SJMV - Suorin jaloin maastaveto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kride
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 SJMV – SUORIN JALOIN MAASTAVETO 🔥

Meta description: Takamus- ja takaketjuvetojen klassikko, joka kehittää erityisesti pakaroita, takareisiä ja alaselkää.

Offtopicmavekysymys:

Tarviiko tavan maastavedossa laskeutua enää alemmas siitä pisteestä, jossa saa kädet tankoon ja selän suoraksi?

Offtopicmavekysymys:

Tarviiko tavan maastavedossa laskeutua enää alemmas siitä pisteestä, jossa saa kädet tankoon ja selän suoraksi?

En nyt oikeen ymmärrä kysymystä. Eiköhän maastavedossa laskeuduta juuri niin alas, että painot osuu lattiaan. Vaikea niitä on siitä lattiastakaan läpi työntää.

mä en tee sjmv 100kg isommalla, sjmv:tä kun sitä tulee tehtyä tulee pumpattua pitkiä sarjoja, kun taas mavessä yleensä hinkkaan pitkiä.

:lol2: Oli kyl vaikeaselkonen kysymys, mutta jos ymmärsin oikeen niin kysyjä tarkotti että tarviiko jokainen veto aina alottaa sieltä kyykkyasennosta.

Ei tarvi.

Mullakin taitaa mennä vähän offtopicin puolelle, mutta miten porukalla riittää näppivoimat sjmv:ssa (ja mavessa) vai käytättekö remmejä? Itselläni ainakin loppuu tumpuista voimat usein pidemmissä (7+) sarjoissa.

mulla ei tahdi pysyy painot näpeissä yli 5 toistoo(mave). Sitten vaa asettelen kädet uudestaa ja ne toiset 5. Yritän sitkeesti olla ilman remmejä, että näppeihinki tuli vähä voimaa. Hirveen kauaa en kyllä mavee oo tehny, nyt vasta alan paranteleen sarjapainoja (aluks tein pienemmillä painoilla ja panostin tekniikkan harjotteluun)

jonazn sanoi:
Oli kyl vaikeaselkonen kysymys, mutta jos ymmärsin oikeen niin kysyjä tarkotti että tarviiko jokainen veto aina alottaa sieltä kyykkyasennosta.

Ei tarvi.

Mistä sitten nimitys maastaveto (deadlift) jos niitä painoja ei vedetä maasta tai enklantiksi, ole "kuolleena"? Ei se kyl mu mielestä mikää maastaveto oo jos ne painot ei sinne maahan asti mee :D

Ristiotteella magnesiumin kanssa ei ote petä ainakaan itselläni. Remmejä tulee kuitenkin käytettyä niin eipähän joudu vaihtamaan otetta aina toisinpäin.

Niin joo, kysymys oli päin persettä muotoiltu. Mutta persettä se koskikin. Eli lähinnä kysyin että miten alas itse on laskeuduttava. Jostain kuulin nyrkkisäännön että mahdollisimman alhaalta olisi noustava, mutta itselle tuntuisi luonnollisemmalta vetää perse ylempänä.

Ja sitten vetämään perseet.

Niin joo, kysymys oli päin persettä muotoiltu. Mutta persettä se koskikin. Eli lähinnä kysyin että miten alas itse on laskeuduttava. Jostain kuulin nyrkkisäännön että mahdollisimman alhaalta olisi noustava, mutta itselle tuntuisi luonnollisemmalta vetää perse ylempänä.

No tuota nyrkkisääntöä täytyy tarkentaa.. Ehkäpä siinä on tarkoitettu että niin alas kuin välitykset antavat myöden eli polvia ei tarvitse erikseen tangolla kiertaa.

Paras sääntö lienee että vedä siltä korkeudelta miltä lähtee isoimmat raudat! Kyllä se vetoasento sieltä tulee luonnostaan niinkuin tuossa sanoitkin.

Itselläni esimerkiksi, pitkänä ihmisenä, vetoasento on jalat melko suorina juurikin siitä syystä että polvet tulevat tangon liikeradan eteen aikaisessa vaiheessa persettä laskiessa.

Joo kiitti tarkennuksesta. Mä olen noiden voimaliikkeiden kanssa stressannut aivan käsittämättömästi. Penkin sain just tekniikaltaan siedettäväksi, ja nyt on korjauksessa tää mave just.

Itsenikin tunnistan juuri tuosta, että kun tuota pituutta on varteen siunaantunut keskimääräistä enemmän, niin alhaalta vetäessä sääri on poltteessa ja sen takia täytyy lopettaa. Mutta tosiaan, kiitti vielä.

jos jalat on vahvat, saa huomattavaa hyötyä kun pistää selän melkeen suoraan ja alkaa persttä laskemaan kunnes saa tangosta kiinni. sit nojaa vähän taaksepäin vetäessä (kannattanee kokeilla eka pienemmillä painoilla ettei tuu tasapainon kanssa ongelmia). itekin aikasemmin vetänyt selällä (eli perse niin yläällä kuin mahdollista) mutta sillon se on jo melkein sjmv.

itellä tosi heikot jalat ja sen takia toi tuntuu kauhean vaikealta laskea persettä alas. mutta siinähän kehittyy tasasemmaks voimasuhteet kun vetelee.

ite oon saanu noi vinkit yheltä kilpailevalta voimanostajalta eli kai niissä nyt jotain totuuspohjaa on.

Eikös maven idea juuri olekin se, että kaikki suuret lihasryhmät työskentelevät? Eli alkutyöntö jaloilla, varsinkin takareidet ja pakarat hommissa, ja sitten selkä mukaan.

Olen ymmärtänyt että veto lähtee kyykystä, "taakse kallistamalla" alkuveto, lopuksi suoristus selällä. Tanko on koko ajan kiinni koipeliineissa ja polvet ovatkin aikas mustelmilla vetopäivän jälkeen.

Mave on sen verran kokonaisvaltainen liike, että teen korkeintaan joka toinen viikko. Tai sitten kerran kuussa koko liikeradalla ja toisen kerran pukeilta. Tällä hetkellä nousee 4 x 95 kg. SJMV:tä teen lähes viikoittain, mutta pitempiä sarjoja pienemmillä painoilla (10 x 75 kg). Mahdollisimman pitkällä venytyksellä (korokkeella seisomalla saa aikas hyvän tuntuman!)

Viimeksi muokattu:
mulle ei oikee toi maven tekniikka oo koskaan auenut, kun ei ole kukaan neuvonut :) mutta ihan hyvin se on silti kulkenut kun on ihan selällä vetänyt, jalat hartianleveydellä. kaipa se on aika lähellä sjmv:tä. Ekaa kertaa kun kokeilin niin meni 140kg (kyykky oli tällöin luokkaa 90kg, penkki 80kg). maksimissaan se on ollu vähän reilu 200.. nykymaksimista ei tietoa, sillä teen liikettä pari kolme kertaa vuodessa. menee selkä niin jumiin eikä voi harrastaa muuta viikkoon.. ehkä toi harvaan treenaaminen on juuri syy että menee jumiin :D

Suoraan sanottuna paska liike JUST sen takia, koska jos ees tekee suht kovaa niin on niin tuutissa takareidet ja hanuri monta päivää, ettei ole pelkoa normaali kävelystä. Sen takia ihan suosiolla jätin jo kauan sitten pois.

Suoraan sanottuna paska liike JUST sen takia, koska jos ees tekee suht kovaa niin on niin tuutissa takareidet ja hanuri monta päivää, ettei ole pelkoa normaali kävelystä. Sen takia ihan suosiolla jätin jo kauan sitten pois.

Älä itke neiti vaan treenaa! :D Ite tein just SJMV 5x5 tiistaina mun 2-jakosessa ja takareidet on vieläkin aika paskana vaikka tänään pitäis tehdä koukistuksia.

Parhaiten noista kivuista pääsee kun tekee lihakset useasti viikossa. Mä etukyykkään kolmesti ja vedän kerran. Eipä ole kuin aavistuksen arat joskus.

Viime vuoden lopulla kun otin vedon joka toinen viikko, 5*5 vakiopainolla niin vaikutus oli kyllä ihan sama kuin bustedilla :)

pyh! helpompi olla tekemättä ja haukkua täällä päivät pitkät huonoja geenejään. vois itseasiassa lopettaa salillakäynnin kokonaan.... :D

muistaakseni jto sanoi että että tuohon sjmavesta aiheutuvaan kipuun ei totu koska se aiheutuu venytyksestä.

omien kokemuksien mukaan tuo kipu ei juurikaan vähene vaikka liikettä koittaisi jauhaa kuinka.

Back
Ylös Bottom