Syväkyykky pitäisi kieltää lailla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bear
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Omat polvet korjautui syväkyykyllä. Ennen vihloivat; sellasta kierukkakipua. Siis jatkuvasti, ja tuntui pahenevan.

Kyykky tuli ohjelmaan, varovasti pienistä painoista liikkelle, järkevä progressio ja tekniikka kuntoon niin kivut lakkas siihen. Joskus näkee syväkyykkyä tekevän niin että pohjasta pompautetaan takaisin ylös; sitä kyllä tekee pahaa katsoa. Rauhallisesti alas, rauhallinen suunnanmuutos ja kiihdyttävästi ylös.

Samalla tavalla lähti tempauksen myötä olkapäävaivat. Tämäkään ei tahdo millään mennä jakeluun tutuille joille selitän.

Minun puolesta lääkäri saa kirjoitella mitä haluaa, itse tiedän kyseisten liikkeiden tekevän hyvää itselleni, enkä kuitenkaan toitota että ne olisivat kaikille automaattisesti tie onneen. Ihmisiä ja fysiikkoja on erilaisia.

Mutta mistäs sitä tietää ellei koskaan kokeile? :)

Oma fysioterapeutti kertoili että sille on syynsä miksi polven stabiiliutta testataan 90 asteen polvikulmalla. Polvi kun on kyseisellä kulmalla kaikkein löysimmillään.

EDIT: tässä kun lueskelin tarkemmin vastauksia niin monella tuntuu olevan samanlainen tarina kerrottavana kuin minulla: polvikivut lakkas syväkyykyn tekemiseen. Hämmentävää.
EDIT2: mä veikkaan että monille ihmisille jotka tekee istumatyötä, on vaikea saada alaraajat venyteltyä siihen notkeuteen että kyykkyä pystyy tekemään hyvällä tekniikalla alas asti. Ittellä lonkankoukistajat kiristi pirusti alussa ennenkuin tajusin niitä alkaa venyttelemään.

noh, itse harrastanut 10 vuotta futista ja nyt tässä vasta 18 vuotiaana tullut salireenaaminen kunnolla esiin. juttelin sitten meidän fysioterapeutin kanssa kyykystä ja että miten pitäs tehdä isoilla painoilla ja kysyin että kannattaako tehdä syväkyykkyä ollenkaan ( eli perse niin alas kun menee??) fysio sanoi että et tee missään nimessä..

Nojaa. Joillekkin voi tietysti tulla yllätyksenä ettei syväkyykyssä käytetä isoja painoja...
voi olla osasyy siihen miksi polvet eivät rasitu niin paljoa

Nojaa. Joillekkin voi tietysti tulla yllätyksenä ettei syväkyykyssä käytetä isoja painoja...
voi olla osasyy siihen miksi polvet eivät rasitu niin paljoa
Hmm, voisko ton kääntää niin että kun ei voimat riitä tekemään syväkyykkyä jollain painolla niin sitten tehdään puolikyykkyä kyseisellä ylisuurella painolla joka ei vastaa voimia tai tukikudosten kestävyyttä ja joka rasittaa niin ollen enempi polvia ynnä muita?

Eikös se ollut niin että polvinivel on itseasiassa stabiileimmassa asennossaan juuri täysin suorana tai täysin koukistuneena, ja juuri 90 asteen kulmassa kaikista haavoittuvimmillaan.

Omista tuntemuksista sen verran että minusta tollanen puolikyykky on kaikista pahin em. syystä ja siitä myös, että tankoon voidaan lastata yli-isoja kuormia, kuten missä muussa tahansa vajaan liikeradan liikkeessä. Eli minusta koko juttu on ihan saakelinmoista paskaa, jota ei pitäisi laukoa ainakaan yleistävänä kommenttina. Kiitos ja näkemiin.

Sama vika mulla, vajaat kyykyt ottaa polviin, kun taas syväkyykky ei tunnu missään.

Sehän nyt on selvääkin, että polviin tulee kovempi paine kun ei mene pohjaan asti.

Samaa täältä - säännölliset polviongelmat loppuivat reidet lattiataso-kyykyn vaihduttua kunnon syväkyykkyyn. Sarjapainot putosivat 170 kilon paremmalta puolelta reiluun sataseen mutta sieltä ne on kivunneet takaisin hyvinkin lähelle entisiä (edit: niin, syväkyykyn myötä jätin myös vyön käytön pois (no parin vuoden sisällä 2 tai 3 kertaa olen käyttänyt kun ihan maksimipainoissa kokeillut uusia 3 toiston sarjaennätyksiä)) - mutta täydellä liikeradalla ja ilman polvikipuja. Toinen aiemmissakin kommenteissa mainittu havainto myös omalla kohdalla tuntuu todelta: kun kyykkää useammin, ongelmia vähemmän -mikä itse asiassa tekee vallan paljonkin järkeä kun miettii että eipä siinä pelkästään lihaksia vahvisteta kun treenataan.

Tulee mieleen pari asiaa tuosta hesarin jutusta:

1) lentopalloilijat tuskin tekevät varsinaisia syväkyykkyjä ollenkaan tai juuri ollenkaan (ainakaan jos ovat asiantuntevassa voimavalmennuksessa), ei ole kovin lajinomainen lähtöasento siinä (sama pätee paljolti myös edellämainittuun futikseen)
2) mikä on ko. lääkärin käsitys syväkyykyn syvyydestä (liekö hänelle syväkyykky juuri tuo reidet lattiansuuntaiset-asento)?

Varsin rajuja linjavetoja tulee henkilöltä, jonka sanaa pidetään lakina. Hyvin vaarallisia toteamuksia laajaan levitykseen. Eiköhän nämä polviongelmat johdu lentopalloilijan kohdalla kaikkesta muusta kuin syväkyykkyharjoitteista - kertaakaan en ole sellaista nähnyt lentopalloilijan tekevän ja olevinaan paljon olen heidän treenejään nähnyt. Toki jos se patellajänne on repeytyäkseen, niin ei syväkyykky tilannetta ainakaan paranna.

Varsin harvalla on ylipäätään edellytyksiä (lähinnä liikkuvuuden osalta) tehdä oikeaoppisesti/terapeuttisesti syväkyykkyä, yleensä kyykätään itse tarkoitusta vastaan. Väärin toteutettuna nyt varmasti saa hallaa, kun suuren lisäpainon avulla pamahdetaan kulmaan, jossa nivelet ja lihakset eivät ole tottuneet työskentelemään (juurikin lentopalloilijan tapaus). Hyvinkin pitkän empiirisen kokemuksen pohjalta voin puhua syväkyykyn sopivan itselleni ja monelle muulle. Pitkään kesti kuitenkin sisäänajo tähän kuningasliikkeeseen. Jotenkin liikuntalääkärin toteamus järisyttää liikaa omaa maailmankuvaa :)

Varsin rajuja linjavetoja tulee henkilöltä, jonka sanaa pidetään lakina. Eiköhän nämä polviongelmat johdu lentopalloilijan kohdalla kaikkesta muusta kuin syväkyykkyharjoitteista - kertaakaan en ole sellaista nähnyt lentopalloilijan tekevän ja olevinaan paljon olen heidän treenejään nähnyt. Toki jos se patellajänne on repeytyäkseen, niin ei syväkyykky tilannetta ainakaan paranna. Kuitenkin hyvin vaarallisia toteamuksia laajaan levitykseen.

Yks kaveri (lentopalloilija) teki kyllä "syväkyykkyä" niin että meni melko suurilla painoilla aivan alas ja hyppäsi ylös niin että jalat irtos maasta... ja tuo liike ei varmaan ole terveellistä, mutta onko se syväkyykky?

Joskus näkee syväkyykkyä tekevän niin että pohjasta pompautetaan takaisin ylös; sitä kyllä tekee pahaa katsoa. Rauhallisesti alas, rauhallinen suunnanmuutos ja kiihdyttävästi ylös.

Tässähän se tärkein neuvo tuli. Mikään liike sinällään ei riko paikkoja jos tekee lihaksen liikeradan sallimissa rajoissa, mutta nimenomaan repivä tekniikka ja äkilliset suunnanmuutokset aiheuttavat vammoja.
Mitä tulee lentopalloon ja vaikka sählyyn niin siinä on kaksi lajia jotka pitäisi pikemminkin kieltää lailla, koska niissä polvet paukkuu herkästi kun tossut on liimautuneet lattiaan ja tehdään äkillisiä käännöksiä.

Vielä sen verran syvyyksistä että joillekin "pohjakyykky" voi olla juuri siinä reidet lattiantasossa, tai voimanostosyvyydessä. Varsinkin jos ei kyykkää "taakse", vaan semmosta olympiakyykkyä. Tarkoitan että kunkin yksilön fysiikka ja välitykset voi vaikuttaa siihen, kuinka syvä se syväkyykky on näennäisesti, vaikka joka tapauksessa oltaisiin pohjassa.:) Olipas sekava selitys.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei oo jumalauta todellista! Eipä oo koskaan aiemmin tullu samanlaista WTF-fiilistä hesaria lukiessa kun äsken. Otsikko LIEVÄSTI sanottuna hämmensi. No, en sano etteikö syväkyykky saattaisi olla pahasta joissain tapauksissa mutta ihan käsittämätön lausahdus. Meen kyllä heti huomenna syväkyykkäämään ihan ton jutun takia. :wtf: :confused:

Noh, itse olen saanut polveni rikki sekä puoli- että syväkyykyllä...

Melkein aina olen kyykyn tehnyt syvältä, mutta jossain vaiheessa otin puolikyykkyä tarkoituksella, kun etureidet tuntuivat ottavan paremmin hittiä. Sarjapainot kipusivat myös aika kivasti, joten polvet olivat melkoisen kovilla "alhaalla", kun suuntaa alettiin muuttaa. Hyppääjän polven sain kuitenkin syvästä hack-kyykystä. 1,5 vuotta meni polvia varoessa ja kuntouttaessa. Sitten aloin voimatreenin ja homma meni hyvin aivan viime aikoihin asti. Nyt on sitten polvi taas kakkina. Ei tainnut kestää volyyminlisäystä.

Sairasta on urheilijan elämä.

Ihmeellisiä neuvoja tohtorilta kun jo maalaisjärkikin sanoo toista, saatika sitten ihmisten yleiset kokemukset:confused:

Jos en hetkeen foorumilla kirjottele, niin se johtuu siitä että on poliisit vieneet putkaan huomisten SYVÄkyykkyjen takia;)

Uskoisin, että lentopalloilijoilla ne polvet paukkuu ja hyppääjän polvet tulee juurikin sen hyppimisen takia. Minulla polvet ei oo vieläkään täysin kunnossa, mutta nepä kestääkin syväkyykkyä paremmin kun mitään niiauksia.

Itse en lähtisi vielä kovasti arvostelmaan lausunnon antanutta lääkäriä. Otsikko oli (osalle tämän palstan lukijoista) punainen vaate, eikä sitä varsinainen teksti onnistunut enää pelastamaan vaikka ehkä olisi ollut syytä: minusta lääkäri puhui syväkyykystä hyppääjän polven yhteydessä. Tuskin tarkoitti sitä yleiseksi kommentiksi. Ja sitten on vielä kysymykset kuinka isoilla painoilla, kuinka alhaalta ja millä räjähtävyydellä jne. Jos tässä jotain syyllistä haetaan, niin minusta toimittaja on oikonut vähän liikaa (ja voihan lekurillakin olla tietty omat näkemyksensäkin...) Anyway, kuulutan lähdekritiikkiä - vaikka jotain kirjoitetaan hesarissa, niin silti sisältö voi olla "naistenlehtitasoa" tai sen alle, eikä (huonosti) siteerattuja asiantuntijoita tulisi tuomita huonon toimituksen takia. MOT

Jäin tuossa miettimään että mites se polvien kannalta eroaa tuo syväkyykky ja "syvä" hack kyykky... jotenkin itselläni tuntuu että hakkia en enää tule tekemään kun menee polvikulma järjettömän pieneksi ja tuntuu että polvilumpio ampuu ulos ja samalla pohkeen lihakset pyrkii sivulle leviämään -> pohkeen sivu jänteet menee melkein tulehdus tilaan..

Syväkyykyssä taas rakenne tai liikkuvuus tuntuu estävän tapahtuman, ilmeisesti lantio ei anna periksi joten alaselkä pyöristyy. Tuosta syystä ns. syväkyykkyä ei ole tullut tehtyä.
Pienen polvikulman taas kyllä saa kivuttomasti aikaan kun tekee kyykkyä ns. etukyykkymäisesti smith koneessa, polvet ulospäin ja selkä mahdollisimman suorana.

Paskapuhetta. Toivottavasti kyseinen herra tarkoitti juurikin hyppäään polvesta kärsiviä henkilöitä, eikä kaikkia.

En enää muista oliko mulla polvikipuja, mutta selkäkivut ainakin lähti syväkyykyn tullessa. Alussa paikat sattui syvälle mentäessä, mutta ne hävisi ajan myötä kokonaan. Nyt huomaa helposti, jos ei hetkeen kyykkää, että polvet ja selkä sattuu kun taas koittaa syväkyykätä. Paikat menee niin helposti jäykäksi.

Tehkää kyykkynne syvään arvon pakkislaiset.

Itse en lähtisi vielä kovasti arvostelmaan lausunnon antanutta lääkäriä. Otsikko oli (osalle tämän palstan lukijoista) punainen vaate, eikä sitä varsinainen teksti onnistunut enää pelastamaan vaikka ehkä olisi ollut syytä: minusta lääkäri puhui syväkyykystä hyppääjän polven yhteydessä. Tuskin tarkoitti sitä yleiseksi kommentiksi.

Jep. Niinhän se on että toimittaja joka ei kärjistä asioita on (pian) entinen toimittaja. Ja hyvin tuntuu matsä vastaavan kun sinne huutaa. :D

Voi tosiaan olla että lääkäri itsekkin vähän pyöritteli silmiään tuon otsikon takia.

Jäin tuossa miettimään että mites se polvien kannalta eroaa tuo syväkyykky ja "syvä" hack kyykky... jotenkin itselläni tuntuu että hakkia en enää tule tekemään kun menee polvikulma järjettömän pieneksi ja tuntuu että polvilumpio ampuu ulos ja samalla pohkeen lihakset pyrkii sivulle leviämään -> pohkeen sivu jänteet menee melkein tulehdus tilaan..

Ei hackia tarvitse välttämättä ihan pohjaan saakka tehdä? http://www.youtube.com/watch?v=u17qT-254yM

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom