Talon lämmitysjärjestelmät

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Mulla taitaa olla se 172m aktiivisyvyyttä ja lämpimiä nelilöitä 283kpl. Aika tiukilla oli viime talvi, koska eristykset ei olleet valmiit ja säädöt pielessä. Nyt on toiveissa että tämä talvi vois olla vähän helpompi. Vastusta ei munkaan setupilla tarvinut käyttää, mutta kaivoneste oli vähän turhan kylmää. Tammi-/helmikuuhun asti varmaan lämmitin koko lähitienoon harakoita ja sen siinä vaiheessa oli vähän vaikea enää saada kaivoa toipumaan, kun ei takkaakaan ollut.

Ei tuo PJK10:n kaivo tuhoon ole tuomittu missään nimessä, mutta aikahan sen näyttää miten toimii, kuten tässä on jo todettukin.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Meille tuli postissa ilmaisjakeluna Suomela -lehti, jossa lehden expertti vastasi järkevin lämmitysmuoto kysymykseen koskien 174m2 taloa, jossa tarkoitus asua 20 vuotta, että valitsisi suoran sähkön ja varaavan takan. Näköjään teksti löytyy myös netistä Suomelan sivuilta http://www.suomela.fi/ekspertit/Rakentaminen-rakennusluvat/jarkevin-lammitysmuoto--10119. Millaisia ajatuksia tekstistä pakkiksella herää?

No enpä minä lähtisi tuohon ainakaan. Ehkä siinä säästää rahaa rakennusvaiheessa, ehkä. Mutta sitten kun talo pitäisi myydä, nin patterit seinillä ja suoralla sähköllä... joo, varmaan saa hyvän hinnan.

Meille tuli postissa ilmaisjakeluna Suomela -lehti, jossa lehden expertti vastasi järkevin lämmitysmuoto kysymykseen koskien 174m2 taloa, jossa tarkoitus asua 20 vuotta, että valitsisi suoran sähkön ja varaavan takan. Näköjään teksti löytyy myös netistä Suomelan sivuilta http://www.suomela.fi/ekspertit/Rakentaminen-rakennusluvat/jarkevin-lammitysmuoto--10119. Millaisia ajatuksia tekstistä pakkiksella herää?

Eipä kai tuossa ihmeempää. Jos saa ilmaiseksi puita ja tykkää niitä kuskata olohuoneensa läpi sellaisia määriä, että saa kaiken lämmitettyä, niin mikäs siinä. Jos ei taas halua olohuoneessa sotkea, mutta puilla lämmittää, niin sitten vaan kunnon kattila. Näitähän on ollut jo muinaisten Härmäläisten ajoilta. Jos ei taas halua stressata, että aina on pakko polttaa puita, haluaa lähteä tammi/helmikuussa jonnekin pitkäksi aikaa, mukuloiden harrastukset vie kaiken vapaa-ajan jne, niin sitten varmaan on aika huono vaihtoehto. Voisin ehkä eläkeläisenä harkita, mutta siinä vaiheessa en ehkä hommais 174m2 taloa. Myyntipuoli tosiaan vaatii sitten taas, että löytää samanhenkisen ostajan. Taitaa nykypäivänä saatika 20 vuoden päästä olla aika harvassa ne ihmiset ketkä viitsivät mitään itse tehdä.

http://www.suomela.fi/ekspertit/Rakentaminen-rakennusluvat/jarkevin-lammitysmuoto--10119:
Lämmitysmuodoksi valitsisin suoran sähkölämmityksen ja varaavan takan. Lämmitys tapahtuisi ikkunan alle asennettavien patterien kautta. Sähkölämmitys on edullinen ja helppo asentaa rakennusvaiheessa ja se ei tarvitse teknistä tilaa. Se on myös huoltovapaa. Sähkön hinnan kehitystä on vaikeata ennustaa mutta aurinkopaneelien ja tuulivoimaenergian käyttö lisääntyy varmasti myös omakotitaloissa. Tämä mahdollistaa omavaraisen sähköntuotannon, jolloin tavoitteena olisi pitkällä tähtäimellä nollaenergiatalo.

