Syväkyykky pitäisi kieltää lailla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bear
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itselläni kun polvet alkavat kipuilemaan kyykyn takia, niin aina ne on parantunut takareisiä venyttämällä. Pari vuotta siinä meni tämä tajuta mutta eipä ollut myöhäistä. Ongelma korostui etenkin talvella kun kylmä veti takareisiä vielä enemmän kireälle.

Samoin on myös ajoittaiset olkapään kivut ja vihlomiset on parantunu erilaisilla keppijumpilla ja venytyksillä, ja kyynärpääkivut ojentajan venytyksillä.

En väitä että kaikki kusee kaikilla aina lihashuoltoon mutta sitä kyllä suosittelen koittamaan ennen kun heittää hanskat tiskiin syvemmän kyykyn kanssa.

Mitä jos ne ei pysy ehjinä? Sittenkö kyykätään vajaata? Vai kyykätäänkö sitten enään ollenkaan ja harkitaan jo vaikka leikkauksia ja kuntoutuksia ja mennään taas takapakkia treenissä? Mulla kaveri nytkyttää jotain vitun pohjenousuja joita se kutsuu kyykyiksi, mutta on sillä raudat tasaisesti nousseet ja jaloissa on helvetisti räjähtävyyttä. Voisin kuvitella että tuo "jos et kilpaile, niin riittävän syvä" on helvetin hyvä neuvo... Siis näin pikaisesti loogisesti päätellen.

Kaikessa treenissähän on niin, että jos jotain ei pysty enää tekemään, niin vaihdetaan liikettä. Ei kai mikään tietty rajoitus liikkeessä ole tae ehjänä pysymiselle? Jos voin nivelen koko liikelaajuutta käyttää, niin sen mielelläni teen

Itse tein ennen ½kyykkyä, kun suomalainen urheiluvalmennus näin sanoo. Mutta nykyään teen vain syväkyykkyä, kun se vain toimii paremmin ainakin juoksemisen ja räjähtävyyden kannalta (lihasten kasvatus on erikseen)... ½kyykky pitäisi kieltää lailla, kun se vahvistaa vain etureisiä ja lihasta pitää vahvistaa koko pituudelta.
Tätä samaa olin alkamassa sanomaan, mutta joku olikin ehtinyt ensin. :) Itse tosin teen myös puolikyykkyä aika paljon, mutta silloin kun haetaan räjähtävyyttä, niin silloin ohjelmassa on pelkkää syväkyykkyä.

Viimeksi muokattu:
Mä en oikein enää tiedä kumpi olisi järkevämpi, vetää syvälle vai jättää hieman vajaaksi siitä täyssyvyydestä. Kun tehdään kunnolla syvältä se kyykky, lähes jokainen tekee sen seuraavalla tyylillä: Lasketaan hitaasti paino tuohon noin 90 asteen kulmaan, jonka jälkeen rysäytetään se pohjaan elastisella energialla pompautetaan se lähtö sieltä pohjasta ylöspäin. Onko toi nyt sitten yhtään järkevämpää kuin lopettaa se laskeutuminen siihen vaiheeseen ennen sitä pohjille tiputtamista ja lähteä siitä puskemaan ylöspäin. Itse kokeilin tuohon tyyliin kun pitkään olen tuota ensiksimainittua tyyliä käyttänyt, ja tuntui kyllä painot raskaalta. Toisaalta syväkyykky ottaa huomattavasti paremmin pakaroihin, ja auttaa esim. maven lähtöä. Olen siis syväkyykyn kannalla jos se tehdään hallitusti, mutta silloin se on ihan sairaasti raskaampaa ja kiloja saa oikeasti ottaa tangosta pois.

Ps. olen ajatellut jättää kyykyn kokonaan pois, korvata sen vaikka etukyykyllä. Tuntuu että perse kasvaa liian isoksi suhteessa muuhun kroppaan :D

Epäilen ettei kyseinen lääkäri edes tarkoittanut syväkyykyllä saamaa kuin mistä täällä puhutaan.
Lentopalloilijoiden syväkyykky ei ole edes 90 astetta ja jos joku on jo kyykännyt lähellekkään 90 astetta niin pitää sitä jo syväkyykkynä.
Luultavasti se vammoja lentopalloilijoille aiheuttanut syväkyykkykorkeus on lähempänä 90 astetta.

Kaikki lentopalloilijat ja jääkiekkoilijat joita olen salillani nähnyt tekevät aina noin 10-15 sentin pyllistyksiä.

Itse kuulun siihen kategoriaan treenaajia, jotka uskoo, että vika on useimmiten tekniikassa jos ei muka syvää kyykkyä pysty tekemään. Heti samaan hengenvetoon sanon myös, että varmasti on tähän sääntöön myös poikkeuksia.

Lukemani perusteella polvinivel on heikoimmassa asennossaan juuri 90 asteen polvikulmassa, ja minusta se on aivan järkeenkäypää. IMO on haitallista kohdistaa kyykyn suunnanmuutos juuri tuohon heikoimpaan polvikulmaan. Kuitenkin taas nuo poikkeukset säännössä ovat erikseen, eli joillain sitten lienee se polven rakenne omiaan ottamaan itseensä syvästä kyykystä. Tiedä sitten onko tämä seurausta mistään muusta kuin yleisesti huonosta liikkuvuudesta, sillä kuitenkin kyykkyasennon pitäisi olla ihmiselle todella luonnollinen asento. Ilmeisesti länsimainen elämäntyyli on vienyt osan ihmisistä vahvasti eri suuntaan. (Googlatkaa third world squat)

Myös tuo lajinomaisuus-argumentti on lukemani mukaan pielessä, sillä salilla tehdyt liikkeet ja niiden voimat/hyödyt eivät muutenkaan siirry sellaisenaan suoraan lajivoimaan. Tällöin on fiksuinta suorittaa voimatreeni niinkuin se on muutenkin yleisimmin fiksuinta, eli täysillä liikeradoilla. Juoksunopeus ja pomppu ja vastaavat treenataan sitten juoksemalla ja pomppimalla jne.

Sitten pari pointtia kyykyn syvyyksistä: Syvä kyykky on kyykky. Voimanostosyvyinen kyykky (reiden yläpinta lonkkanivelen kohdalta vähintään samaan tasoon kuin polven yläpinta) on voimanostosyvyinen kyykky. 90 asteen kyykky on puolikyykky. Päälle 90 asteen kyykystä voi puhua jo neljänneskyykkynä, jne.

Kyykyn syvyys (tai polvikulma) on paljolti riippuvainen myös kyykkytyylistä. Itse asiassa harva pääsee kovin paljon voimanostosyvyyttä syvemmälle jos kyykkää kapeahkolla jalka-asennolla. Siispä voimanostosyvyys on monessa tapauksessa varsin syvällä jo, ja todella paljon alle 90 asteen. Sitten taas jos kyykkää kovin leveällä asennolla, päästään lähemmäs tuota 90 asteen polvikulmaa voimanostosyvyydessäkin, ja se tietenkin on voimantuoton ja taloudellisuuden kannalta edullista, kun puhutaan nimenomaan voimanostosta.

Summa summarum: en näe mitään syytä tehdä vajaata kyykkyä, jos ei siihen ole mitään syytä. Monella on joku oikea syy, mutta arveluideni mukaan monella on tekosyy.

Marde näemmä kirjoitti omat ajatukseni kyykkäämisestä. Oman treenihistoriani aikana ongelmia on tullut nimenomaan puolikyykystä. Itsekin olen järkeillyt, että puolikyykyssä rasitus polvelle on kovimmillaan "ala-asennossa".

Ps. olen ajatellut jättää kyykyn kokonaan pois, korvata sen vaikka etukyykyllä. Tuntuu että perse kasvaa liian isoksi suhteessa muuhun kroppaan :D

Vähän samaa ongelmaa täällä. Tuntuu että reidet ja perse kasvaa, kun pelkästään nousee tuolista ylös. Tulokset ei kyllä juurikaan tunnu nousevan kyykyssä, mavessa kylläkin. :/

En ole kyllä ajatellut jättää kyykkyä pois ainakaan toistaiseksi.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että ainakin vertikaaliponnistus parani, kun aloin tehdä kyykyt ja prässit syvältä ja maksimaalisilla painoilla. Lappeenrannan urheilutalon juoksusuoralla tapasin kädellä kattoon tuon muutoksen jälkeen (sisäkaton pinnassa olevaan pahvilevyyn). Aiemmin, kun nysväsin jotain säälittäviä penkkiperseen alla 90-100 asteen kyykkyjä teki tiukkaa osua katon alla olevaan betonipalkkiin. Siitä on monta kymmentä senttiä vielä kattoon matkaa. Juoksuvauhtikin parani lentävällä 20 m:llä ~15 sadasosaa. Mattoponnistuksessa meni eka yrittämällä kädet lanteilla 65 cm, kun olin muutaman kuukauden tehnyt reisivoimaa syvillä polvikulmilla. Puolikyykyillä "voimaa" hankkiessa taisi seinäkorkeushyppy olla parhaillaan tuon 65 cm, tuskin edes sitäkään. Onneksi tuli patellajänteeseen hyppääjän polvivaivaa, jonka kuntouttaminen täydellä liikeradalla sai aikaan ponnistukorkeudessa useamman kymmenen sentin parannuksen. Räjähtävyyttä toki jalostin maksimivoiman lisäksi kuulanheitoilla ja tasajalkadonkeilla ylikorkeaan korirenkaaseen.

Alkaa ottamaan alaselän päälle jos liian syvälle päästää:jahas:
Ainakin prässissä;)

Vitun fiksu kommentti..

Mä en oikein enää tiedä kumpi olisi järkevämpi, vetää syvälle vai jättää hieman vajaaksi siitä täyssyvyydestä. Kun tehdään kunnolla syvältä se kyykky, lähes jokainen tekee sen seuraavalla tyylillä: Lasketaan hitaasti paino tuohon noin 90 asteen kulmaan, jonka jälkeen rysäytetään se pohjaan elastisella energialla pompautetaan se lähtö sieltä pohjasta ylöspäin. Onko toi nyt sitten yhtään järkevämpää kuin lopettaa se laskeutuminen siihen vaiheeseen ennen sitä pohjille tiputtamista ja lähteä siitä puskemaan ylöspäin. Itse kokeilin tuohon tyyliin kun pitkään olen tuota ensiksimainittua tyyliä käyttänyt, ja tuntui kyllä painot raskaalta. Toisaalta syväkyykky ottaa huomattavasti paremmin pakaroihin, ja auttaa esim. maven lähtöä. Olen siis syväkyykyn kannalla jos se tehdään hallitusti, mutta silloin se on ihan sairaasti raskaampaa ja kiloja saa oikeasti ottaa tangosta pois.

Kokeileppas tehä kyykkyä niin, että et vedä ylhäällä etkä alhaalla lukkoon, eli et pidä mitään pienintäkään restpausea, vaan edestakasta pumppausta nonstoppina toistot. Etureidet ottaa hyvin vastaan treenin tolla tyylillä. Toisin sanoen: jätät yläasennossa liikkeen vähän vajaaksi ja vedät koko sarjan yhtäjaksosesti, ns. pumppaillen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vitun fiksu kommentti..
Samoin sulla:wtf:
Pistetään niin, että sääkin ymmärrät;)
Eli mä oon sillä "vastaan" noita syvälle tehtyjä liikkeitä, että ne voi saada aikaan alaselkävaivoja!
Ainakin jalkaprässissä jos aivan alas päästetään, koska selkä alkaa pyöristymään tuossa prässissä kohtuu helpolla noissa syvälle tehdyissä liikkeissä.
Itse tein sitä joskus tyyliin, että laskin niin alas, että polvet oli suussa.
Kyllä sillä sai hyvän venytyksen takareisiin, mutta alaselkä ei siitä yhtenä kertaa oikein tykännyt:jahas:
En tiedä oliko tää yhtään fiksumpi kommentti;)

Vitun fiksu kommentti..

Samoin sulla:wtf:

Pistetään niin, että sääkin ymmärrät;)
Eli mä oon sillä "vastaan" noita syvälle tehtyjä liikkeitä, että ne voi saada aikaan alaselkävaivoja!
Ainakin jalkaprässissä jos aivan alas päästetään, koska selkä alkaa pyöristymään tuossa prässissä kohtuu helpolla noissa syvälle tehdyissä liikkeissä.
Itse tein sitä joskus tyyliin, että laskin niin alas, että polvet oli suussa.
Kyllä sillä sai hyvän venytyksen takareisiin, mutta alaselkä ei siitä yhtenä kertaa oikein tykännyt:jahas:
En tiedä oliko tää yhtään fiksumpi kommentti;)

Jep alaselkä tosiaan ottaa kipeetä, JOS olet notkea kuin näkkileipä!

Tai sitten treenaat itsellesi vahvemmat takareidet kuin mitä naapurin pikkutytöllä on niin alkaa polvetkin kestämään.

Kerrotko tyhmälle että mikä niissä polvissa ei oikein kestä?

Kierukka meni aikoinaan potkupallossa ja joskus kun tein syväkyykkyä, niin nestettä tuli polveen samantien. Tiesitkö sikaniska, että kaikilla kynäniskoilla ei kestä polvet samanlailla kuin sinulla? :david:

Jep alaselkä tosiaan ottaa kipeetä, JOS olet notkea kuin näkkileipä!

Liikkuvuutta pitäisi kyllä saada tuohon ruotoon.
Eli tuo notkea kuin näkkileipä pitää mun kohdalta paikkansa:D
Millä tuota ruodon liikkuvuutta sitte saa kasvatettua?
Ite oon kohtuu säännöllisestin jotain selän pyöristyksiä tehnyt, mutta ei siitä oiken oo ollut apua tuohon notkeuteen:(

Kierukka meni aikoinaan potkupallossa ja joskus kun tein syväkyykkyä, niin nestettä tuli polveen samantien. Tiesitkö sikaniska, että kaikilla kynäniskoilla ei kestä polvet samanlailla kuin sinulla? :david:

Minkä takia kukaan ei ole kieltämässä jalkapalloa. Siinä on laji, jossa polvet hajoo enemmän kuin missään.

Ite oon kohtuu säännöllisestin jotain selän pyöristyksiä tehnyt, mutta ei siitä oiken oo ollut apua tuohon notkeuteen:(

Ei ruodon notkeutta, vaan ennemminkin pakara-lonkka-reidet akselia notkeammaksi.

Yllättäen: venyttelemällä. Jalat kokonaisuudessaan, lonkankoukistajia myöten. Ja aloitat jokaisen salireenin tekemällä kepillä tempausvalaa, keskittyen siihen selän suorassapitoon. Jotkut on saanu liikkuvuuden kuntoon kuukaudessa, toisilla ottaa pidempään.

JohnHolmes: -Ja olet varma, että syy siihen polven nesteilyyn kyykkäämisen jälkeen oli juurikin kyykyn syvyydessä?

Yllättäen: venyttelemällä. Jalat kokonaisuudessaan, lonkankoukistajia myöten. Ja aloitat jokaisen salireenin tekemällä kepillä tempausvalaa, keskittyen siihen selän suorassapitoon. Jotkut on saanu liikkuvuuden kuntoon kuukaudessa, toisilla ottaa pidempään.

Mun secret weapon tähän hommaan on istua saunassa kyykyssä. Ja muutenkin aina kun mahollista kävästä pari minsaa istuskelemassa paskakyykyssä jossa ollaan nimenomaan perse melkeen kentässä ja suhteellisen rentona selkä suorana. Menee jonku aikaa että saa pidettyä kantapäät maassa, sitten menee jonku aikaa selän suoristeluun, siitä eteenpäin voi vaikka pyrkiä leveämmällä asennolla olemaan, mutta sen oikean leveyden löytää kyllä. Se jotenki loksahtaa paikoilleen. Tämä on myös se leveys millä mulla tuntuu parhaalta tehdä kyykkyä.

Teen monesti jalkatreenipäivinä niin, että joka toisen sarjan jälkeen (oli sarja/liike mikä tahansa) istun palautuksen tuossa asennossa. Tulee kummasti liikkuvuutta kun jalat väsähtää, venytys tuntuu lonkissa, pohkeissa ja persseessä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom