Mun mielestä on todella hyvä, että nostit tämän asian esille. Olen nimittäin sitä mieltä, että korkea verenpaine on kansanterveydellisesti huomattavasti suurempi ongelma kuin vaikkapa nämä paljon puhutut kolesteroliarvot. Kun verrataan krooniseen verenpaineeseen määrättäviin lääkkeisiin, statiinit jäävät armotta toiseksi (tai ehkä jopa kolmanneksi jos tarkkoja ollaan). Toki monella potilaalla on käytössään samanaikaisesti sekä verenpaine- että dyslipidemialääkitys. Tämäkin johtuu siitä, että pyritään mahdollisimman kokonaisvaltaiseen riskinhallintaan ja elämäntapamuutokset eivät maistu.
Odotan mielenkiinnolla, milloin paikalle ilmaantuu joku verenpaineskeptikko. Hän ilmoittaa kohonneesta verenpaineesta olevan pelkkää hyötyä, vetää kilon suolaa päivässä ja vointi on mitä mainioin! :D Sopivalla kirsikanpoiminnalla tällaisiakin tutkimustuloksia voidaan varmasti kaivaa esiin. Kohonneen verenpaineen käypä hoito-suosituksen laatijoistakin voisi löytyä ties mitä kytköksiä.
Ai sori mutta nyt meni taas asiattomaksi huutamiseksi...
Minä veikkaisin, että tuo johtopäätös on vedetty siitä että useissa tutkimuksissa on havaittu verenpaineen laskevan kun korvataan kovia rasvoja pehmeillä. Esimerkkinä jenkkien
DASH-ruokavalio, joka on nimenomaan kehitetty verenpaineen laskemiseksi.
Kyseinen vaikutus ei kuitenkaan välttämättä tarkoita sitä, että kova rasva suoranaisesti nostaisi verenpainetta, vaan se voi myös tarkoittaa sitä että pehmeät rasvat laskevat sitä. Varsinkin omega-3-rasvat näyttäisivät vaikuttavan näin. Toisaalta kun ruokavalioon aletaan kiinnittää huomiota, myös suolan käyttö ja kaikki muut osa-alueet järkevöityvät.