Lisäksi hankkisin uunilla varustetun varaavan takan, johon on sisäänrakennettu lämpimän käyttöveden kierto. Näin takkaa käytettäessä lämmitetään myös käyttövesi. Takka toimii myös varalämpönä mahdollisten pidempien sähkökatkosten aikana ja uuni apuna ruoanlaitossa.

Ilmastoinnin hoitaisin lämmön talteen ottavalla ilmanvaihtokoneella. Maalämpö ja kaukolämpö liittymismaksuineen ovat kalliita verrattuna sähköön. Säästyvän rahan käyttäisin rakennuksen lämmöneristämiseen.

Kyllä mä tavallaan tuon sähkön ymmärrän mutta noita pattereita en. Ja mitenhän meinaa aurinkoenergian siirtää noihin sähköpattereihin? Jos meinaa ensin akkuihin ladata ja sieltä invertterillä ottaa niin ei mitään järkeä. Varaava takka on ihan jees mutta kaikilla ei ole loputtomasti niitä ilmaisia puuta tai eivät muuten vaan halua kuluttaa kohtuuttomasti aikaa niiden puiden tekemiseen.

Halvemmalla ja helpommalla pääsee kun ottaa määräysten mukaisilla eristeillä ja pistää maalämmön. Takaksikin voi ottaa vaikka jonkun kevytmallin.

Millaisia ajatuksia tekstistä pakkiksella herää?
Mitä paremmaksi rakennusten lämmöneristävyys muodostuu, niin sitä kannattamattomammaksi käy esmes maalämpö. Nykyään aletaan puhua jopa plusenergiataloista eli ne tuottavat enemmän energiaa kuin käyttävät. Olkoonkin, että tuottavat suurimman osan energiastaan kesäisin, jolloin energiantarve on myöskin pienin...

Eli passiivitalossa alkaa combo suora sähkölämmitys + varaava tulisija olla oikeastikkin jopa aika fiksu. Etenkin, jos tulisijalla lämmitetään käyttövedet.

Patterithan olivat tuossa esimerkkitapauksessa huoltovapauden vuoksi. Eli hajonnut seinäpatteri on helppo vaihtaa uuteen, mutta lattian alla hajoava lämmityskaapeli vaatiikin jo mittaluokaltaan huomattavasti raskaampia töitä.

Sekin on ihan totta, että polttopuilla pelaaminen on melko sotkuista hommaa. Tosin siitä sotkusta minä pääsen eroon rikkaharjalla ja sihvelillä noin kymmenessä sekunnissa.

Kai tuolla tekstin kirjoittaneella äijällä oli idea et tulevaisuudessa omavaraistuotantoa saa palautettua verkkoon ja vielä siten, että siitä maksetaan. Ei paljon aurinkoa tai tuulta varata sähköpattereihin..

No enpä minä lähtisi tuohon ainakaan. Ehkä siinä säästää rahaa rakennusvaiheessa, ehkä. Mutta sitten kun talo pitäisi myydä, nin patterit seinillä ja suoralla sähköllä... joo, varmaan saa hyvän hinnan.

Olen varma, että sähkölämmitteisen passiivitalon saa varmasti myytyä. En usko kyllä sitä, että maalämpöpumpun investointihinnan saa suoraan myyntihinnassa takaisin. Ei maalämpöpumpun kompressori takuulla kestä 20 vuotta ja tuhansia euroja menee kun kompressori vaihdetaan. Toinen juttu on se, että tuleeko houkutus vaihtaa koko pumppu kun kompressorin rikkoutuessa oman pumpun tekniikka onkin jo vanhentunutta...

Ja jo tulevia tekstejä ajatellen..Tekstin linkittämisen tarkoituksena oli herättää keskustelua eikä puolustella sähkölämmitystä sen erityisemmin.

Olen varma, että sähkölämmitteisen passiivitalon saa varmasti myytyä. En usko kyllä sitä, että maalämpöpumpun investointihinnan saa suoraan myyntihinnassa takaisin. Ei maalämpöpumpun kompressori takuulla kestä 20 vuotta ja tuhansia euroja menee kun kompressori vaihdetaan. Toinen juttu on se, että tuleeko houkutus vaihtaa koko pumppu kun kompressorin rikkoutuessa oman pumpun tekniikka onkin jo vanhentunutta...

Eikös se kuitenkin mene niin, että riittää investointihinnan saa käyttökustannuksissa pois ja jos myyntihinnassa saa jotain plussaa niin se on ylimääräistä vaan. Oleellisempaa on kuitenkin mielestäni se onko mahdollisuutta ja intoa lämmittää puilla. Kukaan maalämmittäjä ei varmasti pidä maalämpöä järkevämpänä, mikäli on puumies henkeen ja vereen.

Jos siis tekee passiivitalon, kannattaa melkeen olla puumies, koska siihen on aika turhaa laittaa maalämpöä. Jos ei ole, tekee matalaenergiatalon ja pistää maalämmön. Näin karkeasti yleistäen..

Eikös se kuitenkin mene niin, että riittää investointihinnan saa käyttökustannuksissa pois ja jos myyntihinnassa saa jotain plussaa niin se on ylimääräistä vaan. Oleellisempaa on kuitenkin mielestäni se onko mahdollisuutta ja intoa lämmittää puilla. Kukaan maalämmittäjä ei varmasti pidä maalämpöä järkevämpänä, mikäli on puumies henkeen ja vereen.

Jos siis tekee passiivitalon, kannattaa melkeen olla puumies, koska siihen on aika turhaa laittaa maalämpöä. Jos ei ole, tekee matalaenergiatalon ja pistää maalämmön. Näin karkeasti yleistäen..
Moni maalämmittäjä polttaa sitä puutakin yllättävän paljon:jahas:
Tosin monella on rakennusaikaista puuta yms, niin kannattaa se polttaa pois.
Meillä naapurissa kaverilla on maalämpö, mutta ostopuuta(rankaa) hommasi keväällä 10m³ ja niitä siinä kesällä sahasi ja hakkasi.
Itse en jaksa sitä homma kyllä tehdä, kun en siitä nauti millään tavalla!
Sekin on liika, kun joutuu talvella rämpimään puuliiteriin lumessa:D
Onneksi tuon ilmalämpöpumpun ansiosta ei ole enään tarvinnut takkaa lämmitellä näillä syyskeleillä!
Talvella sitten ja mulla on myös se, että puut on ns ilmaisia ja ne on halottu sopivan mittaisiksi pyynnöstäni!
Hävettää sano, että kyllä vanhempi väki nauttii tästä hommasta(isä tekee mulle puut)
No mitäs eläkkeellä oleva muutakaan tekisi, kuin pojalleen puita:D

Kai tuolla tekstin kirjoittaneella äijällä oli idea et tulevaisuudessa omavaraistuotantoa saa palautettua verkkoon ja vielä siten, että siitä maksetaan. Ei paljon aurinkoa tai tuulta varata sähköpattereihin..

Ja jo tulevia tekstejä ajatellen..Tekstin linkittämisen tarkoituksena oli herättää keskustelua eikä puolustella sähkölämmitystä sen erityisemmin.

Ihan yhtälailla voi kyseenalaistaa, että saatko sen passiivitalon eristeisiin ja kalliisiin ikkunoihiin ja oviin menneen rahan myydessäsi takaisin? Ehkä saat, ehkä et, ihan kuten maalämmön kanssa.

Itse kirjoitin jo blogiinkin tästä juttua joku viikko sitten, kun luin tuosta passiivitalosta, joka ei nyt ihan niin kovin energiataloudellinen ollutkaan...

http://rakennusprojekti.fi/?p=2327

Tai miten sen nyt ottaa, ei 15.000 kilowattia ole toki paljon tuon kokoiseen taloon, mutta mutta, ei se eristäminen ja erittäin tiiviiden ovien ja ikkunoiden hankkiminen ihan ilmaista ole.

Perushyvin eristetyssä talossa vesikiertoisella lattialämmityksellä ja nyt maalämmöllä, voit sitten 20 vuoden päästä katella mikähän silloi olisi se tehokkain tapa tuottaa lämpöä lattiaan. Ne sähkölangat lattiassa on sähkölangat lattiassa eikä niitä muuksi muuteta. Tässä maassa ei talvella auringosta tuoteta lämpöä yhtään mihihinkään, eikä varmasti myöskään sähköä. Talven kylmimpinä kuuukausina kun menee välillä viikkoja ettei edes näe koko aurinkoa...

Polttopuut tottakai hyvä vaihtoehto, KUNHAN SEN HUOMIO. Ei niitä ilmaisia puita todellakaan ole joka torpassa vaan väitän että erittäin pienessä prosentissa. Etenkään haja-asutusalueen ulkopuolella. Eikä ne itsestään sieltä metsästä olohuoneen puukoppaan tipahda. Jos ne taas ostaa valmiina klapeina, pääsee vähällä mutta missän se taloudellisuus sitten olikaan? No ei ainakaan mene rasaa sille riistäjävorttumille ja sehän varmaan monella on aika tärkeää...

- - - Updated - - -

Tosin monella on rakennusaikaista puuta yms, niin kannattaa se polttaa pois.
Meillä naapurissa kaverilla on maalämpö, mutta ostopuuta(rankaa) hommasi keväällä 10m³ ja niitä siinä kesällä sahasi ja hakkasi.
Itse en jaksa sitä homma kyllä tehdä, kun en siitä nauti millään tavalla!
Sekin on liika, kun joutuu talvella rämpimään puuliiteriin lumessa:D
Onneksi tuon ilmalämpöpumpun ansiosta ei ole enään tarvinnut takkaa lämmitellä näillä syyskeleillä!
Talvella sitten ja mulla on myös se, että puut on ns ilmaisia ja ne on halottu sopivan mittaisiksi pyynnöstäni!
Hävettää sano, että kyllä vanhempi väki nauttii tästä hommasta(isä tekee mulle puut)

No eipä ois tarvinnut polttaa kuin kovimmilla pakkasilla ja sitäkin vain siksi että ei ole kaivo ihan äärirajoilla. Säästää laitteistoa ja siinä kohtaa varmasti sähköäkin kun ei tarvi vastuksia apuna. Lisäksi puilla lämmitys tuo mukavaa tunnelmaa kun sitä ei tartte tehdä väkisellä aamuin ja illoin.

Saunassa sitä toki palaa mutta puulämmitteinen sauna oli itselle valinta ihan muista syistä ja nämä energiataloudelliset syyt on plussaa. Meillä ei mene mitään 10 mottia vuodessa, viimeisen kuluneen vuoden aikana taisi mennä 5 mottia ja siitä varmaan kolme saunaan. Senverran tuli puuta kun tonttia raivasi, että sillä lämmittelee jo melkein pari vuotta ja sitten saanut tuosta naapureilta tuulen kaatamia yms. ja tuossahan sitä takapihalla kasvaa tulevien vuosien tarpeiksi. Ei tartte ihan lähivuosina ostaa. Itse teen tuota hyötyliikuntana, halkohommia siis, minua ei lenkkipolulle vapaaehtoisesti saa lähtemään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitä paremmaksi rakennusten lämmöneristävyys muodostuu, niin sitä kannattamattomammaksi käy esmes maalämpö. Nykyään aletaan puhua jopa plusenergiataloista eli ne tuottavat enemmän energiaa kuin käyttävät. Olkoonkin, että tuottavat suurimman osan energiastaan kesäisin, jolloin energiantarve on myöskin pienin...

Eli passiivitalossa alkaa combo suora sähkölämmitys + varaava tulisija olla oikeastikkin jopa aika fiksu. Etenkin, jos tulisijalla lämmitetään käyttövedet.

Patterithan olivat tuossa esimerkkitapauksessa huoltovapauden vuoksi. Eli hajonnut seinäpatteri on helppo vaihtaa uuteen, mutta lattian alla hajoava lämmityskaapeli vaatiikin jo mittaluokaltaan huomattavasti raskaampia töitä.

Sekin on ihan totta, että polttopuilla pelaaminen on melko sotkuista hommaa. Tosin siitä sotkusta minä pääsen eroon rikkaharjalla ja sihvelillä noin kymmenessä sekunnissa.

Laittaa minkä laittaa mutta ne vesiputket lattiaan sisälle, muutama tuhatlappu menee enempi rahaa mutta sitten on vapaa valitsemaan lämityksen ja muuttamaan sitä vaikka kuin myöhemmin. Vesiputket, sähkökattila jossa ylim vastus johon liittää suoraan jokusen aurinkopanelin ja tuohon vielä vesipiippu/takka/IVLP tai jotn kaveriksi.

...

Näinhän se on. Maalämpötalossa ei vaan kannata kovin paljoa maksaa siitä puusta, koska "tuotto" puun käytössä on vaan 1/3 jos saman puun polttaisi suoran sähkön kämpässä.

Näinhän se on. Maalämpötalossa ei vaan kannata kovin paljoa maksaa siitä puusta, koska "tuotto" puun käytössä on vaan 1/3 jos saman puun polttaisi suoran sähkön kämpässä.
Ja sitten taas moni maalämmittäjä ei polta puita about lainkaan. Ostettiin naapurin (molemmilla Niben MLP:t) kanssa vuosi takaperin syksyllä 2 kuutiota koivuklapeja suursäkeissä kimpassa ja kumpikaan ei ole vuodessa saanut poltettua sitä vertaa että lisää tarvitttaisiin. Tasattiin tuossa alkusyksystä sen verran että naapuri haki meiltä vajaa pari kottikärryllistä kun niillä oli mennyt hiukan enemmän. Laskeskelin tuossa että puuta menee noin kuutio per 3 vuotta tuossa olohuoneen "koriste"-kiertoilmatakassa.

MLP:n (Nibe 1145-8) sähkönkulutusmittari näytti jotain 3600 kWh kun viimeksi tarkistin ja laskeskelin tuolloin että joku 4600 kWh nappaisi vuositasolla eli talon akvaarioluonteen (A-energialuokka, muttei täytä matalaenergiamäärityksiä) huomioiden IMO aika vähän.

Gryndattuun ja ennen rakentamista ostettuun taloon MLP:n hankkiminen maksoi 10500 lisää yli 600 KEur taloon ja itse pidän tuota hyvänä sijoituksena. Alkuperäisratkaisu olisi ollut VILP, mutta en ole hirveästi tyytyväisistä VILP-ihmisistä kuullut ja noiden ulkoyksikkö, jota meillä ei olisi kovin jemmaan saanut, ei ole kovin koristeellinen. Mitä itse katselin kämppiä kehä III:n sisäpuolelta ennen tuon talon ostoa niin kyllä niitä juoksevia kuluja tuli aika tarkkaan kytättyä; tsadissa taloihin otetaan aika isoja lainoja siksi juoksevat kulut olisi mukava olla makdollisimman alhaiset

En ainakaan passiivitaloon laittaisi maalämpöä, mutta sähköpatteritkin saattais laittaa nikottelemaan. Perus säätäjänä tod näk haaveilisin aurinkokeräin + puu (joko takasta tai kattilalla) yhdistelmää, laskisin homman excelillä ja toteaisin turhan kalliiksi.

Tossa suomelan jutussahan se taisi ehdottaa esim pieniä ikkunoita, eli "järkevä" talo verrattuna niin suosittuihin kivi-lasi akvaarioihin. Niidenkin jälleenmyyntihintaa on jännä miettiä etukäteen ellei nyt ihan espooseen aarrekätköjen ääreen rakenna.

Laittaa minkä laittaa mutta ne vesiputket lattiaan sisälle, muutama tuhatlappu menee enempi rahaa mutta sitten on vapaa valitsemaan lämityksen ja muuttamaan sitä vaikka kuin myöhemmin. Vesiputket, sähkökattila jossa ylim vastus johon liittää suoraan jokusen aurinkopanelin ja tuohon vielä vesipiippu/takka/IVLP tai jotn kaveriksi.

Oon kans vesiputkien kannalla hyvin pitkälti. Tällä hetkellä nuo vaihtoehtolämmitysjärjestelmät on mun mielestä hinnoiteltu aikalailla niin, että harrastuneisuutta vaaditaan reippaasti. Vesitakkasysteemit ja vaikka pari ilppiä, niin investointi alkaa olla taas maalämmön tasolla.

- - - Updated - - -

En ainakaan passiivitaloon laittaisi maalämpöä, mutta sähköpatteritkin saattais laittaa nikottelemaan. Perus säätäjänä tod näk haaveilisin aurinkokeräin + puu (joko takasta tai kattilalla) yhdistelmää, laskisin homman excelillä ja toteaisin turhan kalliiksi.
....

No sinähän se sanoit kans!

haaveilisin aurinkokeräin + puu (joko takasta tai kattilalla) yhdistelmää, laskisin homman excelillä ja toteaisin turhan kalliiksi.
Tällä hetkellä nuo vaihtoehtolämmitysjärjestelmät on mun mielestä hinnoiteltu aikalailla niin, että harrastuneisuutta vaaditaan reippaasti. Vesitakkasysteemit ja vaikka pari ilppiä, niin investointi alkaa olla taas maalämmön tasolla.
Tämä, tämä, tämä. Se maalämmön aloituspaketin paljon puhuttu kalleus on kurottu pirun äkkiä kiinni, kun aletaan askartelemaan niitä vaihtoehtojärjestelmiä käyttökuntoon! Vesitakkaa, savupiippuvaraajaa, aurinkokeräimiä, pieniä tuulimyllyjä, akkuja jne. Niissä on helvetin äkkiä rahaa kiinni saman verran kuin maalämmössä.

No helvetti... :nolo: Niinhän ukko on meilläkin tehnyt melkein kaikki mun polttopuut, kun sillä aikaa ja halua on. Ja mitä oon kavereiden puutyömaita katsellut, niin isäukot ne on niilläkin heilunut! :D Isäukko päräytti ja tilas nuppikuorman pöllejä mun pihaan ja niitä on nyt 12 heittomottia häkeissä ja varmaan 16 pinomottia nätisti pinottuna. Pinomottien määrän voin muistaa väärinkin. Mä en oo muuta kuin heitellyt häkkeihin tai pinonnut valmiit klapit. Niin ja pätkein konesahalla pölleiksi sekä haloin kirveellä isoimmat kertaalleen. Muuten on isäukko kesän mittaan hissunkussun ne silkerillä pieninyt silpuksi. En valita. :)

Oon muutenkin kylän klapimiljonääri tällä hetkellä. Kuivaa tavaraa on pitkälti yli parikymmentä mottia ja märkää nuo edellä mainitut.

Zone-sarja -42%
eikö tuo nykyään oo että rakennetaan noita 200-300 neliön mökkejä, ja siellä asuu 3-5 ihmistä. saa siinä olla passiivitaloa kun lämmitetään hukkaneliöitä

no meillä on suorasähkö, iso tiilikasa keskellä taloa. juuri siitä syystä päädyttiin tähän, ettei sitä ikuisuuksia jaksa puita tehdä ja kattilassa poltella. maalämpö jätettiin ulos ihan kustannussyistä. toivotaan, että tiiviys ja eristepaksuus auttaa tulevaisuudessa pitämään kulutuksen kurissa. nyt ainakin vielä on kulutus kohtuullista. sitten kun ei jaksa puilla uunia lämmittää niin mennään pelkällä sähköllä. maksaa mitä maksaa, elämä on.

ettei sitä ikuisuuksia jaksa puita tehdä ja kattilassa poltella.
Sivuhuomautuksena väitän, että on ihan eri asia pistää pirtissä valkeet vaikka useampaankin tulisijaan, kun lampsia pannuhuoneen puolelle valkeita virittelemään. Ei mua ketuta ja harmita pelata päivittäin kolmen tulisijan kanssa, se homma menee täysin kivuttomasti telkkarin ja ruuanlaiton yhteydessä. Sen sijaan mua ketuttaisi rampata pannuhuoneen puolella.

Sivuhuomautuksena väitän, että on ihan eri asia pistää pirtissä valkeet vaikka useampaankin tulisijaan, kun lampsia pannuhuoneen puolelle valkeita virittelemään. Ei mua ketuta ja harmita pelata päivittäin kolmen tulisijan kanssa, se homma menee täysin kivuttomasti telkkarin ja ruuanlaiton yhteydessä. Sen sijaan mua ketuttaisi rampata pannuhuoneen puolella.

Yhdellä tutulla on sellainen systeemi, että keittiöstä pääsee pannuhuoneeseen.

Latest posts

Back
Ylös Bottom