Syväkyykky pitäisi kieltää lailla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bear
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Paskapuhetta. Toivottavasti kyseinen herra tarkoitti juurikin hyppäään polvesta kärsiviä henkilöitä, eikä kaikkia.

Joskus tuntuu, että moni vastaaja ei vaivaudu lukemaan juttua johon kommentoi. Tässä tapauksessa ketjun aloittaja oli vielä meille lukijoille linkittänytkin jutun. "Kyseinen herra", on siis liikuntalääketieteen erikoislääkäri Tiina Nylander.

Jutusta ei ihan suoraan omasta mielestänikään käy ilmi tarkoittaako Nylander, että kyykkääminen syvälle (mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan) on kategorisesti pahasta, vai vain pahentaa hyppääjän polven oireita ja seurauksia. Todennäköisesti kyseessä oli vain humoristinen heitto, jolla Nylander viittaa siihen, että suurin osa urheilijoista ja kuntoilijoista voi helposti rikkoa polvensa käyttäen väärää tekniikkaa.

Tämän ketjun ja koko foorumin lukijoista varmasti moni osaakin oikeasti kyykätä syvällekin ja hoitaa liikkuvuuttaan ja venyvyyttään. Mutta jos pitää silmänsä auki harjoituspaikoilla, niin iso osa ihan kansallisen tason urheilijoista ei tiedä voimaharjoittelusta tai ainakaan tekniikoista tuon taivaallista.

Eikä se niin-syvälle-kuin-mahdollista kyykkääminen useimmissa lajeissa ole välttämätöntä tai välttämättä edes hyödyllistä.

Varsin rajuja linjavetoja tulee henkilöltä, jonka sanaa pidetään lakina. Hyvin vaarallisia toteamuksia laajaan levitykseen. Eiköhän nämä polviongelmat johdu lentopalloilijan kohdalla kaikkesta muusta kuin syväkyykkyharjoitteista - kertaakaan en ole sellaista nähnyt lentopalloilijan tekevän ja olevinaan paljon olen heidän treenejään nähnyt. Toki jos se patellajänne on repeytyäkseen, niin ei syväkyykky tilannetta ainakaan paranna.

Varsin harvalla on ylipäätään edellytyksiä (lähinnä liikkuvuuden osalta) tehdä oikeaoppisesti/terapeuttisesti syväkyykkyä, yleensä kyykätään itse tarkoitusta vastaan. Väärin toteutettuna nyt varmasti saa hallaa, kun suuren lisäpainon avulla pamahdetaan kulmaan, jossa nivelet ja lihakset eivät ole tottuneet työskentelemään (juurikin lentopalloilijan tapaus). Hyvinkin pitkän empiirisen kokemuksen pohjalta voin puhua syväkyykyn sopivan itselleni ja monelle muulle. Pitkään kesti kuitenkin sisäänajo tähän kuningasliikkeeseen. Jotenkin liikuntalääkärin toteamus järisyttää liikaa omaa maailmankuvaa :)

Itse itseäni lainaten, eli jos hyppääjän polvi on tullakseen (patellajänteessä repeämää), niin silloin ei syväkyykkyä voi suositella. Tällöin tämän kaltaisen fundamentalistisen kieltämisen voisi ymmärtää. Ns. terveessä tapauksessa kummastusta aiheuttava toteamus.

...Mutta jos pitää silmänsä auki harjoituspaikoilla, niin iso osa ihan kansallisen tason urheilijoista ei tiedä voimaharjoittelusta tai ainakaan tekniikoista tuon taivaallista...

Valitettavan totta.

Jalkavaivojen kimpussa oli myös lentopallomaajoukkueen lääkäri, liikuntalääketieteen erikoislääkäri Tiina Nylander, joka paini hyppääjän polven kanssa. Vaiva on oikea urheilijoiden ongelma. Taviksilla sellaista ei juuri ole.

Polviongelma on niin vaikea, että Nylander haluaisi vähentää niitä ainakin yhdellä keinolla: "Syväkyykky pitäisi kieltää lailla."

Hyppääjän polvesta kärsii jossain vaiheessa jopa yli puolet huippulentopalloilijoista. Polvivaivaisista joutuu lopettamaan uransa noin puolet.

Syväkyykyn kieltämisen ohella Nylander painotti mm. urheilualustan ja kenkien merkitystä.

Hieman jäi epäselväksi se että miksi tämä Nylander syytti syväkyykkyä syyksi lentopalloilijoiden polviongelmiin? Nimittäin kun ajattelee lentopallon perusasentoa niin sehän on todella kuluttava asento polville.

Lisäksi kun hieman googletti mitä tämä "hyppääjän polvi" meinaa niin vastaukseksi tuli

"Hyppääjän polvi, jumppers knee"

Hyppääjän polvesta kärsivät tavallisimmin paljon ponnistuksia tekevät urheilijat ja kuntoilijat. Vaiva voi kuitenkin ilmetä henkilöillä, joka kuormittavat paljon alaraajojaan. Kyseisellä termillä tarkoitetaan polven etuosan kiputilaa, oireina kipu joka yleensä paikantuu polvilumpion alakärkeen tai jänteen kiinnityskohdan alapuolelle. Polvi voi olla kipeä kyykistyttäessä ja pitempikestoisen istumisen yhteydessä. Etenkin rasituksessa kipu pahenee. Polvi ei yleensä turpoa eikä siinä ole lukko-oireita, toisaalta kipu saattaa aiheuttaa pettämisen tunnetta polvessa. Tavallisesti kyseessä on rasitusvamma, joka syntyy joko pienten lihasrepeämien, yksittäisen venähdyksen tai repeämän jälkitilana.

Eli tämä lääkäri tuntee kyseisen kivun parhaiden tehdessään kyykkyä niin silloinhan syy on juuri syvä kyykky eikä pomppiminen jonkun perkeleen pallon perässä :lol2: Eihän se syy voi olla hänen lentopallo harrastuksessaan vaan syväkyykyssä :rolleyes:

Hieman jäi epäselväksi se että miksi tämä Nylander syytti syväkyykkyä syyksi lentopalloilijoiden polviongelmiin? Nimittäin kun ajattelee lentopallon perusasentoa niin sehän on todella kuluttava asento polville.

Lisäksi kun hieman googletti mitä tämä "hyppääjän polvi" meinaa niin vastaukseksi tuli

Eli tämä lääkäri tuntee kyseisen kivun parhaiden tehdessään kyykkyä niin silloinhan syy on juuri syvä kyykky eikä pomppiminen jonkun perkeleen pallon perässä :lol2: Eihän se syy voi olla hänen lentopallo harrastuksessaan vaan syväkyykyssä :rolleyes:

Tuo hyppääjänpolvi tulee toistuvasta rasituksesta, jossa tarvitaan voimaa ja ponnistusta. Eli ainakin noihin raameihin tuo syväkyykky menee, niinkuin hyppääminen kolmiloikassakin.

Pallon perässä pomppimisesta seuraisi todennaköisemmin "hölkkääjänpolvi" tai "juoksijanpolvi", joissa kipu tuntuu polven sisä tai ulkosyrjässä.

Näistä uutisita huolimatta jatkan syvälle menemistä! :rock:

Pappa123 sanoi:
Pallon perässä pomppimisesta seuraisi todennaköisemmin "hölkkääjänpolvi" tai "juoksijanpolvi", joissa kipu tuntuu polven sisä tai ulkosyrjässä.

Minä nyt kutsun sitä pallon perässä pomppimiseksi kun lentopallossa jatkuvasti pompitaan pallon takia eli ponnistetaan. Itse en kylläkään liittäisi sanaa ponnistaa kyykkyyn, kyykyssä ainakin minun mielestäni noustaan hallitusti eikä ponnisteta. Mutta kyllähän niitä ponnistuksiakin näkee kyykyssä.

Mulla katosi kaikki polvivaivat joskus kun siirryin puolikyykyistä syväkyykkyihin. Kaikille ihmisille syväkyykyt ei tietenkään sovi, mutta jos on polvet muutenkin vielä ehjänä niin olen sitä mieltä, että syväkyykyt aiheuttaa jopa vähemmä stressiä polville kuin sitten taas painon pysäyttäminen puoliväliin. Samalla muutenkaan ei voida käyttää niin isoja painoja, jolloin loukkaantumisriski pienenee.
Mulla on täsmälleen samanlaiset kokemukset ja fiilikset tästä asiasta kuin elastolla. Aiemmin polvet kipeytyivät melkein mistä tahansa mutta syväkyykkäystä jonkun aikaa tehtyäni kivut lähti täysin pois. Ja nyt sanotaan että pitäisi kieltää lailla moinen. :david:

Tuo hyppääjänpolvi tulee toistuvasta rasituksesta, jossa tarvitaan voimaa ja ponnistusta. Eli ainakin noihin raameihin tuo syväkyykky menee, niinkuin hyppääminen kolmiloikassakin.
Ööh. Vertaat 1-3krt viikossa tehtävää muutamaa settiä kyykkyä johonkin 5x viikossa tehtyyn (kenties)useamman tunnin lenttistreeniin, jossa hypätään noin miljoona kertaa?

Eiköhän nämä polviongelmat johdu lentopalloilijan kohdalla kaikkesta muusta kuin syväkyykkyharjoitteista - kertaakaan en ole sellaista nähnyt lentopalloilijan tekevän ja olevinaan paljon olen heidän treenejään nähnyt. Toki jos se patellajänne on repeytyäkseen, niin ei syväkyykky tilannetta ainakaan paranna.
mä oon nähnyt lentopalloilijan kyykkäävän SVNL:n kisasyvyyteen.... ...salikisoissa :D

itsellä oli hyppääjän polvi. lääkäri käski kyykkäämään.

nyt kyykkäilen suht syvälle (niin syvälle kuin leveällä asennolla pääsee) eikä ole enää polvi vaivannut.

ennen ei pystynyt esim kävelemään/hölkkäilemään/mitälie kauhean pitkään ennenkuin molemmat polvet tulehtui. nyt ei mitään ongelmaa ole ollut aikoihin.

jos rouva tärkeä tohtori lukee tän niin tässä sulle palautetta: mietihän uusiksi mikä ne polvet loppupeleissä hajottaa ja miten tuota hajoamista voisi estää............

Ok, en tee ihan atg-kyykkyä, mutta minun on kyllä erittäin vaikea kuvitella miten ne polvet saa oikein tehdystä kyykystä paskaksi.
Toisaalta tossa testailtiin lentopalloilijoita; meillä oli käsipallojoukkueen kanssa joskus myös salitreeniä ja sitten tietty kyykkyä. Äijää vaan tangon alle ja kyykkyyn. Valmentajalla ei ollut mitään havaintoa oikeasta tekniikasta, joten siinä olisi isommilla painoilla voinut käydäkin huonosti.
Ton lääkärin mukaan pitäs lopettaa kyykkäily. Pitäs varmaan ostaa kortti elixiaan, vois keskittyä niiden pakaroiden kiinteyttämiseen:rolleyes:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Minä nyt kutsun sitä pallon perässä pomppimiseksi kun lentopallossa jatkuvasti pompitaan pallon takia eli ponnistetaan. Itse en kylläkään liittäisi sanaa ponnistaa kyykkyyn, kyykyssä ainakin minun mielestäni noustaan hallitusti eikä ponnisteta. Mutta kyllähän niitä ponnistuksiakin näkee kyykyssä.

En minäkään meinannut, että siltä kyykystä ylös pompataan:D mut joo...muistin vaan joskus lukeneeni yhdestä kirjasta tämmöstä ja ajattelin, että jos minulle tulee hyppääjänpolvi niin se varmaankin johtuu kyykystä. Oli meinaan siinä kirjassakin yhdistetty se hyppääjänpolvi kyykkäämiseen myös, muistaakseni.

Kyllähän nyt kun tarkemmin ajattelee, niin kyllä se hyppääjänpolvi varmasti siitä verkolla pomppimisesta helposti tulee.

Seurasin kerran erästä kaveria joka oli jonkin sortin loikkaaja :hyper: kun se teki kyykkyä se vietiin tosiaankin perse maahan ja sellainen ponnistus että aijä hyppää hiukan ilmaan ,,, ei ihme että polvet ei kestä, 50 kg tangossa ja hypitään ilmaan.

Miten muuten, kun monissa kyykkyoppaissa sanotaan ettei polvet saa ylittää kyykätessä varvaslinjaa.
Ja ainakin kun ite teen 'pohjaan' etukyykkyä, niin varmaslinja ylittyy todella helposti. Pahakin juttu?

ei ihme että polvet ei kestä, 50 kg tangossa ja hypitään ilmaan.

Ja mikäs tässä nyt on niin kummallista? Näitähän suorastaan suositellaan varsinkin jos halutaan pomppua lisätä. Tietysti jos pomppu ei ole ollut tarkoituksenmukainen tai tekniikassa muuten kehittämisen varaa...

Eikä 50kg todellakaan ole paljon tuohon hommaan. Tietysti taas riippuu yksilöstä, mutta eipä tuossa polvet vielä vaarassa pitäis olla...

Miten muuten, kun monissa kyykkyoppaissa sanotaan ettei polvet saa ylittää kyykätessä varvaslinjaa.
Ja ainakin kun ite teen 'pohjaan' etukyykkyä, niin varmaslinja ylittyy todella helposti. Pahakin juttu?

Ei ole. Kunhan nyt perustekniikka on kunnossa. Tästäkin oli taas niin paljon tutkimuksia ja mielipiteitä ilmassa, kattoo jos jaksais googlettaa myöhemmin jotain aiheesta :D

Itse hyppääjän polvesta kärsivänä voisin myös osallistua keskusteluun. Olen vuositolkulla tehnyt syväkyykkyä ilman ongelmia, joten en usko sillä olevan mitään vaikutusta hyppääjän polven kehittymiseen. Oikeastaan uskon, että syväkyykyn ansiosta olen välttynyt polviongelmilta tähän asti. Syynä hyppääjän polven kehittymiseen on varmasti ollut toistuva hyppiminen (beach volley) ja puutteellinen venyttely. Oireiden ollessa pahimmillaan juuri syvälle kyykkääminen oli kivuliasta, vaikka puolikyykkyä olisi pystynyt tekemäänkin. Tästä ehkä saa vaikutelman, että syväkyykky saattaisi jotenkin aiheuttaa hyppääjän polven, mitä en itse kuitenkaan usko. Eiköhän se syy lentiksen pelaajillakin ole valtava hyppyjen määrä ja/tai laiminlyöty lihashuolto.

On muuten melkoisen kettumainen vaiva tämä hyppääjän polvi. Jossain törmäsin tilastoon, jonka mukaan hyppääjän polvesta kärsivä huippu-urheilija taistelee vaivan kanssa keskimäärin 3 vuotta. Itsellä taival alkoi viime vuoden elokuussa, joten noin 15 kuukautta on vaivan kanssa eletty. Kivut sain hallintaan kovalla etureisien venyttelyllä (2 kertaa päivässä useita monen minuutin venytyksiä) ja yhden jalan eksentrisillä kyykyillä alaviistoalustalla. Tuota yhden jalan kyykkyä tein usean kuukauden ajan 2 kertaa päivässä 3 x 10-15 sarjoja. Tällä hetkellä polvi kestää taas urheilua ja kivut eivät juuri haittaa. Tämän tilan pystyy ylläpitämään päivittäisellä venyttelyllä ja polvilumpion mobilisoimisella. Vaiva ei vain tahdo parantua täysin sitten millään.

Vähän vielä lisää aiheen ulkopuolelta voisin mainita, että jos etureidet jäykistää niin seuraava venytys on aika kova juttu. Venytä ensin lonkankoukistajaa samantapaisessa asennossa kuin askelkyykyn ala-asento on. Etummaisen jalan sääri noin pystysuorassa, torso pystysuorassa ja perhekalleudet mahdollisimman lähellä lattiaa. Tästä asennosta tarraa molemmin käsin takajalan nilkasta ja ala kiskomaan kantapäätä kohti pakaraa. Venyy koko etuosasto jalasta varsin mukavasti. Ei pitäisi etureisien jäykkyys enää vaivata kun saa kantapään painettua kunnolla pakaraan kiinni.

Ja mikäs tässä nyt on niin kummallista? Näitähän suorastaan suositellaan varsinkin jos halutaan pomppua lisätä.

Tosiaan kyllä kyykkyhyppyjä voi tehdä aika isoillakin kuormilla jos voimaa löytyy ja tietää mitä tekee. En niinkään murehtisi polvista tuossa touhussa, mutta alaselkä siinä on kovilla kun laskeutuu hypystä isot romut niskassa. Tosi tärkeää joustaa polvilla ja pitää korsetti pirun piukalla. Kun homma on hanskassa niin miksei tekisi vaikka 100kg:lla.

Tosiaan kyllä kyykkyhyppyjä voi tehdä aika isoillakin kuormilla jos voimaa löytyy ja tietää mitä tekee. En niinkään murehtisi polvista tuossa touhussa, mutta alaselkä siinä on kovilla kun laskeutuu hypystä isot romut niskassa. Tosi tärkeää joustaa polvilla ja pitää korsetti pirun piukalla. Kun homma on hanskassa niin miksei tekisi vaikka 100kg:lla.

On kokeiltu tuolla sadallakin, vaikka silloin se räjähtävyys on kyllä sangen näennäistä. Mutta tärkeämpäähän onkin se tangon tarkoitettu etenemisvauhti eikä se mitä vauhtia se todellisuudessa kulkee. Toisaalta hyppy jaa myöskin kyllä suhteessa aika paljon matalammaksi joten jos nyt fysiikan lakien mukaan ajateltais ni ei ehdi alas tultaessa keräämään yhtä paljon vauhtiakaan... :D Ehkä mä en nyt rupee kuitenkaan ottamaan kantaa fysiikkaan tässä vaiheessa... Meni ehkä hiukan offtopiciksi.

Mutta mutta... Ei kyllä polvissa vielä sillonkaan ole se ongelma, vaan varmasti yleisemmin juurikin tuossa keskikropassa. Ja samoin on itsellä kyllä syväkyykyssäkin.

3krt viikossa syväkyykkyä(normaali kyykky, kaikki muut ovat puolikyykkyjä), ja polvet eivät ikinä vioittele. Ovatpahan vahvistuneet entisestään. Teette kyykkynne päin persettä, tai sitten ei vain kantti kestä mennä tarpeeksi alas. Polvien tulisi myötäillä koko ajan jalkaterien linjaa, astumaleveydestä riippumatta. Ylöspäin tultaessa olisi pyrittävä minimoimaan polvien sisäänpäin kiertyminen puskemalla niitä tietoisesti ulospäin.

Fysioterapeuttien pitäisi mielestäni keskittyä ainoastaan kuntoutukseen, eikä neuvomiseen siitä, mikä on TERVEILLE kuntoilijoille hyväksi. Nuo lentopalloilijoiden vaivat johtuvat ihan muusta, kuin syväkyykystä(tavallinen kyykky). Sitä paitsi, kuka tietää, miten syviä tai tekniikaltaan puhtaita nämä heidän kyykkynsä ovat olleet.

edit. okei, puolikyykyt ajavat asiansa ehkä etureisien rasittajana, mutta oikea kyykky onkin koko kropan liike.

Mulla mahtaa olla se hyppypolvi, ainakin luulen niin, eikä oo kyllä tullu kipeäksi kyykässä vaikka tekniikka ei paras mahdollinen taida olla. En mää nyt niin kauan oo koko liikettä kyllä tehnykään mutta toisaalta polvet taitaa olla semmonen fysioterapautin painajainen että kai ne oireilis jos kyykystä rasittuisivat. (teen itselle isoilla painoilla)
Ite veikkaan kans ettei Nylanderilla ole täyttä käsitystä siitä syväkyykystä josta täällä puhutaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom