Syväkyykky pitäisi kieltää lailla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bear
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Voisko joku vääntää mulle rautalangasta, kun en oikein pysy kärryillä. Eli tässäkin keskustelussa on minun mielestäni puhuttu välillä kolmesta ja välillä kahdesta erilaisesta kyykystä. Eli joidenkin mukaan "syväkyykky" on ns. normaali tai oikea kyykky, jonka lisäksi sitten on olemassa puolikyykky. Jotkut toiset taas pitävät syväkyykkyä ja voimanostokyykkyä eri asiana. Ja kyllä minustakin voimanostokyykky on eri asia kuin munat suunnilleen lattiasta lähtevä kyykky.

Eli esimerkiksi tohon M.Cremasterin viestiin viitaten eikös ihan tavallisessa voimanostokyykyssäkin takareisi tee ihan kunnolla työtä. Eli se olisi ihan tarpeeksi syvä ollakseen polvelle terveellinen, vai kuinka?

Lentopallon peluusta ja aktiivisesta kyykkäilystä mullekin tuli hyppääjän polvi. Syynä oli nilkan pettäminen ponnistuksissa ja alastuloissa ylipronatoinnin kautta. Tällöin patellajänne oli "vinovedossa", josta tuli suurempi rasitus. Lisäksi etureidet kiristivät, jolloin jänne oli muutenkin kovemmassa venytyksessä.

Voisko joku vääntää mulle rautalangasta, kun en oikein pysy kärryillä. Eli tässäkin keskustelussa on minun mielestäni puhuttu välillä kolmesta ja välillä kahdesta erilaisesta kyykystä. Eli joidenkin mukaan "syväkyykky" on ns. normaali tai oikea kyykky, jonka lisäksi sitten on olemassa puolikyykky. Jotkut toiset taas pitävät syväkyykkyä ja voimanostokyykkyä eri asiana. Ja kyllä minustakin voimanostokyykky on eri asia kuin munat suunnilleen lattiasta lähtevä kyykky.

Eli esimerkiksi tohon M.Cremasterin viestiin viitaten eikös ihan tavallisessa voimanostokyykyssäkin takareisi tee ihan kunnolla työtä. Eli se olisi ihan tarpeeksi syvä ollakseen polvelle terveellinen, vai kuinka?

Okei, en tarkoittanut syväkyykyllä munat maahan kyykkyä vaan nimenomaan kisasyvyyteen lonkkanivel polvinivelen tasalle tehtyä (toivottavasti olen oikeassa kisasyvyyden suhteen:)). Luulen että se näyttää monen mielestä (varsinkin asiaan vihkiytymättömän mielestä) aika syvälle tehdyltä.

Ja että mistäkö tietää että ollaan pohjassa? Tuohon mä väittäsin aika hyväksi ohjeistukseski, että kun takareidet hipoo pohkeita, ollaan pohjassa.

Tästäkin on aiemmin keskusteltu ja kaivettu kuviakin esiin että tarpeeksi isot reidet ja/tai pohkeet voivat koskea toisiaan jo paljon ennen edes voimanostosyvyistä kyykkyä. Eli ei sekään kovin hyvä määritelmä ole "syväkyykylle".

Tapanote: -Totta tuokin.
Mutta vaikkei voimanostosyvyyttä saavutettaisikaan, kyllä sillon mun makuun ollaan jo aikalailla pohjissa jos ne takareidet on pohkeissa kiinni. Pystyyhän esim. hindukyykkynä kyykkäämään pakarat kiinni kantapäihin, ilman että reiden yläpinta käy polvea alempana, eli korkea olisi voimanostokyykyksi, mutta alemmaskaan ei voi mennä.

Jos omaa terveet polvet ja keskivartalo on kunnossa, niin ei ole mitään syytä ole tekemättä kyykkyä oikein. Jos polvet on paskana, niin tuskin kannattaa tehdä edes niitä salilla nähtäviä kyykyn irvikuvia. Itse kuulun niihin jotka tutustuessaan 5x5 df/sf-treenimetodiin opettelivat tekemään kyykyn oikein. Syväkyykky on kokonaisvaltaisempi ja tehokkaampi kuin se normaali salikyykky. Kärjistäen voisi sanoa että syväkyykky on oikein tehtynä ja realistisella rautamäärällä vaarallista vain egolle:D Ihmisten kyykkytekniikka on usein(aina) hirveää juuri sen takia, että rautaa on tangossa reilusti liikaa omiin voimiin nähden...

peakz: tuo ei ole syväkyykky. Syvemmälle pitäisi päästä

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lentopalloijat ei tee ikina syvakyykkya, miksi tekisivat ?
Perusvoimakaudella voimanostosyvyys, ja useimmat eivat tee laheskaan noin syvalta. miettikaa mika on ponnistuskulma ?

Lentopalloilijoiden ongelma on etta eivat osaa oikeaa kyykkytekniikkaa. SM sarjatasolla taitaa olla jo kunnon voimaharjoittelua, mutta jos tolle tasolle on jo paasty, niin yleensa sita on jo kyykatty 4 - vuotta. Opettele siina sitten uusi tekniikka, jollei sitten ole jo paikat paskana.

Itse tiedan vain lentopallosta, mutta epailen etta painoharjoittelu on vituillaan aika monessa palloilujissa.
16 vuotiaana tais omapaino olla 75kg, kyykky 130kg, raaka rinnalleveto 110kg. Ei lentopalloijat siis mitaan isompia kyykkaile, 2*omapaino raakana rinnalle antaa paremman hypyn.

artikkeli oli siis lentopallon osalta paskaa, ja kunten tuossa jo mainittiin: ei painonnostajilla polvet pauku. (kannattas heilta varmaan kysella joitain tekniikkavinkkeja ??)

Kannattaisi seurata painonnostajien treenailua.SYVIÄ etukyykkyjä,osana rinnallevetoa tai sitten erikseen.Ja syvyys on POHJAAN.Eikä polvivammoja enempää kuin muillakaan treenaavilla.Ja verratkaa PAINONNOSTAJIEN reisiä VOIMANOSTAJIEN reisiin.

Tässä threadissa on tullut jo useaan otteeseen ilmi, että syväkyykystä voi olla hyötyä polviongelmaisille. Lentopalloilijoillahan niitä polviongelmia tunnetusti riittää, joten sanoisin, että syväkyykky olisi hyvä liike ennaltaehkäisemään ongelmia. Veikkaisinkin, että ainakin joissain liigatason tiimeissä tehdään syväkyykkyä perusvoimakaudella.

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että luultavasti suurin osa lentopalloilijoista ja muista palloilijoista tekee kyykyt huonolla tekniikalla.

Tässä threadissa on tullut jo useaan otteeseen ilmi, että syväkyykystä voi olla hyötyä polviongelmaisille. Lentopalloilijoillahan niitä polviongelmia tunnetusti riittää, joten sanoisin, että syväkyykky olisi hyvä liike ennaltaehkäisemään ongelmia.
kyllä, oikein tehtynä.

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että luultavasti suurin osa lentopalloilijoista ja muista palloilijoista tekee kyykyt huonolla tekniikalla.

Tämän voin vahvistaa! Näin se on!

Perusvoimakaudella voimanostosyvyys, ja useimmat eivat tee laheskaan noin syvalta. miettikaa mika on ponnistuskulma ? )

Lajivoiman kannalta totta!

Ennaltaehkäisevässä-, lihastasapaino- sekä toiminnallisessa mielessä taas EI!

Tosin... Tässä kohtaa pitää miettiä myös hyötyä ja taustaa. Eli kuinka järkevää on opettaa 30v. liigapalloilijaa tekemään syväkyykkyjä, jossei hän ikinä ole niitä tehnyt. PK- tai KVK- kausilla ei ehditä tarpeeksi opettamaan tekniikkaa, jolloin taas itse harjoittelu kärsii, toinen vaakakuppi sitten taas on se, että onko yleensäkään järkevää treenata voimaa väärillä/virheellisillä liikeradoilla?

Itse en suuria muutoksia enää tekisi 30v urheilijan kanssa. Kyllä tämä tekniikkakehitys pitäisi alkaa sieltä 10-15v korvilta, viimeistään. Pahin tilanne (arkipäivää palloilulajeissa) on se, kun nuori pelaaja nostetaan liigajoukkueeseen, jolloin hännelle pitää opettaa fyysisen valmennuksen perusteita, miten harjoitellaan, miksi harjoitellaan, milloin harjoitellaan ja ennen kaikkea sitä TEKNIIKKAA! Ja samaan aikaan valmentaja vaatii häneltä samoja asioita kuten senioreilta. Liikaa liian nopeasti! :(
Syy tähän kaikkeen löytyy juniorityöstä, tarvitsisimme paaaaaaaaaljon enemmän koulutettuja valmentajia toimimaan juniorien pariin. Innokkaat isät (äidit myös) tekevät paljon hallaa innokkaalla tietämättömyydellään...

Omat kokemukset palloilulajeista tulevat lentopallon junnu-vuosilta ja jalkapallon liigajoukkueesta, myös jääkiekkoilijoita on tullut hoideltua ja keskusteltua heidän kansaan, samat kuviot...

Suositut

Back
Ylös Bottom