Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
"Ehkäisypiiikki"

Mulla on nykyään käytössä ns"ehkäisypiikki" eli 3kk välein piikki persuksiin ja sillä hyvä! Aluks (eka piikin aikana) tuli niukkaa vuotoa vähän kauemin kun menkat yleensä kestää, mut ei enää, vaikka toka piikki vasta menossa. Monella jää kokonaan menkat pois. Lääkkeen määrä on niin pieni, ettei sivuvaikutuksia tule. Esim. endometrioosin hoitoon lääkettä käytetään monikertaisia määriä ja useammin laitettuna. Terveyskeskuksista tätä ei määrätä, mut yksityisiltä kyllä. Ulkomailla on hyvin suosittu menetelmä. Hinta ei päätä huimaa 7.8e/3kk ampulli!!
Suosittelen! Onko muuten muita käyttäjiä?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
minä puolestani olen kohta syönyt pillereita reilun 12 vuotta.
Alun alkaen ne määrättiin ylikivuliaisiin ja liian aikaisin alkaneisiin kuukautisiin (kivuliaisuus siis tarkoittaa sitä että olin käytännössä työkyvytön kolme ensimmäistä päivää)
Olen kolmasti yrittänyt olla ilman pillereitä. Seurauksena siitä on erittäin epämukavat ja kivuliaat kuukautiset ja mielettömät mielialavaihtelut (lue silmittömät raivokohtaukset). En muutenkaan henkisesti kestä kuukautisia laisinkaan, lääkärin kanssa päätimme ettei minulle tule kuukautiset kuin 4 kertaa vuodessa, noin 3kk välein. Det passar ju bra, mutta kauhulla mietin sivuvaikutuksia.

Ehkäisykapselia olen monta vuotta miettinyt, ja kun kerran sitä rohkaistuin kysymään vastasi lääkäri ettei kaltaiselleni epävakaalle entiselle syömishäiriöpotilaalle SAA missäään nimessä laittaa kapselia ennen kuin paino on vakiintunut 3 vuodeksi.

ongelmia kerrakseen, kondomi ei kumiherkkyyden takia sovi.

:itku: pillerillä oloa on jatkettava.
 
Nykyään syön 3 palettia pillereitä kerralla. Sopii tälläiselle menevälle tytölle, ei tartte läträtä tamponien kanssa joka kuukausi. Lisäksi tykkään, että menkkoja voi siirrellä.

Minulla loppui iho-ongelmat saman tien kun aloin syömään pillereitä. Tosin ne piti vaihtaa yhdessä vaiheessa hieman matalahormonisempiin kun toiset pillerit vei halut ihan kokonaan (oli siis eräänlaiset Killerit :lol2: ). Mutta tuo menkkojen siirtäminen ei tainnut oikee sopia mulle: mikäli en pidä paussia välissä, musta tulee vihainen. Siis jos mummo sattuu aamulenkillä mun tielle niin :evil:

Mutta tuo ehkäisypiikki kuullosti aika mielenkiintoselta!!! Kertokaa lisää!?!?!?! Miksei kukaan lääkäri ole maininnut siitä mitään??

Toinen asia, mikä mua mietityttää, on nuo pillereiden haittavaikutukset. Yhteen aikaan kun kuulin keskustelua pillereiden aiheuttamista "veritulpista". Sitten luin e-pilleripaketissa olevat varoitukset tarkkaan ja siellä mainittiin sivuvaikutuksina vaikka ja mitä! Ja lääkärin mukaan pillereillä ei ole mitään sivuvaikutuksia, vaikka KYSYIN aloittaessani... :confused: Ainoa minkä hän mainitsi oli mahdollinen lihominen mikäli tupakoi! Ja sitä kun en tee :urjo:

Varoitettiinko teitä kaikista sivuvaikutuksista??

Kaddy
 
Kaddy: ei varoitettu minua eikä varmasti monia muitakaan. Sivuvaikutuksia kuitenkin on oikeasti olemassa ja pahoin pelkään, että kaikista ei ole vielä tutkittua tietoa olemassa. Se tupakointijuttu liittyy juuri veritulppariskiin, eli tupakoivalla "pilleristillä" on suurempi riski saada veritulppa. Samoin tätä veritulppariskiä voi lisätä perinnölliset tekijät - esimerkiksi minulta kysyttiin kyllä pillerit aloittaessani onko suvussani ollut verisuonitauteja tms, eikä silloin niitä juuri ollut ollut. No, nyt niitä on ollut valitettavan paljon ja minullakin on todettu veritulpille altistava geeni -> pillereitä en todellakaan aio enää syödä.

