Syväkyykky pitäisi kieltää lailla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bear
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tempausvala siis kyseessä tossa viimeisimmässä videossa. Kohtuu vaikea liike oppia, mutta liikkuvuus lisääntyy mukavasti. (kannattaa varata vähän tilaa ympärille kun lähtee testaamaan liikettä) Tuossa S225T:n postaamassa etukyykkyvideossa on edelleen mielestäni se vika, että liikkuvuus ja keskikehon voimat loppuu kesken. Toisin sanoen yläselkä pettää ja selkä pääsee pyöristymään. Etukyykyssä kannattaa panostaa siihen, että kyynärpäät pysyy mahdollisimman ylhäällä ja samoin katse hieman yläviistoon kyykyn aikana, tällöin ryhti säilyy paremmin. Tässä mielestäni parempi tekniikkanäyte (lähes maksimipainoilla) http://www.youtube.com/watch?v=rleszgTjXcA

Yleisesti ottaen tähän kyykkykeskusteluun voisin todeta omana mielipiteenäni, että syväkyykky on aina parempi vaihtoehto kuin vajaa kyykky ja että kyykkytreenin pitää tuntua ennen kaikkea jaloissa -ei selässä.

Itse alotin syväkyykyllä, ja se tuntu hyvältä. Ainoa että tuntumaa etureisiin en niin paljoa saanut, tiedä sitten miksi.
Golden sixiin kun vaihdoin tein arskan ohjeiden mukaan 90asteen kulmaan, ja sain paremman tuntuman etureisiin. Voi myös olla että teen huomattavasti hallitumman negatiivisen vaiheen.

Huomioksi vielä että harrastin 6 vuotta salibandya jonka loppuaikoina ongelmana oli polvet. Tuosta aikaa on nyt kulunut kolmisen vuotta, ja treenasin viimiset puolivuotta syväkyykkyä eikä missään tuntunut.

Tais kyllä olla vaan liian heikot polvet aikaisemmin tms. Tuntu ennen jos olin kyykyssä pitkään, että polvet räjähtää tms, hirveä kipu, nykyään ei tälläistä enään.

Syväkyykky tehnyt itselle vain hyvää, mutta nyt vaihdoin kyllä siihen 90asteen kyykkyyn.(PS. aika nätisti Ronnie nosti 800lbs kyykyssä 2x. Ikävä kyllä ei ollu syväkyykky)

eihän arskan reeniohjelmassa puhuta todellakaan 90asteen kyykystä..? jos kokeilet millanen asento tulee kun reisi on vaakasuorassa lattian kanssa niin asteita on ROIMASTI vähemmän kun 90! itse ainakin vedän syväkyykkyä siis arskan ohjeiden mukaan

eihän arskan reeniohjelmassa puhuta todellakaan 90asteen kyykystä..? jos kokeilet millanen asento tulee kun reisi on vaakasuorassa lattian kanssa niin asteita on ROIMASTI vähemmän kun 90! itse ainakin vedän syväkyykkyä siis arskan ohjeiden mukaan
jos reisi on vaakasuorassa lattiaa kohden niin se ei todellakaan ole mikään syväkyykky. Kai tiedät mitä sanat lattiaa kohden tarkoittaa. Kunnon syväkyykyssä mennään kuule alemmas kuin reidet vaakasuoraan. Pystysuoraan lattiaa kohden on jo tietenkin yliammuttu, mutta lähempänä syväkyykkyä kuin tuo vaakasuora. Teeppä nyt kuule kyykky vatupassin kanssa, ja kerro mulle sen jälkeen miten teet syväkyykyn jossa reisi on vaakasuoraan. :D tietenkin jos sun perseessäs on 20 kiloa läskiä jotka osuu maahan tossa asennossa niin voidaan se syväkyykyksi laskea.

perse alempana kuin polvien yläpinta. tarvitse ihan agressiiviseksi heittäytyä.
mielestäni tuosta alemmas laskeutuminen on jo turhaa.. sen olen ihan kokeillut ja jos ollakin on tähän heittää jotain vitun analyysejä niin aina parempi.:anssi:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
no siis pidän sitä tavallaan ylärajana. eli sen vaakatason alle jokasella kyykyllä. jos sä meet peilin eteen ja kyykistyt niin että sun perse on samalla korkeudella kun polvet niin kyllä se reisi on sillon vaaka asennossa lattiaa kohti, ainakin minun reidet.:david:

Joo...? Mä en oikein ymmärrä sua. Väitätkö sä siis että jos perse on samalla korkeudella kuin polvet, eli reidet vaakatasossa lattiaa kohden, että kyse on syväkyykystä? Sehän ei ole syväkyykky, joten arska nimenomaan ei neuvo sinua tekemään syväkyykkyä.

no siis pidän sitä tavallaan ylärajana. eli sen vaakatason alle jokasella kyykyllä. jos sä meet peilin eteen ja kyykistyt niin että sun perse on samalla korkeudella kun polvet niin kyllä se reisi on sillon vaaka asennossa lattiaa kohti, ainakin minun reidet.:david:

Minä en pysty kyllä hyvällä tahdollakaan ymmärtämään tätä logiikkaa. Paitsi siis jos reiden paksuus on negatiivinen. Miten perse voi olla samalla tasolla kuin polvet, jos kyykky on likimainkaan edes voimanostosyvyydessä, saati sitten jossain vielä syvemmässä kyykyssä? Ota nyt järki käteen ja katso esimerkiksi tätä täysin satunnaista kuvaa: http://www.wannabebig.com/images/chipdeepsquat.jpg

joo voi helvetti :D en taida osata ilmaista itseäni tarpeeksi hyvin joten antaa olla.
tuossa kuvassa käydään ehkä pari senttiä alempana mitä itse käyn reeneissä.

Peakz, se ei haittaa että olet aloittelija ja väärässä, minäkin olen molempia. Mutta en suosittele neuvomaan ketään siitä millainen syväkyykky on ennen kuin olet täysin varma siitä.

Jos selällä on pienikin taipumus pyöristyä alhaalla, huolellinen ja määrätietoinen venyttely on aloitettava.

Minkälaisia venytyksiä suosittelisitte tämän pyöristymisen korjaamiseen? Selkälihoja, lonkankoukistajia, sisäreisiä, pakaroita, etureisiä, takareisiä ja pohkeita on tullut venyteltyä viimeisen parin vuoden ajan lähes päivittäin (5-6 kertaa viikossa) ja liikkuvuus onkin parantunut, mutta syväkyykkyyn mennessä alaselkä pyöristyy edelleen. Venytyksinä edellä mainituille lihasryhmille olen tehnyt näitä perinteisiä venytyksiä, jotka löytyvät useimmista venyttelyoppaista. Mitään spesiaalivenytyksiä juuri alaselän pyöristymisen estämiseksi en ole keksinyt.

Minkälaisia venytyksiä suosittelisitte tämän pyöristymisen korjaamiseen? Selkälihoja, lonkankoukistajia, sisäreisiä, pakaroita, etureisiä, takareisiä ja pohkeita on tullut venyteltyä viimeisen parin vuoden ajan lähes päivittäin (5-6 kertaa viikossa) ja liikkuvuus onkin parantunut, mutta syväkyykkyyn mennessä alaselkä pyöristyy edelleen. Venytyksinä edellä mainituille lihasryhmille olen tehnyt näitä perinteisiä venytyksiä, jotka löytyvät useimmista venyttelyoppaista. Mitään spesiaalivenytyksiä juuri alaselän pyöristymisen estämiseksi en ole keksinyt.
Tuossa vähän ylempänä on vastaus - tempausvala.

S225T sanoi:
Ja ken HALUAA tehdä kyykkyä syvälle mutta ei oikein tunnu menevän harjaantumisen puutteessa, on siihen hyviä lääkkeitä etukyykky ja tämä:
http://www.uwlax.edu/strengthcenter/...ad Squat.mpg

Itselle ei sovi syväkyykky ollenkaan.. Puolikyykky rasittaa kyllä selvästi polvia, mutta sen kanssa pystyn elämään. Jos lasken kyykyn yli reiden vaakatason, niin selässä pääsee tapahtumaan kiertymistä ja tuloksena fasettilukko + 2 viikon kyykky kielto.. Viimeksi kaksi viikkoa sitten lämmitellessä (80kg) laskin liian syvälle ja oli vähän tuskainen viimenen toisto. Fysiolla oon käynyt kyselemässä ja todettu, että sisäiset lihakset ja yms kyllä ovat riittävän vahvat. Akrobatia ja muu kehonhallinta kikkailu kuuluu harrastuksiin.

Eli en kieltäisi lailla, mutta en haukkuisi niitäkään, jotka tekevät sellaista nytkytystä.

Hyppääjän polvesta kärsii jossain vaiheessa jopa yli puolet huippulentopalloilijoista. Polvivaivaisista joutuu lopettamaan uransa noin puolet.

Ite en kyllä koskaan ole nähnyt YHDENKÄÄN lentopalloilijan tekevän syväkyykkyä, vaan kaikki on ollu sellasia älyttömän vajaita ja kun noustaan ylös ponnistetaan vielä vähän maasta irti ja tullaan polvet lukossa takasin maahan. Ei oo mikään ihme jos paukkuu polvet.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom