Suorinjaloin maastaveto: Takareisien taikatemppu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Onnistuuko liike selkävikaisena? (välilevynpullistuma)

Ei kuulu suositeltavien listaan. Liian suuri riski tehdä jotain väärin tai huolimattomasti. Moni fysioterapeutti ym. alan ammattilainen kieltää kokonaan varmuuden vuoksi.
Kannattaa aina vakavien vikojen kanssa neuvotella lääkärien ym.kanssa eikä arvuutella.

Kokeilin eilen ensimmäistä kertaa suorinjaloin maastavetoa, tein kaksi 10 toiston sarjaa maltillisilla painoilla. Oli kyllä melkoinen järkytys tänä aamuna huomata, että koko kroppaan SATTUU ja kovasti... Liike otti mulla paitsi takareisiin ja pakaroihin, niin yllättäen myös yläselkään. Tällaista tuntumaa en oo lapaluiden väliin saanu vielä millään muulla liikkeellä aikaan.
Mietin kuitenkin, että kuuluuko sjmv:n tuntua näin voimakkaasti myös yläselässä, vai oliko mun tekniikka jollain tavoin pielessä?

Jos tää mun tän hetkinen olotila on ihan normaali seuraus sjmvsta, niin ei tarvi kyllä miettiä mitä teen jatkossa salilla jalkapäivänä... :)

Sori nyt että en millään jaksanut lukea trediä läpi,
mutta pakko kysyä semmosta asiaa, että kuinka moni täällä tekee SJMV jalat täysin suorina? Itse olen tehnyt aina jalat aivan suorina, niin että polvilumpioitakin voisi liikuttaa sivuttaissuunnassa liikkeen aikana jos haluaisi.. ymmärsitteköhän?

Mietin vaan, että olisiko tuolla jotain merkitystä, eli eroa, jos tekisi jalat pienessä koukussa? Itse ainakin pystyn keskittymään paremmin takareisiin juuri tällä tavalla...

Edit: timse tuolla jossain aikaisemmin näemmä pelottelikin jollain jalkojen yliojentumisilla sun muilla.... selkäänhän tuo kyllä vähän ottaa, tosin taitaa ottaa joka tapauksessa... Eli onko vain ajan kysymys koska jalat napsahtaa tai venähtää 'yliojentumisen' takia?!?! KÄÄK! taitaa mennä kokeiluun toi pieni koukistus enstreeneis... :)

Mietin vaan, että olisiko tuolla jotain merkitystä, eli eroa, jos tekisi jalat pienessä koukussa? Itse ainakin pystyn keskittymään paremmin takareisiin juuri tällä tavalla...

Eipä sillä pienellä koukulla ole merkitystä, ihan hyvää se useimmille tekee koska takareisien venyvyys ei jalat suorana riitä ja alaselkä pyöristyy jotta ylettyisi tankoon.

Polvien koukistaminenhan vähentää takareisien venytystä ja lisää pakaroiden joten voisi olettaa tehdyn työn käyttäyvän samoin, mutta aika marginaalista uskon sen olevan kunhan jalat on melko suorana.

Niin joo, google on keksitty...vaan salillapa ei ole tuommoista hienoutta

Juu, itsekkin etsin sillä näitä "mystisempiä" liikkeitä.

Mutta mites tota SJMV jos alussa tosi kevyillä painoilla liikerata kuntoon ja sit painoa nostamaan todella maltillisesti (myös vyötä käytetään), vai onko tuo liike"täysin kielletty" välilevyvikaiselle? Vai onko oikein tehtynä turvallinen selälle? Noita takareisi liikkeitä on vaikea löytää :( jotain vitu vammasia koukistuksia joutuu hinkkaa

:worship: Olin pitkään tuskaillut SJMVn tekniikan kanssa, kunnes luin tämän tredin kokonaan läpi. Kirjaimellisesti "takareisien taikatemppu". :thumbs: Kiittos!

Eikös tämä hemmo kuvissa vedä selkä täysin pyörällä (notkolla? vai miten tuo nyt on): http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBStraightLegDeadlift.html

tätä lukiessa olen käsittänyt, ettei selkä saisi mennä noin.. vai onko pallo taas hukassa?

Huom! ExRx:ssä on kaksi eri SJ-mavea, tämä niistä on kaarevalla selällä tehtävä ns. selänojennus tangolla eli selkäliike - kohde on erector spinae, ei siis takareidet tai pakarat.

Takareisiliike on SJ-mave suoralla selällä, siis tämä: http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBStrBackStiffLegDeadlift.html

Mä olen vissiin tehnyt tän liikkeen ihan päin seiniä. Tosin vähän kummastuttaa, että ketä pitäisi uskoa, koska herra, joka tämän mulle opetti, on itse (ollut) sm-tason voimailija.
Mulle siis neuvottiin tekemään liike (oikeasta nimestä ei hajuakaan:D) sillä tangolla, joka on kahden pystytangon välissä (ok, tätä en niin suuresti ihmettele, koska olen aika aloittelija vielä). Ja itse liike niin, että jalat ovat pepusta alaspäin täysin suorat ja vain yläkroppa taipuu. Lisäksi jalkojen alle pitäisi vielä laittaa steppilauta tmv. koroke. Eli ei ainakaan mätsää tämän triidin ekassa viestissä olleiden kuvien kanssa. Oon hieman hämilläni :wtf:

Suositut

Back
Ylös Bottom