Edit: Ei se ole varsinaisesti altistava geeni, mutta perinnöllinen taipumus siis kuitenkin
 
Originally posted by Kaddy
... Ainoa minkä hän mainitsi oli mahdollinen lihominen mikäli tupakoi! Ja sitä kun en tee :urjo:

Varoitettiinko teitä kaikista sivuvaikutuksista??



Hm, mielenkiintoista. Mitenkähän tuo lihominen ja tupakointi toisiinsa liittyvät? Ymmärtääkseni pillerit eivät siis sinällään tietenkään lihota ketään, mutta voivat vaikuttaa hormonitoimintaan siten, että näläntunne lisääntyy, ja siten välillisesti aiheuttaa painon lisääntymistä. Aikaisemmat pillerit (Marvelon) lihottivat muistaakseni kahdella, kolmella kilolla, mutta nykyiset Cilestit eivät ole vaikuttaneet painoon mitenkään. Enkä kyllä muista, että mitenkään erityisemmin olisi varoiteltu - veritulppariskin lääkäri taisi mainita, kuin myös mahdollisen verenpaineen kohoamisen (mulla on siihen perinnöllinenkin alttius, mutta vielä ei onneksi ole ongelmia ollut), mutta aika lailla "ohimennen".

Tuo ehkäisyruiske kiinnostaa minuakin, mistä sellaista voisi kysellä? Onko mitään sairauksia/muita vasta-aiheita, jolloin se ei ehdottomasti sovi? Tulisihan tuo aika lailla halvemmaksikin kuin pilsujen popsiminen :)
 
Joo, mäkin SUURESTI ihmettelen, että kun mulle näköjään ei pillerit eikä kierukka kovin hyvin sovi, niin kukaan lääkäri ei ole maininnut tuosta ehkäisypiikistä. Yleensä kun lekurit on into piukkana määräämässä kaikkea uutta. Ja olen asian tiimoilta käynyt tosi monella lääkärillä. Kai se pitää paikkansa, että ennen lääkärille menemistä pitää ensin ottaa itse asioista selvää, että tietää mitä pyytää.
 
Originally posted by naiskovis
Kai se pitää paikkansa, että ennen lääkärille menemistä pitää ensin ottaa itse asioista selvää, että tietää mitä pyytää.

Tämä pitää valitettavan hyvin paikkansa. Hyvin usein on hyvä osata myös itse määritellä mahdolliset sairautensa ja se, miten niitä kannattaa hoitaa - nimimerkillä kokemusta on jo ihan liikaa :(
 
Tuota piikkiä kannattaa kysästä nimenomaan yksityiseltä gyneltä. Lääke nimi on Depo provera. Samaa ihmettelin minäkin, et miksen ole ennen kuullut, mut vaikka etsiskelin, en löytänyt mitään outoa asiaan liittyen. Mulle sen laittaa paikallisen terkkarin e-/äitiysneuvolan täti ja hältäkin kysyin , et miksei tää oo yleisemmässä käytössä ja onko jotain "hämärää", mut ei siinä mitään. Reseptin hain siis muualta.(yksityinen sano, et ei ne kunnallisella määrää noin halpoja lainkaan.)

Kertokaa ihmeessä jos kuulette tästä jotain negatiivista, mutta mun kokemukset on toistaiseksi ainakin ehdottoman jees!
Netistä muuten löysin lääkenimellä vähän tietoa.
 
Mulla ainakin pillerit "lihottaa" koska ne kerää nestettä aika kivasti... Ero pillerittömään kuntoon ja nykyiseen on vyötärön kohdalta aikamoinen...:(

Huomasin tän kun pidin merkin vaihdon yhteydessä puolen vuoden tauon pillereistä. Nyt syön siis Merciloneja. Melianet pisti nupin ihan totaalisen sekasin. Joskus söin vajaa puol vuotta Diane Novaa ihon takia ja meinasin joutua hoitoon...:eek: EIEIEI passannu EI!!

Nyt on nuppi kunnossa mutta turvonnu olo...

Muakin kiinnostaa toi piikki, ja aionkin kysästä tohtorinnalta kun on sopivasti tossa perjantaina aika...
 
ehkäisyrengas

palstalla joku naikkonen kirjoitti käyttävänsä ehkäisyrengasta, ja itse olen ko. tiimoilta menossa neuvolaan loppuviikosta.. sopiva ehkäisymenetelmä on hakusessa, mutta se on varmaa että pillereitä en halua. syystä että, mun kroppaan on tapana kerääntyä nestettä ja muutenkin turvottaa melkein alituiseen. joten päädyin tälläseen vaihtoehtoon, mut nyt rupes kiinnostamaan toi piikki-homma, josta en aiemmin ollut kuullutkaan? renkaan käyttäjiltä kokemuksia? ainakin sitä uutuutena on paljon kehuttu, etenkin sitä että sivuvaikutukset on huomattavasti pienempiä. no, kokeilemallahan se selviää.
 
