Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Voisinpa kertoa omia kokemuksia tähän ehkäisykeskusteluun. Pillereitä olen syönyt jo joku 8 vuotta ja melkein kaikki mahdolliset pillerilaadut on tullut kokeiltua. Mikään vaan ei oo sopinut, pahimmassa tapauksessa kuukaudessa on tullut 4 menkat!!! Tota en toivois kenellekään. Se ainainen vuoto oli saada mut hulluksi. Nyt oon jo pari vuotta syönyt Diane Novaa ja menkat tulee suht normaalisti.

Onko jollain kokemuksia ehkäisylaastarista?? Minä skeptisenä ihmisenä en ymmärrä miten se pysyy ihossa kiinni kaiken treenamisen ja suihkussa käymisen välillä...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jaaha, olinpas hölmö kun en lukenut edellistä vastausta. Helga siis vastasi jo laastari-kysymykseeni :) Eli sinun kokemuksiesi perusteella en taida vaihtaa laastariin! Pillerit on vaan siitä huonot, että tällaisen huonomuistisen ihmisen on super vaikeaa muistaa ottaa niitä aina samaan aikaan. Jo monen vuoden ajan, minulla on aina ollut kännyssä muistutuksena "ota pilleri". Hyvät naurut ovat muut saaneet, kun kännyni piippailee ja kehottaa minua ottamaan pillerin :)
 
NuvaRing ehkäisyrengas on tosi hyvä!

Olen nyt käyttänyt tätä uutta tapaa n. 3 kk ajan se on todella mukava. Ei tarvitse muistaa jokapäiväistä pilleria vaan aina 3 viikon välein rengas ulos, viikon tauko ja uusi rengas tilalle.

En huomannut mitään oireita (mielialanvaihdoksia tms.) ehkäisytavan vaihdossa, mutta toisaalta olen muutenkin superrauhallinen, seesteinen Aikuinen Nainen, hih!

Renkaan kanssa kuukautiset ovat ehkä hitusen lyhyemmät: alkavat n. 0,5 pv aiemmin kuin aikaisemmin pillereillä mutta loppuvat yleensä 2 pv ennen kuin seuraavaa rengasta tarvitsee laittaa... aika kiva!

Ehkäisyrengas on itseasiassa niin mukava että sen unohtaa todella helposti: olenkin ratkaissut tämän ongelman luottamalla kännykkäni Kalenteri-toimintoon, jonka ajastettu muistutustoiminto kertoo mitä milloinkin pitää tehdä.
 
Jees, mullakin on nyt sitten Nuvaring-respa odottamassa. Jatkan kuitenkin pillereillä vielä muutaman kk, jotta nähdään oliko kyse sittenkin ihan vain satunnaisesta hormonihäiriöstä (=menkat rajusti etuajassa ja vuotoa nyt jo melkein 2 vkoa), ja jos/kun tilanne tästä rauhoittuu, niin vaihdan sitten Nuvaringiin. Laastaristakin kysyin, mutta ainakin YTHS:n gyne suositteli mieluummin Nuvaringia.
 
Aloin itsekin kiinnostua tuosta Nuvaringistä, vaikka oma ehkäisymenetelmäni (Harmonetit ja viidettä vuotta) toimii hyvin ja ilman sivuvaikutuksia. Ongelmana vain on pillerin muistaminen! Siksipä haluaisinkin tietää hillitseekö Nuvaring kokemuksenne mukaan kovia/megakovia kuukautiskipuja? (yhtä hyvin kuin pillerit, jos olette kokeilleet molempia?) Alunperin aloitin syömään pillereitä nimenomaan kipujen takia - enkä siksi haluaisi luopua niistä, jos se tarkoittaa paluuta vanhaan tuskaan. :curs:

Kyllä ihmetyttää lääkäreiden ammattietiikka. Minulle yritettiin kaupitella e-pillereitä jo 15-vuotiaana, kun olin käynyt läpi pahimmat/kovimmat särkylääkkeet. En halunnut siinä vaiheessa aloittaa loppuelämän kestävää hormonibuustausta, jonka vaikutuksista ei voi olla varma. Lääkärin/-eiden mukaan pillereillä ei kuitenkaan ollut mitään haittavaikutuksia. Miksei niitä haittavaikutuksia voisi vain tunnustaa? Helpottaisi varmaan monen naisen elämää ja ongelman tunnistamista, jos tietäisi, mikä kaikki voikin johtua pillereistä. Pelkästään minun ystävissäni on ollut: jatkuvaa hiivasientä, haluttomuutta, hillitöntä aknen puhkeamista, +10 kg lihomista, oksentelua, päänsärkyä, mielialan vaihtelua ja masennusta. :eek: Ei mitään sivuoireita? Ha!
 
Yhdyn minäkin tuohon NuvaRingin "ylistämiseen"! Todella helppo ja mukava. Muutaman kerran on otettu "aktin" aikana pois, kun on ollut huonossa asennossa ja tuntunut ikävältä, mutta sekään ei haittaa, kunhan laittaa heti takaisin.

Itse tosin olen huomannut mielialanvaihteluita ennen menkkoja.. Olen tosin jokin luonnonihme PMS/muissa oireissa, kun kaikki oireet on alkanut vasta hormonaalisen ehkäisyn aloittamisen jälkeen (lääkärit eivät usko, että voisi olla sen takia..).. Mutta mitään painonnousua tms. ei ole ilmennyt (harmoneteista painoni nousi)!

Ironbutt sanoi:
Ehkäisyrengas on itseasiassa niin mukava että sen unohtaa todella helposti: olenkin ratkaissut tämän ongelman luottamalla kännykkäni Kalenteri-toimintoon, jonka ajastettu muistutustoiminto kertoo mitä milloinkin pitää tehdä.

Kuten myös minä! Joskus tuntuu, että pitäisi jopa tarkistaa, että onko rengas paikoillaan.. :rolleyes: Mutta mihinpä se katoasi?

Erittäin suositeltava vuoden käyttökokemuksella!

elektra
 
Minulla oli ennen e-pillereiden aloittamista todella kovat kuukautiskivut, jotka helpottuivat pillereiden myötä.

Kuukautiskipujen "tasossa" ei ole mielestäni ollut mitään muutosta vaihdettuani NuvaRingiin eli samaa pientä nipistelyä kuin e-pillereitä käytettäessä mutta ne megakivut ovat edelleen poissa. Kaipa kaikki hormonaaliset valmisteet jotenkin noita kipuja ehkäisevät...?

EDIT: Vielä pieni lisäys. Eli minäkin vaihdoin NuvaRingiin ihan omaa laiskuuttani. E-pillerit toimivat tosi hyvin (10 v. ajan) mutta se pillerin unohtelu oli niin helppoa, että päädyin testaamaan tätä uutta rinkulaa.
 
Käytetäänkös noita Nuvaring:ejä aina yksi rinkula per kuukausi? Tässä kun koitin vaan selvittää, mitä sellainen kustantaa kuukautta kohden (toisaalla netissä yhden Nuvaringin hinta kerrotaan n. 14€/kpl.) Nykyisin käyttämieni Mini-Pill:ien hinta kun on vain n. 3 €/kk, mutta oon harkinnut Nuvan kokeilua, josko vaikka sen sisältämä estrogeeni helpottaisi lisääntyneestä treenaamisesta innostunutta lievää aknea.
 
Emmah, siis vain 3 euroa/kk??? :eek: Mutta toisaalta, eikös noissa minipillereissä ole jotain "juttuja", jonka takia ne eivät sopisi ihan kaikille... tai jotain...?

Nuvaringin hinta on siinä 14-15 euroa/kpl, ja käytetään yksi rinkula per kk. Eli 3 vkoa on, 1 vko off ja uutta kehiin :)
 
Nuvaring säilyy koostumuksesta johtuen vain 4 kk ostopäivästä (pitempi säilyvyys vaatii katkeamattoman kylmäsäilytyksen). Tämän vuoksi sen hintaan ei saa samallaista kertaostoale kuin esim. 12 kk pillereitä ostettaessa. Suurin kerralla myytävä satsi Nuvaringejä on 3 kk renkaat (eli 3 rengasta), jolloin ongelmia huoneenlämmössä säilytettävyydessä ei ole. Tällöin hinta on esim. Yliopiston Apteekissa 13,42 €/kpl (koko paketti 40,26€). Yksittäin ostetut Nuvaring renkaat ovat 14,36€.
 
Mutta jos niitä pitäisi pakkasessa? Öh... Nojoo. Halpa hinta sekin on siitä, ettei tule raskaaksi. Ja ettei tarvitse sitä kylmää hikeä ja raskaustestejä, kun on (taas) unohtanut pillerin - tai pahimmassa tapauksessa parikin.

Nykyinen Harmonet- satsi on vuodeksi sen 100 €, joten tulisihan tuo kalliimmaksi. Luultavasti kuitenkin Nuvaringikin tulee halpenemaan, kun sitä ruvetaan yleisemmin käyttämään.

Helpottavaa tietää, ettei kuukautiskivuissa ole eroa. Taidan syödä tämän (vuoden) satsin loppuun ja kokeilla Nuvaringia sitten... Olisi se vaan niin hienoa, ettei tarvitse huolehtia joka päivä! :D
 
Tässä sitä odotellaan kuukautisia.. :rolleyes: Saas nähdä kuinka kauan siinä menee, ennen kuin ilmaantuvat seuraavan kerran noiden pillereiden jälkeen. Mitään toista hormonivalimistetta en kyllä niiden käynnistämiseen halua syödä.. Toivottavasti nyt ei kovin montaa kuukautta joudu odottelemaan..
 
Itse olen käyttänyt harmonetteja pari-kolme vuotta, ja ainakaan mitään ihmeellisiä sivuvaikutuksia ei ole esiintynyt (tai sitten en vaan muista millanen olin ennen niitä). Mutta mitä tiedätte pillereiden (esim kyseisen merkin) vaikutuksesta testosteronitasoihin? en tiedä, kannattaako niistä naisena olla huolissaan, mutta käsittääkseni se kuitenkin vaikuttaa lihasten kehitykseen? ei siinä mielessä haluaisi vähäisistä testosteroneistaan luopua.. :)
 
Ainakin mun luontainen aggressiivisuus on todella runsaasti vähentynyt Harmonetien myötä. Kai niiden nimi jo vihjaa harmonisoivaan vaikutukseen. Kuvittelisin, että aggressiivisuus johtuu juuri tuosta mieshormonin (liika)tuotannosta. Ja nyt Harmonetit siis rajottaisivat sitä jotenkin. Mitään muuta kuin empiiristä tietoa mulla ei asiasta ole. Ero on kuitenkin ollut huomattava. Herkistelen paljon enemmän/en enää hakkaa random-ihmisiä tai perheenjäseniä. Lihaskasvun rajoittamisesta en sitten tiedä... Pitäisiköhän ruveta roinaamaan lisäksi, että olisi normaali?

:evil: :rolleyes: :jahas:
 
Haluaisin kovasti mielipiteitänne seuraavaan pulmaan:

Lopetin pillerit (Gracial) viime maaliskuussa osittain tämän threadin perusteella, osittain koska olen syönyt pillereitä 14 vuotta, osin siksi etten pitänyt haittavaikutuksista joita pillerit aiheuttivat; järkyttävä turvotus ja mielialanvaihtelut, merkistä riippumatta.

Pillerit lopetettuani olo oli tosi hyvä, mielialat eivät heitelleet läheskään niin paljon vaikka hankala osaan olla ilman pilsujakin ;) ja turvotus väheni selvästi / painon heittely. Menkatkin tulivat normaalisti eikä pelkäämääni kropan sekaisin menoa tapahtunut.

Noh, nyt sitten kuitenkin iho on alkanut oireilla ja vaikkei naamassa vielä kummoisia näykään, niin tiedän että akne on odotettavissa viimeistään talvella :(

Mulla kun on ollut akne nuorempana ja olen popsinut pari Roaccutan kuuriakin. Niiden ansiosta tauti poistui ja sain lisäksi Diane Novat jotka pitivät ihon erinomaisena! Sittemmin siirryin Gracialiin joka on samanlainen mutta paljon matalahormonisempi valmiste. Myös Gracial piti ihon loistavassa kunnossa.

Menin eilen lääkäriin toiveena saada iho-ongelma kuriin ennen kuin se kunnolla alkaakaan. Lääkäri määräsi samantien 1,5 kuukauden kuurin Tetralysalia, liuosta ulkoisesti ja totesi että: "pillerit joudut aloittamaan uudestaan". Meinasin pillahtaa itkuun. Sanoin etten millään haluaisi pillereitä takaisin koska olo niin paljon parempi ja kun parisuhdetta ei ole niin pillereiden popsiminen tuntuu aivan turhalta.

Lääkäri totesi että jos haluan saada ihon kuntoon, muuta vaihtoehtoa ei ole. Että Tetralysal parantaa ihon hetkeksi mutta ongelma palaa jos en ala syödä pilsuja. Mutta että voin jälleen ensi keväänä yrittää uudelleen lopettaa pillereitä, kevät kun on kuulemma paras aika siihen kun aurinko alkaa paistaa.

Pahaksi onneksi menkat sitten alkoivat tänään aamulla. Joten mun pitäis aloittaa pillerit tänään, viimeistään huomenna?! Plääh, mä en tiedä mitä teen. Toisaalta en missään nimessä halua aknea takaisin kun olen viimein saanut itsetunnon suht kondikseen ja toisaalta ylimääräisten hormonien popsiminen (varsinkin kun elän kuin nunna;-)) tuntuu täysin typerältä.

Olis tosi kiva jos joku teistä rakkaista punttimimmeistä viitsii / osaa neuvoa tai kertoa mielipiteensä :haart:
 
Voi voi voi ja voi. Mulla on myös muutama ystävä, joille pillerit eivät lainkaan sovi. Toisella on tämä akneongelma. Hän nyt syö sitten jotain hillittömän kallista aknelääkettä, koska pillereitä hän ei voi käyttää. Toinen ystävä taas syö vuosittain Roacuttanensa ja lisäksi Diane novaa. Kysymys taitaakin kuulua: kumpi on mielestäsi pahempi - pillereiden sivuoireet vai akne? Sen mukaan valitset. Voithan kokeilla taas uutta pillerimerkkiä ja toivoa parasta - mutta eipä niissä niin paljon eroa ole...
 
Mä ehkä tossa tilanteessa koittaisin jotain Roaccutania tai vastaavaa pienellä "vaikutuksen ylläpitävällä" annostuksella, mutta huonosti sopivia pillereitä en kýllä söisi. Mutta tässä vain oma mielipiteeni.
 
Voiko tuossa iässä :) olla oikeesti akneongelmia? :eek: Mä kun luulin et ne ongelmat clearasilineen kuuluuu yläasteikään. No joka tapauksessa, ajattele positiivisesti, jos on rasvaisuuteen taipuva iho, niin säilyypä rypyiltäkin pidenpään.
 
Q.Bijou sanoi:
Voiko tuossa iässä :) olla oikeesti akneongelmia? :eek: Mä kun luulin et ne ongelmat clearasilineen kuuluuu yläasteikään. No joka tapauksessa, ajattele positiivisesti, jos on rasvaisuuteen taipuva iho, niin säilyypä rypyiltäkin pidenpään.
Niin no, akneongelmia voi olla kuivaihoisellakin. Sitten saa samassa paketissa sekä näpyt että rypyt :curs:
 
Kiitos kommenteista! On aina kiva saada muiden mielipiteitä ja katsontakantoja kun tekee ratkaisuja.

Kysyin itsekin lääkäriltä että eikö aknen pitänyt jäädä teini-ikään. Mutta toisilla se kuulemma kulkee mukana koko elämän, god damned. Tosin se saattaa lientyä ja tässä alussa johtua siitä kun lopettaa pillerit monen vuoden jälkeen ja kroppa menee "sekaisin" / hormonaalisesti tilanne muuttuu.

Löytyy sekä rasvaisuutta että kuivuuttaa tästä lärvistä että hip ja hei vaan...

Roaccutania lääkäri ei vielä suostunut kirjoittamaan kun ongelma vasta "kytee" eikä ole niin paha. Menin ajoissa juuri siksi että ongelman saisi kuriin ennen kuin naama on todella huonossa kunnossa. Kun on vielä suht tuore ero takana ja syömishäiriö saatu kuriin puolisen vuotta sitten, niin en millään haluaisi uusia "haasteita" elämään, kun olen luonteeltani muutenkin aikamoinen stressaaja.

Hyvä pointti että kärsinkö mieluummin pillereistä vai huonosta ihosta. Tosi vaikea vain ratkaista. Ehkä mieluummin pillereistä koska akne naamassa vaikuttaa ainakin mulla aivan mielettömästi itsetuntoon, alentavasti. Pillereiden aiheuttamat mielialan vaihtelut rassaa varmaan läheisiä enemmän kuin itseä... ja kun miestä ei elämässä ole niin saa kiukutella ihan itselleen itsekseen;-) Turvotuksen kanssa oppii elämään ja hiilareita vaan alemmas niin ongelma on vähän pienempi. Mutta kuten todettua, tuntuu aivan typerältä alkaa popsia pilsuja kun seksielämää saati parisuhdetta ei ole;-)

Taidan tehdä niin, että syön tän Tetralysal kuurin loppuun enkä aloita Gracialeja ainakaan vielä näiden menkkojen aikana.

Ei ole helppoa olla Nainen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom