Suorinjaloin maastaveto: Takareisien taikatemppu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä niitä jalkoja tulee koukistaa, jotta saadaan perse työnnettyä kunnolla taakse painon ollessa ala-asennossa. Tolla tavoin pitäisi takareisissä tuntua kunnon venytys jos se tehdään oikein. Se perseen työntäminen taakse on myös sen takia tärekää, koska SJMV:ssä takareisien työskentely perustuu lantion ojentamiseen.

Kyllä niitä jalkoja tulee koukistaa, jotta saadaan perse työnnettyä kunnolla taakse painon ollessa ala-asennossa. Tolla tavoin pitäisi takareisissä tuntua kunnon venytys jos se tehdään oikein. Se perseen työntäminen taakse on myös sen takia tärekää, koska SJMV:ssä takareisien työskentely perustuu lantion ojentamiseen.

Toki takareidet lonkkaa myöskin ojentavat mutta polvia koukistamalla takareisiin kohdistuvat venytys vähenee ja rasitus siirtyy pakaroille koska lonkan kulma pienenee.

Perseen taaksetyöntämisen funktiohan on yleensäkin mahdollistaa läheltä jalkoja menevä veto ilman että vetäjä lähtee kaatumaan eteenpäin. Ei se itsessään vaikuta vetäviin lihaksiin.

Itsellä tuo sjmv ottaa aika lailla alaselkään. Johtuu kai siitä että en osaa liikettä, vaikka kyllä kaikki asiat ovat tiedossa, mistä nyt tälläkin palstalla ollaan puhuttu

Toki takareidet lonkkaa myöskin ojentavat mutta polvia koukistamalla takareisiin kohdistuvat venytys vähenee ja rasitus siirtyy pakaroille koska lonkan kulma pienenee.

Perseen taaksetyöntämisen funktiohan on yleensäkin mahdollistaa läheltä jalkoja menevä veto ilman että vetäjä lähtee kaatumaan eteenpäin. Ei se itsessään vaikuta vetäviin lihaksiin.

En ymmärrä.

En ymmärrä.

Kerro toki tarkemmin mitä et ymmärrä? Perin hankalaa selventää muuten.

Väitit postissasi että takareisien venytys aiheutuu perseen taakse työntämisestä joka tulee suorittaa polvia koukistamalla. Tästä olen siis eri mieltä.

Mitä enemmän polvia koukistat, sitä vähemmän ne takareidet venyvät ja niin päin pois.

Kerro toki tarkemmin mitä et ymmärrä? Perin hankalaa selventää muuten.

Väitit postissasi että takareisien venytys aiheutuu perseen taakse työntämisestä joka tulee suorittaa polvia koukistamalla. Tästä olen siis eri mieltä.

Mitä enemmän polvia koukistat, sitä vähemmän ne takareidet venyvät ja niin päin pois.

En siis ymmärtänyt koko postia ja nyt taisikin tulla selvennys siihen. Käsitit siis väärin sen mun edellisen postin. :) En suinkaan tarkottanut, että venytys aiheutuu perseen taakse työntämisestä. Tarkotin vaan, että SJMV:n teho takareisiliikkeenä perustuu venytykseen (kuten esim. penkkipunnerrus tangolla) JA lantion ojentamiseen. (vrt. reiden koukistus perustuu jalan koukistamiseen). Mitä enemmän työntää persettä taakse, sitä enemmän lantiota ojennetaan. Ja sitten taas mitä suorempana tehdään niin sitä kovempi venytys saadaan aikaan mitä alemmas tanko viedään. Tosin itse saan todella hyvän venytyksen työntämällä persettä reilusti taaksekin. Sillon ei tarvitse viedä tankoa niin alas, polvien alapuolelle riittää. Oon kuitenkin aika kankea.

Selvä, luin vain sanatarkkaan mitä kirjoitit tuli väärinkäsitys. Mutta pitää vielä kommentoida seuraavaa :D

Mitä enemmän työntää persettä taakse, sitä enemmän lantiota ojennetaan. Ja sitten taas mitä suorempana tehdään niin sitä kovempi venytys saadaan aikaan mitä alemmas tanko viedään

Pieni ristiriita tuossa huomaatko. Perseen taaksevieminen tuo käsiä alemmaksi lattiaa kohti jos kädet pysyvät koko ajan säärissä kiinni. Tangon ollessa vakiokorkeudella lattiasta voi tällöin lonkan kulmaa hieman oikaista, ei paljoa mutta kuitenkin muutaman asteen.

Päätimpä nyt selvittää tämän juurta jaksain ja tarkistin geometriset mutuiluni piirtämällä astemitalla :lol2:

Taaksenojaaminenhan itsessään on todella fiksua koska tällöin painopiste pysyy kantapäillä ja on yleensäkin mahdollista vetää tanko ylös läheltä jalkoja ilman että nostaja kaatuu nenilleen.

Tää on kyllä aika hemmetin vaikea liike. Jos näkisi jonkun pätevän videon, olisi varmaan helpompaa. Olen nyt jo useampia kertoja tehnyt tuota liikettä, ja tuntuu siltä, että oikeampaa kohti ollaan menossa, mutta ei vielä ole oikein tuntumaa takareisiin. Tai no kyllä ne kipeäksi tuli, että jotain sentään.

Ehkä toi oikea liikerata alkaa viimein hahmottumaan. Ainakin ala-asennossa tuntuu mukavaa venytystä takareisissä.

Sjmv on minulle kyllä tappoliike! Melkein on viikon tareidet kipeänä vaikka en kovin kovasti treenaa sjvm:a, kun tiedän että ne tulee olemaa kauan kipeät. Erinomainen liike:worship:

Suoraan sanottuna paska liike JUST sen takia, koska jos ees tekee suht kovaa niin on niin tuutissa takareidet ja hanuri monta päivää, ettei ole pelkoa normaali kävelystä. Sen takia ihan suosiolla jätin jo kauan sitten pois.

Suoraan sanottuna paska liike JUST sen takia, koska jos ees tekee suht kovaa niin on niin tuutissa takareidet ja hanuri monta päivää, ettei ole pelkoa normaali kävelystä. Sen takia ihan suosiolla jätin jo kauan sitten pois.

Älä itke neiti vaan treenaa! :D Ite tein just SJMV 5x5 tiistaina mun 2-jakosessa ja takareidet on vieläkin aika paskana vaikka tänään pitäis tehdä koukistuksia.

Parhaiten noista kivuista pääsee kun tekee lihakset useasti viikossa. Mä etukyykkään kolmesti ja vedän kerran. Eipä ole kuin aavistuksen arat joskus.

Viime vuoden lopulla kun otin vedon joka toinen viikko, 5*5 vakiopainolla niin vaikutus oli kyllä ihan sama kuin bustedilla :)

pyh! helpompi olla tekemättä ja haukkua täällä päivät pitkät huonoja geenejään. vois itseasiassa lopettaa salillakäynnin kokonaan.... :D

muistaakseni jto sanoi että että tuohon sjmavesta aiheutuvaan kipuun ei totu koska se aiheutuu venytyksestä.

omien kokemuksien mukaan tuo kipu ei juurikaan vähene vaikka liikettä koittaisi jauhaa kuinka.

muistaakseni jto sanoi että että tuohon sjmavesta aiheutuvaan kipuun ei totu koska se aiheutuu venytyksestä.

omien kokemuksien mukaan tuo kipu ei juurikaan vähene vaikka liikettä koittaisi jauhaa kuinka.

Paskapuhetta sanon minä. Kyllähän penkkipunnerrus tangollakin perustuu venytykseen siinä määrin miten suorin jaloin maastavetokin ja kyllä siinäkin "tottuu kipuun" eli lihakset oppii palautumaan nopeammin jos tekee useammin ja tietty sarjamäärät ja sarjapainotkin vaikuttaa asiaan. Jos teen vaan pari sarjaa kevyillä painoilla suorin jaloin vetoa niin ei ne takareidet niin kipeäksi tule kuin esim. kovasta 5x5 setistä vaikka siinä kuinka kova venytys olisikin. Tosin kuten tossa lopussa sanot, niin kyllä itsekin saan joka kerta takareidet kipeeksi kun kunnolla suorin jaloin vedän.

Suositut

Back
Ylös Bottom