Originally posted by naiskovis
Joo, mäkin SUURESTI ihmettelen, että kun mulle näköjään ei pillerit eikä kierukka kovin hyvin sovi, niin kukaan lääkäri ei ole maininnut tuosta ehkäisypiikistä.

Mulle lääkäri sanoi aikoinaan, että ehkäisykapselit ja muut tommoset "kestoehkäisyt" on tarkoitettu ensisijaisesti sellaisille, jotka ei kykene/halua/osaa huolehtia ehkäisystä esim. käyttämällä kortsua tai pillereitä (eli esim. kehitysmaiden naiset ja vammaiset). Raakaa tekstiä, mutta muutama muukin tuttu terveydenhoitoalalla työskentelevä vahvisti ton ("piikkihän on tarkoitettu vammaisille ja mielenterveyspotilaille!"). Parilla kaverilla on ko. menetelmästä kuitenkin vain positiivisia kokemuksia.

Mulla on aikanaan olut ne ihonalaiset kapselit, silloin lääkäri sanoi, että tulisi ensin testata minipillerit, eli pillerit joissa on pelkkää keltarauhashormonia, että keltarauhashormonin sopivuus/sopimattomuus saadaan selville. En tiedä mikä on tilanne nykyään.

Tosta ehkäisyrenkaasta: mua suoraansanottuna yököttää ajatuskin siitä, että sisälläni olisi viikkotolkulla joku kumirenksu (halkaisijaltaan 5 cm). :urjo: Toki nämä tuntemukset on jokaisen henk. koht. juttu...
 
Mä menin sillon gynelle aikomuksenani ottaa just toi rengas, mut päädyinkin sit tähän piikkiin. Rengas on ainakin kalliimpi vaihtoehto, kun pillerit (mut uskoakseni paljon parempi vaihtoehto monelle).
Muistakaa kertoa mitä lekurinne piikistä kommentoi!
Yhelle kaverille (ylipainoinen) oli sanottu, et piikki saattaa kerätä nestettä.
Se siinä on et sitten kun on laitettu, niin ei voi ottaa pois, vaikka tulis jotain ongelmia, kuten turvotus tai välivuodot.
 
Kävin tuossa lekurilla ja sain nyt sitten kahdet reseptit: pääsen testailemaan omin päin ehkäisyrengasta ja jos en tykkää niin jatkan vanhaa rataa e-pillereillä (Femoden). Ehkäisyrenkaalla ei pitäisi olla mitään haittavaikutuksia kun se imeytyy ja vaikuttaa paikallisesti.

Teoria: paino saattaa vaihdon myötä laskea. Syynä tähän se, että ehkäisyrenkaan ei pitäisi nostaa painoa, pillereissä painon nousu on taas yleistä. Kun pillereiden käyttö lopetetaan niin mahdollinen kudoksissa oleva ylimääräinen neste (jota on ylläpidetty keinotekoisin hormonein) pääsee poistumaan. Ehkä... pitää testata. Varmaan aika henkilökohtainen juttu.
 
Ironbutt sanoi:
Ehkäisyrenkaalla ei pitäisi olla mitään haittavaikutuksia kun se imeytyy ja vaikuttaa paikallisesti.

Ehkäisyrenkaan hormonit imeytyvät verenkiertoon samalla tavalla kuin pillereistäkin, eli käytännössä aivan sama kumpaa käyttää, tosin ehkäisyrenkaan sisältämä hormonimäärä on hyvin alhainen.
 
Hassua miten ihmisen tilanteet muuttuu... Jouduin aloittamaan pillereiden syömisen uudelleen viimekesänä aivan järkyttävien hormonihässäköiden takia: mielialan vaihtelut ja todella kivuliaat menkat teki elämästä helvettiä. Aloitin pillerit uudelleen, mutta menkkakivut sen kun pahenivat. Syykin sitten puolen vuoden kärsimisen jälkeen selvisi: endometrioosi. Tähystysleikkaus edessä, ja todennäköisesti popsin hormonilääkitystä loppuikäni pitääkseni taudin kurissa.

E-pillerit käsittääkseni olisivat estäneet endometrioosin synnyn tai ainakin pitäneet sen kurissa ja oireettomana. Eli asiat ei ole ihan yksiselitteisiä... :(
 
olen syönyt pillereitä hieman yli pari vuotta eikä mitään ongelmia ole ollut. Menkat on olleet tosi säännölliset. Kisoihinkaan ei pillerit mitenkään vaikuttanut. Pelkäsin, että pillerit keräis kauheesti nestettä, joka näkysi lavalla, mutta ei, onneksi!
 
Hanna sanoi:
Ehkäisyrenkaan hormonit imeytyvät verenkiertoon samalla tavalla kuin pillereistäkin, eli käytännössä aivan sama kumpaa käyttää, tosin ehkäisyrenkaan sisältämä hormonimäärä on hyvin alhainen.

Renkaasta hormoonia imeytyy verenkiertoon tasaisesti kokoajan, mutta pillereitä nappaillessa hormooni tulee "piikkeinä" (näin lääkäri kertoi).
Olen monta vuotta syönyt pillereitä (femoden) ja pari kuukautta sitten siirryin renkaaseen. Erinomainen vaihtoehto minusta. Ei tietoakaan enää mielialan muutoksista, turvotuksesta ja kamalista kuukautiskivuista.
Oho olipa mainospuhe :D
 
Minä olen syönyt pillereitä toistakymmentä vuotta, ja aina on samat vaivat: mielialanheittelyt, haluttomuus jne. Kokeilin välillä puolisen vuotta tuota ehkäisyrengasta. Todella hyvä tuote: kun sen saa paikalleen, ei tunnu miltään edes seksiä harrastaessa, sen voi aivan hyvin unohtaa jos ei merkkaa kalenteriin vaihtopäivää! Kuukautiset helpottuivat huomattavasti: entisen viikon vuodon sijasta ehkä 2 - 3 päivää. Mielialanmuutokset olivat muistoja vain ja seksihalut palasivat!

Mutta mutta, ei niin hyvää ettei jotain huonoakin: päänsärky aina silloin kun rengas ei ollut paikoillaan. Eli kun systeemi on sama kuin pillereillä (3 vko - 1 vko) niin koko väliviikon koski armottomasti päähän. Mikään särkylääke ei auttanut, ja kun on pari päivää joka kuukausi työkyvytön, niin pakkohan se oli vaihtaa takaisin pillereihin...

Pitääpä kysyä lääkäriltä seuraavan kerran tuosta piikistä, ehkä sitten pääsisi näistä ikuisista vaivoista?
 
tiinuli sanoi:
mutta menkkakivut sen kun pahenivat. Syykin sitten puolen vuoden kärsimisen jälkeen selvisi: endometrioosi. Tähystysleikkaus edessä, ja todennäköisesti popsin hormonilääkitystä loppuikäni pitääkseni taudin kurissa.

(

Minäkin sain hiljattain endometrioosi-diagnoosin. Olin tosin sitä jo itse epäillyt jonkin aikaa, mutta aiemmat lääkärit kuittasivat kipu-ihmettelyni sillä että kivut tulevat "väärään aikaan" kiertoa. Viime syksynä menkkakivut yltyivät niin että poistin kierukan, ja siinä yhteydessä lääkäri löysi endo-pesäkkeen kohdun takaa. Ainoa hoitokeino kuulemma on raskaus... Se on kyllä suunnitelmissakin, mutta ei ihan vielä, joten siirryin renkaan käyttäjäksi vielä puoleksi vuodeksi. Pitkin hampain otin hormoniehkäisyn, mutta pakko oli kun ehkäisyvaahto ei käynyt.
Mulla on muuten lähipiirissä useita esimerkkejä endometrioosin aiheuttamasta lapsettomuudesta, joten itseäkin mietityttää että olisiko tässä mitään ehkäisyä edes tarvinnut, kun vuoden päästä voi olla se tilanne että lasta ei kuulu vaikka kuinka haluaisi... Tuo tähystysleikkaus on ainoa keino putsata elimistöä, ja tosiaan raskaus pitää taudin etenemisen kurissa.

Kyselin siltä lääkäriltä renkaan haun yhteydessä, että mitäs tuollainen hormoniehkäisin vaikuttaa mm. testosteronitasoihin ja sitä kautta salituloksiin. Epäilin, että lääkäri nauraa mut pihalle, mutta se päinvastoin oli ihan kiinnostuneen oloinen, ja valitteli kun ei osannut sanoa asiasta mitään, ja aikoi otta internetistä selvää. Ihan normi neuvolalääkäri oli vieläpä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom