Talon lämmitysjärjestelmät

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
No voi nyt perse, viimeksi kun laitoin ilmatilavuuden, joka on 450 m3 niin se ei sitten jonkun toisen mukaan ollut vertailukelpoinen. Vissiin pitäs nuot kaikki aina muistaa pistää. Mutta missään lupakuvissa ei ole kuin bruttokuutiot, se ilmatilavuus pitää aina osata kaivaa energiaselvityksestä. Tai näin ainaki kuvittelen.

Muistaakseni silloin puhuttuun bruttoneliöistä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Muistaakseni silloin puhuttuun bruttoneliöistä.

Suattaapi olla. No eiköhän noita mitottavat osaa ottaa huomioon bruttoneliöiden ylimääräisen osan? Meilläkin meni rajoille, että onko 8 kw vai 10 kw ja Niben kaveri suositteli ehdottomasti pienempää koska se ehkäisee pätkäkäyntiä ja vie energiaa vähempi. Tuossa kohtaa ehkä kannattaa uskoa "tehtaan miestä" koska isompi pumppu on kalliimpi.

Suattaapi olla. No eiköhän noita mitottavat osaa ottaa huomioon bruttoneliöiden ylimääräisen osan? Meilläkin meni rajoille, että onko 8 kw vai 10 kw ja Niben kaveri suositteli ehdottomasti pienempää koska se ehkäisee pätkäkäyntiä ja vie energiaa vähempi. Tuossa kohtaa ehkä kannattaa uskoa "tehtaan miestä" koska isompi pumppu on kalliimpi.

Tuo on muuten sellanen asia, joka jakaa mielipiteitä aika vahvasti. Jotkut ovat juurikin tuota mieltä että pienempi on parempi, koska tulee vähemmän pätkäkäyntiä, mutta vastapainona tässä on se että pienempi kone käy useammin täysillä. Toiset taas sanovat että pätkäkäynnillä ei ole merkitystä kestävyyteen ja sanovat että isompi on parempi, koska sitä ei tarvitse kovilla pakkasilla huudattaa kokoajan täysillä...

Pitkänajan kokemusta kun ei ole niin tämä on pelkkää arvailua...

Tuo on muuten sellanen asia, joka jakaa mielipiteitä aika vahvasti. Jotkut ovat juurikin tuota mieltä että pienempi on parempi, koska tulee vähemmän pätkäkäyntiä, mutta vastapainona tässä on se että pienempi kone käy useammin täysillä. Toiset taas sanovat että pätkäkäynnillä ei ole merkitystä kestävyyteen ja sanovat että isompi on parempi, koska sitä ei tarvitse kovilla pakkasilla huudattaa kokoajan täysillä...

Pitkänajan kokemusta kun ei ole niin tämä on pelkkää arvailua...

Koskeekos tämä kommentti invertteripumppuja vai vaihtoventtiilikoneitakin? Oon ymmärtänyt, että vaihtoventtiilikoneet tekee aina täysillä lämpöä? Vain siis lämmityssykli lyhenee (ja tietenkin tehtävän veden lämpötila), mutta teho on periaatteessa aina niin paljon kuin kyseisissä olosuhteissa saadaan kompurasta irti...? Korjatkaa viisaammat...

Koskeekos tämä kommentti invertteripumppuja vai vaihtoventtiilikoneitakin? Oon ymmärtänyt, että vaihtoventtiilikoneet tekee aina täysillä lämpöä? Vain siis lämmityssykli lyhenee (ja tietenkin tehtävän veden lämpötila), mutta teho on periaatteessa aina niin paljon kuin kyseisissä olosuhteissa saadaan kompurasta irti...? Korjatkaa viisaammat...

Siis invertteriä toki. Invertterissä vielä sekin pitäis huomioida että kun pumppu käy "alakierroksilla" niin COP-arvo ei ole parhaimmillaan ja hyvät hyötysuhteet saavutetaan vasta kun pumppu ottaa kierroksia vähän enemmän.

Moro.

Meninpä ostamaan 90 m2 rintamamiestalon. Keskikerroksessa on yksi pönttöuuni ja ILP ja keittiössä leivinuuni. Yläkerrassa joku hiton massavaraaja ja pari semmoista pyörillä kulkevaa sähköpatteria. Ajattelin tonne lyödä keskikerrokseen kahden ikkunan alle sähköpatterin ja keittiön ikkunan alle yhden. Yläkertaan tulisi molempiin makuuhuoneisiin yksi sähköpatteri per huone. Tai näin ainakin kuntotarkastaja suositteli. Kellari on kylmää varastotilaa ja siellä on lattialämmitteinen pesuhuone.

Minkälaiset sähköpatterin tonne kannattaisi hommata? Olen nyt muutaman tunnin nettiä selaillut ja silmään on osunut sekä öljytäytteisiä ja tavallisia. Lähinnä taloudellisuus kiinnostaa. Öljytäytteiset taitaa olla hieman kalliimpia, mutta voittaako ne käyttömukavuudellaan tavalliset.

Minkälaiset sähköpatterin tonne kannattaisi hommata? Olen nyt muutaman tunnin nettiä selaillut ja silmään on osunut sekä öljytäytteisiä ja tavallisia. Lähinnä taloudellisuus kiinnostaa. Öljytäytteiset taitaa olla hieman kalliimpia, mutta voittaako ne käyttömukavuudellaan tavalliset.

Öljytäytteiset on käyttömukavuudeltaan paljon paremmat. Tasaisempi lämpö eikä kuivata ilmaa niin paljon, eikä ole loppupeleissä niin paljon kalliimmat.

Osaako joku suositella joitain hinta/laatusuhteeltaan hyviä öljytäytteisiä pattereita? Hintahaarukkaa tuntuu löytyvän Bilteman 70 e - 300 e vekottimiin.

Mulla on hieman lukion fysiikankursseista aikaa, niin kertokaa onko sama asia lämmittää esim 500 w patteria enemmän vai 1000 w vähemmän? Tavoitteena siis sama lämpötila. En osaa oikein muotoilla kysymystä fiksusti. Eli onko siis fiksua ostaa tehoiltaan yläkanttiin oleva patteri mielummin kuin vähän alakanttiin oleva ja lämmittää sitä isommalla virralla?

Me otimme myös maalämpöjärjestelmän avaimet käteen urakkana. Talo 1krs 152m2 sekä AT 30m2 (bruttoneliöt). Kaivo 125m, Nibe 1226 6kW sekä lattialämmitys asennettuna taloon sekä autotalliin. Urakkahinta 12,9k€. Hinta pitää sisällään myös huonetermostaatit ja jakotukit.

Me otimme myös maalämpöjärjestelmän avaimet käteen urakkana. Talo 1krs 152m2 sekä AT 30m2 (bruttoneliöt). Kaivo 125m, Nibe 1226 6kW sekä lattialämmitys asennettuna taloon sekä autotalliin. Urakkahinta 12,9k€. Hinta pitää sisällään myös huonetermostaatit ja jakotukit.

Kai ne Nibellä tietää, mutta äkkiseltään tuntuu noihin neliöihin tuo kaivon syvyys ja pumpun tehot vähän pienehköiltä... Siis kaivo varmasti linjassa pumppuun, mutta jaksaako tuo kaivo tuottaa lämpöä kun omakin aktiivisyvyydeltään 185 metriä alkoi tuomaan sisään nollaa viimetalvena. No vastukssellahan sitä sitten mennään tarvittaessa...

Itsellä talo kaksi kerrosta, 165 m2 ja lämmin talli vähän isompi, eli 34 neliötä lämmint tilaa. Mulla siis Nibe 8 kw ja kaivo aktiivisyvyys 185 ja poraussyvyys 195.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kai ne Nibellä tietää, mutta äkkiseltään tuntuu noihin neliöihin tuo kaivon syvyys ja pumpun tehot vähän pienehköiltä... Siis kaivo varmasti linjassa pumppuun, mutta jaksaako tuo kaivo tuottaa lämpöä kun omakin aktiivisyvyydeltään 185 metriä alkoi tuomaan sisään nollaa viimetalvena. No vastukssellahan sitä sitten mennään tarvittaessa...

Itsellä talo kaksi kerrosta, 165 m2 ja lämmin talli vähän isompi, eli 34 neliötä lämmint tilaa. Mulla siis Nibe 8 kw ja kaivo aktiivisyvyys 185 ja poraussyvyys 195.

Niin en osaa tuohon varmaksi sanoa, mutta viideltä eri toimijalta tarjousta kyselin ja nimenomaan sanoin, että jos pumpun koko on siinä rajalla, niin sitten pykälää isompi. Itse asiassa yksi ainoastaan tarjosi 125m kaivoa, kaikki muut olivat 110m.

No muutaman kuukaden päästä nähdään kuinka tuo pelittää.

Paljonko teillä on keskimäärin ollut keruunesteen lämpötilan erotus? (Meno vs. paluu)

Kuinka helposti ootte saanu maalämpötarjouksia? Oon kysyny noin 10:stä paikkaa ja olen saanu vain kaksi tarjousta... 200m syvän kaivon porautin jo tuossa kuukaus sitten.

Alpha-innotecista oon nyt saanu tarjouksen ja thermialta kans, niben pumppuja oon kattonu tuolta taloon.com:sta

Zone-sarja -42%
Kaverilta kuulin et Helsingissä on asennettu viime syksynä Torpparinmäen alueella useampikin alitehoinen maalämpöpumppu tai sit liian matala kaivo eikä lämpöä ole riittänyt tarpeeksi. Alueellahan on paljon rintamamiestaloja, joissa on ollut varmaankin ennen öljylämmitys. Tänä vuonna alueelle on tullut myös kaukolämpö.

Kuinka helposti ootte saanu maalämpötarjouksia? Oon kysyny noin 10:stä paikkaa ja olen saanu vain kaksi tarjousta...
Sama meno siis jatkuu yhä. Viime vuonna tuli tarjouksia metsästettyä loppukeväästä alkusyksyyn, kuta kuinkin samalla suhteella. Nyt on Lämpöässän V10.5 pöhissyt kohta vuoden päivät.

Porareiän muistisääntönä toimii aika usein 1m / talon m2 joten matalalta PJK10:n porareikä tuntuu.

Näin minäkin ymmärsin. Porautin itse suosiolla parikymmentä metriä syvempään mitä oli se minimisuositus. Ei tuota enää jälkikäteenkään syvennellä.

Kai se on vähän kiinni siitä mitä talon olotetaan kuluttavankin. Joku melkein passiivitalo ei varmaan kummoista reikää ja pumppua vaadi, tosin niissä nyt on syytä miettiä kannattaako maalämpöä ylipäätään ottaa. Taas joku vanha rintsikka niin voisin sanoa ettei varmasti riitä 6 kw pumppu ja 100-130 metrinen kaivo.

Ei se reijän syvyys välttämättä mitään kerro. Jos veden vaihtuvuus kaivossa on hyvä pärjää pienemmällläkin. Meillä 60 ja 70 metriset reijät ja siitäkin paskaa n. 15 metriä. Tehokkaita kaivometrejä siis jotain reilu sata. Lämmitettävää asuinpinta-alaa on n. 190 m2. Ei ole vielä kertaakaan mennyt vastukselle tai sisäänmenevä käynyt pakkasella. Pumppu oli 8kw nibe. PJ10:n urakkatarjous kuullosti mielestäni melko edulliselta.

Ei se reijän syvyys välttämättä mitään kerro. Jos veden vaihtuvuus kaivossa on hyvä pärjää pienemmällläkin. Meillä 60 ja 70 metriset reijät ja siitäkin paskaa n. 15 metriä. Tehokkaita kaivometrejä siis jotain reilu sata. Lämmitettävää asuinpinta-alaa on n. 190 m2. Ei ole vielä kertaakaan mennyt vastukselle tai sisäänmenevä käynyt pakkasella. Pumppu oli 8kw nibe. PJ10:n urakkatarjous kuullosti mielestäni melko edulliselta.

Jostain luin, että uudiskohteisiin lattialämmityksellä kaivon syvyys olisi 0,8m/m2. Meillä tiivis ja hyvä kallio löytyi 2m syvyydestä. Meillä on talon osalta eristepaksuudet seinissä 250mm ja katossa n. 600mm. Tallissa vastaavat ovat 200mm ja 400mm. Perjantaina saatiin puhallusvillat katolle ja lämpö päälle, sisätyöt alkakoon!

Näin minäkin ymmärsin. Porautin itse suosiolla parikymmentä metriä syvempään mitä oli se minimisuositus. Ei tuota enää jälkikäteenkään syvennellä.

Mä sain laskureilla reiän aktiivisyvyydeksi 160m joten porautin 200m reiän jossa on aktiivisyvyyttä 194m. Piisaapahan ainakin varmasti lämmitykseen ja jäähdytykseen. Vettä tuli kuulemma poratessa oikeen reilusti joten kaippa tuo vesi myös vaihtuu kaivossa

Mä sain laskureilla reiän aktiivisyvyydeksi 160m joten porautin 200m reiän jossa on aktiivisyvyyttä 194m. Piisaapahan ainakin varmasti lämmitykseen ja jäähdytykseen. Vettä tuli kuulemma poratessa oikeen reilusti joten kaippa tuo vesi myös vaihtuu kaivossa

Vähän samantyyppisesti meni meilläkin.

Sitä kun ei oikein voi mistään tietää että miten hyvä vedenvaihtuvuus siinä sinun tontillasi kallioperässä on. Ennemmin päästää vähän syvemmäksi kuin ihan tiukille vetää. Tai jos vetää nin tiedostaa sitten sen mahdollisuuden että lämpö ei riitä kovimmilla pakkasilla. Viimetalvi oli vielä kohtuu helppo talvi.

Latest posts

Back
Ylös Bottom