Syväkyykky pitäisi kieltää lailla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bear
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tuo on muuten hyvä vinkki ChildInTimeltä. Tuossa asennossa kun voi rentona istuskella jo tovinkin, niin mukaan pientä liikettä siten, että työntelee kevyesti polvia vuorotellen eteenpäin. Tarvittaessa voi hieman käsillä avustaa niitä polvia pysymään sivulla josseivat vielä muutoin pysy.

edit. Ja jos liikkuvuuden ongelmat on enempi nilkka/pohje akselilla kuin lantion alueella, voi kokeilla sentin pari koroketta päkiöiden alla tuota tehdessä.

Kierukka meni aikoinaan potkupallossa ja joskus kun tein syväkyykkyä, niin nestettä tuli polveen samantien. Tiesitkö sikaniska, että kaikilla kynäniskoilla ei kestä polvet samanlailla kuin sinulla? :david:

Tiesitkös, että mulla on molemmista polvista lateraalimeniskit, eli ulommat nivelkierukat poistettu 90%:sti?

Kyse on siitä että osaa treenata oikein.

turhaa yleistystä.....joidenkin polvet kestää ja joidenkin ei,mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle jne....

Ja tämäkin argumentti on perusteltavissa miten?

Luulet(te)ko että ihmisillä on todellakin niin suuria rakeentellisia eroja että se nyt on ihan sattumankauppaa ketkä voi kyykätä syvältä ja ketkä ei?
Ja että esimerkiksi lihastasapainolla ei ole mitään merkitystä asian tiimoilta?

VALOT PÄÄLLE!!

On se kyllä kummallista että pätevien valmentajien alaisuudessa lähes kaikki voivat kyykätä syvältä mutta Pekka Peruspunttaaja ravistaa kuin täryjyrä puolessa välissä alasmenoa niin että ei meinaa vyö ja rannesiteet pysyä päällä.

^Tuo viesti kyllä kiteytti koko ketjun. Käsittämätöntä, että pitää tapella siitä mikä on oikea tapa tehdä jotain. Entä jos joku haluaa tehdä 10cm pyllistyksiä ja on saanut sillä reidet ja voimat kasvamaan tai toinen kaveri joka tekee syväkyykkyä ja silläkin kasvaa patti ja voimat, molemmat tyytyväisiä ja onnellisia. Paitsi se joka tekee syväkyykkyä, kun näkee jonkun tekevän puolikyykkyä. Miksi pakkotoistolla aina nousee siitä kauhea taistelu jos joku ei kyykkää syvältä. Se ei ole muiden ongelma. Tulos= puolikyykkyä tekevät on onnellisia, kun ei tarvitse suuttua jos joku tekee isommilla painoilla lyhyempää liikettä ja päässä ajatella kateellisena, että on heikompi.:D

Imo turha posti.:david:

Edit. Ei ylempi viesti vaan tuo deadboyn viesti. Toiset tekee eritavalla kuin toiset. Kestäkää se.

Sinänsä hassua että pääsen tossa ChildInTimen esittämässä kyykyssä helposti tohon asentoon mutta tanko selässä ei millään onnistu noin alas, tosin mulla yläkroppa suhteessa jalkoihin lyhyt joten liikkuvuudesta sekin on kiinni.

^Tuo viesti kyllä kiteytti koko ketjun. Käsittämätöntä, että pitää tapella siitä mikä on oikea tapa tehdä jotain. Entä jos joku haluaa tehdä 10cm pyllistyksiä ja on saanut sillä reidet ja voimat kasvamaan tai toinen kaveri joka tekee syväkyykkyä ja silläkin kasvaa patti ja voimat, molemmat tyytyväisiä ja onnellisia. Paitsi se joka tekee syväkyykkyä, kun näkee jonkun tekevän puolikyykkyä. Miksi pakkotoistolla aina nousee siitä kauhea taistelu jos joku ei kyykkää syvältä. Se ei ole muiden ongelma. Tulos= puolikyykkyä tekevät on onnellisia, kun ei tarvitse suuttua jos joku tekee isommilla painoilla lyhyempää liikettä ja päässä ajatella kateellisena, että on heikompi.:D

Imo turha posti.:david:

Edit. Ei ylempi viesti vaan tuo deadboyn viesti. Toiset tekee eritavalla kuin toiset. Kestäkää se.

Kyse on täyskyykyn, eli "syväkyykyn" vaarallisuudesta.

Pintakyykyt ovat huomattavasti huonompi vaihtoehto kuin täyskyykyt jos halutaan lihasta/voimaa.
Ja sitten jos mietitään funktionaalisuutta ja nivelten terveyttä niin vajaat kyykyt ovat huomattavasti hunompi vaihtoehto.

HUOM. Jos mietitään vain jompaakumpaa treeniliikkenä. Vajaat kyykyt ovat tarpeellisia jos halutaan kuormittaa voimakäyrää isommissa nivelkulmissa.

E: Myös kuminauhat ja ketjut mahdollistavat vastaavan.

Sulla ei taida olla loppujen lopuksi hirveästi tietoa mistä se voima siihen hyppyyn lähtee loppupeleissä?

Riippuu hypystä ja tyylistä. Oman kokemukseni perustella olen todennut että en ole omissa treeneissä saati vanhempien treeneissä nähnyt kenenkään tekevän kovin usein kyykkyä. Jos jalkoja kuten itse treenaan, treenataan puntilla kerran viikossa, niin Syväkyykkyjä tehdään yksi sarja, 90 asteen kyykkyjä 2 ja n. 120 asteen kyykkyjä 4 sarjaa. Kaikissa varpailleennousu loppuun, ja tuossa viimeisessä sarjassa tuota 120 kyykkyä kevyt hyppy. Ja mitä itse olen tehnyt niin, nuo kyykyt toivonkin suuntautuvan etureisille. Jäähän siihen vielä tuhat ja yksi kompinaatiota askelkyykystä, Prässi eri tavoilla, takareidet koneessa ja lähentäjät+loitontajat kyykkyjen lisäksi ja tulevaisuudessa varmaan vielä MaVe ja SJMV.

Ja jos hypystä puhuttiin niin lihakset ovat se 50% siitä kuinka korkealle voi hypätä... Lihasten elastisuus, tekniikka, Muut pienet asiat joihin sitä voimaa voi hävitä, esim. Nilkan kestävyys jne. loput. Mutta se voima hyppyyn kun nyt kysyit niin tulee tosiaan Lihaksista ja se onkin sitten eri asia kuinka sitä voimaa hyödyntää...

OT: Lovetan miten tää thredi taas lähti lentoon :D

Jos syväkyykyn lailla kieltäsivät, rikkoisin surutta lakia. Kaikki kyykät on mulle sopineet osaliikkeistä tosi perusteellisen syvään niskakyykkyyn.

50-60 ikävuoden välillä olevien ihmisten toimintakykyä seurattiin ryhmällä joka teki "keppijumpassa" kyykkyä,puoleenväliin=90 asteeseen ja toinen ryhmä pohjaan ja kolmas ei ollenkaan ja aikaväli siis tuo 10v. ja toimintatestit sitten 60 vuotiaana ja arvatkaapa mikä ryhmä osoittautui toimintakyvyssä parhaaksi 60v. jälkeenkin?
Tosi yllätys, ne pohjaan kyykkääjät! Ja huonoin taas yllättäen se ryhmä joka ei edes yrittänyt kyykätä.
Testattavat olivat muutoin lähtökohtaisesti kohtalaisen terveitä lääkitysten ym. tukielinsairauksien suhteen alottaessaan 50v tämän elämäntapa projektin.
Tämä tuli tietooni erään ihmisiä eri ikäisenä kuntouttavan henkilön kanssa käydyssä keskustelussa Peurungan kuntoutuskeskuksessa.
Todettakoon kuitenkin,jotta ei sovi kaikille.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Missähän threadissa on käyty se kyykkysota, jonka mä olen missannut? Siis se, jossa on perusteltu kunnolla kyykyn syvyyden vaikutus polviin. Kahlasin just läpi kyykky-mave-ketjun lyhyen oppimäärän ja päähän jäi lähinnä erilaisten liikkuvuus- ja kireysongelmien vaikutus kyykyn syvyyteen ja lisäksi jotain turhaa paskaa. Niin ja risumies sekä Fuhrer kilpaa toitottivat syvän kyykyn hyödyllisyydestä ja turvallisuudesta.

Missähän threadissa on käyty se kyykkysota, jonka mä olen missannut? Siis se, jossa on perusteltu kunnolla kyykyn syvyyden vaikutus polviin. Kahlasin just läpi kyykky-mave-ketjun lyhyen oppimäärän ja päähän jäi lähinnä erilaisten liikkuvuus- ja kireysongelmien vaikutus kyykyn syvyyteen ja lisäksi jotain turhaa paskaa. Niin ja risumies sekä Fuhrer kilpaa toitottivat syvän kyykyn hyödyllisyydestä ja turvallisuudesta.

Itse asiassa muistin väärin siinä threadissa väiteltiin vaan yleisesti kyykyn biomekaniikasta ja liikeradasta. Siinä threadissa kyllä heiteltiin henk. kohtaisia jabeja suuntaan jos toiseen niin en sitä kyllä jaksa linkata.

Ja jos hypystä puhuttiin niin lihakset ovat se 50% siitä kuinka korkealle voi hypätä... Lihasten elastisuus, tekniikka, Muut pienet asiat joihin sitä voimaa voi hävitä, esim. Nilkan kestävyys jne. loput. Mutta se voima hyppyyn kun nyt kysyit niin tulee tosiaan Lihaksista ja se onkin sitten eri asia kuinka sitä voimaa hyödyntää...

Voima siihen hyppyyn oli se sitten ylöspäin tai eteenpäin lähtee pääasiallisesti takareisistä, pakaroista ja selästä joten en kyllä aivan ymmärrä tuota että pääasiallisesti halutaan etureisiä treenata. Uskaltaisin väittää että jos nyt puhutaan suoraan ylöspäin hyppäämisestä niin henkilö joka vahvistaa takareisiä,pakaroita ja selän lihaksistoa tulee hyppäämään korkeammalle kuin henkilö joka harjoittelee noita sun kuvaamia puoli kyykkyjä. Tossa aikasemmin tulikin juttua jo siitä että salin puolella ei pitäisi hakea mitään lajinomaisuutta koska se tekniikka siihen hyppyyn pelitilanteessa tulee kuitenkin harjoitella muualla kuin kyykkytangon alapuolella.

Sanottaakoon se että koitin syväkyykkyä, loppu tulos oli se että en kyykännyt kahteen viikkon, enkä sen puoleen tehnyt mitään muitakaan jalkaliikkeitä. Ei sen takia että lihakset ois ollu kipeet vaan sen takia että polvet tuli ihan pirun kipeeks. No more syvää mulle ainakaan. :/

Sanottaakoon se että koitin syväkyykkyä, loppu tulos oli se että en kyykännyt kahteen viikkon, enkä sen puoleen tehnyt mitään muitakaan jalkaliikkeitä. Ei sen takia että lihakset ois ollu kipeet vaan sen takia että polvet tuli ihan pirun kipeeks. No more syvää mulle ainakaan. :/

Ootko vaivautunut edes miettimään, että mistä tuo saattaisi johtua vai lyötkö vain hanskat tiskiin asian suhteen?

Mun secret weapon tähän hommaan on istua saunassa kyykyssä. Ja muutenkin aina kun mahollista kävästä pari minsaa istuskelemassa paskakyykyssä jossa ollaan nimenomaan perse melkeen kentässä ja suhteellisen rentona selkä suorana. Menee jonku aikaa että saa pidettyä kantapäät maassa, sitten menee jonku aikaa selän suoristeluun, siitä eteenpäin voi vaikka pyrkiä leveämmällä asennolla olemaan, mutta sen oikean leveyden löytää kyllä. Se jotenki loksahtaa paikoilleen. Tämä on myös se leveys millä mulla tuntuu parhaalta tehdä kyykkyä.

Teen monesti jalkatreenipäivinä niin, että joka toisen sarjan jälkeen (oli sarja/liike mikä tahansa) istun palautuksen tuossa asennossa. Tulee kummasti liikkuvuutta kun jalat väsähtää, venytys tuntuu lonkissa, pohkeissa ja persseessä.

En oo tuota sauna hommaa testannu, mutta muuten tulee itellä samaa tehtyä. Pisti silmään kun se on kaikilla tenavilla aika luontainen liike, niin päätin alkaa matkimaan ja hyvin toimii.
night_children_squat.JPG

Mulla oli myös pariin otteeseen ongelmia polvien kanssa sen jälkeen kun tein syväkyykkyjä ja nyt olen kyykkyjä, joissa reisiluu on ala-asennossa samassa linjassa lattian kanssa. Ongelmia oli oikean polven kanssa, josta on poistettu osa ulompaa kierukkaa ja siteet on muutenkin vähän väljät jalkapallon takia. Voi olla että tekniikkaa ja liikkuvuutta parantamalla näitä ongelmia ei olisi. Kai sitä täytyy vielä syväkyykkyä yrittää kun sitä täällä niin hehkutetaan. :)

Itse asiassa muistin väärin siinä threadissa väiteltiin vaan yleisesti kyykyn biomekaniikasta ja liikeradasta. Siinä threadissa kyllä heiteltiin henk. kohtaisia jabeja suuntaan jos toiseen niin en sitä kyllä jaksa linkata.

Voima siihen hyppyyn oli se sitten ylöspäin tai eteenpäin lähtee pääasiallisesti takareisistä, pakaroista ja selästä joten en kyllä aivan ymmärrä tuota että pääasiallisesti halutaan etureisiä treenata. Uskaltaisin väittää että jos nyt puhutaan suoraan ylöspäin hyppäämisestä niin henkilö joka vahvistaa takareisiä,pakaroita ja selän lihaksistoa tulee hyppäämään korkeammalle kuin henkilö joka harjoittelee noita sun kuvaamia puoli kyykkyjä. Tossa aikasemmin tulikin juttua jo siitä että salin puolella ei pitäisi hakea mitään lajinomaisuutta koska se tekniikka siihen hyppyyn pelitilanteessa tulee kuitenkin harjoitella muualla kuin kyykkytangon alapuolella.

Pohkeetko eivät merkitse hypyssä mitään? Siis kyykyllä halutaan treenata etureisiä. Meilläpäin ainakin tehdään takareidet erillisesti laitteessa ja keskivartalon vahvistaminen on nyt itsestäänselvyys riippumatta onko lätkän pelaaja vai koripalloilija vai lentopalloilija tai kenties nyrkkeilijä. Siis mielestäni vahva keskivartalo vaaditaan melkeinpä kaikissa lajeissa, joten sitä nyt en erikseen alkanut mainitsemaan, kuten en käsien treenaamiseen puuttunut.

Ja muistaakseni mainitsin että puoli kyykkyjä tehdään vain neljä sarjaa kerran viikossa tai joka toinen viikko. Kyykyt ovat siitä jalkojen puntti treenistä kuitenkin aika pienehkö osa, siis jos askelkyykkyjä ei lasketa.
Kyykky on kuitenkin vain kyykky. Puhut aivan kuin syväkyykkyä pitäisi tehdä koko treenit ja aina. Sinulle ei taida askelkyykyt, prässi, muut laitteet olla kovinkaan tuttuja.

Ja väitän että henkilö joka harjoittelee noiden sun kuvaamien voima ominaisuuksien sijaan salilla monipuolisesti jalkoja ja tekee viellä nilkalle vahvistavia liikkeitä sillä voimistelu kuminauhalla. Ja harjoittelee suurimman osan ajastaan räjähtävyyttä ja erilaisia ponnistuksia, mm. pudotuksesta takaisin ponnistamista, painoliivin kera ja ilman on paljon hyödyllisempi lentopallossa pelitilanteessa ja myös hyppää ainakin yhtä korkealle, kuin henkilö joka harjoittelee vain mainitsemiasi ominaisuuksia salilla. Se mistä voima hyppyyn lähtee riippuu myös paljolti tilanteesta ja ei lähde aina samoista lihaksista kun joutuu hyppäämään epätasapainosta. Otappa myös huomioon että lentopallossakin suuri osa hypyistä tulee niin nopeasti ettei pelaaja ehdi juuri muuta kuin hieman notkistaa polviaan ja mielestäni varsinkin tällöin pohkeet tekevät huomattavasti töitä.

E: Ja hieman OT:nä niin se mikä eniten vaikuttaa kuinka korkealle hyppää on kyky siirtyä Dorsiflexionista plantarflexioniin mahdollisimman nopeasti ja räjähtävästi. (Alla)
plantarflexion_dorsiflexion.jpg

Hyppääminen ei kuitenkaan vaadi mitenkään aivan mahdottomasti voimaa, kun suurin ongelma on yleensä se että kaikkea mahdollista voimaa ei osata hyödyntää. Koripalloilijoista osa ja muutamat lentopalloilijatkin ovat ei-niin-lihaksikkaita heppuja mutta kyllä ne korkeelle pomppaa.

Pakko tarttua tähän kun on minusta suorastaan humoristinen viesti. Pitäisikö tämän olla joku vakuuttava puhe syväkyykyn sopimattomuudesta edes sinulle? Ettei vika sen syväkyykyn sijasta olis ollu siinä että oot niillä samoilla egopainoilla joilla teet vajaata kyykkyä hujauttanut yhtäkkiä pohjiin ilman minkäännäköstä tekniikkaa? Ei sitä kyykkyä hetkessä opi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom