Syväkyykky pitäisi kieltää lailla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bear
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Minkälaisia venytyksiä suosittelisitte tämän pyöristymisen korjaamiseen? Selkälihoja, lonkankoukistajia, sisäreisiä, pakaroita, etureisiä, takareisiä ja pohkeita on tullut venyteltyä viimeisen parin vuoden ajan lähes päivittäin (5-6 kertaa viikossa) ja liikkuvuus onkin parantunut, mutta syväkyykkyyn mennessä alaselkä pyöristyy edelleen. Venytyksinä edellä mainituille lihasryhmille olen tehnyt näitä perinteisiä venytyksiä, jotka löytyvät useimmista venyttelyoppaista. Mitään spesiaalivenytyksiä juuri alaselän pyöristymisen estämiseksi en ole keksinyt.
Ei siellä lantionseudulla muita lihaksia taida olla. Vatsa on ainut joka tulee mieleen selän liikkuvuutta rajoittavista lihaksista, mutta en usko että ne sinulla niin jäykät ovat että kumaraan vetää. Hyvä niitäkin kyllä olisi välillä venytellä eri kulmista/suunnista. Tunnut ilmeisen varmalta, ettei vika ole keskikropan voimatasoissa?

Itse venytän sisäreidet ja lonkat siten, että menen kyykyn alkuasentoon seisomaan punnerruspenkin päähän ja laskeudun mahdollisimman alas selkä suorana. Penkin alta voi ottaa käsillä tukea ja vaikka nojata taakse ja eteen. Selän voi pitää vaikka vaakatasossa jos ei muuten pysy suorana ja kammeta persettä alas kädet penkin alle tuettuina. Näissä venytyksissä pidän myös kyynärpäillä polvet sivuilla.

edit. Jos oikein haluaa huoltamalla huoltaa niin reiden loitontajan voisi ottaa venyttelyyn mukaan. Eli kylki seinää kohti noin puolen metrin päässä seinästä, kyynärpäällä tukea seinästä ja lantio taipuu seinää kohti samalla kun seinän puoleinen jalka pysyy lattiassa

trebla: -Venytteletkö koskaan takareisiä polvi koukussa? Jos et, niin suosittelen hetkeksi panostamaan siihen. Kohdistaa venytyksen sinne takareiden yläosaan, joka yleensä on se kiristelevin kohta siellä.

Välttämättä kyseessä ei ole minkään yksittäisen lihaksen kireyskään, vaan yksinkertaisesti itselle sopimaton tekniikka. Kannattaa kokeilla useita eri jalkojen asentoja, mistä on helpoin istua sinne väliin, jolloin ruodon suorassa pysyminen on huomattavasti helpompaa. Rakenteissa on aina sen verta eroja, että se mikä toiselle sopii on toiselle mahdottomuus ja niin päin pois.

Kiitoksia vinkeistä beginner ja risumies!

beginner sanoi:
Tunnut ilmeisen varmalta, ettei vika ole keskikropan voimatasoissa?

Itseasiassa en tätäkään vaihtoehtoa kyllä sulkisi pois. Voiko keskikroppa olla liian heikko jos selkä pyöristyy ilman painojakin kyykkyyn mentäessä? Vatsalihaksia on tullut sen verran perusteellisesti runnottua, että ehkä ongelma voisi olla sitten juuri alaselän lihaksissa. Selänojennusta ja maastavetoa on tullut tehtyä, mutta mitkä muut liikkeet olisivat hyviä alaselän vahvistamiseen kyykkyä varten?

risumies sanoi:
Venytteletkö koskaan takareisiä polvi koukussa?

Itseasiassa venyttelen takareidet aina polvi koukussa. Jos painan polven suoraksi niin venytys ei enää tunnu takareidessä vaan jossain jänteissä tms polven takana. Mikä ikinä siellä sitten venyykin niin tuntuu siltä, ettei sitä kuuluisi venyttää, sillä tunne on sen verran ilkeä. Siispä pidän aina pienen kulman polvessa kun venytän. Tietenkin voisi kokeilla pitää isompaa kulmaa polvessa ja keksiä jonkin venytyksen, jossa saisi takareiden yläosan venymään.

Itseasiassa en tätäkään vaihtoehtoa kyllä sulkisi pois. Voiko keskikroppa olla liian heikko jos selkä pyöristyy ilman painojakin kyykkyyn mentäessä? Vatsalihaksia on tullut sen verran perusteellisesti runnottua, että ehkä ongelma voisi olla sitten juuri alaselän lihaksissa. Selänojennusta ja maastavetoa on tullut tehtyä, mutta mitkä muut liikkeet olisivat hyviä alaselän vahvistamiseen kyykkyä varten?

Glute-ham -raise, pull-through ja julle. Ja sitten se etukyykky ja tempauskyykky avittaa myös tuota keskikropan kontrollia.

Erityisesti tuo tempausvala on kyllä hyvä opettamaan sitä keskivartalon hallintaa, kun tuossa harvoin ahnehditaan painoilla, kuten etukyykkyily monella menee, eli hallinta pettää ja aletaan kampeamaan.

Liikkuvuusharjoitukseksi kyykkyjä varten toimii hyvin myös se "keppi niskan takana ja kädet pystyyn" kyykky (joku taitavampi netti serlokki varmaan kuviakin löytäisi tuosta). Tuossa kun pystyy istuman pohjiin käpälien sojoittaessa suoraan kohti kattoa edelleen pitäisi liikkuvuuden riittää. Samalla tuossa on turvallinen konsti testailla erilaisia jalkojen asentoja, miten ne vaikuttavat ruodon suorassa pysymiseen syvään mennessä.

trebla: -Juu, kokeile venyttää niitä takareisia polvi 90 asteen kulmassa, esim. istu penkille ja laita sääret kohti suoraan lattiaa vasten puolileveässä asennossa ja paina rintaa kohti penkkiä selän pyöristymättä. Estä käsillä samalla polvia painumasta kohti toisiaan. Tuo onpi aikasta hyvä konsti saada sinne takareisien yläosaan, adductor mangukseen ja nivusiin lisää venyvyyttä kyykkyjä varten.

Kun opettelin kyykkäämään kunnolla syvältä ja pohjasta niin ainakin itellä kaikki polviongelmat katos. Jonkin aikaa kesti et sai sarjapainoissa kiinni, mut tällä hetkellä jumppailen jo vähän isommilla ja lonkankoukistajien prakailukin katos pienellä venyttelyllä. Kyykkääminen tuntuu paljon varmemmalta syvältä. Vajaat kyykyt oli huterampia ja näyttikin tyhmältä. Samalla kun sitten kyykky syveni niin levensin asentoa niin selän pyöristymistäkään ei tartte pahemmin pelätä.

Kun opettelin kyykkäämään kunnolla syvältä ja pohjasta niin ainakin itellä kaikki polviongelmat katos. Jonkin aikaa kesti et sai sarjapainoissa kiinni, mut tällä hetkellä jumppailen jo vähän isommilla ja lonkankoukistajien prakailukin katos pienellä venyttelyllä. Kyykkääminen tuntuu paljon varmemmalta syvältä. Vajaat kyykyt oli huterampia ja näyttikin tyhmältä. Samalla kun sitten kyykky syveni niin levensin asentoa niin selän pyöristymistäkään ei tartte pahemmin pelätä.

Millä sait lonkankoukistat kuosiin? Meinaan on itsellä varsin kireenä, mielelläni ottaisin vinkkejä vastaan.

Anteeksi OT

Nostetaanpas tätä thrediä (mietin että kumpaa nostan, kyykkyä vai syväkyykkyä, ja päädyin tähän koska ajattelin provosoivan otsikon tuovan enemmän kiinnostusta) ja kysytään että

mikä on tämän päivän näkökulma syväkyykkyyn? Oletetaan että liikkuvuutta on enemmän kuin keskiverto olympialaisvoimistelijalla.

Inb4 tee jos tuntuu hyvältä.

Monesti tuolla treenivideotredissä on tullut kyykyille kommentteja tyyliin "jos ei kilpaile, niin riittävän syvä". Mun mielestä taas ei ole mitään syytä olla kyykkäämättä pohjista, jos ei kilpaile ja liikkuvuus riittää. Tämä siis, jos paikat pysyy ehjinä. Eli syväkyykyn kannalla ollaan

Tämä siis, jos paikat pysyy ehjinä. Eli syväkyykyn kannalla ollaan

Mitä jos ne ei pysy ehjinä? Sittenkö kyykätään vajaata? Vai kyykätäänkö sitten enään ollenkaan ja harkitaan jo vaikka leikkauksia ja kuntoutuksia ja mennään taas takapakkia treenissä? Mulla kaveri nytkyttää jotain vitun pohjenousuja joita se kutsuu kyykyiksi, mutta on sillä raudat tasaisesti nousseet ja jaloissa on helvetisti räjähtävyyttä. Voisin kuvitella että tuo "jos et kilpaile, niin riittävän syvä" on helvetin hyvä neuvo... Siis näin pikaisesti loogisesti päätellen.

Jos haluaa liikuttaa isoja rautoja turvallisesti, niin varmaan tuo Starting Strength tyylinen 90 asteen kyykky on ihan hyvä.

En vastannut omaan kysymykseen vaan otin kimmokkeen Beginnerin vastauksesta. Kiitoksia beginnerille nopeasta kommentista :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Omasta mielestäni syväkyykky on ihan hyödyllinen silloin tällöin tehtynä. Itse en sitä juurikaan tee kuin ehkä kerran kuukaudessa normikyykkyjen lisäksi, että tulee vähän vaihtelua. Tämä tosin ehkä johtuu siitä että syväkyykky ei juurikaan tue melkein mitään lajeja paremmin kuin kyykky. Tuossakin pisti miettimään, että minkä helvetin takia lentopalloilijoiden pitäisi tehdä syväkyykkyä? Ihan pelilliseltä kantilta ajateltuna, vaikka en lentopalloa juurikaan tunne, niin milloin tulee tilanne jossa tarvitsee ponnistaa syväkyykkystä ylös? Itse näkisin lentopalloilijoiden puntin jalkaliikkeinä normallin kyykkyn, vajaan kyykyn, varpailleennousun ja askelkyykyn...

Hitto kun olis jossain ylhäällä ne threadien sivut missä Fuhrer on väitellyt näistä kinesiologiaan liittyvistä asioista, on nimittäin semmosen tason selitykset että jos ne ei riitä uskomaan siihen että syväkyykky on parempi polville kuin mitkään 90° kyykyt niin ei sitten mikään.

Mutta lyhyesti se taisi mennä jotenkin niin että kyykky jossa pysähdytään siihen että reisiluu on vaakatasossa lattiaan nähden rasittaa enemään polviniveltä kuin kyykky jossa takareisi on kiinni pohkeessa.

Omasta mielestäni syväkyykky on ihan hyödyllinen silloin tällöin tehtynä. Itse en sitä juurikaan tee kuin ehkä kerran kuukaudessa normikyykkyjen lisäksi, että tulee vähän vaihtelua. Tämä tosin ehkä johtuu siitä että syväkyykky ei juurikaan tue melkein mitään lajeja paremmin kuin kyykky. Tuossakin pisti miettimään, että minkä helvetin takia lentopalloilijoiden pitäisi tehdä syväkyykkyä? Ihan pelilliseltä kantilta ajateltuna, vaikka en lentopalloa juurikaan tunne, niin milloin tulee tilanne jossa tarvitsee ponnistaa syväkyykkystä ylös? Itse näkisin lentopalloilijoiden puntin jalkaliikkeinä normallin kyykkyn, vajaan kyykyn, varpailleennousun ja askelkyykyn...

Sulla ei taida olla loppujen lopuksi hirveästi tietoa mistä se voima siihen hyppyyn lähtee loppupeleissä?

Tästä lajinomaisuusasiasta on muistaakseni ollut keskustelua mm. eri ponnistusvoimatopikeissa ja varmaan muissakin ketjuissa. Itse ymmärsin, ettei puolikyykkääminen olisi yhtään normikyykkyä parempi liike, vaikka nivelkulmat muistuttavatkin ponnistusta, vaan että se salilla kehitetty voima tulisi joka tapauksessa vielä erikseen "hermottaa" pikavoimaksi tyyliin plyometrisillä harjoitteilla, esim. lajiharjoitusten yhteydessä tai kyykkysarjojen välissä, tai jotain. Joku suomalainen pituushyppääjä taisikin treenata juuri tuolla jälkimmäisellä tavalla, jos muistan oikein.

Itse ainakin olen syväkyykyn kannalla, vaikken tietenkään biomekaniikasta tai kinesiologiasta juuri mitään tiedäkään.

Toihan on yleinen vitsaus mitä kuulee aika useinkin puhuttavan miten jotkut sanoo harjoittelevansa esimerkiksi räjähtävyyttä tekemällä rinnallevetoja salilla. Mun mielestä on jotenkin äärimmäisen surullista jos joku valmentaja oikeasti on käskenyt tekemään noin.

Älkää hyvät ihmiset tehkö sitä syväkyykkyä jos polvet paukkuu ja natisee, jättäkää se niille joilla polvet kestää. Itse kuulun siihen ryhmään jolla polvet ei kestä syväkyykkyä.
Ei muutakun 90 asteen kulmaan ja ylös, hyvin on polvet kestäny ja reidet kasvanu :david:

Itse kuulun siihen kategoriaan treenaajia, jotka uskoo, että vika on useimmiten tekniikassa jos ei muka syvää kyykkyä pysty tekemään. Heti samaan hengenvetoon sanon myös, että varmasti on tähän sääntöön myös poikkeuksia.

Lukemani perusteella polvinivel on heikoimmassa asennossaan juuri 90 asteen polvikulmassa, ja minusta se on aivan järkeenkäypää. IMO on haitallista kohdistaa kyykyn suunnanmuutos juuri tuohon heikoimpaan polvikulmaan. Kuitenkin taas nuo poikkeukset säännössä ovat erikseen, eli joillain sitten lienee se polven rakenne omiaan ottamaan itseensä syvästä kyykystä. Tiedä sitten onko tämä seurausta mistään muusta kuin yleisesti huonosta liikkuvuudesta, sillä kuitenkin kyykkyasennon pitäisi olla ihmiselle todella luonnollinen asento. Ilmeisesti länsimainen elämäntyyli on vienyt osan ihmisistä vahvasti eri suuntaan. (Googlatkaa third world squat)

Myös tuo lajinomaisuus-argumentti on lukemani mukaan pielessä, sillä salilla tehdyt liikkeet ja niiden voimat/hyödyt eivät muutenkaan siirry sellaisenaan suoraan lajivoimaan. Tällöin on fiksuinta suorittaa voimatreeni niinkuin se on muutenkin yleisimmin fiksuinta, eli täysillä liikeradoilla. Juoksunopeus ja pomppu ja vastaavat treenataan sitten juoksemalla ja pomppimalla jne.

Sitten pari pointtia kyykyn syvyyksistä: Syvä kyykky on kyykky. Voimanostosyvyinen kyykky (reiden yläpinta lonkkanivelen kohdalta vähintään samaan tasoon kuin polven yläpinta) on voimanostosyvyinen kyykky. 90 asteen kyykky on puolikyykky. Päälle 90 asteen kyykystä voi puhua jo neljänneskyykkynä, jne.

Kyykyn syvyys (tai polvikulma) on paljolti riippuvainen myös kyykkytyylistä. Itse asiassa harva pääsee kovin paljon voimanostosyvyyttä syvemmälle jos kyykkää kapeahkolla jalka-asennolla. Siispä voimanostosyvyys on monessa tapauksessa varsin syvällä jo, ja todella paljon alle 90 asteen. Sitten taas jos kyykkää kovin leveällä asennolla, päästään lähemmäs tuota 90 asteen polvikulmaa voimanostosyvyydessäkin, ja se tietenkin on voimantuoton ja taloudellisuuden kannalta edullista, kun puhutaan nimenomaan voimanostosta.

Summa summarum: en näe mitään syytä tehdä vajaata kyykkyä, jos ei siihen ole mitään syytä. Monella on joku oikea syy, mutta arveluideni mukaan monella on tekosyy.

Itse tein ennen ½kyykkyä, kun suomalainen urheiluvalmennus näin sanoo. Mutta nykyään teen vain syväkyykkyä, kun se vain toimii paremmin ainakin juoksemisen ja räjähtävyyden kannalta (lihasten kasvatus on erikseen)... ½kyykky pitäisi kieltää lailla, kun se vahvistaa vain etureisiä ja lihasta pitää vahvistaa koko pituudelta.

Älkää hyvät ihmiset tehkö sitä syväkyykkyä jos polvet paukkuu ja natisee, jättäkää se niille joilla polvet kestää. Itse kuulun siihen ryhmään jolla polvet ei kestä syväkyykkyä.
Ei muutakun 90 asteen kulmaan ja ylös, hyvin on polvet kestäny ja reidet kasvanu

Tai sitten treenaat itsellesi vahvemmat takareidet kuin mitä naapurin pikkutytöllä on niin alkaa polvetkin kestämään.

Kerrotko tyhmälle että mikä niissä polvissa ei oikein kestä?

No kyllähän se tuntuu ettei polvet kestä, mikäli niitä ei ole totutettu liikkumaan niiden täydellä liikeradallaan. Samahan se on muissakin nivelissä/lihoissa, kyllä ne pitää uusiin liikeratoihin aina ensin totuttaa, ennen kuin alkaa ainakaan vastusta kauheasti lisäilemään liikkeeseen. Se vaan tahtoo "unohtua" monelta, kun ego ei anna periksi tiputtaa niitä painoja sellaisiksi, mitä kroppa oikeasti jaksaisi käsitellä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom