Kai tuolla tekstin kirjoittaneella äijällä oli idea et tulevaisuudessa omavaraistuotantoa saa palautettua verkkoon ja vielä siten, että siitä maksetaan. Ei paljon aurinkoa tai tuulta varata sähköpattereihin..
Olen varma, että sähkölämmitteisen passiivitalon saa varmasti myytyä. En usko kyllä sitä, että maalämpöpumpun investointihinnan saa suoraan myyntihinnassa takaisin. Ei maalämpöpumpun kompressori takuulla kestä 20 vuotta ja tuhansia euroja menee kun kompressori vaihdetaan. Toinen juttu on se, että tuleeko houkutus vaihtaa koko pumppu kun kompressorin rikkoutuessa oman pumpun tekniikka onkin jo vanhentunutta...
Ja jo tulevia tekstejä ajatellen..Tekstin linkittämisen tarkoituksena oli herättää keskustelua eikä puolustella sähkölämmitystä sen erityisemmin.
Ihan yhtälailla voi kyseenalaistaa, että saatko sen passiivitalon eristeisiin ja kalliisiin ikkunoihiin ja oviin menneen rahan myydessäsi takaisin? Ehkä saat, ehkä et, ihan kuten maalämmön kanssa.
Itse kirjoitin jo blogiinkin tästä juttua joku viikko sitten, kun luin tuosta passiivitalosta, joka ei nyt ihan niin kovin energiataloudellinen ollutkaan...
http://rakennusprojekti.fi/?p=2327
Tai miten sen nyt ottaa, ei 15.000 kilowattia ole toki paljon tuon kokoiseen taloon, mutta mutta, ei se eristäminen ja erittäin tiiviiden ovien ja ikkunoiden hankkiminen ihan ilmaista ole.
Perushyvin eristetyssä talossa vesikiertoisella lattialämmityksellä ja nyt maalämmöllä, voit sitten 20 vuoden päästä katella mikähän silloi olisi se tehokkain tapa tuottaa lämpöä lattiaan. Ne sähkölangat lattiassa on sähkölangat lattiassa eikä niitä muuksi muuteta. Tässä maassa ei talvella auringosta tuoteta lämpöä yhtään mihihinkään, eikä varmasti myöskään sähköä. Talven kylmimpinä kuuukausina kun menee välillä viikkoja ettei edes näe koko aurinkoa...
Polttopuut tottakai hyvä vaihtoehto, KUNHAN SEN HUOMIO. Ei niitä ilmaisia puita todellakaan ole joka torpassa vaan väitän että erittäin pienessä prosentissa. Etenkään haja-asutusalueen ulkopuolella. Eikä ne itsestään sieltä metsästä olohuoneen puukoppaan tipahda. Jos ne taas ostaa valmiina klapeina, pääsee vähällä mutta missän se taloudellisuus sitten olikaan? No ei ainakaan mene rasaa sille riistäjävorttumille ja sehän varmaan monella on aika tärkeää...
- - - Updated - - -
Moni maalämmittäjä polttaa sitä puutakin yllättävän paljon:jahas:
Tosin monella on rakennusaikaista puuta yms, niin kannattaa se polttaa pois.
Meillä naapurissa kaverilla on maalämpö, mutta ostopuuta(rankaa) hommasi keväällä 10m³ ja niitä siinä kesällä sahasi ja hakkasi.
Itse en jaksa sitä homma kyllä tehdä, kun en siitä nauti millään tavalla!
Sekin on liika, kun joutuu talvella rämpimään puuliiteriin lumessa:D
Onneksi tuon ilmalämpöpumpun ansiosta ei ole enään tarvinnut takkaa lämmitellä näillä syyskeleillä!
Talvella sitten ja mulla on myös se, että puut on ns ilmaisia ja ne on halottu sopivan mittaisiksi pyynnöstäni!
Hävettää sano, että kyllä vanhempi väki nauttii tästä hommasta(isä tekee mulle puut)
No mitäs eläkkeellä oleva muutakaan tekisi, kuin pojalleen puita:D
No eipä ois tarvinnut polttaa kuin kovimmilla pakkasilla ja sitäkin vain siksi että ei ole kaivo ihan äärirajoilla. Säästää laitteistoa ja siinä kohtaa varmasti sähköäkin kun ei tarvi vastuksia apuna. Lisäksi puilla lämmitys tuo mukavaa tunnelmaa kun sitä ei tartte tehdä väkisellä aamuin ja illoin.
Saunassa sitä toki palaa mutta puulämmitteinen sauna oli itselle valinta ihan muista syistä ja nämä energiataloudelliset syyt on plussaa. Meillä ei mene mitään 10 mottia vuodessa, viimeisen kuluneen vuoden aikana taisi mennä 5 mottia ja siitä varmaan kolme saunaan. Senverran tuli puuta kun tonttia raivasi, että sillä lämmittelee jo melkein pari vuotta ja sitten saanut tuosta naapureilta tuulen kaatamia yms. ja tuossahan sitä takapihalla kasvaa tulevien vuosien tarpeiksi. Ei tartte ihan lähivuosina ostaa. Itse teen tuota hyötyliikuntana, halkohommia siis, minua ei lenkkipolulle vapaaehtoisesti saa lähtemään.