Ei yliopisto ilmainen kaikkialla ole. Yksi mahdollinen rahoitusvaihtoehto olisi laina, joka myös motivoisi opiskelemaan huomattavasti nykyistä nopeammin. Tällä hetkellä Suomesta valmistuvat Euroopan vanhimmat maisterit, koska järjestelmä ei kannusta lainkaan valmistumaan nopeammin. Ja opintotuki on kuitenkin niin pieni, että se käytännössä pakottaa työskentelemään opintojen ohessa, mikä taas viivästyttää valmistumista.
Nimenomaan, juurikin näin.
En mä tarkoita että näitä ihannemuutoksia pystyttäisiin tekemään yhdessä yössä, tai kahdessakaan. Se on vaan vähän samanlainen ihanne yhteiskuntana, kuin kahdensadan penkki. Ei kumpaakaan saavuteta välttämättä koskaan. Se ei silti saa estää esittämästä vaihtoehtoa nykyselle yhteiskuntamallille. Vapaassa demokratiassa saanen kannattaa vapaata markkinataloutta..
Kiinnostaisi myös, mitä niillä mahdollisilla käteen jääneillä verorahoilla sitten tekisitte eli mihin niitä "tarvitaan"?
Johan mä taisin sanoa, että ihmisten omalle vastuulle pitäisi enemmin sälyttää taloudellista päätöksentekoa, eli jokainen järkevä eläkesäästäisi (osakkeisiin suorin sijoituksin) tulevaisuuttaan varten jne. Joku voi ylimääräsillä rahoilla ostaa vitun hienon auton, joku voi ryypätä ja joku voi mennä huoriin. Sinänsä se on jokasen 18 vuotta täyttäneen täysivaltasen aikuisen ihan oma murhe jos ei raha hyppysissä sillon pysyisi. Nykyään verotus tappaa tehokkaasti tuloista sen terävimmän kärjen, ja vaurastuminen on huomattavan vaikeaa. Se on väärin, koska aikuisia ei tarvitse holhota. Paitsi ns. pohjoismaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa.
Sinänsä oon kanssa sitä mieltä, että, koska me eletään demokratiassa, vieläpä maassa, missä sosialistisia tendenssejä on päässyt pesiytymään turhankin monen mieleen, maassa, missä on aina suurimpana huolenaiheena se miten heikoimminmenestyvät pärjäävät, ja missä pienituloisuus on kunnia, rahan tavoittelu suorastaan kauhistus, ja pröystäily kertakaikkisen nounou, missä on ihan oikeasti ihmisiä, jotka uskovat yhteiseen kassaan.. Missä on ihan oikeasti Sossuja ja Vasureita.. Siksi
Ei täällä maassa voida ikinä milloinkaan siirtyä lähellekään sitä mitä maalta haluaisin.. Ei ole mitään vaihtoehtoa. Suomesta kertakaikkiaan puuttuu oikeisto.
Verotus täällä on ihan helvetistä, ja kansa kannattaa sitä, kannattaahan se muitakin progressiivisia, parempituloisia rankaisevia maksuja, kuten päivähoitomaksuja ja sakkoja. Se on se tavallinen tyhmä tuulipuku, joka niitä vasemmistolaisia kannattaa, ja se on tosi kateellinen niille suurituloisille, jotka tienaa vaikkapa 2500 euroa kuussa, ja se on sitä mieltä, ettei kenenkään pitäisi olla niin rikas. Ja kun samanlaisia idiootteja jääriä on miljoona, ei kertakaikkiaan suomea voi muuttaa yksityistetyksi.
Suomessa vaan ei palkitse minkäänlainen elämässään eteenpäinyrittäminen, verotus tappaa sen parhaan terän. Verotus, jota käytetään ihan helvetisti siihen, mitä se kyseinen veronmaksaja ei ikinä kuunaan tarvitsisi. Markkinalähtöisesti palveluiden tuotanto sopeutusi ennenpitkään ihmisten maksukykyyn, joka samalla indikoi ihmisten tarpeen.
Ja edelleen, jos suomessa oisi maksullinen koulutus, siihen voisi ottaa lainaa vaikka 100 000 euroa, se kannustaisi opiskelemaan, ja sitäkautta tienaamaan enemmin tulevaisuudessa. Nykysellään koulutus ei maksa, mutta onko se sitten jotenkin maagisesti halvempaa maksaa vaikka 45 vuotta joka vuosi 15 000 euroa veroa valtiolle? mistä kustannetaan myös ne toiset koulutasot, mitä ei koskaan itse edes käytä? Entä jos ei voisi vähempää kiinnostaa opiskelu, yrittäjänäkin maksaa toisten koulutusta..
Sama pätee ihan jokaiseen muuhunkin julkiseen palveluun. Niistä maksaa, mitä käyttää, jos ei käytä ei maksa.. Paitsi täällä suomessa. Senlisäksi, jos jokainen saisi palkkaa sen mitä tulee ennen veroja, oisi niistä aika helppo säästää sivuun ainakin se osuus, mikä normaalisti menisi verotukseen, ja ei kummonen talousguru tartte olla että 10 prosentin vuosituoton niille saa, hyvin varovaisenakin 5%. Do the math, kummalla tavalla mahdollisesti vaurastuisi paremmin?
Niistä rahoista sitten kelpaa maksaa mahdollisia yllättäviä menoeriä.. Mitä nykysin joutuu maksamaan joka kuukausi vähintään satoja, ellei tuhansia euroja, vaikkei mitään tarvi välttämättä kymmeniin vuosiin kertaakaan.
Vähän ku oon laskenu, että kirkollisveron voisin itseltäni omalla kirkossakäyntitaajuudella korvata 1000 euron sisäänpääsymaksulla, ja jäisin taatusti vielä voitolle.
E: sitäpaitsi jos ihmisten tulisi ihan tuli perseenalla miettiä omaa taloudellista tulevaisuuttaankin, kasvaisi ja laajenisi suomalaisten julkisesti noteerattujen yritysten kotimainen omistuspohja älyttömästi. Tientenkin olen sitä mieltä että ainakin alle 50t mieluummin alle 100t jäävät pääomatulot pitäisi olla verovapaita.