Syväkyykky pitäisi kieltää lailla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bear
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Trebla, millasia hoitoja oot käyttäny toho hyppääjän polveen? Laitettiinko kortisonipiikkiä tai muuta?

Itsellä hyppääjän polvi vaivannu heinäkuusta asti ja viikko sitten sain fysiolla teetetyt tukipohjalliset, koska askelma on sen verran pielessä että noista voisi olla apua. Nyt fysioterapeutin neuvoilla 3 kertaa päivässä kylmää polveen ja jotain tulehduskipugeeliä sekä erilaisia staattisia pitoja jaloilla ja reisien venyttelyä. Vähän kuulostaa turhan optimistiselta kun fysioterapeutti sanoi että kuukauden parin päästä pitäs vaiva olla poissa. Niin ja jalkaprässiä suositteli tekemään leveällä jalka-asennolla ja ei hirveen syvään. Saapi nähä miten käy mutta olis tosiaankin kiva pikkuhiljaa päästä vaivasta eroon kun itse harrastan lentopalloa ja biitsiä myös kesäisin ja eihän tällä vaivalla hirveesti pelailla...

itse kyseisen palloilulajin urheilijana antaisin myös kommenttini ko. asiaan.

syväkyykkyä on tehty meidän piireissä ja hyväksi havaittu. eritoten itse pidän sitä parhaana polvien(jalkojen) kunnossa pitäjänä. mulle se sopii ku nakutettu.

sellaisen pointin olen huomannut, että ne jotka meidän piireissä karttaa syväkyykkyä tai ovat siinä jokseenkin huonoja eli heikkoja ovat kaverit, joilla on eniten polvivaivoja. mielestäni paras liike, joka pitää polven ympärillä olevat lihakset kunnossa. lisäksi syvälle kyykkääminen pitää liikkuvuudet kunnossa!

harvoin enää on porukkaa, jotka hyppii painot niskassa. Meikäläiset ainaki harrastaa turvallisempaa ja tehokkaampaa harjoitusmuotoa: PAINONNOSTOliikkeet, eli tempaus ja työntö. niissä jos missä tulee räjähtävää ponnistusta kovilla tehoilla.

Tales: -Miksi ihmeessä näin?

"Fysioterapeuttien pitäisi mielestäni keskittyä ainoastaan kuntoutukseen, eikä neuvomiseen siitä, mikä on TERVEILLE kuntoilijoille hyväksi."

lisään nyt vielä että itselläni loppu kaikki kyykkyyn liittyvät kivut ja huonot vibat samalla, kun otin kyykyn kolme kertaa viikossa ohjelmaan ja aloin tekemään sen syvältä. Tekniikka parani tuolla 3 kertaa viikossa-tyylillä todella hyvin, eikä sen jälkeen ole ollut mitään ongelmaa ja painotkin alkoi kivasti kasvamaan.

Komppaan tätä. Tein kesällä vielä kerran viikkoon kyykkyä mutten täyteen syvyyteen ja sain palkkioksi hyppääjän polven johon tuli elokuussa kortisonipiikki. Nyt olen alkanut tekemään SF:n takia kyykkyä kolmesti viikossa ja polvien kanssa ei ole hetkeen ollut mitään ongelmia. So far so good kun kuusi viikkoa takana ilman samanlaisia vaivoja.

Jäin tuossa miettimään että mites se polvien kannalta eroaa tuo syväkyykky ja "syvä" hack kyykky... jotenkin itselläni tuntuu että hakkia en enää tule tekemään kun menee polvikulma järjettömän pieneksi ja tuntuu että polvilumpio ampuu ulos ja samalla pohkeen lihakset pyrkii sivulle leviämään -> pohkeen sivu jänteet menee melkein tulehdus tilaan...

Mulla on muuten ihan sama vika. Ei oo moneen viikkoon pystyny hackia tekemään. Ihan pohjasta asti oon ottanu. Hyvä että pystyy edes kävelemään:(

Syväkyykystä täälläkin positiivisia kokemuksia polvien kannalta. Veikkaan, että syväkyykyn tekniikalla on yhteyttä siihen, että monien polville se on hyväksi. Syvälle mentäessä kun polvia on käytännössä pakko työntää hivenen ulospäin, jotta sinne ylipäätään pääsee. Tämä taas on polville erittäin hyvä verrattuna siihen, että ne hakkaavat ylisuuret romut niskassa sisäänpäin puolikyykkyä tehdessä.

Tales: -Eli tarkoittanet siis että henkilön joka ei ole perillä neuvomastaan asiasta, ei tule neuvoja kyseisessä asiassa antaa lainkaan? Mites tuo liittyy siihen, että fysioterapeuttien pitäisi olla neuvomatta niitä terveitä urheilijoita?

No jos fysioterapeutti, kuten tämän topicin sivulla 2(viestejä per sivu 20) kirjoittaneelle kaverille väitti, sanoo kyykyn olevan ehdottoman not not niin hän ei selvästikään tiedä terveiden voimailijoiden treenaamisesta yhtään mitään.

liikuntalääketieteen erikoislääkäri Tiina Nylander, joka paini hyppääjän polven kanssa
Onko tällä Nylanderilla siis itellä hyppäjänpolvi vai onko se vaan muiden polvia ihmetellyt? Oon kyl sitä mieltä, et syväkyykkäämiseen liittyy riskejä mutta luulen myös, et ne aiheutuu paljolti huonosta tekniikasta. Check it:

polvet vahvistuu kyllä tekemällä reisiliikkeitä. ei sen kummempaa. polvinivel on huomattavasti yksinkertasempi kuin esim. hartianivel ja selkäranka. polvivaivoja voi kuitenkin ehkäistä mm. seuraavilla jutuilla:
- polvi ei matkusta liikaa varpaiden yli.
- ne ei tvistaile sisäänpäin ylöstullessa.
- ei laskeuduta ihan pohjaan ja ei varsinkaan päästetä siellä reisiä löysäksi.
- ei pompauteta älyttömästi alhaalta.
- siteitä ei käytetä kuin raskaissa 1-3 toiston kuormissa.
- muistetaan lämmitellä huolella ja käytetään vaikka neopreenilämppiä polvissa.
- polvet kunnolla jäihin treenin jälkeen ½ tunniksi. toista parin tunnin päästä.
- medialiksen vahvistaminen reisiojennuksen viim. 20 asteen liikkeellä.
- progressiivinen rasituksen nostaminen ja hyvä tekniikka.
- etu- ja takareisien voimatasapaino kuntoon.
- liikkuvuus hyväksi nilkoista lonkkiin.

neljällä viidestä voimailijasta on eritasoisia kulumia lumpion takapinnalla. ellei satu, ei haittaa, vaikka rahisee. jos sattuu, alkaa kipua tuottava liike olla aikalailla tiensä päässä.

Veikkaan, et etenkin toi "ei laskeuduta ihan pohjaan ja ei varsinkaan päästetä siellä reisiä löysäksi" - kohta on jonkinsortin akilleen kantapää. Eli koitetaan miehekkäästi vetää kunnon ass to grass - kyykkyjä -> relataan reisiä et päästään alemmas -> joku pettää. Musta ainakin kuulostaa ominkin aivoin aateltuna varsin loogiselta, et jos otetaan jotkut kunnon romut niskaan ja sit ruvetaan ne niskassa nojailemaan polvinivelten varassa niin vammautumisen mahdollisuus kasvaa hurrrjasti.

Itellä tuli taannoin molempiin polviin varsin kettumainen hyppääjän polvi ja veikkaan, et ryssin alunperin just tässä.

Hieman epäilyttää et onko täällä Nylanderilla oikeesti kuinka syvällinen käsitys syväkyykyn tekniikasta ja mekaniikasta, eli onko rva/nti ikinä ikinä ite harrastanut kyykkäämistä edes puolitosissaan vai huudellaanko nyt taas jostain jumppasalin puolelta spinning-pyörän satulasta kuinka potarit on daijuja.

Tai sit tohtori tarkoittaa syväkyykyllä just semmosta ylisyvää kyykkyä jossa koitetaan kyykkytekniikan kustannuksella hieroa kasseja salin lattiaan missä tapauksessa tohtori puhuu IMO kyllä (jo siveellisyyssyistäkin :D) ihan Totta Asiaa (TM)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Trebla, millasia hoitoja oot käyttäny toho hyppääjän polveen? Laitettiinko kortisonipiikkiä tai muuta?

Ihan ensalkuun kannattaa varmistaa, että kyse tosiaan on hyppääjään polvesta ellet ole tätä jo tehnyt. Kipu polvilumpion alapuolella patellajänteen tietämillä saattaa kuitenkin johtua jostain muustakin kuin juuri hyppääjän polvesta. Itse käväsin magneettikuvissa ja niistä asia voitiin varmistaa. Ja tietenkin aluksi on tärkeää lopettaa hyppiminen kokonaan ja kaikki muukin liikunta, joka aiheuttaa kipua polveen.

Tässä kaikki parannuskeinot, joita kokeilin:

1) Jalkalihasten venyttely ja erikoispaino etureisillä. Pitkiä (2-3min) ja voimakkaita venytyksiä etureisille pyrkien jatkuvasti parantamaan liikkuvuutta. Itse venyttelin kahdesti päivässä, mutta kolmekin kertaa voisi olla hyvä jos ehtii. Venyttelystä oli selkeä hyöty mulle, mutta etureidet olivatkin aika pirun jäykät.

2) Eksentriset yhden jalan kyykyt alaviistoalustalla. Esim täältä löytyy lisää juttua aiheesta: http://eccentric-exercises.blogspot.com/ Netti on muutenkin pullollaan tietoa tästä aiheesta. Googleta esim hakusanoilla "eccentric training jumper's knee" tai "patellar tendinopathy". Omalla kohdallani on vaikea arvioida kuinka suuri merkitys tällä harjoitusmuodolla oli oireiden lieventymiseen. Venyttelystä oli ainakin helpommin havaittavaa hyötyä.

3) Polvilumpion mobilisointi. Tämä taisi olla ratkaiseva tekijä mun polven (osittaiseen) parantumiseen. Mulla liikkuu polvilumpio jostain syystä todella vähän alaspäin kun koukistan polvea. Normaalisti polvilumpion pitäisi ilmeisesti liikkua selvästi alaspäin, kun jalkaa koukistetaan, jolloin polvilumpion ja sääriluun välillä olevaan patellajänteeseen ei kohdistu niin kovaa venytystä. Mulla taas polvilumpio ei liiku alaspäin vaan jää kohtuu ylös, jolloin taas patellajänteeseen kohdistuu kovempi venytys. Polvilumpion mobilisointi tarkoittaa yksinkertaisesti polvilumpion painelua alaspäin. Kannattaa varmaan käväistä jonkun pätevän fysioterapeutin puheilla tästä aiheesta ennenkuin alkaa painelemaan. Itse kuitenkin teen homman seuraavasti. Istun tuolilla jalkapohjat maassa ja laitan aluksi polven n. 90 asteen kulmaan. Tässä asennossa painan kaksin käsin polvilumpion yläreunasta alaspäin ja hieman etuviistoon, jolloin polvilumpio liikkuu sentin pari alaspäin. Painan aina muutaman sekunnin ajan ja teen toistoja ehkä kymmenisen verran. Seuraavaksi pienennän polvikulmaa hieman (vedän kantapäätä kohti tuolia) ja koitan taas painella. Mitä pienempi polvikulma sitä vähemmän polvilumpio liikkuu ja sitä enemmän voimaa sen liikuttamiseen täytyy käyttää. Jatkan painelua kunnes polvikulma on niin pieni, etten saa lumpiota enää liikkumaan. Tästä touhusta on ollut selkeä hyöty kipujen vähentymiseen.

Kortisonipiikkiä ei laitettu missään vaiheessa, enkä olisi siihen suostunutkaan. Aika paljon myös kylmähoitoa annoin polvelle, mutta en osaa oikein arvioida oliko tästä mitään hyötyä. Kun jollain keinolla saa oireet helpottamaan niin kannattaa palata hyppimisen pariin todella rauhakseen. Vähän hyppyjä kerrallaan ja jokaisen treenin jälkeen kunnon venyttelyt. Kannattaa jonkun pätevän fysioterapeutin tai vastaavan juhanin kanssa selvittää mikä on alunperin aiheuttanut hyppääjän polven ja tehdä sitten tarvittavat muutokset omiin treenitapoihin, lihashuoltoon jne. Oman terveyden eteen kannattaa nähdä vaivaa ja laittaa hieman rahaakin. Mikään ei voita tunnetta kun kuukausien kärvistelyn jälkeen pääsee treenaamaan ja pelaamaan ehjällä kropalla :thumbs:

Kiitos neuvoista Trebla :thumbs:Tosiaan mulla ei kuvia oo otettu tästä, kuitenkin fysioterapeutti ja 2 lääkäriä vähän vääntelivät jalkaa ja ainakin "veikkaus" oli että juuri hyppääjän polvi on vaiva. Mulla syy tähän vaivaan on aika suurella todennäköisyydellä ollut virheellinen askelma joka sitten lentopallossa hyppiessä ja myös salilla kyykätessä vääntää nilkkoja ja polvia väärään asentoon. Noh jos ei parannusta tule nyt tukipohjallisten kanssa ja muilla keinoin ni sitten käydään napsimassa kuvat polvesta ja mietitään lisää :)

Myrzan sanoi:
Veikkaan, et etenkin toi "ei laskeuduta ihan pohjaan ja ei varsinkaan päästetä siellä reisiä löysäksi" - kohta on jonkinsortin akilleen kantapää. Eli koitetaan miehekkäästi vetää kunnon ass to grass - kyykkyjä -> relataan reisiä et päästään alemmas -> joku pettää. Musta ainakin kuulostaa ominkin aivoin aateltuna varsin loogiselta, et jos otetaan jotkut kunnon romut niskaan ja sit ruvetaan ne niskassa nojailemaan polvinivelten varassa niin vammautumisen mahdollisuus kasvaa hurrrjasti.

Itellä tuli taannoin molempiin polviin varsin kettumainen hyppääjän polvi ja veikkaan, et ryssin alunperin just tässä.

Hieman epäilyttää et onko täällä Nylanderilla oikeesti kuinka syvällinen käsitys syväkyykyn tekniikasta ja mekaniikasta, eli onko rva/nti ikinä ikinä ite harrastanut kyykkäämistä edes puolitosissaan vai huudellaanko nyt taas jostain jumppasalin puolelta spinning-pyörän satulasta kuinka potarit on daijuja.

Tai sit tohtori tarkoittaa syväkyykyllä just semmosta ylisyvää kyykkyä jossa koitetaan kyykkytekniikan kustannuksella hieroa kasseja salin lattiaan missä tapauksessa tohtori puhuu IMO kyllä (jo siveellisyyssyistäkin ) ihan Totta Asiaa (TM)

Siinäpä fiksun näkönen postaus.

Kovasti kyllä ihmettelen kun täällä niin hehkutetaan syvänkyykyn hyvyyttä. Ite oon aika monesti sitä ruvennu tekemään just sen kaiken hehkutuksen takia, mutta aina on polvet ruvennu juilimaan niin että on ollu pakko madaltaa kyykkyä. On tietysti mahdollista että tein sen aina vituiks. Mutta tuota kun siis, jos aivan pohjaan on mentävä, niin pakkohan siinä on mennä nojailemaan polvien varaan, eikö? Jos lihaksiilla jarruttaa alasmenoa niin ei voi tietää onko vielä pohjassa?!? Ja kun sinne aivan pohjaan mennään niin sieltä on totisesti vaikeata tulla ylös 100% koulukirjatekniikalla. Joku mainitsi miten selkä pettää helposti ja niin se tosiaan tekee. Lisäksi kun kuitenkin yritetään kehittyä niin kiusaus kimmota sieltä ääriasennosta kasvaa kun toistomäärävaatimukset kasvaa.

Itekki saanu polven kanssa tapella ihan riittämiin. Tällähetkellä teen VN-syvyydellä kyykkyä kerran viikossa ja toistaiseksi on kestäny. Etukyykystä ja syvästä (normaalista) takakyykystä tuntu menevän helpommin räkspoks.

Olen tehnyt kyykkyjä syvälle ja reidet vaakatasoon ja kumpikin kyllä ottaa reisiin hyvin. Syvälle mentäessä ehkä enemmän takareisien/pakaroiden puolelle, joten etureisien kannalta pitäisin parempana reidet vaakatasoon kyykkäämistä ja enemmän suosin kyllä reidet noin vaakatasoon tai boxille/penkin reunalle kyykkäämistä (tätähän myös Arnold teki aikanaan silloin tällöin).

Smithissä pääsee aika hyvin ihan pohjalle, koska siinä saa paremmin pidettyä "jalat edessä" ja laskeuduttua suoremmassa, kuin vapaalla tangolla. Vapaalla tangolla tehtäessä näkisin alaselän pyöristymisen yhtenä ongelmana, ellei siihen kiinnitä huomiota.

Kuitenkin on mielestäni aika turha väitellä kyykkyjen syvyyksistä - emme ole samasta muotista valettuja ja toiselle sopii paremmin tietty tekniikka kuin toiselle. Tärkeimpänä pitäisin ehkä sitä että kyykkää sille syvyydelle mikä tuntuu hyvältä ja ennen kaikkea kyykkäilee samalle syvyydelle. Näin oman kehityksen seuranta on helpompaa.

Itsellä ainakin polvet rupeavat kipuilemaan jos jätän liikkeen 90-asteeseen tai vajaammaksi.Syvät kyykyt ovat itsellä pohjaan.Ymmärrän kyllä syvien kyykkyjen vastustajia.Liikkuvuus täytyy lonkissa,selässä ja jaloissa olla kohdallaan muuten alkaa selkä pyöristymään,kantapäät nousta tai alkaa nojaaminen eteenpäin.Ja monella ego kärsii kun joutuu painoista tinkimään.Saan reisiin paljon kovemmat pumpit syvillä kyykyillä,100 kg syviä vastaan 120 kg 90-asteeseen ni kyllä ne äänet syville kyykyille menee.

Itsellä ainakin polvet rupeavat kipuilemaan jos jätän liikkeen 90-asteeseen tai vajaammaksi.Syvät kyykyt ovat itsellä pohjaan.Ymmärrän kyllä syvien kyykkyjen vastustajia.Liikkuvuus täytyy lonkissa,selässä ja jaloissa olla kohdallaan muuten alkaa selkä pyöristymään,kantapäät nousta tai alkaa nojaaminen eteenpäin.Ja monella ego kärsii kun joutuu painoista tinkimään.Saan reisiin paljon kovemmat pumpit syvillä kyykyillä,100 kg syviä vastaan 120 kg 90-asteeseen ni kyllä ne äänet syville kyykyille menee.
Tuo liikkuvuus tuli itsellänikin mieleen just.
Ite oon kyykkäillyt vuodesta 2005 enemmän tosissaan tekniikkaan painottaen.

Nyt alkaa olla tekniikka siinä määrin kunnossa että pystyy tekemään raskaampia sarjoja tekniikan pettämättä. Lisäksi liikkuvuus alkaa pikkuhiljaa löytymään.

Eli jos nollapohjilta tahdotte hyökätä aina pohjaan asti kyykyssä muulla painoilla kuin tangolla / vast niin unohtakaa koko homma jo suosiolla....

Kiitos neuvoista Trebla :thumbs:Tosiaan mulla ei kuvia oo otettu tästä, kuitenkin fysioterapeutti ja 2 lääkäriä vähän vääntelivät jalkaa ja ainakin "veikkaus" oli että juuri hyppääjän polvi on vaiva. Mulla syy tähän vaivaan on aika suurella todennäköisyydellä ollut virheellinen askelma joka sitten lentopallossa hyppiessä ja myös salilla kyykätessä vääntää nilkkoja ja polvia väärään asentoon. Noh jos ei parannusta tule nyt tukipohjallisten kanssa ja muilla keinoin ni sitten käydään napsimassa kuvat polvesta ja mietitään lisää :)

No problem, mukava vain auttaa kun tiedän kuinka veemäinen vaiva on kyseessä. Itseasiassa meinasin kirjoittaa myös jalan virheasennoista, mutta pääsi unohtumaan. Itselläni siis myös häikkää askelluksessa eli ylipronaatiota molemmissa koivissa. Tälläkin on varmasti ollut osansa hyppääjän polven kehittymisessä. Tukipohjalliset ovat varmasti ihan jees vaihtoehto ja itselläkin on semmoiset käytössä. Jos olet kiinnostunut näkemään kunnolla vaivaa kinttujen oikomiseksi niin suosittelen erilaisia liikkeitä, joilla virheasentoja voi korjata. En lähde itse antamaan mitään vinkkejä liikkeistä, koska en tiedä tarkemmin minkälaisista virheasennoista on kyse. Jos asut Turun suunnalla niin voin kyllä suositella erittäin pätevää fysioterapeuttia. Laita vaikka privaviestiä jos kiinnostaa.

Nyt kun hyppääjän polvesta alettiin puhumaan niin jatkanpa vielä hiukan. Asustan tällä hetkellä Suomesta nähden pallon toisella puolella eli Melbournessa ja täällä on tehty melko paljon tutkimusta aiheesta. Ilmeisesti täällä olisi mahdollista saada myös hoitoa, jota Suomessa ei ole lainkaan tarjolla. Kyseisessä hoitomuodossa jänteen sisälle injektoidaan jotain ainetta (olisiko ollut jotain hormonia tms), joka sitten parantaa jänteen melko suurella todennäköisyydellä ja nopeasti. En vaan tiedä saako hoitoa vain Australian kansalaiset vai onko myös ulkomaalaisilla mahdollisuus päästä piikitettäväksi. Täytyy tarkkailla tilannetta :)

Ja mikäs tässä nyt on niin kummallista? Näitähän suorastaan suositellaan varsinkin jos halutaan pomppua lisätä. Tietysti jos pomppu ei ole ollut tarkoituksenmukainen tai tekniikassa muuten kehittämisen varaa...

Eikä 50kg todellakaan ole paljon tuohon hommaan. Tietysti taas riippuu yksilöstä, mutta eipä tuossa polvet vielä vaarassa pitäis olla...

No jos mun pitää itse eres omalla painolla hyppiä 20 kertaa ilmaan niin sekin jo tuntuu polvis, ja siihen kun vielä laitettaisiin 50 kg niin ei ihme jos polvet menee paskaksi .

Ossen: -Miksi sinne pohjaan pitää mennä nojailemaa polvien varaan? Ilmeisesti penkkipunnerruksessakin tanko pitää jättää ilman lihaskontrollia kellumaan rinnanpäälle?

Ja että mistäkö tietää että ollaan pohjassa? Tuohon mä väittäsin aika hyväksi ohjeistukseski, että kun takareidet hipoo pohkeita, ollaan pohjassa. Mutta ei kuitenkaan niin alas kannata mennä, että pystyy "lepäämään" siellä pohjissa. Sillon painon kannattelu siirtyy lihoilta muille kudoksille ja se ei ole hyvästä se.

Jos sieltä pohjista on vaikea tulla ylös sillä koulukirjatekniikalla, niin olisikohan kyseessä ns. liikaa rautaa-ilmiö? Vähentää painoja, niin kyllä sieltä syvältäkin voi yhtä hallitusti ja siististi nousta kuin vajaammastakin kyykystä. Selkä pettää jos liikkuvuus (lantio, takareidet ym.) tai keskivartalon lihasvoima ja hallinta ei riitä tai puhtaasti tekniikka virheestä. Ja mitä tuohon pohjista pomppuun tulee, niin niinhän sitä runkutetaan penkissäkin kun voima ei riitä hallittuun nostoon. Mutta se voimanpuute voidaan helposti korjata kyykkäämällä lisempää.

"Mutta tuota kun siis, jos aivan pohjaan on mentävä, niin pakkohan siinä on mennä nojailemaan polvien varaan, eikö? Jos lihaksiilla jarruttaa alasmenoa niin ei voi tietää onko vielä pohjassa?!? Ja kun sinne aivan pohjaan mennään niin sieltä on totisesti vaikeata tulla ylös 100% koulukirjatekniikalla. Joku mainitsi miten selkä pettää helposti ja niin se tosiaan tekee. Lisäksi kun kuitenkin yritetään kehittyä niin kiusaus kimmota sieltä ääriasennosta kasvaa kun toistomäärävaatimukset kasvaa."

edit. Kirjaillaampa vielä vähän...

Kumma homma että tuo syväkyykky aiheuttaa niin monelle terveelle urheilevalle nuorelle polvi, selkä ym. ongelmia ja sillä verukkeella se jätetään tekemättä. Mitä olen ihmisille kyykkyä ohjannut (aikasta paljon), niin ei ole vielä vastaan sattunut henkilöitä, jotka eivät voi syvälle kyykätä "paketin hajoamatta", kunhan etsitään kyseiselle henkilölle sopiva asento, sopiva määrä vastusta ja lämmittely on hoidettu huolella. Ja voin kertoa, että kaikki jolle kyykkyä olen ohjannut, eivät todellakaan ole olleet hyväkuntoisia terveitä nuoria. On ikääntyviä ja kuntoutettavia ym.

Esim. yksiryhmä oli 12 kpl keski-ikäisiä tai sen ylittäneitä naisia. Kun mainitsin että tänään opetellaan kyykkyä, niin muistaakseni 11 heisytä tuli kun tykin suusta vastaus että "ei pysty, mulla on kato tää selkä/polvi/nilkka/korvienväli niin huonona..." No, joka tapauksessa kaikkien kohdalla sitä kokeillaan ja jos ei sitten pysty, niin ei pysty. Kumma homma että kahden viikon päästä koko porukka kyykkäsi, kyykkäsi syvälle ja jostain syystä kenenkään polvi/selkä/younameit ei vikonut lainkaan kyykyn johdosta. Pikemminkin tunsivat kaikki saaneen kyykystä apua liikkuvuuteen, keskivartalon ja polvien hallintaan ym. Siis jo kahdessa viikossa! Eli pelkästään positiivista oli palaute. Siis näillä jotka ennen kokeilemistaankin jo kertoivat kuinka eivät voi mitenkään liikettä tehdä.

Tokihan ymmärrään että omin konstein ei se oikea asento aina löydy, eikä uskallusta kokeilemiseen ole. Mutta eikös silloin olisi hyvä kääntyä sellaisen henkilön puoleen, joka osais oikeasti ohjatakkin sen kyykyn. Ei siis pelkästään katsoa että ruoto pysyy suorassa ym. vaan ohjata ne tarvittavat muuteokset jalkojen asennoissa, tangon paikalle, keskivartalon hallintaa ym.

Eli kuten jo aiemmin mainitsin, en usko että kyykyissä se syvyys olisi kovinkaan usein se ongelmien aiheuttaja, vaan ihan muut tekijät. Jonkun linkittämässä jto:n kirjailemassa listassa nuita muita syita olikin jo laajemmalti lueteltu.

No, tämä siis vain mun kokemuksiini ja lukemaani perustuva mielipiteeni. Eri mieltä saa ja mahdollisesti kannattaakin olla.

En tiedä onko joku postannut jo tämän näkökulman tänne, en jaksanut kahdeksaa sivua kahlata läpi...

Starting strenght -kirjassa Rippetoe perustelee kyykky-luvun alussa miksi normaali kyykky (syväkyykky) on nimenomaan parempi polville kuin puolikyykky. Perustelut ovat mielestäni hyvin vakuuttavan oloiset. Englanninkielentaitoiset kirjan omistavat voivat tarkistaa ne itse. Lyhyesti seuraavassa kuinka itse tuon ymmärsin.

Kun kyykykätään puolikyykkyjä pääasiassa nelipäinenreisilihas on aktiivinen. Nelipäinen reisilihas kiinnittyy sääriluuhun polven alapuolelle, joten se supistuessaan vetää sääriluuta eteenpäin. Tällöin polven ristisiteet ovat koetuksella. Varsinkin kun puolikyykyssä pystytään käyttämään erittäin suuria painoja. Syvälle kyykättäessä tuo puolikyykyn vaihe ohitetaan tietenkin huomattavasti pienemmillä painoilla kuin puolikyykkyä tehdessä.

Kun taas kyykytään syvälle, aktivoituvat myös mm. takareiden lihakset (hamstrings). Nämä kiinnittyvät myös sääriluuhun, mutta vetävät sääriluuta taaksepäin. Nyt sekä etureiden että takareiden yhtäaikaisen työskentelyn johdosta sääreen kohdistuvat voimat kutakuinkin kumoavat toisensa ja polvinivel voi huomattavasti paremmin.

Tässä lyhyt, toivottavasti ei liian epäselvä sepustus, asiasta, joka oli kirjassa hyvin perusteltu kuvineen.

Suositut

Back
Ylös Bottom