Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla menkkakivut alkoivat vasta sen jälkeen kun aloin syömään pillereitä. Kumma juttu, eikös niiden kuuluisi ennemminkin helpottaa niitä? Talvella mä sit lopetin pillereiden syömisen, mut menkkakivut pahenee koko ajan kamalemmiksi :(

Nyt oon pitänyt taukoa pillereistä reilun puoli vuotta, ja kyllä huomaa että pillereiden kanssa oli elämä paljon helpompaa! Mulla on alkanu hiukset rasvottumaan aivan sikana, naama kukkii kuin murrosikäisellä ja nyt on vielä menkat alkanu tulemaan miten sattuu! Eilen alkoivat pari viikkoa liian aikaisin.:jahas:
Myös mieliala heittelee miten sattuu, mulla on vissiin oikea hormonimyrsky kropassa menossa tällä hetkellä..Joku jo sanoi et mä oon raskaana:D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Unnukka sanoi:
Tämä ehkäisyasia on sitten ollut varsinaista hermoja raastavaa taistelua. Takana on seitsemän vuotta yritystä ja ainakin saman verran pettymyksiä. Pillereistä on tullut popsittua Minulet, Mercilon,Cilest, Trikvilar,Harmonet,Cerazette,Yasmin,Femoden jne. Jos pilsuilla pysyy kierto kasassa niin sitten on jumalaton turvotus, älyttömät mielialan vaihtelut ja raivonpuuskat, haluttomuus, apatia, migreeni jne. Jos taas sivuvaikutuksia ei ole kierto ei pysy kasassa, eli persaus vuotaa koko ajan.
Sitten kokeilin Nuva-Ringiä, joka toimi muutaman kuukauden hyvin, kunnes aloin saada kovia alavatsakipuja(vatsa kouristeli joka päivä), lisäksi alkoi huimata ja aloin pyörtyillä tämän tästä. Minut tutkittiin läpikotaisin ja muuta syytä ei löytynyt kuin rengas. Oireet loppui kuin seinään, kun lopetin renkaan käytön.
Nyt minulla on ollut kuukausia Evra-ehkäisylaastari. Ensi alkuun oli pahoinvointia, oksentelua ja armotonta selittämätöntä väsymystä ja itkuisuutta. Kolmen kuukauden jälkeen olin selvinnyt niistä, mutta sitten homma levisi käsiin. Alkoi menkat lähes tauotta. Kolmen viime kuukauden aikana mulla on ollut menkat melkein 3 viikkoa per kuukausi. Minulla on aina ollut erinomaiset veriarvot, hemoglobiini 158, nyt se on enää nippa nappa 120.Verenluovutustakaan en ole siis pystynyt tänä aikana harrastamaan.

Mie luovutan. Parempi tyytyä omiin hormooneihin, jolloin menkat on kellon tarkat. Ukolle olen jo ehdotellut, että siirryttäiskö kortsu/varmat päivät menetelmään, kun mulla tosiaan on omilla hormooneilla tosi tarkka kierto ja tunnen ovulaation aina nipistelevänä kipuna.

Olisihan se ihana jos voisi olla täysin varma ja siedettävillä sivuvaikutuksilla varustettu ehkäisy, mutta ei kun ei.
Ja todennäköisesti näistä sivuvaikutuksista johtuen treeni kulkee niin paljon paremmin ilman kemiallisia hormooneja ja tulosta tulee nopeammin.

Kuulostaa aika pahalta! :( Parempi tosiaan olisi olla ilman ylimääräisiä hormooneja. Avokin oli äsken tuossa selän takana pakkista selailemassa ja hänkin kauhisteli noita sinun kokemuksia. Alkoipa mies samalla myöskin miettiä, että johtuukohan minunkin väsymys pillereistä. Olen nimittäin nykyään jatkuvasti väsynyt. Kymmenen tunnin yöunien jälkeenkin minua väsyttää, enkä jaksaisi millään nousta sängystä ylös. Ja kun minä olen kesäisin yleensä erittäin pirteä eikä väsymyksestä ole ollut tietoakaan. Illallakin alkaa väsyttää jo kymmenen jälkeen. Noh, mitä lie, mutta kai noita pillereitä on edelleen popsittava. Ja merkkiä en ala vaihtamaan, koska pelkään nesteen kertymistä. Mukavia raskausarpia sain aikoinaan ensimmäisestä pillerimerkistä. Sen jälkeen olenkin pysytellyt Yasmineissa.
 
En oikein ymmärrä miksi kaikki vannovat niin kovasti hormonaalisen ehkäisyn nimiin. Sain itsekin pillerit teininä ekan gynekäyntini yhteydessä (sivuvaikutuksista ei sitten niin minkäänlaista mainintaa). No, eihän ne mulle sopineetkaan kun niitä sivareita tuli sitten roppakaupalla (itkuisuus, kipeät rinnat, haluttomuus, aggressiivisuus jne...). Lääkäri ei suostunut laittamaan mitään ehkäisykapseleita, koska hänen mukaansa jos pillerit eivät sovi niin ei sovi mikään muukaan hormonaalinen ehkäisy. (Tuosta on jo vuosia aikaa joten voisi nykyään ehkä hyvinkin sopia vaikkapa tuo ehkäisyrengas jossa hormonia on vähemmän. Tai sitten ei.. ).

Tuon pillerikokeilun jälkeen on olleet kortsut käytössä, eikä ole niin minkäänlaista sählinkiä. Ilmeisesti tuo mies on harjaantunut niiden käytössä jo varsin näppäräksi... ;) Ei sitä kortsuasiaa enää edes ajattele kun se on itsestäänselvyys. Eikä ukkoakaan kuulemma haittaa niin pätkääkään.

Minä olen tyytyväinen kun sekä kuukautiskierto, seksihalut ja limakalvot ovat normaalit (huomaan kyllä tuon ovulaation kun limakalvot on "hedelmällisemmät" ja nipistelee (munasolu munanjohtimissa?), seksikin maistuu silloin tavallista paremmin), mitään hiivatulehduksia ei ole KOSKAAN, mielialavaihtelut on hyvin vähäisiä, suorastaan olemattomia. Joskus menkkojen alkua edeltävänä päivänä olen vähän väsyneempi ja kireämpi kuin normaalisti. Menkat on kyllä kipeät pari ekaa päivää, mutta tähän asti on tavalliset särkylääkkeet purreet.

Aikaisemmin olisi kyllä maailma järkkynyt jos olisin tullut raskaaksi. Nyt se ei enää olisi paha juttu, kun alkaa olla tuota ikääkin. Mies on ilmoittanut jo monta vuotta sitten, että hänen puolestaan voitais tehdä jo vauva. Minä olen vaan hannannut vastaan kun ei ole vauvakuumetta ollenkaan. Tämä kortsuehkäisy sopii siis oikein hyvin vaikka ei 100% varma olekaan, mutta jos ei ole se hormonaalinen ehkäisykään niin miksi vaihtaisin siihen kun ei sillä ole mulle mitään etuja tarjota...?

Tuo Kutrin kertoma varmat päivät + kondomi-systeemi on varmaan jollekin ihan hyvä, mutta mulle ei. Hermoilisin turhaan kuitenkin... Siis kumin kanssa myös sahara-päivinä... :D
 
Kävin eilen lekurilla ja tarkoituksena oli siis hakea reseptiä kapseleihin. Kuten jo aiemmin kirjoitin, olen popsinut 5 vuotta Microluton-pillereitä.
Syy miksi olen alkanut katsastamaan muita ehkäisymenetelmiä on pahentunut akne ja nyt kesän myötä selvä turvotus :( .
Lekuri oli sitä mieltä, että olis järkevämpää kokeilla ensin ehkäisylaastaria ja jos ne ei sovi niin sen jälkeen asennettaisiin vasta kapselit.
Voisin muutaman kuukauden päästä kirjoittaa kokemukset ja poistuivatko nykyiset ongelmat... :)
 
Eleonoora sanoi:
Kuulostaa aika pahalta! :( Parempi tosiaan olisi olla ilman ylimääräisiä hormooneja. Avokin oli äsken tuossa selän takana pakkista selailemassa ja hänkin kauhisteli noita sinun kokemuksia. Alkoipa mies samalla myöskin miettiä, että johtuukohan minunkin väsymys pillereistä. Olen nimittäin nykyään jatkuvasti väsynyt. Kymmenen tunnin yöunien jälkeenkin minua väsyttää, enkä jaksaisi millään nousta sängystä ylös. Ja kun minä olen kesäisin yleensä erittäin pirteä eikä väsymyksestä ole ollut tietoakaan. Illallakin alkaa väsyttää jo kymmenen jälkeen. Noh, mitä lie, mutta kai noita pillereitä on edelleen popsittava. Ja merkkiä en ala vaihtamaan, koska pelkään nesteen kertymistä. Mukavia raskausarpia sain aikoinaan ensimmäisestä pillerimerkistä. Sen jälkeen olenkin pysytellyt Yasmineissa.

Väsymys on melko suurella todennäköisyydellä pillereistä johtuvaa. Olin aina ollut tosi aamuvirkku ja toisaalta jaksoin illalla kukkua ylhäällä pitkään. Olin täysin tyytyväinen 6-7 tunnin yöuniin.Pahimmillaan pillereiden kanssa ei tosiaan edes 10 tuntia tuntunu riittävän, aina oli sellainen vetämätön ja sumuinen olo. Ja aina kun olen lopettanut hormooniehkäisyn, on tuntunut siltä kuin olisin saanut monta tuntia lisää peliaikaa vuorokauteen ja kaikki hommat on alkanu hoitua entiseen malliin.
Naiset aina vain kestävät sivuvaikutuksia, jollei ne ole aivan mahdottomia.Monet sanovat, ettei heillä ole sivuvaikutuksia, mutta mistäpä voi edes itsekään tietää, jos on popsinut pillereitä murrosiästä asti yhtä soittoa. Monet ystävistäni ovat aina väsyneitä, saavat ihmeellisiä täysin tyhjästä temmattuja raivokohtauksia, kiukuttelevat, valittavat jatkuvaa päänsärkyä jne, mutta kuitenkaan eivät usko, että asia voisi johtua pillereistä.
Tuntuu toivottomalta, kun he kuitenkin ovat nähneet miten selvästi minä olen niistä kärsinyt.
Eihän se kortsujen kanssa läträäminen mitään herkkua ole, kieltämättä tunnen pienen "kateuden piston", jos jollakin ei ole mitään sivuvaikutuksia, eli ihminen on energinen ja hyvävointinen.
Tulipahan vuodatus :nolo:
 
Unnukka sanoi:
Väsymys on melko suurella todennäköisyydellä pillereistä johtuvaa...

Onkohan mitään oiretta/sivuvaikutusta, mitä tämä saatanan keksintö e-pillerit, jotka pilaavat lähes joka naisen elämän, EIVÄT aiheuttaisi? :rolleyes:

Unnukka sanoi:
Monet ystävistäni ovat aina väsyneitä, saavat ihmeellisiä täysin tyhjästä temmattuja raivokohtauksia, kiukuttelevat, valittavat jatkuvaa päänsärkyä jne, mutta kuitenkaan eivät usko, että asia voisi johtua pillereistä.

Minun elämäni on aika lailla ystäviesi elämän kaltaista eli olen kaikin puolin vaikea ihminen, ja EN syö pillereitä. Ei me naiset nyt niin hormoneiden armoilla kuitenkaan olla....eihän??
 
Mäkin uskoin ennen luomuehkäisyyn, eli varmoihin päiviin... Ja se toimikin vallan mainiosti edellisen poikaystäväni kanssa, koska seksiäkään ei ollut joka päivä ja kaiken aikaa, niin kuin nykyisessä suhteessa... Aaah... :D

Joka tapauksessa, e-pillereitä käytin monen monta vuotta, 15-vuotiaasta 23-vuotiaaksi kunnes en muistanut ottaa pillereitä mukaan kun lähdimme mummilaan. Ajattelin sitten pitää välikuukauden, kun ei semmoista ollut tullut kertaakaan pidettya, ja huomasin etten ollutkaan luonteeltani äkkipikainen, ailahtelevainen ja superherkkä, niin kuin olin luullut vaan kaikki olikin johtunut pillereistä! Jätin sitten pillerit pois ja jatkoin elämää palojn onnellisempana ja positiivisena, niin ja pari kiloa kevyempänä, koska ilman minkäänlaista ruokavalion muutosta painoa tippui samantien...

Nyt kuitenkin oli pakko keksiä jotain, ja päädyin e-renkaaseen, Nuvaringiin. Parin kuukauden kokeilun jälkeen mulla on pelkästään positiivisia kokemuksia. Hormonit eivät sekoita mun päätä, kuten kävi pillereiden kanssa enkä ole huomannut mitään muutosta limakalvoissakaan. Toiset sanoo että rengas tuntuu seksiä harrastaessa, mutta poikaystäväni ei ainakaan sitä tunne. Ja jos se tuntuu, senhän voi vapaasti ottaa pois pariksi tunniksi, kunhan muistaa laittaa sitten takas! :) Eli pelkästään hyviä kokemuksia!
 
Helga sanoi:
Onkohan mitään oiretta/sivuvaikutusta, mitä tämä saatanan keksintö e-pillerit, jotka pilaavat lähes joka naisen elämän, EIVÄT aiheuttaisi? :rolleyes:

Niimpä. Kohta joku tulee varmaan salaliittoteorioiden kanssa selittämään että e-pillerit ovat valtiovallan keksintö pitää naiset kurissa ja tehdä kaikkien elämästä helvettiä. Väsymys, masennus tai ärtyneisyyshän ei voi johtua mistään muusta ku pillereistä.
 
Hmm.. Pitäisköhän minunkin olla muutama kuukausi ilman pillereitä. Katsella vähän, että näyttääkö se maailma erilaiselta ilman niitä. Ei kai siinä mtn voi menettää. Pelottaa vaan, että entä jos ne menkat ei sieltä sitten enää tulekaan. Olen kuullut ja lukenut aika paljon kokemuksia siitä, että menkkoja ei pillereiden lopetuksen jälkeen enää kuulukaan. :( Ja toinen mikä ahdistaa, on kumin käyttö. :( Avon kanssa inhotaan sitä niin perkuleen paljon. Ollaan pillereiden ohella muutaman kerran kokeiltu myös kumia, mutta joka kerta otettu se kesken kaiken pois. Minusta kumi tuntuu jotenkin epämiellyttävältä. Hankaa jotenkin. Eikä nuo luomuehkäisyt mitään kovin luotettavia kuitenkaan ole. Niitä tosin joskus ollaan vuoden verran harrastettu ja hyvin toimi. Kerran jouduin jälkiehkäisyä käyttämään, mutta yhtäkään lasta ei onneksi silloin aikaiseksi saatu. Tuosta onkin mieleeni tullut, että entä jos meissä jommassa kummassa on jotain vikaa, minkä takia ei voida saada lapsi ja mä syönkin pillereitä ihan turhaan!?
 
Helga sanoi:
Onkohan mitään oiretta/sivuvaikutusta, mitä tämä saatanan keksintö e-pillerit, jotka pilaavat lähes joka naisen elämän, EIVÄT aiheuttaisi? :rolleyes: Ei me naiset nyt niin hormoneiden armoilla kuitenkaan olla....eihän??

Ai-van. Jollekin aiheutuneet oireet on selkeitä, jolloin ongelman diagnosointi selviää kokeilemalla pilleritaukoa. Muut oireet on niin yleisellä tasolla olevia ja normaaleja ihmiseloon kuuluvia vireystason ja mielialan vaihteluita, että lähtisin hakemaan syytä esim. krooniseen väsymykseen ensiks ihan muista asioista ku pillereistä. Itse söin pilsuja yli 10v putkeen ongelmitta, kun päätin jättää pois kavereiden positiivisia kokemuksia kuunneltuani. Mitään eroja väsymyksessä tahi mielialassa en ole huomannut, vaan ko.oireet johtuvat ilmetessään ihan vaan huonosti nukutusta yöstä tai normaalista ajoittaisesta stressistä, joita molempia nyt varmasti kaikilla on joskus. Menkat alkoi normaalisti, tosin alkuun hiukan epäsäännöllisinä, tasaantui täysin n.4kk:ssa. Inhat migreenit ovat totaalisesti hävinneet, samoin menkkakivut. Kumpiakin kestin ihan hyvin sen 10v, mutta oli ihan mukava ylläri, että ne pillereiden myötä häippäs. En siis ainakaan osannut odottaa niiden poistumista ja tavallaan "aiheuttanut" eroa mielessäni. Nyt mennyt vajaa vuosi naturellina. Kortsujen käyttö tietty vähentää tiettyä spontaaniutta makkarissa, mut kuten edellä mainittiin, luonnistuu ilman stressiä sekin kun molemmat tottuvat siihen.
Taitaa tämänkin threadin pituus osoittaa, et molempi parempi, jokaiselle löytyy sopiva ehkäisymuoto tai niiden kombinaatio ja pilsuista löytyy +/- vaikutuksia. Ihmis-ja seksielon laatu kun on niin monen asian summa ..
 
Helga sanoi:
Onkohan mitään oiretta/sivuvaikutusta, mitä tämä saatanan keksintö e-pillerit, jotka pilaavat lähes joka naisen elämän, EIVÄT aiheuttaisi? :rolleyes:



Minun elämäni on aika lailla ystäviesi elämän kaltaista eli olen kaikin puolin vaikea ihminen, ja EN syö pillereitä. Ei me naiset nyt niin hormoneiden armoilla kuitenkaan olla....eihän??

Kertomani olivat vain sitä mitä olen itse kantapään kautta saanut oppia.Mua ei ole koskaan naturellitilassa voinu sanoa oikukkaaksi. Menkatkaan ei ole aiheuttanu mitään kipuja tai ärtyisyyttä.Tietysti vaikeita ihmisiä on olemassa, kaikkea ei voi pistää tietty hormoonien piikkiinkään.
:offtopic: Yksi asia on mua vaan mietittänyt, että mitenköhän ne e-pilsut sopii niin hyvin ihmiselle, kun niitä ei eläinlääkärit suosittele esim. kissoille ja koirille. Taannoin niitä sai mm. kateille, nyt ei koska, niillä on niin pirusti vakavia sivuvaikutuksia(kohtutulehdukset,aggressiot tuttuja ihmisiä kohtaan jne.Jos ne kerran on ihmiselle niin turvallisia ja hyviä niin luulisi sen pilleriehkäisyn onnistuvan muittenkin elukoitten kanssa? Olisiko foorumilla eläinlääkäriä? :rolleyes:
Mulla on tosiaan narttukissoja ja kohdunryöstön olen raakalainen joutunut teetättämään...
 
Täällä pari kirjoittelikin, että on hankkimassa kapselia, mutta syö kokeeksi minipillereitä ensin. Mä jouduin viime vuonna terveydellisistä syistä lopettamaan yhdistelmäpillerit. Söin vajaa puoli vuotta minipillereitä ja vaihdoin kapseliin, kun se minien säännöllinen ottaminen osoittautui harvapäiselle ihmiselle vaikeaksi! Oma kokemus on, ettei minipillerien sopivuus takaa välttämättä kapselin sopivuutta. Mulla on nyt kapselin kanssa kierto ihan sekaisin vielä lähes 9 kk laittamisen jälkeen. Minipillerien kanssa kierto oli ihan säännöllinen, toisaalta en niitä ehtinyt kovin kauaa syödä. Välillä myös itkettää tosi helposti verrattuna entiseen. Mutta positiivista on, että kapselin kanssa on muuten ihan super-huoletonta!
 
Mulla kuuden vuoden pillereiden syönti on aiheuttanut 'limakalvojen ennenaikaisen heikkenemisen' ja joudun käyttämään vaihdevuosi-ikäisille naisille tarkoitettuja paikallisia estrogeenivoiteita ja aina liukkaria kun harrastan seksiä.

En voi myöskään käyttää muovisia terveyssiteitä saati tampooneja. Onneksi lötyi kuukautiskuppi niin ei tarvi niitä kestositeitä pestä.

Yhdistelmäehkäisyä ei voi lopettaa erään toisen lääkityksen vuoksi, sillä en saa tulla raskaaksi juuri nyt. Että näin.
 
Heräsipäs minunkin mielenkiinto tätä theadia kohtaan...

Onko siis hyvin yleistä/normaalia se, että pillereiden haittavaikutukset voivat tulla esille vasta useamman käyttövuoden jälkeen?

Mä olen käyttänyt jo 8 vuotta Marvelon merkkistä valmistetta ja epäilen vasta nyt niiden aiheuttavan joitakin haittavaikutuksia, kuten esim. ärtyneisyyttä, väsymystä jne. Valmiste on toiminut minulla kuin unelma, vaikka taitaa olla melko vanha merkki, eikä mikään uusi minipilleri ;)
 
Unnukka sanoi:
Yksi asia on mua vaan mietittänyt, että mitenköhän ne e-pilsut sopii niin hyvin ihmiselle, kun niitä ei eläinlääkärit suosittele esim. kissoille ja koirille. Taannoin niitä sai mm. kateille, nyt ei koska, niillä on niin pirusti vakavia sivuvaikutuksia(kohtutulehdukset,aggressiot tuttuja ihmisiä kohtaan jne.Jos ne kerran on ihmiselle niin turvallisia ja hyviä niin luulisi sen pilleriehkäisyn onnistuvan muittenkin elukoitten kanssa?

No johtuiskohan siitä että kyseessä on täysin eri eläinlaji?! Eri eläinlajeilla on erilainen kyky metaboloida lääkeaineita, johtuen mm. maksaentsyymeistä jotka siis pääasiassa lääkeaineita eliminoivat. Esim. kissoilla on todella vajavainen kyky metaboloida mitään lääkeaineita koska niillä ei ole ollut evoluution kuluessa tarvetta laajan vierasainemetabolian kehittymiseen. Tämä johtuu siitä, että kissat ovat lihansyöjiä ja vierasaineiden hajotusta tarvitsevat lähinnä kasvissyöjät jotka voivat ravinnon mukana saada mitä erilaisempia kasvimyrkkyjä ja niistä pitää maksan päästä eroon. Lääkkeet kuitenkin pääasiassa kehitetään vain ja ainoastaan ihmislajille ja niiden sopiminen muille lajeille on vain positiivinen yllätys. Kuka haluaisi käyttää lemmikilleen pilleriehkäisyä kun kastraatio on paljon helpompaa, halvempaa ja lemmikille mukavampaa (verrattuna jokapäiväiseen pillerien pakkosyöttöön)?

Vähän nyt järki käteen noiden epäilyjen kanssa. E-pillereitä on käyttäneet kymmenet miljoonat naiset viimeisten 50 vuoden aikana ja toden totta niiden vaikutuksista on tuhansia tutkimuksia. Ompa niitä sanottu maailman tutkituimmiksi lääkkeiksikin. Kuten tästäkin ketjusta voi huomata pilsut eivät sovi kaikille ja sivuvaikutusten ilmaantuminen vaihtelee yksilöllisesti todella paljon. Jottei totuus pääsisi unohtumaan, muistutetaan nyt vielä että valtaosalle käyttäjistä sivuvaikutuksia ei tule ollenkaan tai ne ovat todella vähäisiä eivätkä juurikaan vaikuta normaaliin elämään.

Sitä paitsi, ei niitä kukaan pakota käyttämään. Kokeilkaa Nuvaringiä, tältäkin palstalta löytyy paljon sen ylistäjiä.
 
Francine sanoi:
No johtuiskohan siitä että kyseessä on täysin eri eläinlaji?! Eri eläinlajeilla on erilainen kyky metaboloida lääkeaineita, johtuen mm. maksaentsyymeistä jotka siis pääasiassa lääkeaineita eliminoivat. Esim. kissoilla on todella vajavainen kyky metaboloida mitään lääkeaineita koska niillä ei ole ollut evoluution kuluessa tarvetta laajan vierasainemetabolian kehittymiseen. Tämä johtuu siitä, että kissat ovat lihansyöjiä ja vierasaineiden hajotusta tarvitsevat lähinnä kasvissyöjät jotka voivat ravinnon mukana saada mitä erilaisempia kasvimyrkkyjä ja niistä pitää maksan päästä eroon. Lääkkeet kuitenkin pääasiassa kehitetään vain ja ainoastaan ihmislajille ja niiden sopiminen muille lajeille on vain positiivinen yllätys. Kuka haluaisi käyttää lemmikilleen pilleriehkäisyä kun kastraatio on paljon helpompaa, halvempaa ja lemmikille mukavampaa (verrattuna jokapäiväiseen pillerien pakkosyöttöön)?

Vähän nyt järki käteen noiden epäilyjen kanssa. E-pillereitä on käyttäneet kymmenet miljoonat naiset viimeisten 50 vuoden aikana ja toden totta niiden vaikutuksista on tuhansia tutkimuksia. Ompa niitä sanottu maailman tutkituimmiksi lääkkeiksikin. Kuten tästäkin ketjusta voi huomata pilsut eivät sovi kaikille ja sivuvaikutusten ilmaantuminen vaihtelee yksilöllisesti todella paljon. Jottei totuus pääsisi unohtumaan, muistutetaan nyt vielä että valtaosalle käyttäjistä sivuvaikutuksia ei tule ollenkaan tai ne ovat todella vähäisiä eivätkä juurikaan vaikuta normaaliin elämään.

Sitä paitsi, ei niitä kukaan pakota käyttämään. Kokeilkaa Nuvaringiä, tältäkin palstalta löytyy paljon sen ylistäjiä.
Toden totta niitä tutkimuksia on tehty. Ja pakkausselosteessahan niitä sivuvaikutuksia on lueteltu kymmeniä. Nuvaringit ja ehkäisylaastarit on testattu, niissä oli muuten pakkausselosteessa mainittu varmaan reilut sata tutkimuksissa havaittua sivuvaikutusta!
Kerroin vain omista kokemuksistani, en ollut lietsomassa joukkohysteriaa! Ja tippaakaan en tunne olevani huonompi nainen, vaikka mun kroppa ei kemiallisista moskista tykkääkään :urjo:
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ne pakkausselosteiden "sivuvaikutukset" on mun käsittääkseni sellaisia, että jos kliinisissä testeissä yksikin henkilö edes epäilee jotain ko. pilleristä tms. johtuvaa sivuvaikutusta, niin siitä on pakko laittaa maininta pakkausselosteeseen. Nehän on aika hupaisaa luettavaa, kun sama valmiste aiheuttaa sekä laihtumista että lihomista. Ymmärrän kyllä täysin, jos joku ei tahdo/voi käyttää hormonivalmisteita, itselle ne on vaan on aina sopineet hyvin. Ja kun ajattelee esim. tuttujen naisten raskausaikaa, niin kovin erilaisia vaikutuksia on raskaushormoneilla ollut. Pointti siis, että on se hurja, miten eri tavalla hormonit vaikuttaa eri ihmisiin!
 
Helly sanoi:
Ne pakkausselosteiden "sivuvaikutukset" on mun käsittääkseni sellaisia, että jos kliinisissä testeissä yksikin henkilö edes epäilee jotain ko. pilleristä tms. johtuvaa sivuvaikutusta, niin siitä on pakko laittaa maininta pakkausselosteeseen.

Juuri näin. Ja kun mietitään, että yleensä ehkäisyn aloittamiseen liittyy muutenkin muuttunut elämäntilanne, kaikennäköistä voi tapahtua (Vituttaa, lihottaa, päätä särkee jne), mistä on niin kätevää syyttää hormoneita (eikä suinkaan sitä, että alkanut parisuhde saattaa stressata, miehen kanssa tulee syöpöteltyä ja päätä särkee koska kuksitaan kaiket yöt eikä nukuta tarpeeksi.) Tietysti toisilla naisilla saattaa tulla ihan oikeitakin sivuvaikutuksia, mutta väitän, että näitä naisia on murto-osa. (tämä ei tarkoita sitä, etteikö kannattaisi pitää taukoa hormoniehkäisystä, jos epäilee joidenkin asioiden johtuvan hormoneista. Sittenhän sen tietää.)

Lukekaapa huviksenne asperiinipaketin mahdolliset sivuvaikutukset. Aika paljon löytyy niitäkin.
 
En jaksanut kahlata läpi koko ketjua (:nolo: ), joten pahoittelen, jos tulee toistoa... Mutta: Mitä mieltä ovat alan asiantuntijat Helga ja Francine (ja muutkin) noiden Patentex Oval-ehkäisypuikkojen luotettavuudesta? Valmistaja (yllättäen) kehuu tuotteen nettisivuillaan maasta taivaaseen - ja ainakin tuo Pearlin indeksi näyttäisi ko. tuotteella olevan varsin hyvä.

Kokemuksia? Mielipiteitä?
 
Tästä ketjusta innostuneena päätin minäkin hommata reseptin tuolle ehkäisyrenkaalle. Pillerit sopii mulle kyllä hyvin (Yasmin), mutta kun joskus on taukoa pitänyt, on olo ollut jotenkin vaan parempi, vaikea selittää miten :)

Kertoilenpas sitten minäkin kokemuksiani, jos jo seuraavaan kiertoon saan renkaan hommattua...
 
Back
Ylös Bottom