Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
/tv-shop/
Luovuin Meliane-pillereistä kahden vuoden käytön jälkeen ja siirryin Nuvaringiin. Mulle Melianet aiheuttivat pikku hiljaa ja kavalasti apaattisuutta, välinpitämättömyyttä ja lähes totaalista limakalvojen kuivmista. Olin pahimmillaan pystyynkuivanut haluton harakka jolle kaikki oli "aivan sama" eikä liikuttanut vaikka rekka olisi tullut omaa kaistaa pitkin vastaan. Luojan kiitos on olemassa upea elämänkumppani jonka kanssa asiasta puhuttiin ja gynelle kävi askeleeni mun. Nuvaring on mielestäni tosi kätevä. Iltaisin (tavalliseen pillerinottoaikaan) on usein sellainen olo kuin jotain olisi jäänyt tekemättä, ihan kuin jotain pitäisi ottaa tms :D
Uskomatonta mutta tuntuu että jo vähän reilussa viikossa Nuva on korjannut suuren osan mun limakalvo-ongelmista ja olen paljon pirteämpi, iloisempi, jaksavampi ja halut alkaa palailla! Voisi sanoa että olen onneni kukkuloilla :hyper:
Ei kannata jäädä liian pitkäksi aikaa miettimään että "mitäs jos sitä vaikka vaihtais,no emmää tiiä, jos kuitenki..tai jos ei sittenkää..". Jos tuntuu pahalta ja epäilyttää niin aika neuvolaan ja keskustelua areenalle. Olen ikionnellinen kun viimein tuntuu että alkaa olla normaali!! (mitä se sitten onkin...)
/end of tv-shop/
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä luovuin Harmonet -pillereistä viime keväänä noin parin vuoden käytön jälkeen, kun tuntui että ikäviä sivuvaikutuksia alkoi olla liiaksi: ärtyisyyttä, masennusta, haluttomuutta, hiusten lähtöä (!) ym. kivaa. Olin sitä ennen kokeillut muutamia muitakin merkkejä, mutta aina 'kuurin' mukana sai jotain odottamattomia oireita. Nyt alle puolessa vuodessa tilanne on normalisoitunut ja olen energisempi kuin aikoihin.

Ihmetyttää vaan kuinka kevyesti meille naisille e-pillereitä tuputetaan. Kai se on helppo ja kohtuullisen halpa ratkaisu, mutta aika monet kärsivät sivuvaikutuksista, joiden syytä eivät välttämättä osaa hakea niistä pillereistä. Erityisesti mua huolestuttaa nuoret, murrosikäiset tytöt, joiden oma hormonitoiminta on vielä ihan vaiheessa; miten synteettiset hormonit vaikuttavat kehitykseen? Mietityttää vaan, että mahtaakohan nuorena syötyjen hormonikuurien ja lapsettomuuden välillä olla mitään yhteyttä..?
 
sade sanoi:
Ihmetyttää vaan kuinka kevyesti meille naisille e-pillereitä tuputetaan. Kai se on helppo ja kohtuullisen halpa ratkaisu, mutta aika monet kärsivät sivuvaikutuksista, joiden syytä eivät välttämättä osaa hakea niistä pillereistä. Erityisesti mua huolestuttaa nuoret, murrosikäiset tytöt, joiden oma hormonitoiminta on vielä ihan vaiheessa; miten synteettiset hormonit vaikuttavat kehitykseen? Mietityttää vaan, että mahtaakohan nuorena syötyjen hormonikuurien ja lapsettomuuden välillä olla mitään yhteyttä..?

Niitä pillereitä todella kaupitellaan sinä ainoana vaihtoehtona ja niitä kaupitellaan todella aikaisin. Mulle yritettiin pakolla tyrkyttää e-pillereitä kuukautiskipuihin, kun olin 15 vuotta! Ei mulla ollut silloin mitään tarvetta hormoniehkäisylle ja pillerit olisi vaan siinä vaiheessa muuttanut mun seksuaalikäyttäytymistä vieläkin vastuuttomammaksi. Onneksi älysin kieltäytyä, sillä ajattelin jo silloin, etten halua normaalin hormonitasapainoni järkkyvän - en halua antaa persoonaani epäluonnollisten, elimistön ulkopuolelta tulevien hormonien käsiin.

Nyt kun syön harmonetteja viidettä vuotta, voin sanoa aika suurella varmuudella, että vaikka niillä ei muita sivuvaikutuksia (kai) minulle olekaan, on persoonani huomattavasti rauhallisempi, herkempi (siis itken helpommin ja annan periksi helpommin). En siis ole se MINÄ, joka olin ja olen ilman keinotekoista lisää kropassani. Eikä tällaisesta yksikään lääkäri varoittanut. Nyt mua pelottaa vaihtaa pillerit, koska en tiedä, miten mun mieheni kestäisi sitä raivopäätä, joka ennen olin. Eli pitäisin mieluummin tämän feikkipersoonallisuuden? Joskus tämä elämä tuntuu uskomattoman monisäikeiseltä. Voinko mä valita persoonani? Pitääkö mun voida muuttaa sitä? En osaa sanoa. Mutta ainakin tiedän sen, että kenellekään en suosittele pillereitä, ellei ole aivan pakko.
 
Mietityttää silti..

Itse olen syönyt e-pillereitä kuusi vuotta, ali aloitin 15-vuotiaana. Nyt haluaisin lopettaa niiden syömisen. Kaikki on mennyt tähän päivään asti hyvin. Nyt kuitenkin V*****AA ottaa niitä ja tuntuu että pää hajoaa ja mielialat vaihtelee. Ja mistäs muustakaan se johtuu kuin pillereistä.. Isäntäkin joutuu välillä turhan tiukille kun kiukku iskee persiiseen. Nyt mä haluaisinkin tietää HORMONITTOMISTA ehkäisy-valmisteista? Miten ne on koettu? Ja kauan pillereiden vaikutus kestää lopettamisen jälkeen? Ja ennenkaikkea; jos tuo armas alkaa kuurille, niin riittääkö se alkuunsa ehkäisyksi? Miten on ollut omalla kohdalla muilla?
Ei ainakaan selibaattia tässä ruveta viettämään!
:evil:
 
Hormonittomia ehkäisykeinoja ei taida olla muita kuin kondomi ja kuparikierukka. Kierukkaa kai suositellaan lähinnä synnyttäneille naisille, mutta olen kuullut, että lapsettomatkin voivat sellaisen tarvittaessa saada. Minua oikeastaan kiinnostaisi tietää, onko täällä ketään lapsetonta, jolle olisi laitettu kuparikierukka?

Tuo viimeinen kysymys kannattaisi ehkä esittää tuolla Doping/Antidoping-osiossa.
 
Mä olen syönyt nyt noin vuoden Mercilon-pillereitä. Aluksi en huomannut mitään sivuvaikutuksia, mutta kun lukee noita teidän juttuja, niin nyt vasta tajuan että kyllä niistä tulee sivuvaikutuksia! Just noi mielialojen vaihtelut, tuntuu että olen paljon synkempi ihminen kuin ennen, limakalvojen kuivuminen ja haluttomuus. Kaverilleni tuli e-pillereistä reisiin jotain suonikohjuja, no en tiiä että mitä ihan tarkalleen, mut kuitenkin sellaisia inhottavan näköisiä sinisiä/punertavia ohuen ohuita suonia, joita usein on vain vanhoilla mummoilla.. Nyt olen huomannut, että minullakin on vähän sellaisia. :( Yök. Pitäis varmaan kokeilla muita merkkejä kun tulee kontrollikäynti.
Toi ehkäisyrengas kuulostaisi kyllä tosi hyvälle, mut se on aika kallis ja tuntuu etten osaisi asentaa sitä oikein kunnolla paikalleen.. Äh, taidan lähteä nunnaluostariin. ;) Miksi meihin naisiin täytyy pumpata hormoneja?! Joku vois keksiä vastaavan lääkkeen miehille, että se tappais siittiöt tai jotain. Ehkäisyvaahdot tms. ei luotettavia.
 
"Hormonittomia ehkäisykeinoja ei taida olla muita kuin kondomi ja kuparikierukka" sanoi Tiukkis. Onhan niitä se varmoihin päiviin perustuva ja siihen on kehitetty laite joka auttaa varmojen päivien tunnistamisessa. Ystäväni otti ko. vehkeen käyttöön ja on ylen tyytyväinen valintaansa. En nyt muista laitteen nimeä. Kallis se aparaatti oli mutta se tarvii ostaa vain kerran. Lisäksi täytyy ostaa kertakäyttöisiä "mittatikkuja" oman tarpeen mukaan. Systeemi toimii niin että ekan käyttökuukauden aikana aamupissataan mittatikkuun josta tämä kallis laite analysoi hormonipitoisuudet ja tallettaa ne muistiinsa. Jatkossa joka päivä ei tarvi mitata hormonipitoisuuksia, vaan tiettyinä päivinä kuukaudesta vaan. Laite sitten ilmoittaa minä päivinä on aihetta olla ilman seksiä. Ehkäisytehoksi luvattiin melkein 100% eli suunnilleen yhtä hyvä kuin kortsuilla ja pillereilläkin. Kallis kertaostos mutta kestää useita vuosia eli ei niin kallis päivää kohden laskettuna.
 
Tiukkis sanoi:
Hormonittomia ehkäisykeinoja ei taida olla muita kuin kondomi ja kuparikierukka.

Ja sitten vielä muualla maailmassa enemmän suosittu pessaari, jonka kanssa tosin pitää käyttää spermidejä tappavaa voidetta. Tätä ei suomesta saa, mutta gynekologi pystyy mittaamaan koon ja pessaarin voi tilata esim. Ruotsista apteekista saatavalla lomakkeella. Ehkäisyteho oikein käytettynä pillereiden luokkaa. Tilaus oli helppoa ja toimitus nopeaa. Käyttämisestä on sitten jokaisella oma mielipiteensä.. Ja itsellänikin jäi todella vähäiseksi ennenkuin siirryin taas takaisin hormoniehkäisyyn.

Henk. koht. en uskaltaisi luottaa noihin annepan mainitsemiin varmoihin päiviin, vaikka siihen olisi jokin laite nykyään... En luota omaan kroppaani? :rolleyes:
 
Mimmuli sanoi:
Ja ennenkaikkea; jos tuo armas alkaa kuurille, niin riittääkö se alkuunsa ehkäisyksi? Miten on ollut omalla kohdalla muilla?
Vastataan nyt tänne naisten puolelle, ettei tule vahinkoa sinne. Ei kannata luottaa kuuriin, kokemusta on, ei se tarvitse kuin yhden sitkeän siittiön. Aborttia ei kannata käyttää ehkäisykeinona, se on vittumaisempi kuin luulisi.
 
XairaX sanoi:
/tv-shop/
Luovuin Meliane-pillereistä kahden vuoden käytön jälkeen ja siirryin Nuvaringiin. Mulle Melianet aiheuttivat pikku hiljaa ja kavalasti apaattisuutta, välinpitämättömyyttä ja lähes totaalista limakalvojen kuivmista. Olin pahimmillaan pystyynkuivanut haluton harakka jolle kaikki oli "aivan sama" eikä liikuttanut vaikka rekka olisi tullut omaa kaistaa pitkin vastaan. Luojan kiitos on olemassa upea elämänkumppani jonka kanssa asiasta puhuttiin ja gynelle kävi askeleeni mun. Nuvaring on mielestäni tosi kätevä. Iltaisin (tavalliseen pillerinottoaikaan) on usein sellainen olo kuin jotain olisi jäänyt tekemättä, ihan kuin jotain pitäisi ottaa tms :D
Uskomatonta mutta tuntuu että jo vähän reilussa viikossa Nuva on korjannut suuren osan mun limakalvo-ongelmista ja olen paljon pirteämpi, iloisempi, jaksavampi ja halut alkaa palailla! Voisi sanoa että olen onneni kukkuloilla :hyper:
Ei kannata jäädä liian pitkäksi aikaa miettimään että "mitäs jos sitä vaikka vaihtais,no emmää tiiä, jos kuitenki..tai jos ei sittenkää..". Jos tuntuu pahalta ja epäilyttää niin aika neuvolaan ja keskustelua areenalle. Olen ikionnellinen kun viimein tuntuu että alkaa olla normaali!! (mitä se sitten onkin...)
/end of tv-shop/

Mä olen käyttänyt Nuva ringia nyt noin puolitoista vuotta, ja olen kirjoittanut tähän samaan threadiin joskus kaaaauan aikaa sitten, en jaksanut kaivella esille, kuitenkin silloin, kun käyttö oli alkuvaiheessa. Mutta noi mitä lihavoin XairaX:in tekstistä, on alkaneet vaivata mua tän renkaankin kanssa. Jos nyt mennään niinkin henk.koht. asioihin, en ole koskaan ollut limakalvoiltani mitään maailman märintä tyyppiä. Kuitenkin joskus koin olevani normaali. Kuukausi kuukaudelta kuitenkin tuntuu, että limakalvot kuivavat vain enemmän. Ei minulla kai muuta valittamista löydy, olen ollut tyytyväinen, mutta osaako kukaan kertoa onko edes olemassa sellaista ehkäisyvalmistetta joka antaa limakalvojen olla rauhassa kuivumiselta?! Itse jouduin myös jonkinasteiseen hiivakierteeseen, tai se tuntui siltä, kun limakalvot ovat olleet jatkuvasti niin kuivana että ovat todella herkkiä kutiamaan, hankautumaan, ties mitä... Paras alusta bakteerien pesintään. Niinpä neiti suuntasi apteekkiin ostamaan intiimialueiden kosteanapitoon Ceridal intime-"öljyä". No, kai se on vähän auttanut. Kutina ei ehkä ole niin armoton koko ajan.

...Ja pakkausselosteessa luki "mm. vaihdevuosien mukanaan tuomista ongelmista kärsiville naisille..." Tuntui aika jänskältä, mutta saa kai sitä kuivaa aiemminkin... :curs:
 
Onhan nuita kaikenlaisia vempaimia.
Mä nyt lopetin pillereiden syönnin muutama kuukausi sitten, ja ei ainakaan vielä ole vauvaa kuulunut :rock:
Muuten noista e-pillereiden käytön sivuvaikutuksista sanoisin sen verran, etten ole ainakaan itse huomannut mitään eroa itsessäni! Mieliala johtuu ihan vain ja ainoastaan minusta. Ja mitäs on ukko niin vaikea. Puntillakaan ei ole tapahtunut mitään ihmeellistä (ihan kuin 2kk saisi jotain suurta aikaan, eniveis...) eikä nesteitäkään lähtenyt mihinkään suuntaan. Eli hölökohtainen mielipide on ettei sillä ole väliä syökö pillereitä vai ei.
Antakaahan kuulua miten muilla? Mä ainakin ajattelin saada tulen pois perseestä(raskauspelko) ja ruveta uudelleen syömään pillereitä jos ei ala tapahtua / joku saa mieltä muuttumaan... ??? :hyper:
 
Ironbutt sanoi:
Ehkäisyrengas on itseasiassa niin mukava että sen unohtaa todella helposti: olenkin ratkaissut tämän ongelman luottamalla kännykkäni Kalenteri-toimintoon, jonka ajastettu muistutustoiminto kertoo mitä milloinkin pitää tehdä.

Lueskelin ketjua taaksepäin, ja huomasin että tytöillä on lähes pelkästään hyviä kokemuksia NuvaRingistä. Kirjoitin edelliseen viestiini limakalvojen kuivamisesta, mutta eivätpä ole menkatkaan hääppöiset, ja se on kyllä kiva! Eikä mulla tule oikeastaan kipujakaan. Ne vaan on, pari päivää vuotaa ja sitpä onkin jo melkein ohi. :thumbs:

Edit: Sama käytäntö täällä!! Ihanan huoleton :rock:
 
NuvaRingistä...

Itselläni on Nuva ollut käytössä nyt kohta 2 kk, ja ainakin tähän asti olen ollut hyvinkin tyytyväinen. Ei tarvitse aina muistaa roudata pillereitä mukana reissuilla yms. ja tuntuu, että tuntoherkkyyskin olisi vähän parantunut. :) Mitä taas tuohon limakalvojen kuivumiseen tulee, niin muistelen, että se olisi ollut yksi ohjekirjasessa mainituista mahdollisista "sivareista"...? Eli jos on sellaiselle herkkä, niin veikkaanpa, että siitä ei oikein pääse eroon kuin hormoniehkäisyn lopettamalla. (Ja tuo on siis 100% mutua, mitään faktatietoa aiheesta ei ole.)

Tokihan tuo limakalvojen kuivuminen voi johtua muustakin, esim. liian voimakkaiden pesuaineiden käyttämisestä herkillä alueilla, mutta oletan ettei MerZillä ole tästä kuitenkaan kyse...? Paljonko tuo Ceridal Intime-öljy muuten kustantaa, ja saako ilman reseptiä? Tuli vain mieleeni, että jos ei mitenkään hulvattoman kallista ole se, niin voisihan tuota itsekin ihan varuilta kaappiin hankkia - rasvataanhan sitä kroppaa ulkoapäinkin, niin miksei sitten sisäisestikin...? ;)

Mimmulille vielä: ymmärsinkö nyt oikein, että olet ollut pari kk kokonaan ilman ehkäisyä? :eek: En haluaisi kuulostaa ikävältä, sormi pystyssä saarnaavalta tädiltä, mutta pistä nyt hyvä tyttö ehkäisyasiat kuntoon, ennenkuin vahinko sattuu. Abortti EI ole ehkäisykeino! :evil:

EDIT: Mullakin on kännykän kalenteri ahkerassa käytössä nykyään, että muistaa Nuvan ajallaan poistaa ja asentaa... Hupaisana anekdoottina kerrottakoon, että tässä taannoin matkustin junassa melkeinpä koko perjantaipäivän, jolle uuden renkaan asentaminen sattui. Ja se onkin kuulkaa melkoista extreemipuuhaa tärisevässä, huojuvassa, ahtaassa tavallisen pikajunan WC:ssä... :D
 
Gillyanne sanoi:
Tokihan tuo limakalvojen kuivuminen voi johtua muustakin, esim. liian voimakkaiden pesuaineiden käyttämisestä herkillä alueilla, mutta oletan ettei MerZillä ole tästä kuitenkaan kyse...? Paljonko tuo Ceridal Intime-öljy muuten kustantaa, ja saako ilman reseptiä? Tuli vain mieleeni, että jos ei mitenkään hulvattoman kallista ole se, niin voisihan tuota itsekin ihan varuilta kaappiin hankkia - rasvataanhan sitä kroppaa ulkoapäinkin, niin miksei sitten sisäisestikin...? ;)

:offtopic: heti alkuun, mutta on niin kiva kun täällä saa nopeasti "vastapostia" :)

Mutta asiaan. En usko, että itselläni limakalvot kuivuis pesuaineiden tms. vaikutuksesta, en nimittäin tapaa pestä intiimialueitani millään saippuoilla tms. Ihan vedellä vaan, enkä sitäkään hysteerisen usein vaan yleensä kerran päivässä, kun käyn suihkussa. Auta armias jos alkaisin useita kertoja päivässä alapäätäni pesemään... :eek: Toisaalta en tiedä, kannattaisko kokeilla esim. vaikka just ton Ceridal-sarjan pesuvoidetta, pitäis olla "rasvainen" ja kosteuttava. Menin silloin apteekista hakemaan toista tuotetta, en muista nyt nimeä, mutta sitä ei ollut niin tarjosivat sitten tuota. Maksoi 8€:n pintaan? Tai vähän alle, muistelen. Mä laitan sen toisenkin vastaavan sarjan nimen tänne kunhan muistan, ellei joku näppärä muista ensin. On tosta ainakin se hyöty ollu, ettei ole niin armoton kutina ja "hankaus"tunne alituiseen alapäässä. Aamuin illoin suositellaan voitelemaan, ja a'vot! :thumbs:

Ja taas edit huutaa: Ceridal on itsehoitotuotesarja! Eli ei vaadi reseptiä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Itse lopetin pillerit 9 kuukautta sitten kymmenen vuoden käytön jälkeen. Hormoonitoiminta vieläkin sekaisin. Hiukset rasvottuu, finnejä naama täynnä, hiki haisee samalle kuin teini-ikäisenä.

Aineenvaihdunta on kyllä parantunut ja ylimääräiset turvotukset on poissa (siksi lopetinkin pillerit).

Menneinä kuukausina olen huomannut kropassa selkeitä muutoksia. Nimittäin lihasmassaa on tullut lisää ja rasva on myös palanut kiitettävästi.
Nyt en tiedä, onko kyse siitä, että estrogeeni-tasoni on niin alhainen, että kävisin 15-vuotiaasta pojasta? Ehkä lihasmassa tuntuu vaan kasvaneen rasvojen tultua alemmas?
Vastatkaa joku, jos on tietoa?

Nyt ei käytetä ehkäisynä mitään. Jos tulen raskaaksi, sitten tulen. Nuorempana tehtyjen "mokien" takia se olisikin suurenmoinen lahja.
 
Olen käyttänyt e-pillereitä pian vuoden, ensin kolme kuukautta Yasmineja, mutta vaihdoin sitten Melianeen. Olen nyt tehnyt kaksi kertaa perätysten niin (siis neljän viime kuukauden aikana), että olen syönyt pilsuja 2kk putkeen ja pitänyt sitten tauon, ja nyt tuo houkuttelisi jälleen.. Tilanne on siis se, että pilsu on joko otettava vielä tänä iltana tai sitten jätettävä ottamatta. Jos otan, niin jälleen toteutuu tuo kahden kuukauden putki.

Pohdin vain niin mielettömän kovasti sitä, että voiko tästä olla haittaa tai jotain vaaraa terveydelle jos pilsuja popsii vähän tiuhempaan tahtiin. Terveydelläni en halua missään nimessä leikkiä, mutta mutta... Tietoa ko. asiasta olen löytänyt niukalti, joten kysyisinkin nyt teidän kokemuksianne/gynekologienne sanomisianne...? Stressihän tässä jo melkein tulee, piru vie.
 
Minsku sanoi:
Pohdin vain niin mielettömän kovasti sitä, että voiko tästä olla haittaa tai jotain vaaraa terveydelle jos pilsuja popsii vähän tiuhempaan tahtiin. Terveydelläni en halua missään nimessä leikkiä, mutta mutta... Tietoa ko. asiasta olen löytänyt niukalti, joten kysyisinkin nyt teidän kokemuksianne/gynekologienne sanomisianne...? Stressihän tässä jo melkein tulee, piru vie.

Ainakin minun gyneni sanoi (käytän ehkäisyrengasta), että niitä voi käyttää vaikka puoli vuotta putkeen -tosin silloin saattaa tulla läpäisyvuotoa. Lisäksi lehdissä on ollut lääkäreiden artikkeleita aiheesta koskien ihan pillereitä, ja niissä on sanottu, että on ihan ok syödä useampi pillerilaatta putkeen. Hormoneja kun käyttää, kuukautisethan eivät ole kuukautiset vaan "tyhjennysvuoto", millä ei ole minkään valtakunnan merkitystä. Eli napsi rauhassa. :)

Nuvaringin sivuvaikutuksia: puoli vuotta nyt käytetty, kuukautiset niukentuneet tosi paljon, ja toisin kuin muilla, tuntuu, että kosteus on pikemminkin lisääntynyt -mistä en todellakaan valita. Jotenkin tuntuu, että olen hieman itkuherkempi kuin ennen, mutta se saattaa myös johtua elämäntilanteesta. Kaiken kaikkiaan renkula tuntuu sopivan minulle täydellisesti.

PAITSI: alavatsa pömpöttää jatkuvasti kuten aiemmin ennen kuukautisia. Ja nestettä on kertynyt pari kiloa, huomasin eilen salin vaa'alla. Uskoisin siis että kyse on nesteestä, ei läskistä, koska olen aina ihan raitainen lakanoista aamulla, vaatteet jättää punaisia jälkiä ja selluliitti näkyy selvästi. Niin, ja silmänaluset on ihan turvoksissa. Toivon, että tämä loppuu tähän, en halua paisua kuin pullataikina. :( Nykytila on ihan ok, mutta vaa'alla käynti on kyllä aina virhe; mielessäni pyörii kaikkia kiristelyajatuksia, vaikka järkeni sanoo, että en ole kerännyt läskiä vaan nestettä, ja jos alkaisin kiristellä, se olisi bye-bye vähille lihaksilleni...
 
Luin postauksia läpi, mutta en oikein löytänyt mielipidettä/ kokemuksia kapseleista (siis ne jotka laitetaan ihon alle).
Lähinnä kiinnostaisi tietää ne kuuluisat sivuvaikutukset..
Itse olen popsinut yli 5 vuotta Microluton pillereitä ja hyvin on määrätyn tehtävänsä hoitaneet :) .
En tiedä johtuuko mun iho-ongelmat, turvotus ja jumalaton hiusten lähtö :eek: pillereistä vai mistä.
Ja erityisesti kiinnostaisi tietää miten kapselit vaikuttaa menkkojen pituuteen.. minä onnellisena kuulun siihen ryhmään jolla alkaa menkat kaavalla: alkaa tänään ja loppuu huomenna. :worship:
Olen varmasti aika :david: , mutta eikö ne kapselit voi poistattaa kesken kaiken?
 
susa sanoi:
En tiedä johtuuko mun iho-ongelmat, turvotus ja jumalaton hiusten lähtö :eek: pillereistä vai mistä.

Mun iho-ongelmat lopahti, kun aloitin pillerit (nyt on kyllä jostain syystä taas havaittavissa pientä ongelmaa, vaikka sama merkki on pitkään ollutkin) ja tuo hiustenlähtö vaivaa kyllä minuakin. Kampaaja on sanonut, että mulla on sellainen hiustyyppi, että hiuksia lähtee, mutta siitä ei ole haittaa, koska mulla on paljon hiuksia. Pitäsköhän uskoa vai ei. Pääasia, että päälaella ei vielä kaljua näy. :D Pakko koputtaa kuitenkin puuta tässä vaiheessa, ettei käy vielä huonosti.
Mä otin aikoinaan pillerit monestakin syystä. Tärkein tietysti oli tuo ehkäisy (mä inhoan kumia) ja sitten tahdoin päästä eroon iho-ongelmista ja kivuliaista menkoista. Kaikki on ollut noiden asioiden osalta jo pitkään ok, mutta nyt viimeaikoina menkat ovat muuttuneet taas aika kivuliaiksi ja iho-ongelmiakin on tullut. Mistähän moinen johtuu?Luulin, ettei kivut tulee enää takaisin ennen kuin lopetan pillerit. Tai jotain..
 
Murheen kryyni

Tämä ehkäisyasia on sitten ollut varsinaista hermoja raastavaa taistelua. Takana on seitsemän vuotta yritystä ja ainakin saman verran pettymyksiä. Pillereistä on tullut popsittua Minulet, Mercilon,Cilest, Trikvilar,Harmonet,Cerazette,Yasmin,Femoden jne. Jos pilsuilla pysyy kierto kasassa niin sitten on jumalaton turvotus, älyttömät mielialan vaihtelut ja raivonpuuskat, haluttomuus, apatia, migreeni jne. Jos taas sivuvaikutuksia ei ole kierto ei pysy kasassa, eli persaus vuotaa koko ajan.
Sitten kokeilin Nuva-Ringiä, joka toimi muutaman kuukauden hyvin, kunnes aloin saada kovia alavatsakipuja(vatsa kouristeli joka päivä), lisäksi alkoi huimata ja aloin pyörtyillä tämän tästä. Minut tutkittiin läpikotaisin ja muuta syytä ei löytynyt kuin rengas. Oireet loppui kuin seinään, kun lopetin renkaan käytön.
Nyt minulla on ollut kuukausia Evra-ehkäisylaastari. Ensi alkuun oli pahoinvointia, oksentelua ja armotonta selittämätöntä väsymystä ja itkuisuutta. Kolmen kuukauden jälkeen olin selvinnyt niistä, mutta sitten homma levisi käsiin. Alkoi menkat lähes tauotta. Kolmen viime kuukauden aikana mulla on ollut menkat melkein 3 viikkoa per kuukausi. Minulla on aina ollut erinomaiset veriarvot, hemoglobiini 158, nyt se on enää nippa nappa 120.Verenluovutustakaan en ole siis pystynyt tänä aikana harrastamaan.

Mie luovutan. Parempi tyytyä omiin hormooneihin, jolloin menkat on kellon tarkat. Ukolle olen jo ehdotellut, että siirryttäiskö kortsu/varmat päivät menetelmään, kun mulla tosiaan on omilla hormooneilla tosi tarkka kierto ja tunnen ovulaation aina nipistelevänä kipuna.

Olisihan se ihana jos voisi olla täysin varma ja siedettävillä sivuvaikutuksilla varustettu ehkäisy, mutta ei kun ei.
Ja todennäköisesti näistä sivuvaikutuksista johtuen treeni kulkee niin paljon paremmin ilman kemiallisia hormooneja ja tulosta tulee nopeammin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom