Talon lämmitysjärjestelmät

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Kyllähän maalämmittäjien kannattaa niitä puita tehdä mutta paremman tuoton niistä saa myymällä. Paikallislehdessäkin uutisoitiin, että ei oota myydään. Polttopuun hinnan pitäisi siis olla tällä hetkellä kohdallaan.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kyllähän maalämmittäjien kannattaa niitä puita tehdä mutta paremman tuoton niistä saa myymällä. Paikallislehdessäkin uutisoitiin, että ei oota myydään. Polttopuun hinnan pitäisi siis olla tällä hetkellä kohdallaan.

Näyttäis olevan kyllä näin täälläkin suunnalla.

Mulla on nyt joku 40 irtomottia polttopuuta valmiina ja arviolta parikymmentä tulee lisää vielä. Mahtaakohan nuo puut pysyä kuinka kauan sellaisina että niistä jotain lämpöä irtoaa? On mulla puusauna, mutta jos sinne saa sen 3 mottia vuodessa menemään, niin 20 vuotta on aika kauan :)
 
Ei maalämpöpumpun kompressori takuulla kestä 20 vuotta ja tuhansia euroja menee kun kompressori vaihdetaan. Toinen juttu on se, että tuleeko houkutus vaihtaa koko pumppu kun kompressorin rikkoutuessa oman pumpun tekniikka onkin jo vanhentunutta...

Vielä palaan tuohon aiemmin kirjoitettuun että kauanko maalämpöpumppu säilyy ehjänä..? Uskon että talon lisäeristäminen on huoltovapaampaa ja kestävämpää kuin kompressorilla toimiva pumppu.

Aika harva asuu 20 vuotta samassa talossa ja sitten kun vielä velkarahalla rakennetaan niin kannattaahan se miettiä mikä on oikeasti kannattavaa.

Saitko Timba nyt jonkun käsityksen mikä ero on talopaketin hinnassa matalaenergia vs passiivitalo?
 
Ei maalämpöpumpun kompressori takuulla kestä 20 vuotta ja tuhansia euroja menee kun kompressori vaihdetaan. Toinen juttu on se, että tuleeko houkutus vaihtaa koko pumppu kun kompressorin rikkoutuessa oman pumpun tekniikka onkin jo vanhentunutta...

Vielä palaan tuohon aiemmin kirjoitettuun että kauanko maalämpöpumppu säilyy ehjänä..? Uskon että talon lisäeristäminen on huoltovapaampaa ja kestävämpää kuin kompressorilla toimiva pumppu.

Aika harva asuu 20 vuotta samassa talossa ja sitten kun vielä velkarahalla rakennetaan niin kannattaahan se miettiä mikä on oikeasti kannattavaa.

Saitko Timba nyt jonkun käsityksen mikä ero on talopaketin hinnassa matalaenergia vs passiivitalo?

Tuossa on pieni ero, kun puhutaan lisäeristämisestä ja maalämmöstä. Lisäeristäminenkään ei poista lämmitysjärjestelmän tarvetta kokonaan. Kyllä se 20 vuotta vanha takka (tai mitä nyt sitten lämmitysjärkän uusintaväliksi lasketaankaan) passiivitalossakin alkaa kaivata remonttia, kuten myös piippu, eikä se nuohouskaan ilmaista ole. Tämä siis jos verrataan puhtaasti MLP:n kompuran vaihtamisen aiheuttamia kustannuksia vs. passiivitalo mitä lämmitetään takalla ja suoralla sähköllä.

Itseäni ihmetyttää juuri tämä, että ainoastaan maalämmön tapauksessa puhutaan lämmityksen remonttikustannuksista. Kattilat ja takat ihan yhtälailla täytyy päivittää ja ei se ero enää nyt niin suuri ole maalämmön tappioksi, että se nyt jotenkin pitäisi esiin nostaa. Tietenkin usein maalämpötaloonkin laitetaan takka, mutta ei se kompurasta yhtään huonompaa tee. Se vaan on sitten jokaisen omista preferensseistä kiinni, jos haluaa tunnelmaa tai makkarat paistaa takassa.


EDIT: en mitenkään halua mollata puulämmittäjiä. Itsekin voisin lämmittää puulla jos olisi ylimääräistä aikaa tarpeeksi. Puut kuitenkin olisivat ilmaisia, joten ei maalämpö itselleni ollut mitenkään halvin vaihtoehto millään mitattuna.
 
Mä en halunnut tehdä passiivitaloa silloin, enkä nytkään. Nykyinen on hyvä ja siitä voisi tehdä vain paremman kopion mutta edelleen matalaenergia. Mökki siis tarvitsee lämmitysjärkän joka ei ole sähkökaapelit lattiassa :)
 
Saitko Timba nyt jonkun käsityksen mikä ero on talopaketin hinnassa matalaenergia vs passiivitalo?

Vaiheessa pahasti kun tuo sitten niin hiton vaikeeta saada niiltä mitään vertauskelpoisia tarjouksia. Yksi tekee vain runkoja, toinen avaimet käteen ja kolmas sataan vaiheeseen siltä väliltä. Katotaan jos tuosta joskus jotain saa kasaan.
 
Mahtaakohan nuo puut pysyä kuinka kauan sellaisina että niistä jotain lämpöä irtoaa?
Polttopuut säilyy ikuisuuksiin vaikka pihallakin, jos ovat maasta irti ja pistät vielä pellin pinon päälle.
 
Osaisitteko neuvoa mikä maalämpöpumppu olisi hyvä? Ilmeisesti suhteellisen edullinen ja suosittu malli on NIBE F1145 maalämpöpumppu. Ilmanvaihtokoneeksi olen aikonut hankkia todennäköisesti Swegon Casa R120 mallin ja siihen maaviilennnyspatterin. Kannattaako jälkilämmitys hoitaa sähköllä vai lisätä vielä erillinen vesipatteri?
 
Osaisitteko neuvoa mikä maalämpöpumppu olisi hyvä? Ilmeisesti suhteellisen edullinen ja suosittu malli on NIBE F1145 maalämpöpumppu. Ilmanvaihtokoneeksi olen aikonut hankkia todennäköisesti Swegon Casa R120 mallin ja siihen maaviilennnyspatterin. Kannattaako jälkilämmitys hoitaa sähköllä vai lisätä vielä erillinen vesipatteri?

MLPhen ja tuohon Swegoniin en ota kantaa, mutta jos hommaat maaviileän niin samaan putkihässäkkään kannattaa laittaa vesikiertoinen lämmityspatteri. MLPn kaverina ei paljoa ota, mutta antaa sitäkin enemmän.
 
Osaisitteko neuvoa mikä maalämpöpumppu olisi hyvä? Ilmeisesti suhteellisen edullinen ja suosittu malli on NIBE F1145 maalämpöpumppu. Ilmanvaihtokoneeksi olen aikonut hankkia todennäköisesti Swegon Casa R120 mallin ja siihen maaviilennnyspatterin. Kannattaako jälkilämmitys hoitaa sähköllä vai lisätä vielä erillinen vesipatteri?

En tiiä mikä iv kone tuo enkä jaksa googletella. Mutta voin suositella pyöriväkennoista koska siinä on hyvä hyötysuhde. Noilla "kuutiokoneilla" on saatu aika miehekkäitä sähkönkulutuksia koska niissä on isot vastukset tai ainakin isommat mitä pyöriväkennoisissa.

Nibeä voin suositella. Toimiva peli ja edukas hinta, plussana että saat vaikka täältä footumilta apuja säätämiseen ja käyttämiseen lukemalla meidän vääntöjä aihetta käsittelevissä ketjuissa.

Tosin valitse sitten se laiteasentaja sen mukaan että se OSAA SÄÄTÄÄ sen laitteen kuntoon jos ei kiinnosta itse perehtyä vallankin monipuoliseen systeemiin jossa juttuja tehdään kokailemalla eli kantapään kautta.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Osaisitteko neuvoa mikä maalämpöpumppu olisi hyvä? Ilmeisesti suhteellisen edullinen ja suosittu malli on NIBE F1145 maalämpöpumppu. Ilmanvaihtokoneeksi olen aikonut hankkia todennäköisesti Swegon Casa R120 mallin ja siihen maaviilennnyspatterin. Kannattaako jälkilämmitys hoitaa sähköllä vai lisätä vielä erillinen vesipatteri?


Meillä Swegon(Ilto) R120 ja ehdein sen jo mielessäni julistaa nappiostokseksi ja sitähän se laitteena on ollut. Tuo pyöriväkennoisuuden AINOA haitta puoli eli kosteudenpalautus alkoi mietittämään kun sen tuossa kovilla pakkasilla konkreettisesti näki. Eli kova pakkanen, sauna ja pyykinkuvaus sai kosteuden tiivistymään ikkunoiden alareunaan. Sinällään kovilla pakkasilla kosteus tuntuisi hyvältä asialta kuivana pakkaskautena, mutta tuo kosteuden määrä on vielä selvittämättä kun en ole kosteusmittaria kerennyt hommaamaan. Siitä jännää tekniikkaa siis että kosteudenpalautusprosentti kasvaa pakkasen kiristyessä. Hyvä ottaa huomioon jos on tapana iso kiuas joka päivä lämmittää. Hyötysuhde on sitä luokkaa, että patteria en ole vielä lainkaan ostanut, siis on lisävaruste. Yli kahdenkympin pakkasilla oli vielä 13 asteista koneelta sisälle tuleva ilma, joka ei kyllä tuntunut yhtään vielä vedon tunteena. Mutta tuon patterin tarpeesta, ehkä voisi melko varmasti sanoa ettei vesipatteri itseään maksa takaisin riippuen asutko kuinka pohjoisessa.
 
Meillä Swegon(Ilto) R120 ja ehdein sen jo mielessäni julistaa nappiostokseksi ja sitähän se laitteena on ollut. Tuo pyöriväkennoisuuden AINOA haitta puoli eli kosteudenpalautus alkoi mietittämään kun sen tuossa kovilla pakkasilla konkreettisesti näki. Eli kova pakkanen, sauna ja pyykinkuvaus sai kosteuden tiivistymään ikkunoiden alareunaan. Sinällään kovilla pakkasilla kosteus tuntuisi hyvältä asialta kuivana pakkaskautena, mutta tuo kosteuden määrä on vielä selvittämättä kun en ole kosteusmittaria kerennyt hommaamaan. Siitä jännää tekniikkaa siis että kosteudenpalautusprosentti kasvaa pakkasen kiristyessä. Hyvä ottaa huomioon jos on tapana iso kiuas joka päivä lämmittää. Hyötysuhde on sitä luokkaa, että patteria en ole vielä lainkaan ostanut, siis on lisävaruste. Yli kahdenkympin pakkasilla oli vielä 13 asteista koneelta sisälle tuleva ilma, joka ei kyllä tuntunut yhtään vielä vedon tunteena. Mutta tuon patterin tarpeesta, ehkä voisi melko varmasti sanoa ettei vesipatteri itseään maksa takaisin riippuen asutko kuinka pohjoisessa.

Tuo kosteus on mielenkiintoinen juttu. Meillä on pyöriväkennoinen Enervent Pingvin ja vaikka se palauttaa kosteutta takaisin niin melko kuivaa on. Mitähän olisi jos olisi kuutiokone? Toinen juttu on sitten että mikä vaikutus on sillä että meillä on jälkilämmityksenä Pingun 400W sähkövastus eli kuivattaako tuo osan pois?? Syksyaikaan on kohtuu kosteaa ja kun vastus ei ole pelissä niin kosteusprosentti pyörii helposti tuolla 50% tuntumassa. Toisaalta voisi kysyä että onko ilmanvaihdon teho riittävä jos ikkunoissa on alareunat koko ajan kosteana. On meilläkin kodarin ulko-oven lasi alareunastaan kostea kun ollaan käyty saunassa, mutta ei tuota kestä kuin hetken ja yksi 20min. tehostus ajaa jo ylimääräiset pois.

Olen vastaavasta ongelmasta kuullut ennenkin, mutta aina on kyllä ollut epäilys siitä ettei kone käy riittävällä teholla tai kone on liian pieni tai IV-kanavisto on raksalaatua eli päin persettä tai .....
 
Mitähän olisi jos olisi kuutiokone?

Voin kertoa, että ei mene rillit huuruun kun sisälle tulee ;) Mun mielestä kuutiokoneen omistajat vois lisätä käyttökustannuksiin kurkunkostuketta talvikaudelle riittävän määrän. Se ei ole ihan vähän...

EDIT: `Tuossa on ajatusta 69T. Olis hauska kuulla vastaavasti, jos jossakin kuutiokoneessa olis vesipatteri. Onko silloin yhtä kuivaa kuin sähköpatterilla...?
 
Tuo kosteus on mielenkiintoinen juttu. Meillä on pyöriväkennoinen Enervent Pingvin ja vaikka se palauttaa kosteutta takaisin niin melko kuivaa on. Mitähän olisi jos olisi kuutiokone? Toinen juttu on sitten että mikä vaikutus on sillä että meillä on jälkilämmityksenä Pingun 400W sähkövastus eli kuivattaako tuo osan pois?? Syksyaikaan on kohtuu kosteaa ja kun vastus ei ole pelissä niin kosteusprosentti pyörii helposti tuolla 50% tuntumassa. Toisaalta voisi kysyä että onko ilmanvaihdon teho riittävä jos ikkunoissa on alareunat koko ajan kosteana. On meilläkin kodarin ulko-oven lasi alareunastaan kostea kun ollaan käyty saunassa, mutta ei tuota kestä kuin hetken ja yksi 20min. tehostus ajaa jo ylimääräiset pois.

Olen vastaavasta ongelmasta kuullut ennenkin, mutta aina on kyllä ollut epäilys siitä ettei kone käy riittävällä teholla tai kone on liian pieni tai IV-kanavisto on raksalaatua eli päin persettä tai .....


Kone on varmasti riittävä meidän kämppään, aina oikeastaan kotona moodissa eli 3/5 teho ja suihku/pyykin jälkeen täysillä jonkun aikaa. Jälkilämmitys ihan varmaan haihduttaa kosteutta sehän on selvä. Tuo ikkunoiden kostuminen on huono seuranta tapa, koska ikkunoiden luokka vaikutta tohon helvetisti, meidän ikkunoiden u-arvo 1 eli ikkunat melko kylmät -> kondenssille otollista. Tarvitsisi siis ihan mittarilla seurata, koska myös sisustumateriaalit vaikuttaa, (lateksimaali, mdf katto) eli siis rakennusmateriaalien kosteudensitomiskyky. Ja siis ikkunat ei koko aikaa kosteana, vain yli -15 pakkasilla. En siis vielä ole omaakaan pyöriväkennoista tuominnut vaan asia vaatisi mielestäni tutkimista. Muuten helvetin tyytyväinen vehkeeseen.
 
Kone on varmasti riittävä meidän kämppään, aina oikeastaan kotona moodissa eli 3/5 teho ja suihku/pyykin jälkeen täysillä jonkun aikaa. Jälkilämmitys ihan varmaan haihduttaa kosteutta sehän on selvä. Tuo ikkunoiden kostuminen on huono seuranta tapa, koska ikkunoiden luokka vaikutta tohon helvetisti, meidän ikkunoiden u-arvo 1 eli ikkunat melko kylmät -> kondenssille otollista. Tarvitsisi siis ihan mittarilla seurata, koska myös sisustumateriaalit vaikuttaa, (lateksimaali, mdf katto) eli siis rakennusmateriaalien kosteudensitomiskyky. Ja siis ikkunat ei koko aikaa kosteana, vain yli -15 pakkasilla. En siis vielä ole omaakaan pyöriväkennoista tuominnut vaan asia vaatisi mielestäni tutkimista. Muuten helvetin tyytyväinen vehkeeseen.

Tuosta tehosta ja sen riittävyydestä että se on helppo laskea. Meillä on tilavuus n. 340m3 ja sen vaihtaminen 0,5krt/h tarkoittaa poistona n. 49l/s josta seuraa että Pingu pyörii n. 55% teholla (teho max 92l/s). Tuo käyntinopeus tulee siis koneen ilmanvaihtokyvystä eli 3/5-teho ei sano mitään kun ei tiedä talon kuutioita ja ko. koneen tehoa (max. l/s tai m3/h).
Meillä on Pihlan Thermot ikkunoina ja U-arvo=0,85, mutta nuo on kosteita ainoastaan ulkopuolelta sopivalla kelillä. Kodarin oven U-arvo on jotain 1-1,2. Tosin meillä on sitten niin ovien kuin ikkunoidenkin karmit massalla tiivistetty eli sieltä ei ilmaa vuoda. Kaikki mikä tulee niin ikkunoiden omista tiivisteistä tai sälekaihtimien rei'istä vuotaa se vähä mitä vuotaa. Sisustusmateriaaleista sen verran että katot puupaneelia jotka tietysti sitoo kosteutta ja iso varaava takkaleivinuuni. Oleskelualueen kosteusmittari näytti hetki sitten 25% ja Pingun poistoanturi väitti hiukan vähemmän eli 23%. 48h keskiarvo oli saman verran (sauna ke iltana).

- - - Updated - - -

Voin kertoa, että ei mene rillit huuruun kun sisälle tulee ;) Mun mielestä kuutiokoneen omistajat vois lisätä käyttökustannuksiin kurkunkostuketta talvikaudelle riittävän määrän. Se ei ole ihan vähän...

EDIT: `Tuossa on ajatusta 69T. Olis hauska kuulla vastaavasti, jos jossakin kuutiokoneessa olis vesipatteri. Onko silloin yhtä kuivaa kuin sähköpatterilla...?

Ei mene yleensä meilläkään ... :)

Eikös Vilholla ollut ILTO (nyk. Swegon) ja MLPn kautta lämmityspatteri? Kuutiokone mielestäni kuitenkin...
 
Tuosta tehosta ja sen riittävyydestä että se on helppo laskea. Meillä on tilavuus n. 340m3 ja sen vaihtaminen 0,5krt/h tarkoittaa poistona n. 49l/s josta seuraa että Pingu pyörii n. 55% teholla (teho max 92l/s). Tuo käyntinopeus tulee siis koneen ilmanvaihtokyvystä eli 3/5-teho ei sano mitään kun ei tiedä talon kuutioita ja ko. koneen tehoa (max. l/s tai m3/h).
Meillä on Pihlan Thermot ikkunoina ja U-arvo=0,85, mutta nuo on kosteita ainoastaan ulkopuolelta sopivalla kelillä. Kodarin oven U-arvo on jotain 1-1,2. Tosin meillä on sitten niin ovien kuin ikkunoidenkin karmit massalla tiivistetty eli sieltä ei ilmaa vuoda. Kaikki mikä tulee niin ikkunoiden omista tiivisteistä tai sälekaihtimien rei'istä vuotaa se vähä mitä vuotaa. Sisustusmateriaaleista sen verran että katot puupaneelia jotka tietysti sitoo kosteutta ja iso varaava takkaleivinuuni. Oleskelualueen kosteusmittari näytti hetki sitten 25% ja Pingun poistoanturi väitti hiukan vähemmän eli 23%. 48h keskiarvo oli saman verran (sauna ke iltana).

- - - Updated - - -



Ei mene yleensä meilläkään ... :)

Eikös Vilholla ollut ILTO (nyk. Swegon) ja MLPn kautta lämmityspatteri? Kuutiokone mielestäni kuitenkin...


Meillä tilavuus aikalailla sama ja koneen maksimi ilmavirta 120 l/s. Eli pitäisi pömpelin riittää ja sitä myös normaalisti käytetään, koska pyöriväkennoinen jäätyy herkemmin jos sitä pienentää kovalla pakkasella. Tuo parempi u-arvosi ikkunoissa viekin sen huurteen eri paikkaan ,sehän on sitten joidenkin ikkunamallien ongelma. Edelleen tuo "ikkuna-indeksi" onkin siis huono tapa ja tarvitsisikin tutkimusta ihan oikealla ilmankosteusmittarilla. Eli voi olla, että olen hätäisesti tuominnut viaksi ominaisuuden. Ja siis ihmisenä tuo pieni kosteudenpalautus tuntuu vain hyvältä kun on muuten kuiva iho ja ilma ei mitenkään nenään tuoksu ikinä kostealta tai tunkkaiselta. Mutta myöskin pakkasilmassakin on aina jonkin verran kosteutta + jos siihen lisätään ulkoinen lähde sauna/pyykit niin tuo kosteus voi johonkin kondensoitua. Nyt puhutaankin pisaroista kosteutena, ei siis höyrysaunasta.
 
Eli otan ehdottomasti ilmanvaihtokoneen pyöriväkennoisella LTO:lla varustettuna. Pitää myöhemmin tutkia mitä vaikutusta sillä on energiatodistukseen.

Onko teillä mitään mielipidettä eri valmistajien lattialämmitysjärjestelmistä? Uponorilla on käsittääkseni tasajakoisella putkistolla. Olettaisin, että olisi järkevämpää tihentää putkien väliä ikkunoiden edessä. Uponorin lisäksi käytetään yleensä ilmeisesti seuraavia järjestelmiä Kwhpipe, Kessele ja Nereus.
 
Zone-sarja -42%
Eli otan ehdottomasti tuon pyöriväkennoisen sähköisellä patterilla. Pitää myöhemmin tutkia mitä vaikutusta sillä on energiatodistukseen.

Onko teillä mitään mielipidettä eri valmistajien lattialämmitysjärjestelmistä? Uponorilla on käsittääkseni tasajakoisella putkistolla. Olettaisin, että olisi järkevämpää tihentää putkien väliä ikkunoiden edessä. Uponorin lisäksi käytetään yleensä ilmeisesti seuraavia järjestelmiä Kwhpipe, Kessele ja Nereus.

Juu. Eihän se maalämmön menovesiputki kovin tehokkaasti patteria lämmitä. Kylmimmillä pakkasilla vetää melko nopeesti kuuraan. Noihin kun saisi sähkövastuksen backupiksi, niin avot.
 
Pitäs vaihtaa toi CTC Jäspiin ja Valloxi pyöriväkennoiseen. Siinä sitä onkin nyt taas viis tonnia rahanmenoo.
 
Meillä on kuutiokone ja toden totta huoneilma on lämmityskaudella kuivaa ja sähköä kuluu aivan perhanasti turhaan kun on isot vastukset. Ilmankosteus on pyörinyt siinä 25%-30% jo pitkään. Hyvän sisäilman kosteus jossakin allergiasivustolla sanottiin olevan 25-45%. Mieli tekis vaihtaa mut turhaa toisaalta kun erotuksella pyöriväkennoiseen saa yli vuoden sähköt. Pitää kuivattaa pyykkiä huoneissa vaan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom