Suorinjaloin maastaveto: Takareisien taikatemppu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
...Itse olen tehnyt aina jalat aivan suorina, niin että polvilumpioitakin voisi liikuttaa sivuttaissuunnassa liikkeen aikana jos haluaisi.. ymmärsitteköhän?

Ei missään nimessä näin! Tuossa vaiheessa kaikki paino on ainoastaan nivelsiteillä ja tämä ei ole suositeltavaa. Eli pieni koukistus jalkoihin, jotta polvinivelellä saadaan lihaksien tuki.

Tuossa kehotettiin tekemään 5 sarjaa 15 toistoa, mutta jos ruvetaan tähtitieteelliseksi niin eikös takareidet sisällä yleisesti ottaen enemmän nopeita lihassoluja kuin hitaita ja näin ollen olisi edullisempaa tehdä vähemmän toistoja?

DaddaRaa sanoi:
jos ruvetaan tähtitieteelliseksi niin eikös takareidet sisällä yleisesti ottaen enemmän nopeita lihassoluja kuin hitaita ja näin ollen olisi edullisempaa tehdä vähemmän toistoja?
Kuta kuinkin noin. Takareisiä kannataisi treenata isoilla romuilla ja toistot luokkaa 4-6 ja hyvät negatiiviset.

Siis miten ihmeessä selän saa pysymään suorana maastavedossa?
Katsomalla yläviistoon. Selän pyöristyminen voi johtua myös siitä, että tekee itselle liian suurilla painoilla.

Kuinka moni jättää muuten liikkeen vajaaksi eli ei käytä aivan lattiassa asti? Alotin tuossa vähän aikaa sitten tekemään kyseistä liikettä ja painot jää jonkin verran lattiasta ala-asennossa. Isompia painojahan tuossa voi tietysti käyttää (jee), mutta onko täysi liikerata pienemmillä painoilla tässäkin tapauksessa parempi lihaksen kasvatuksen kannalta, kuin vajaa isommilla painoilla? Voiko olla rakenteellisten erojen takia järkevää jättää tekemättä lattiasta asti? Selkää siis treenaan, en jalkoja.

Ite oon laskennu tangon aina vain hiukan polvien alapuolelle, en siis maahan asti, ja ihan hyvin on tuntunnu toimivan. Pitemmissä sarjoissa tuntuu että voima loppuu ennemmin käsistä kuin takareisistä.

Itelläkin alkaa pikkuhiljaa löytymäään (kai) oikea tekniikka. Pitkiä sarjoja olen hinkannut todella maltillisilla painoilla ja eilen uskalsi jopa vähän laittaa lisää rautaa tankoon. Tuosta selän rasituksesta olen kanssa olut hieman huolissani, mutta ei kai siinä ole ongelmaa, kun tuntumaa on myös kankuissa ja selkää ei päästä kaarelle. SJMV:n jälkeen kun rykäisee vielä pari tiukkaa sarjaa koukistuksia, niin takareidet huutavat kyllä hoosiannaa.

Olipahan hieno juttu lukea tämä topikki huolella läpi ennen eilistä treeniä. Nyt on takareidet ja perse niin perhana kipeenä. SJMV tuli kyllä ohjelmaan jäädäkseen, mutta näin aluksi näyttää siltä että pitää opetella kivuttomampi tekniikka kävellä päivä treenin jälkeen.

Tarttisin vähä neuvoo lisää tän liikkeen kans..
Tänään tein toista kertaa tätä liikettä(eka kerta meni perseelleen kun ei ote pitäny tangossa :/ )

Oon kyllä tekniikkaa opetellu ihan pienillä painoilla muina päivinä,mutta nyt tein jo kovemmilla painoilla sarjaa..
120kgx5 tein viimesen sarjan..Kaksi kaveriani olivat vieressä ja katsoi tekniikkaa ja selkääni että onko se suorassa ja kaikin puolin näytti kuulemma todella hyvältä,mutta silti jäi alaselkä vähän kipeäksi tuosta..Että johtuuko tämä alaselän kipu siitä,että on uusi liike vai siitä että alaselkä on liian huonossa kunnossa verrattuna painoihin millä tein? Vai johtuuko kenties siitä,että selkäni olisi kenties ns. ylisuorassa?

Tarttisin vähä neuvoo lisää tän liikkeen kans..
Tänään tein toista kertaa tätä liikettä(eka kerta meni perseelleen kun ei ote pitäny tangossa :/ )

Oon kyllä tekniikkaa opetellu ihan pienillä painoilla muina päivinä,mutta nyt tein jo kovemmilla painoilla sarjaa..
120kgx5 tein viimesen sarjan..Kaksi kaveriani olivat vieressä ja katsoi tekniikkaa ja selkääni että onko se suorassa ja kaikin puolin näytti kuulemma todella hyvältä,mutta silti jäi alaselkä vähän kipeäksi tuosta..Että johtuuko tämä alaselän kipu siitä,että on uusi liike vai siitä että alaselkä on liian huonossa kunnossa verrattuna painoihin millä tein? Vai johtuuko kenties siitä,että selkäni olisi kenties ns. ylisuorassa?

Rassaahan toi alaselkääkin, jos normi lihaskipua on, niin se ei haittaa ketään ;) Tota vissiin meinasitkin? Joten ei ole liian isoja romuja eikä mitään muutakaan, kyllä se siitä.

Jos se taas jotain muuta kipua on, niin sitten miettisin uudestaan :)

kyllähän se alaselän lihaksissakin ottaa pirusti hyvällä tavalla,mutta kun se näyttäisi ottavan ehkä selkärankaankin..Onko kellään muuten täsä liikkessä tullut vyön vaikutuksesta alaselkäkipuja? Että saattaisiko liian kireästä tai vähän väärässäpaikassa olleen vyön takia tämmöisiä tulla?

Ylipäätään tommosissa painoissa en lähtis mitään vyötä käyttää, jos ei ole oikeesti ongelmia selän kanssa. Sais ne tukilihaksetkin hyvää duunia.

Itellä tulee käytettyä vyötä nykyään useimmissa selkää rasittavissa liikkeissä sen vuoksi, että selkä on mun hitain palautuja. Jalat, kädet ja kaikki muukin ehtii palautua kaksijakoisellakin hyvin, mutta selkä saattaa välillä jäädä vähän jälkeen. Ehkä siksi, että suurimmassa osassa treeneistä on ainakin jossain määrin selkää rasittavia liikkeitä.

Ettei mee offtopiciksi, niin sanon kaikille SJMV:n tekniikan treenaajille, että pudottakaa painoja reilusti. Ite tajustin jokin aika sitten, että prkl selkäähän tässä vaan treenaan, ja pudotin painoja kunnolla. Sitten keskittymällä perseen jännittämiseen saikin jo tuntumaa oikeaan paikkaan.

Tänään taas tehtiin tätä ja tiputin painot tohon 100kg:oon ja keskityin siihen tekniikkaan enemmän niin eihän se selkään ottanut juuri ollenkaan..ilman vyötä tein myös..Viimeksi varmaan siis tekniikassa oli jotain pientä vikaa koska alaselkää rupesi särkemään(kaverit perkele :D)..mutta näin jatketaan ja annetaan takareisille tulta

Kuuluuko tässä liikkeessä työntää persettä suht. paljon taaksepäin? Tein näitä liikerataharjoituksia ilman tankoa ja kun persettä työnsi reilusti taaksepäin niin tuntui että takareisiin kohdistuva paine kasvoi sitä myöten.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom