Syväkyykky pitäisi kieltää lailla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bear
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hämmästyttävintä oli että useimpien mielestä on vain yksi optimisyvyys joka palvelee kaikkia painonnostosta voimanoston kautta kehonrakennukseen, itse olen luullut että eri lajeissa toimivat eri tekniikat ja liikeradat ja että nelipäistä reisilihasta treenataan kohdistetusti eri tavalla kuin pakaralihasta tai takareisiä, mutta olin väärässä.

Vain puhdas syväkyykky on ainoa oikea tapa kyykätä ja kehittää optimaalisesti nelipäistä reisilihasta, kaikki muu on mutuilua ja broscience myyttejä, kehonrakennuksen ammattilaiset treenaavat väärin, ja heidän kokemuksellaan ei ole merkitystä.
Kyykkääminen hieman voimanostosyvyyden alapuolelle ei missään nimessä riitä, koska perse ei ota lattiaan. Myönnetään olen ollut koko ajan harhaopissa, mutta onneksi valaistuin kun tarpeeksi moni painosti. Luovutan ja myönnän erehtyneeni, jatkakaa samalla tavalla mikään ei voi mennä pieleen.

Mitä sä nyt oikein selität taas? Miksi sun on edelleen niin vaikeaa ymmärtää, että kyse oli ainoastaan siitä, että tutkimuksen mukaan syväkyykky kehittää paremmin etureisien lihaksia kuin vajaa kyykky. Hyvin yksinkertainen juttu, mutta ei. Et vain halua edes ymmärtää. Sössötät vain tuota samaa paskaa koko ajan. "Mutku omat reidet kasvoi näin, mutku EMG-mittaukset, mutku optimaalista on tehdä näin kuin minä teen, mutku hack, mutku Wilenius."

Mitä sä nyt oikein selität taas? Miksi sun on edelleen niin vaikeaa ymmärtää, että kyse oli ainoastaan siitä, että tutkimuksen mukaan syväkyykky kehittää paremmin etureisien lihaksia kuin vajaa kyykky. Hyvin yksinkertainen juttu, mutta ei. Et vain halua edes ymmärtää. Sössötät vain tuota samaa paskaa koko ajan. "Mutku omat reidet kasvoi näin, mutku EMG-mittaukset, mutku optimaalista on tehdä näin kuin minä teen, mutku hack, mutku Wilenius."

No onhan se syväkyykky sitten optimaalinen, kun itse olen koko ajan ollut sitä mieltä että syväkyykky kehittää kyykyistä parhaiten pakaroita ja hyvin vielä takareisiä ja kun vielä joku löysi tutkimuksen jossa se kehittää etureidetkin parhaiten, niin se kumoaa kaiken muun tiedon ja tutkimukset etureisien treenaamisesta.

No onhan se syväkyykky sitten optimaalinen, kun itse olen koko ajan ollut sitä mieltä että syväkyykky kehittää kyykyistä parhaiten pakaroita ja hyvin vielä takareisiä ja kun vielä joku löysi tutkimuksen jossa se kehittää etureidetkin parhaiten, niin se kumoaa kaiken muun tiedon ja tutkimukset etureisien treenaamisesta.

Paremmin kuin vajaa kyykky, ei missään vaiheessa ole väitetty, että olisi yleisesti paras liike etureisille. Verrattiin ainoastaan syväkyykkyä ja vajaata kyykkyä keskenään, ymmärrä jo. Olisikohan vihdoinkin aika sun nyt ihan oikeasti lukea se tutkimus.

syväkyykyn mahdollisuudet etureisien kehittämisessä tulee esiin siinä miten paljon polvia pystyy työntään eteenpäin. eli painonnoston apuliiketyyliin ne tulis tehdä ja sillon se pakaroiden ja takareisien osuuskin tasaantuu. mikään noista kolmesta ei jää pois, mutta tottakai niiden tekemät työsuhteet vaihtelee sen mukaan, miten paljon polvet menee eteen ja ruoto pysyy pystyssä. kaikki on kiinni välityksien lisäksi siis liikkuvuudesta, joka mahdollistaa tietynlaiset tekemisen tavat. ja tietenkin siitä, et pysyy ehjänä. muuten semmonen syvä kasakyykky ei mitenkään ideaali oo. monet jopa kuvittelee tekevänsä syviä "atg-kyykkyjä", mutta ne ei menis voimanostokisoissa läpi.

Paremmin kuin vajaa kyykky, ei missään vaiheessa ole väitetty, että olisi yleisesti paras liike etureisille. Verrattiin ainoastaan syväkyykkyä ja vajaata kyykkyä keskenään, ymmärrä jo. Olisikohan vihdoinkin aika sun nyt ihan oikeasti lukea se tutkimus.

Miten tuo vajaa kyykky sun mielestä määritellään?
itse pidän suurin piirtein tätä jo ihan riittävänä kaikkeen muuhun paitsi painonnosto harjoitteluun, onko vajaa vai suht normi, kehittääkö etureiskoja?
Deep-Squat.png

Alla olevassa kuvassa olevan ass to grass kyykyn olen nähnyt saleilla livenä varmaa pari kertaa elämässä.
katso liitettä 105469

Tuo minun linkkaama todellinen ATG-kyykky oli kyllä lähinnä ääriesimerkkinä laitettu. Harvahan tuohon edes taipuu. Painonnostajajätkä siinäkin kyseessä tietenkin.
Mutta vaikuttavuutensa takia jo oli pakko laittaa!

^ Siinä tutkimuksessa oli kyllä määritelty polvikulmat molemmille kyykyille, joilla tutkimus tehtiin. Jos olisit lukenut sen, niin sinun ei olisi tarvinnut tuotakaan kysyä.

Edit. Ja jos nyt välttämättä haluat mun mielipiteen asiasta, niin täyskyykky on se, jossa ei aurinko paista pohkeen ja takareiden välistä. Kaikki muut on vajaita kyykkyjä.

muuten semmonen syvä kasakyykky ei mitenkään ideaali oo. monet jopa kuvittelee tekevänsä syviä "atg-kyykkyjä", mutta ne ei menis voimanostokisoissa läpi.
Eikös tässä ole juju se, että vaikka syvyys ei riittäisi voimanostokisoissa niin polvikulma on silti helvetisti pienempi, kun polvia työnnetään eteen? Eli kyseessä on silloin hyvinkin syvä kyykky, vaikka reisi on hädintuskin vaakatasossa. Jos mä teen kapeaa kyykkyä, niin se on pakko kyykätä tavallaan reisien päälle ja vaikka olen ihan pohjassa, takareiden pohkeissa kiinni ja sellaisessa asennossa, että siihen voisi periaatteessa jäädä istumaan ja päästää lihasjännityksen pois, niin reidet eivät ole kuin juuri ja juuri vaakatasossa. Polvet on kuitenkin tosi edessä ja polvikulmassa puhutaan varmaan kymmenien asteiden erosta voimanostokyykkyyn. Jos siitä halutaan vielä alaspäin niin täytyy levittää polvia ja päästä jalkojen väliin. Siinä kohtaa kyllä loppuu liikkuvuus ja vaikka pääsen vähän alemmas, ei polvikulma oikeastaan muutu vaan sääret suoristuu ja yläkroppa painuu eteen tasapainon säilyttämiseksi.

juurikin noin. voimanostossa on kriteerit syvyydelle ja niiden mukaan mennään. eipä siinä mitään järkee oo enempää tehäkkää. niissä lonkkanivelen kulma on usein pienempi kuin polvi ja ihan syystä. siel päässä on vahvemmat lihakset. noita syvyyksiä on mun mielestä niin älyttömän turha nillitellä suuntaan tai toiseen. yhtä hedelmätöntä ku vaikka eri urheilulajien vertailu.

sun kuvailema polvet eteen -kyykkäily on useinkin em. kriteereillä korkea, mutta eihän sillä oo yhtään mitään merkitystä, ku et oo menossa kisoihin. vaikka nyt sit saisitki salilla mehua ja kotona piparia :)

joka tapauksessa jokasen tulis miettiä, miks treenaa ja sen pohjalta sitten funtsitaan myös ne liikkeet ja niiden suoritustapojen nyanssit. jos tavoitteet lähenee niinku pitää ja treeni tuottaa haluttuja tuloksia, ei siihen sillon tarvi muiden mitään sanoo. hyvä hyvä vaan!

jos mietityttää, mihin se oma kyykkytyyli eniten itellä nappaa, tee pelkästään sitä kyykkyy kinttutreenissä selkeesti useempia sarjoja ja vaikka eri toistoilla mitä yleensä. seuraavina päivinä DOMSit kyl kertoo mihin osu. simple as that.

Suositut

Back
Ylös Bottom