation, and lipids in exercising young women: A preliminary report. Am J Obstet Gyn 1987;156:591-598.


Kirjoittaja:
Jorma Penttinen LKT, apulaisylilääkäri KYS, synnytys- ja naistentautien klinikka
Artikkelin tunnus: S60779 (96242383)
 
Bellezza sanoi:
Kertoisitko kuinka kävi? Mulla on samoja oireita... Sain Cerazette-pillerit kun verenpaine oli liian korkea. Turvottaa ja paino vaan nousee... Kilpirauhastestit on ok ja lekuri kuittas kaikki oireet stressillä. Eli paino nousee, hiukset lähtee, masentaa, väsyttää mutta en saa öisin nukuttua.

No sen verran ollaan menty eteenpäin, että kun valittelin lääkärille Cerazetteista, niin hän kovasti pahoitteli juuri sitä, että monilla on ollut samoja oireita. Ennen käytin nimittäin Exlutoneja, jotka sopivat ihan loistavasti, niin lääkäri sitä juuri tuumaili, että kun entiset tuntuivat sopivan niiiiin monelle ja niiin paljon paremmin, mutta kun jostain syystä niiden tehtailu sitten päätettiin lopettaa ja vastaavaksi uudeksi pilleriksi laittaa tuo kalliimpi ja huonompi Cerazette. Että ei olla ainoita, jotka asiasta on valittaneet.

Ylihuomenna sitten on labra-aika, jossa mitataan lipidit ja katsotaan nyt sitten kilpirauhastestit ja sitten oli vielä jokin kolmaskin, jota en kyllä muista. Lopetan nyt sitten pillerit, ja sitten katsotaan millaseksi kuukautiskierto muodostuu. Jos kierto onkin epäsäännöllistä, lääkäri kertoi sellaisen hormoniperäisen oireyhtymän olemassa olon mahdollisuuden. Silloin kuulema munasarjat eivät toimikaan ihan kunnolla ja paino pyrkii nousuun koko ajan. Enää ei ollut muuten minkäänlaisia ongelmia saada sitä labralähetettä, koska lääkäri katseli mun tietoja, ja huomasi että jaahans, on sitten tullut neljässä vuodessa 20 kiloa lisää :itku: Vielä enemmän huolestuttiin siitä, kun huomasi että muutamassa kuukaudessa lisäystä on tullut 11 kg...ehdottipa vielä että olisin alkanut käymään terkkarilla, kun heillä on joku painonseurantaohjelma. Voi jessus, niin sitä vaan päädyttiin fitnessaddiktista painonhallintaongelmaiseksi...
 
pillereiden tauoton syönti

Huomenta vaan mimmit

Lukasin threadin läpi ja ois kokemuskysymys..
Onko joku syönyt useamman laatan Yasminea putkeen? Toimii? Siis "oireettomasti"? Mulle on em merkki sopinut tosi hyvin kaikenmaailman kikkailujen jälkeen ja nyt haluaisin harventaa kuukautisten väliä, mut aargh kun meinaa lyödä oletetulla väliviikolla turvotusta ja "rintakipua", ei sentään vuotoa.. :curs: any experiences?
 
Kyselin tuota taalla UKssa (taalla se on tosi suosittu) pillereiden tilalle. Laakari ainakin minulle sanoi etta aineet piikissa on suht samat kuin ipllereissa ha hormoonit myos...joten haitat/hyodyt on samat. Ja jos se piikki ei jostain syysta kay niin sepa on elimistossa 3kk ja sita ei saa pois. Voishan tuota silti kokeilla.
Taalla muuten on kaikki ehkaisy jutut ilmaisia. Vain kortsut maksaa. Muut pillerit ja piikit ja kierukat yms saa ilmaiseksi.
 
unheart sanoi:
minä puolestani olen kohta syönyt pillereita reilun 12 vuotta.
Alun alkaen ne määrättiin ylikivuliaisiin ja liian aikaisin alkaneisiin kuukautisiin (kivuliaisuus siis tarkoittaa sitä että olin käytännössä työkyvytön kolme ensimmäistä päivää)
Olen kolmasti yrittänyt olla ilman pillereitä. Seurauksena siitä on erittäin epämukavat ja kivuliaat kuukautiset ja mielettömät mielialavaihtelut (lue silmittömät raivokohtaukset). En muutenkaan henkisesti kestä kuukautisia laisinkaan, lääkärin kanssa päätimme ettei minulle tule kuukautiset kuin 4 kertaa vuodessa, noin 3kk välein. Det passar ju bra, mutta kauhulla mietin sivuvaikutuksia.

Ehkäisykapselia olen monta vuotta miettinyt, ja kun kerran sitä rohkaistuin kysymään vastasi lääkäri ettei kaltaiselleni epävakaalle entiselle syömishäiriöpotilaalle SAA missäään nimessä laittaa kapselia ennen kuin paino on vakiintunut 3 vuodeksi.

ongelmia kerrakseen, kondomi ei kumiherkkyyden takia sovi.

:itku: pillerillä oloa on jatkettava.
Kaverillani tuohon lisaksi on tosi paha laktoosiallergia joten pillereitakaan han ei voi laktoosikuorrutuksen takia syoda. Laakari sanoi ainoaksi keioksi selibaatin jos ei halua lapsia tai ostaa tosi kalliita luonnon kumi kortsuja.
 
tiinuli sanoi:
Mulle lääkäri sanoi aikoinaan, että ehkäisykapselit ja muut tommoset "kestoehkäisyt" on tarkoitettu ensisijaisesti sellaisille, jotka ei kykene/halua/osaa huolehtia ehkäisystä esim. käyttämällä kortsua tai pillereitä (eli esim. kehitysmaiden naiset ja vammaiset). Raakaa tekstiä, mutta muutama muukin tuttu terveydenhoitoalalla työskentelevä vahvisti ton ("piikkihän on tarkoitettu vammaisille ja mielenterveyspotilaille!"). Parilla kaverilla on ko. menetelmästä kuitenkin vain positiivisia kokemuksia.

Mulla on aikanaan olut ne ihonalaiset kapselit, silloin lääkäri sanoi, että tulisi ensin testata minipillerit, eli pillerit joissa on pelkkää keltarauhashormonia, että keltarauhashormonin sopivuus/sopimattomuus saadaan selville. En tiedä mikä on tilanne nykyään.

Tosta ehkäisyrenkaasta: mua suoraansanottuna yököttää ajatuskin siitä, että sisälläni olisi viikkotolkulla joku kumirenksu (halkaisijaltaan 5 cm). :urjo: Toki nämä tuntemukset on jokaisen henk. koht. juttu...

Ma tuohon jo kirjoitinkin mutta siihen ei nakojaan tullut quote osuutta...mutta puhuin siis siita piikista. Taalla Briteissa se on kylla suositumpi kuin pillerit. Samat hormoonit ym siina on niin miksei normaalikin ihminen voisi helposti ottaa piikin ja olla huolehtimatta pillerin otosta. Ainut siina ruiskeessa minua mietityttaa on se etta jos se ei sovi niin sitapa et kehosta pois saa...se on siella 3kk kavi miten kavi.
 
Siita ehkasypiikista:
(ja muutenkin kannattaa tutkia haulla 'contraceptives' niin siella on vaikka mita juttuja ja vaihtoehtoja)
How often do I need an injection?
Every 11 to 13 weeks.

What if I miss an injection?
It’s very important to get your injections on time, every 11 to 13 weeks. Remember, you can ask your healthcare provider for your injection as early as week 11. But if you wait longer than the end of week 13, you may not be protected.

If you do miss an injection, you’ll need to protect yourself with an alternative birth control method – such as condoms, spermicides, diaphragms or even abstinence – until after you get your next DEPO-PROVERA injection. Your healthcare provider can determine if you are pregnant before giving you your next injection.

Back to top

DEPO-PROVERA does not protect against sexually transmitted diseases, including HIV (AIDS).



I recently started DEPO-PROVERA and have occasional spotting. Is this normal?
It’s normal. After you begin DEPO-PROVERA, your menstrual cycle starts to change. Most women on DEPO-PROVERA do experience irregular bleeding or spotting (this actually occurs with the Pill as well). However, this spotting usually is light and only temporary; it typically decreases within 3 to 6 months. After the first year, many women stop having periods altogether for as long as they continue using DEPO-PROVERA.

Unusually heavy or continuous bleeding is not a normal effect of DEPO-PROVERA. If this happens, you should tell your healthcare provider.

Why has my period changed?
DEPO-PROVERA causes a resting state in your ovaries. When your ovaries do not release an egg each month, the lining of the uterus does not build up and there is less lining to be shed. See an illustration of how DEPO-PROVERA works.

Back to top



Don’t stop now…

If you’ve had only 2 or 3 injections and are feeling frustrated by occasional spotting, please hang in there! With just a little more time on DEPO-PROVERA, you’re likely to see a continuing decrease in spotting. And if you’re like many other women who use DEPO-PROVERA, you may eventually experience having no periods at all!*

* For as long as you stay on DEPO-PROVERA.





I’m not getting periods at all now. Is this unusual?
Not at all. More than half of women stop having periods after the first year on DEPO-PROVERA. Some women may prefer it, because their lives are no longer interrupted by the inconveniences and discomfort of a monthly period.

Without a period, how can I be sure I’m not pregnant?
As long as you continue to get your injections on time, you can be confident that you are still well protected against pregnancy.

Back to top




How soon can I get pregnant after I stop using DEPO-PROVERA?
DEPO-PROVERA is a reversible birth control method. You can stop taking the injections at any time and gradually regain the ability to conceive. The vast majority of women who want to become pregnant after DEPO-PROVERA are able to do so within 1 year after their last injection.

Back to top


Can I use DEPO-PROVERA right after I have a baby?
If you won’t be breast-feeding, you can begin the injections right after childbirth – even before you go home from the hospital. If you plan to breast-feed, you can still use DEPO-PROVERA; you’ll want to talk to your healthcare provider about when you should resume your injections.

Back to top




What side effects are there?
In studies, the most common side effects reported were weight gain, irregular menstrual bleeding, loss of menstrual cycle, headache and nervousness.

Women using DEPO-PROVERA may experience a decrease in bone mineral density (BMD) which may increase the risk of fracture. This decrease is temporary: It occurs only while DEPO-PROVERA is being used. After discontinuation, BMD recovers.

Am I going to gain weight?
That’s the first question that probably occurs to any woman starting on a hormonal contraceptive, like the Pill or DEPO-PROVERA. Certainly these contraceptives are associated with weight changes. From an initial average body weight of 136 lbs, women who completed 1 year of therapy with DEPO-PROVERA gained an average of 5.4 lbs.


Are there medicines I should avoid now that I’m taking DEPO-PROVERA?
Certain medications may interfere with DEPO-PROVERA. Tell your healthcare provider if you begin taking any other medicines in addition to DEPO-PROVERA, including medicines you buy without a prescription.


Back to top



DEPO-PROVERA doesn't protect you from HIV/AIDS or other sexually transmitted diseases.
You shouldn't use DEPO-PROVERA if you could be pregnant, if you have had any unexplained periods, or if you have a history of breast cancer, blood clots, stroke, or liver disease. When using DEPO-PROVERA, there may be a possible decrease in the amount of bone mineral stored in your bones. This could increase your risk of developing osteoporosis. Talk to your health care provider to see if DEPO-PROVERA is right for you.

Some women using DEPO-PROVERA have side effects. The most common are irregular periods or spotting. Many women stop having periods altogether after a few months. Some may gain weight. The average weight gain after 1 year of use was 5.4 lb from an initial body weight of 136 lb.
 
Niinkuin Tiinuli tuossa kirjoittelikin, niin kyllä Suomessa ainakin homma menee niin, että tuota "ehkäisypiikkiä" käyttävät vain vammaiset, psyykkisesti sairaat ja muut jotka ovat kykenemättömiä huolehtimaan ehkäisystään muulla tavalla. Miksi sitä ei yleisesti käytetä: on osoitettu, että ehkäisypiikin käyttäjien luuntiheys alenee (annamaen tekstissäkin luki tämä), jonka vuoksi sitä ei saisi määrätä ainakaan nuorille tytöille, joiden luusto on vielä kehittymässä ja se aiheuttaa muita ehkäisymenetelmiä enemmän kiusallisia välivuotoja. Että tämä olisi ainakin minun listallani viimeinen jos pitäisi hormonaaliset ehkäisymenetelmät listaan laittaa.
 
Nostetaampa tämä threadi ylös jälleen..

Nyt loppui minulla pillereiden syönti! Diane Novia syöty neljä kuukautta, ja se sai riittää! Ainoa posiitiivinen juttu noissa pillereissä oli ehkäisy, negatiivisia puolia onkin sitten aikamoinen lista..
Huomattava ruokahalun kasvaminen, painon nousu, turvotus, rintojen arkuus/turvotus, vatsakivut, mielialan muutokset(Ihan ihme hommia nämä kyllä! Ennen pillereitä olin mielialoiltani todella tasapainoinen ja aina iloinen. Pillereiden myötä suuntaus on ollut täysin päinvastainen.), ihomuutokset(Kasvojen ihon alle ilmaantuvia finnejä, ihon rakenne muuttunut; näyttää osin allergiselta, punoittaa.Hädissäni taisin käyttää iholleni liian kovia aineita ja se aiheutti vahvaa ihon kuivumista.), kuukautisten kesto pidentynyt, kummallista kyllä halut eivät ole hävinneet/vähentyneet vaan päinvastoin kasvaneet?!?(ei sillä, että olisi tarvinnut vähentyä), hiustenlähtöä ja ohentumista on esiintynyt myös(liittynee hormonaalisiin muutoksiin varmaankin).. Tuossapa noita oli ainakin suurin osa.

Päätettiin sitten jättää pillerit kokonaan pois, ainakin dieetin ajaksi. Sitten varmaan vaihdetaan merkkiä, tai katsotaan nyt josko sitä sitten haluaakin elää ihan ilman mitään hormonaalisia valmisteita. Nuo Diane Novat taitavat olla sieltä pahimmasta päästä mitä testosteronin "tappajiin" tulee.. Eli urheilun kannalta varsin negatiivinen juttu! Ja pääkopan nuo pillerit pistävät aikalailla sekaisin. Jännä nähdä miten kroppa reagoi, kun pillerit jättää pois..
Tällä hetkellä kyllä tuntuu siltä, ettei haluttaisi sotkea oman elimistön hormonitoimintaa enempää millään synteettisillä hormonivalmisteilla. Kestää varmaan aikansa, että oma luonnollinen hormonitoiminta palaa..(?)..
 
Heippa, mites teillä jotka olette käyttäneet ehkäisypiikkiä on kuukautiset tulleet?
Olettko käyttäneet sitä ehkäsyä kuinka kauan?
Itselläni on ensimmäinen laitettu eikä kuukautisia ole sen jälkeen näkynyt....
Muuten olo on ihan samanlainen kuin ennenkin, eli ei ole tullut mitään "sivuvaikutuksia".
 
No niin, huomenaamulla olisi sitten aika gynelle varattuna. Saa nyt nähdä, löytyykö meikäläisestä jokin isompikin hormonaalinen häikkä (vuotoa ollut kohta jo 2 vkoa, viddu :wall: ), mutta tarkoitus on ainakin kysyä Nuvaringista ja Evra-laastarista pillereiden vaihtoehtona. Jotenkin tuo laastari on alkanut kiinnostaa eniten, tuntuu kaikista helpoimmalta vaihtoehdolta... Joten, jos jollakulla on tähänastisten vastanneiden lisäksi kokemusta ehkäisylaastarista, pistäkäähän jakoon!
 
Laastareita en ainakaan minä voi suositella. Kokeilin niitä noin 6 kk ajan ja se kyllä riitti.
Idea laastareissahan on, että yksi laastari on viikon ja vaihdetaan sitten uusi ja pidetään kolmen laastarillisen viikon jälkeen viikon laastariton tauko, jolloin menkat tulevat.

Itselläni nuo laastarit eivät ensinnäkään pysyneet ja jouduin viikon aikana laittamaan 2-3 laastaria. Yleensä laastarin irtoamisen huomasi, mutta kävipä muutaman kerran niinkin, että laastari oli huomaamattani jäänyt vaatteiden mutkaan. Lisäksi nuo laastarit keräsivät vaatteista nukkaa ja olivat käyttöviikon lopulla todella ällöttävän näköisiä, ei huvittanut paljon uimahalleissa alasti liikuskella. Ei kai ehkäisymenetelmän tarvitse näkyä päällepäin... Minusta häiritsevää oli myös se, että laastarit eivät saa altistua uv-säteilylle eli se pitää ottaa pois ennen solkkua tai rannalle lähtöä.

Kaiken kaikkiaan hankala ehkäisymenetelmä! Toisaalta ihmisten ihot ovat erilaisia ja laastari saattaa pysyä paremmin muilla eivätkä kaikki myöskään läträä suihkussa kahta kertaa päivässä, jolloin laastari pysynee paremmin. Lopetin laastarin käytön viime kesänä edellä kuvattujen ongelmien lisäksi myös siksi että kuuma ilma ja hillitön hikoilu eivät ainakaan lisänneet laastarin iholla pysymistä...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom