Suorinjaloin maastaveto: Takareisien taikatemppu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
itellä toi menny aika hyvin, siis sjmv, mutta nyt tuli rasitusta alaselälle, mitä se vaikuttaa, jos tulee alaselälle jonkin verran? tuleeko huono ryhti? vanhana selkä menee paskaks? vai mitä? ja tästä seuraa, kuinka paljon on haittaa, jos selkä rasittuu jonkin verran, ja kuinka paljon se SAA rasittua, vai eikö ollenkaan?

KSENA sanoi:
itellä toi menny aika hyvin, siis sjmv, mutta nyt tuli rasitusta alaselälle, mitä se vaikuttaa, jos tulee alaselälle jonkin verran? tuleeko huono ryhti? vanhana selkä menee paskaks? vai mitä? ja tästä seuraa, kuinka paljon on haittaa, jos selkä rasittuu jonkin verran, ja kuinka paljon se SAA rasittua, vai eikö ollenkaan?

Hmm ? :confused: Millä tavalla rasittui? Kyllä selän ojentajat tekevät työtä sjmv:ssa, eli siltä rasitukselta ei voi välttyä. Vai meinaatko, että selkä pyöristyi ja selkään sattui, tms?

Eilen tein ja omasta mielestäni selkä pysy suorassa.Tein vielä lähes olemattomilla painoilla jotta oppii liikeradat kunnolla.Nytte sitte kummiski vihloo tuolta lapaluun seutuvilta niin maan perkeleesti.Puranan voimalla pystyy tuolilla istumaan.Mitenhän se nyt nuin huonua tykkäs?

niklas86 sanoi:
Hmm ? :confused: Millä tavalla rasittui? Kyllä selän ojentajat tekevät työtä sjmv:ssa, eli siltä rasitukselta ei voi välttyä. Vai meinaatko, että selkä pyöristyi ja selkään sattui, tms?

ei se sattunut, mutta jotenkin jännitty, ja sitten tuntu sen jälkeen, että olis tehny kovaa sarjaa sillä selällä. ja sitten vielä oli kipeet selkälihat, joten olin tehny sitä myös selällä, siis yläselällä. ei se sattunu, sillein kuten kaikissa abtronic mainoksissa, tai kun papoilla sattuu selkään, vaan se jotenkin jännitty niin paljon. piti istua hetki, jotta se paine lähti sieltä. en tiedä saitko mitään apua selvennykseen

KSENA sanoi:
ei se sattunut, mutta jotenkin jännitty, ja sitten tuntu sen jälkeen, että olis tehny kovaa sarjaa sillä selällä. ja sitten vielä oli kipeet selkälihat, joten olin tehny sitä myös selällä, siis yläselällä. ei se sattunu, sillein kuten kaikissa abtronic mainoksissa, tai kun papoilla sattuu selkään, vaan se jotenkin jännitty niin paljon. piti istua hetki, jotta se paine lähti sieltä. en tiedä saitko mitään apua selvennykseen

Pääongelma taisi olla nyt alaselässä mikä voi johtua esim. yksinkertaisesti vaan heikosta alaselästä josta päästäisiin taas siihen että keskivartaloa vahvistamalla saa paljon apuja kyykkyyn, maveen, sjmv:een jne. Mutta ite tein joskus aikoinaan normi mavea liian leveellä otteella jonka takia yläselkä pysyi jännittyneenä koko liikkeen ajan. Eli pidemmässä sarjassa yläselkä pysyi myös jännittyneenä pitkään ja vei voimia paljon, onneksi joku viisaampi huomautti asiasta ja rauta liikkui heti paljon kevyemmin. Siis tarkista ainakin että niin mavessa kuin sjmv:ssä otat niin kapean otteen että kädet ruikkuvat lähes suoraan alaspäin, jos kädet ovat selkeästi vinossa pelistä katsottuna liikkeen aikana eli ote on hartioita leveämpi tulee rasitusta yläselkään aika reilusti.

Mulla tulee selkä kipeäksi vain jos on liikaa painoa, vaikka tekniikka ihan kunnossa (samanlainen kuin muulloinkin). 90 kg ottaa selässä ja takareisissä ei tunnu melkeinpä mikään, 60 kg:lla saa tuntumapitoista sarjaa eikä selässä tunnu mikkään.

Eli kannattaa niillä pienillä romuilla opetella se liikerata oikeasti, muutenhan olisimme kaikki kuin :david:

olipa mahtava liike. tänään testasin ekan kerran ja kyllähän nuo reidet ja perse oli tulessa. Huomenna selviää kuinka tehokas liike oli kyseessä kun treenin kivut iskee aamulla ;)

Meikäläinen oli nyt salilla kiskomassa tätä maastavetoa suorin jaloin. Tekniikkani oli päin helvettiä. Tein liikkeen jalat lukittuna ja selkä pyöristyen. Eräs vanhempi harrastaja kuitenkin neuvoi minua hieman koukistamaan polviani, mutta selkä pyöristyi edelleen ikävästi. Olisko mitää hyviä vinkkejä miten selän saa pysymään suorassa ?

piidu sanoi:
Meikäläinen oli nyt salilla kiskomassa tätä maastavetoa suorin jaloin. Tekniikkani oli päin helvettiä. Tein liikkeen jalat lukittuna ja selkä pyöristyen. Eräs vanhempi harrastaja kuitenkin neuvoi minua hieman koukistamaan polviani, mutta selkä pyöristyi edelleen ikävästi. Olisko mitää hyviä vinkkejä miten selän saa pysymään suorassa ?

Mulla auttoi itseasiassa niinkin yksinkertainen juttu, että lopetin maahan katsomisen. Pysyy jostain syystä selkä/asento kasassa paljon paremmin, kun pitää katseen tiukasti eteenpäin kokoajan.

BadHair sanoi:
Mulla auttoi itseasiassa niinkin yksinkertainen juttu, että lopetin maahan katsomisen. Pysyy jostain syystä selkä/asento kasassa paljon paremmin, kun pitää katseen tiukasti eteenpäin kokoajan.

Tarvii harjotella tekniikka vaikka harjan varrella. Täytyy myös kokeilla tätä katseennostamista, mutta mielestäni katsoin kokoajan peiliin :(

E: Peilin eessä kokeilin harjan varrella ja nyt näytti olevan tekniikka ihan hyvän näkönen. Postailen huomenna vaikka kuvat suorituksesta.

tein muutaman kerran jalat ~30-40 cm toisistaan samoilla painoilla kun nyt ~10cm välillä ja nyt en saanut millään tuntumaa pakaroihin, ainoastaan alaselkä tuntui. osaako joku sanoa mikä vikana ? =/

Mitä hittoa? Polvien kohdalle? Mä oon melkeen aina venyttäny ton nilkkoihin asti?:eek:

kannattaa kokeilla tehdä ensin vaikka reidenkoukistusta ja sit sjmv. Itellä ainakin toimii paremmin valmiiksi "lämmitetyt" takareidet.

Mä onnistun siten, että ajatuksena on työntää perse taaksepäin, eikä ylävartalo alaspäin. Sama asiahan se periaatteessa on, mutta kun keskityn työntämään hanuria taakse, selkäni pysyy suorana.

Muuten kuinka alas tuo kannataa laskea? Siis 5-10cm polvista alaspäin vaiko maahan asti? Tätä oon miettyny jo kuinka kauan, enkä itse löytänyt vastausta tähän.

Muuten kuinka alas tuo kannataa laskea? Siis 5-10cm polvista alaspäin vaiko maahan asti? Tätä oon miettyny jo kuinka kauan, enkä itse löytänyt vastausta tähän.

Hyvin sä luet nuo ohjeet ekapostista :thumbs:

Bisley sanoi:
Aloitus asento ylhäällä ja jalat sopivan pienessä haaravälissä.
Purista pakarat rajusti yhteen ja jännitä reidet.
Vie tanko hitaasti reiden viertä pitkin polvien korkeudelle, selkä suorana ja jalat koukistaen niin, että painetta tuntuu reiden takaosissa.
Vedä tanko rauhallisesti takaisin ylös ja purista samalla ylhäällä taas rajusti pakaroita.

Toi että kuinka alas sen tangon pitää päästää riippuu mun mielestä ihan siitä kuinka suorana jalat on. Ite päästän just johonki polven alapuolelle, koska työnnän sen verran voimakkaasti persettä taaksepäin, jotta se venytys tuntuu takareisissä jo tossa vaiheessa. Tosin oon muutenki aika kankee, joten voi johtua siitäkin. Sopiva matka siis mihin tanko tulee laskea on siinä kohtaa ku takareisissä tuntuu kunnon venytys, se riippuu vähän asennosta missä kohtaa se tulee. Tietenkään tässä ei kannata jalat olla ihan tönkkösuorana ja jos en ite esim. työnnä persettä tarpeeks taakse niin pystyn hyvin laskemaan painot melkeenpä lattiaan asti, mutta silleen en saa sitä venytystä tuntumaan takareisissä vaan liike ottaa enemmänkin vaan selkään ja tuntuu muutenkin ihan luonnottomalta.

Hyvin sä luet nuo ohjeet ekapostista :thumbs:
Luinhan mä sen ekan posti, luulet sää että mää urpo oon? Lähinnä kyselin muiden mielipiteitä tuo on vaan Bisleyn mielipide, esim. Hulki tekee täydellä liikeradalla jossa painot koskettaa maata.

Se liikerata on niin yksilöllinen kuin olla ja voi, mutta tuo Bisleyn ohje on mainio aloittleijoiden osastolle, sillä ei itseään hevillä riko.

Suositut

Back
Ylös Bottom