Talon lämmitysjärjestelmät

Täytyy sanoa että olen ollut tyytyväinen sähköpattereihin. Alkuperäiset vuosimallia 87. Yhden vaihtanut. Vähän vituttaa kylmät lattiat talvella mutta silloin kun oli kylmää sähkölasku oli 200e mikä ei ole paha. Kesällä 70e. Huoletonta. Saa nähdä kauan nämä uudet vilpit kestävät. Olen ymmärtänyt että lämpötilavaihtelut syövät elinikää. Onko se sitten kompressori joka menee en tiedä..
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täytyy sanoa että olen ollut tyytyväinen sähköpattereihin. Alkuperäiset vuosimallia 87. Yhden vaihtanut. Vähän vituttaa kylmät lattiat talvella mutta silloin kun oli kylmää sähkölasku oli 200e mikä ei ole paha. Kesällä 70e. Huoletonta. Saa nähdä kauan nämä uudet vilpit kestävät. Olen ymmärtänyt että lämpötilavaihtelut syövät elinikää. Onko se sitten kompressori joka menee en tiedä..
Sama, meillä lämpee n.170 neliötä sähköpattereilla ja ilmalämpöpumpulla.
Oon vaihdellut muutaman alkuperäisen -89 patterin nykyaikaisempiin virtauspattereihin, pintalämpö matalampi kuin vanhoissa ja muutenkin termostaatit toimii paremmin.
Pari tonnia oli viime vuoden kokonaissähkölasku
Oon mietiskellyt toista ILP:piä, talo sen mallinen että sais paremmin lämmön/viilennyksen jakautumaan kahdella pumpulla.
Onko kellään kokemuksia kahden sisäyksikön pumpuista? Onko huono kompromissi vs kaksi erillistä pumppua?
Ja iv-koneen vois uusia, ei taida lämmön talteenotto enää pelittää, sekin on vuodelta -89.
 
Tämä on niin klassinen kysymys, johon aina välttelen vastata :) Ja ihan perusteltu kysymys kuluttajan kannalta, ikävä kyllä siihen ei ole järkevää vastausta. Suurinosa maalämpö-, ilmalämpö- ja vesi/ilmalämpöpumpuista käyttää omassa kategoriassaan samaa tekniikkaa. Maalämmössä suurin ero ehkä ylitulistuspumput versusvaihtoventtiilipumput, joilla molemmilla päästään hyvään lopputulokseen. VILP:eissä eroja syntyy sillä, kiertääkö ulkoyksikössä kylmäaine vai energiavaraajan vesi. ILP:eissä ei juurikaan eroja synny, kunhan kylmäaine on R32.

Käytännössä suurin osa vamistajista ostaa komponentit joltain suurelta toimittajalta ja kasaa kokonaisuuden haluamakseen. Siksi esimerkiksi vuoden 2020 malli voi olla erilainen kuin 2022, vaikka ulkoisesti ja esitteessä se näyttääkin samalta. Eroja lähinnä komponenttien kestävyydessä. Kallein ei missään nimessä aina ole kustannustehokkain, yleensä päin vastoin. Paikallisena toimijana käytämme paljon JÄMÄ mallistoa, mutta totuuden nimissä en voi sanoa että siitä saisi juuri muuta hyötyä kuin poikkeuksellisen korkean kotimaisuusasteen ja loistavan teknisen tuen.

Vastauksena kysymykseen, ostaisin keskihintaisen mallin ja esimerkiksi Nibellä on laaja valikoima. Nibe ja JÄMÄhän on käytännössä sama, koska Nibe omistaa Kaukoran (JÄMÄ) ja he käyttää samoja komponentteja, mutta mallistoissa on pieniä eroja. Useasti kaikki Nordic yms. lisänimet tuovat pohjolan olosuhteisiin lähinnä sulanapitokaapelin ulkoyksikköön. Monessa mallissa tämä on korvattu kuumakaasulla. Ylimitoittaa laitetta ei kannata, koska isokaan pumppu ei loihdi liian kylmällä ilmalla lämpöä juuri yhtään paremmin kuin pieni pumppu, jos vain kylmäaine on samaa. Ja lämpimällä ilmalla iso laite käy mahdollisesti turhaan pätkäkäyntiä. Boldattuna mielestäni tärkeimmät seikat laitetta valittaessa.
Huh huh, runsauden pula tuli kun messuilla kiersin vilp esittelijät läpi. Pumppuja taisi olla kuudella eri ständillä.
 
Ja sitten kun kaikki ovat markkinoiden parhaita niin vaikea siitä tosiaan valikoida 😄
Minulle ei kyllä selvinnyt mikä ero loppujen lopuksi R32, 410 ja vesikierrolla on energiatehokkuuden ja talvikäytön kannalta, paitsi että vesi tietysti jäätyy jos sähköt katkiaa kovalla pakkasella.

Jäspin esittelijät kyllä vakuuttivat ehkä näistä eniten. Ei näissä markkinoiden yleisimmissä malleissa varmaan vikaan mene valitsi minkä tahansa.
 
Minulle ei kyllä selvinnyt mikä ero loppujen lopuksi R32, 410 ja vesikierrolla on energiatehokkuuden ja talvikäytön kannalta, paitsi että vesi tietysti jäätyy jos sähköt katkiaa kovalla pakkasella.

Jäspin esittelijät kyllä vakuuttivat ehkä näistä eniten. Ei näissä markkinoiden yleisimmissä malleissa varmaan vikaan mene valitsi minkä tahansa.
Jäspi on hyvä. Laatu ok. Tekniset ominaisuudet samat kun muissa vastaavissa. Tekninen huolto pelaa tosi hyvin, jos tarvii.

Ei niissä käyttäjän kannalta eroa olekaan. Se missä vesi kiertää ulkona tosiaan jäätyy, mutta takaavat ettei hajoa. Itse en muista yhtään että olisi rikkoutunut jäätyessä, mutta onhan siinä aina riski. R410a ja R32 kylmäaineilla on pieni ero R32 eduksi, mutta ei sen takia kannata maksaa paljon enempää. R410a tulee häviämään markkinoilta koska ilmastonmuutos. Huolto pelaa vielä useita vuosia toki sen jälkeen, ehkä...
 
Vähän aihetta sivuten, olisi sähkösopimus katkolla heinäkuussa. Vanha hinta taitaa olla 4.6c/kWh ja vielä tänään olisi voimassa tarjous, vähän alle 12c/kWh. Melkoista, mutta kannattaisiko tarttua tuohon, vai voisiko kesän myötä tulla parempia tarjouksia?
 
Vähän aihetta sivuten, olisi sähkösopimus katkolla heinäkuussa. Vanha hinta taitaa olla 4.6c/kWh ja vielä tänään olisi voimassa tarjous, vähän alle 12c/kWh. Melkoista, mutta kannattaisiko tarttua tuohon, vai voisiko kesän myötä tulla parempia tarjouksia?
Itsellä katkolla syksyllä, vähän kylmää kyllä mihin tuo hinta vielä voi nousta. Toisaalta jos/kun OL3 saadaan täysillä käymään syyskuussa(?), kotimainen tuotanto paranee huomattavasti plus kaikki muu uusi tuotanto mitä maahan nousee. Itse varmaan jos heinäkuussa päättyisi niin ottaisin aluksi määräaikaisen ja katsoisin tuonne syys/lokakuuhun asti mihin suuntaan lähtee.

Toisaalta aurinkosähköjärjestelmien takaisinmaksuajat heittää volttia jos sähkön kokonaiskulutushinta nousee 20snt/kWh tasolle tai ylikin. Nopeesti laskettuna itse asennettuna voisi päästä jo alle 5 vuoden takaisinmaksuun jos tuo varsinaisen sähkön osuus menee 12snt tasolle.
 
jos heinäkuussa päättyisi niin ottaisin aluksi määräaikaisen ja katsoisin tuonne syys/lokakuuhun asti mihin suuntaan lähtee
Toistaiseksi voimassa olevan.... ?

Näin ainakin itse tein, kun päättyi nyt maaliskuussa takavuosien halpa määräaikainen.
Katsellaan sitten myöhemmin mihin homma kehittyy, että viitsiikö lukita määräaikaisiin sitten.
 
Toistaiseksi voimassa olevan.... ?

Näin ainakin itse tein, kun päättyi nyt maaliskuussa takavuosien halpa määräaikainen.
Katsellaan sitten myöhemmin mihin homma kehittyy, että viitsiikö lukita määräaikaisiin sitten.
Joo tarkoitin toistaiseksi voimassaolevaa

en usko että koskaan tulee 4 sentin hintoja enää, ainakaan tällä vuosikymmenellä, mutta tuonne 6-8 sentin tasolle voisi rauhoittua.
 
Vähän aihetta sivuten, olisi sähkösopimus katkolla heinäkuussa. Vanha hinta taitaa olla 4.6c/kWh ja vielä tänään olisi voimassa tarjous, vähän alle 12c/kWh. Melkoista, mutta kannattaisiko tarttua tuohon, vai voisiko kesän myötä tulla parempia tarjouksia?
Toivottavasti otit ton 12c tarjouksen.

Meillä on katkolla Tammi- Helmikuussa… en halua edes miettiä mitä hinnat silloin. Jos OL3 ei ole 100% teholla käytössä, en ihmettelis vaikka ois yli 2€/kwh.

Maalämpö tulossa, mutta vie se sekin sähköä.
 
Toivottavasti otit ton 12c tarjouksen.

Meillä on katkolla Tammi- Helmikuussa… en halua edes miettiä mitä hinnat silloin. Jos OL3 ei ole 100% teholla käytössä, en ihmettelis vaikka ois yli 2€/kwh.

Maalämpö tulossa, mutta vie se sekin sähköä.
No en ottanut, prkl, mutta 14,39c sain vielä. 2v määräaikainen. Nyt ei enää määräaikaisia ole kaikilla edes myynnissä.
Maalämpöä (tai ilmasta veteen) itekin mietin, mutta nyt kulutus on 12000-14000kWh ilmalämpöpumpuin avustettuna, niin saisiko sillä sitten kovin suurta säästöä? Alle 10000kWh saattaisi mennä, mutta investoinnin hinta olisi kuitenkin aika iso, kun pitäis myös patteriverkosto laittaa. Yhden only for you my friend -tyyppisen tarjouksen sain, tais olla yli 30k€ asennettuna. Saman firman ILP tarjouskin oli melkein 40% kalliimpi kuin se jolta ILPin otin, joten ilmaa hinnassa oli aika paljon. Kyseessä oli Suomen suurin tai suurimpia toimioita.
 
En kyllä lähtisi vaihtamaan lämmitysjärjestelmää sähköstä maalämpöön-tai ilmastaveteen. Kyllä jos olisin tekemässä remppaa ja voisin laittaa lattialämmitystä..ehkä. Riippuu talon koosta. Tämä sähktilanne muuttu tai on pakko muuttua jossain vaiheessa. Ihmiset menevät muuten konkurssiin. Lämpötila alas ja 1-2 ilmalämpöpumppua sanon minä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom