Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Hiiret saivat rajattomasti ruokaa ja täydellisen lämpötilan,
Osa eli ylellistä elämää osa jengiytyi niitä kiinnosti vain väkivalta, syntyvyys romahti ja sukupuutto

Naaraat eivät enään osanneet kasvattaa jälkeläisiään

🤣

Jumala ei siis suunnitellut että Aatami ja Eeva söisi puusta. Aatami ja Eeva otti "oikeuden" omaan käsiinsä, ei kuunnellut Jumalaa, toimi vastoin Hänen tahtoaan, joka johti kärsimykseen ja kuolemaan. Samaa ihminen tekee jatkuvasti uudelleen ja uudelleen.
Voi jeesus kristus sun kanssa. Jumala on kaikkitietävä, se tietä joka ikisen ajatuksen ja teon etukäteen mitä sinä tulet tekemään syntymästä kuolemaan. Se tiesi tasan tarkkaan Aatamin ja Eevan toiminnan, sillä ei ole mitään merkitystä mitä me teemme koska huolimatta mitä me tehdään tai ei tehdä, jumala tietää etukäteen menetkö helvettiin vai taivaaseen.

"Laitanpa tohon puun ja omenan ja käärmeen, sitten noi saa päättää ottaako omenan vai ei, mä tiedän että ne ottaa koska niin tiedän". Tämän jälkeen teen niin, että kaikki tulevat ihmiset KÄRSIVÄT ja tiedän sen tarkalleen.

Ei jumala ole vain kukkasia ja koiranpentuja ja rakkautta, vaan se on syöpää, itsemurhia, tappoj...a, murhia, sotia, katastrofeja, kaikki se itse on suunnitellut ja tietänyt miten menee.
...puhut nyt synnin, eli Jumalan tahdon vastaisuuden aiheuttamasta tuloksesta. Sulla on nyt joku ihme ristiriita tässä logiikassa ja johtopäätöksissä. Jumala kyllä suunnitteli ja teki, hyvän paikan missä ihmisen oli hyvä olla, missä ei ollut kärsimystä ja kuolemaa, koska kärsimys ja kuolema ja kaikki siihen liittyvä, on synnin seurausta. Taas lähdetään siitä alkuongelmasta, eli syntiinlankeemuksesta, joka ei ollut Jumalan teko. Voit nyt droppaa ihan rauhassa nää ajatukset siitä, että Jumala olis suunnitellut pahuuden, kun toi ei pidä paikkaansa, mitenkään.

Viimeksi muokattu:
Onko sulla omia ajatuksia ollenkaan, koska siteeraat jatkuvasti muiden kirjoittamaa kirjaa?
Täh? No mistä sun tieto tulee? Ootsä esim. kehittänyt laboratoria-välineet, fysiikanteoriat jne. joita sitten käytät jokapäiväisessä elämässä? Kuinka paljon sä perustat ajatuksia yms. lukemaasi? Mä en ollut luomakunnan alussa, pakko mun on lukea se jostain mitä siellä tapahtu ja miks me ollaan tässä missä ollaan?

Voi jeesus kristus sun kanssa. Jumala on kaikkitietävä, se tietä joka ikisen ajatuksen ja teon etukäteen mitä sinä tulet tekemään syntymästä kuolemaan. Se tiesi tasan tarkkaan Aatamin ja Eevan toiminnan, sillä ei ole mitään merkitystä mitä me teemme koska huolimatta mitä me tehdään tai ei tehdä, jumala tietää etukäteen menetkö helvettiin vai taivaaseen.

"Laitanpa tohon puun ja omenan ja käärmeen, sitten noi saa päättää ottaako omenan vai ei, mä tiedän että ne ottaa koska niin tiedän". Tämän jälkeen teen niin, että kaikki tulevat ihmiset KÄRSIVÄT ja tiedän sen tarkalleen.
Edelleen, JUMALAN ENNALTATIETÄMYS EI OLE YHTÄKUIN PREDESTINAATIO. Koita nyt ymmärtää jo hyvä mies. Jumala ei ole sidottu aikaan, niinkuin jo mainitsin. Vastasin jo siihenkin, että vapaaseen tahtoon, jota rakkaus vaatii, vaaditaan vapaa tahto ja valinta. Tällanen liian yksinkertainen esimerkki: Ihminen ampuu toisen, onko vika aseessa vai ampujassa?

Uskon kuitenkin, että alkutotuus säilyi tiettyä sukulinjaa pitkin
alkutotuus on Raamatussa
Niin tätähän se usko tosiaan on, uskoa johonkin hyvin epätodennäköiseen ja hollywoodmaiseen "alkutotuuteen jota vain Avatar ilman taittaja.." eiku hetkinen, siis alkutotuus jota vain yksi verilinja pystyi pitämään elossa kun kaikki muut vaan hööpäili perkeleiden kanssa.

Mites muuten kun alkutotuus ilmeisesti väittää että maapallo ja universumi on vain 6000 vuotta vanha, mutta tiede kovin vahvasti on tästä eri mieltä. Olisikohan tuo alkutotuus sitten matkalla jotenkin kuitenkin vääristynyt?

Tai jos uskoo vanhaan testamenttiin ja Nefilimeihin ja muuhun, niin on kai pakko uskoa myös ilmestyskirjan monipäiseen saatanaan joka nousi merestä? Siis olen vain aidosti kiinnostunut kun joku 2 kalaa ja 1 leipä ruokki koko kansan juttu viel on vähä meh, menkööt, mutta se että on kuitenkin sitä mieltä että fyysisesti täällä on monipäinen perkele ja torvia ja pasuunoita paukuteltu ja tapettu ihmiskuntaa kerta toisensa jälkeen millon taudeilla ja tulvilla. Eikö _kaikkivaltiaan_ resetit sitten vaan onnistu ihmiskunnan kanssa. Kaikenlaista yrittänyt aina sukupuutosta jeesukseen.

Maailmassa on hyvää ja pahaa - siitä kaikki varmaan on samaa mieltä.

Luonnostaan luotuja miellyttäviä asioita on vaikka rakastaminen, lapsen saaminen, luonto esteettisesti ja kokemuksena on monelle hyvin täyttymyksellistä.

Luonnostaan on myös luotuja epämiellyttäviä ilmiöitä - vaikka synnytystuskat, kuoleman olemassaolo, eläinkunnan jako saalistajiin ja saaliseläimiin.

Sitten on mahdollisuus hyviin/oikeisiin valintoihin tai vääriin/pahoihin valintoihin.

Mä voin katkeroitua tai antaa anteeksi.. voin pyrkiä nöyryyteen tai ruokkia ylpeyttä. Voin laittaa rahan arvona ihmisten edelle - kaiken tämän mm. olen BTW jossain elämänvaiheessa tehnyt ja löytänyt synnin itsestäni. Voin himoita varattua naista tai kunnioittaen hänen miestään ja perhettään.

Vaikka olen Kristitty ja koen, että maailma ympärillämme on suureksi osaksi paha ja se ruokkii pahuutta ja aiheuttaa kiusauksia, niin tietenkin harjoitan subjektiivista itsereflektiota tehdessäni valintoja enkä pelkästään silloin vaan pysähdyn päivittäin ja katson kulkeeko elämäni oikeaan suuntaan vai onko sydämelläni/mielessäni vääriä asioita.

Omaa sisintään voi vilpittömimmin tutkia ihminen itse, kun sinne ei tiede tai toinen ihminen näe. Raamatussa muuten kerrotaan, että Jumala on ihmisen sydämen (sisimmän) tutkija.

Mulle vapaassa tahdossa ei ole mitään hankalaa hahmottamisen kannalta eikä se sodi Raamatun ilmoitusta vastaan päinvastoin.

Ihminen ei kuitenkaan kaikilta osin ole kykeneväinen tekemään aina oikein vaikka siihen periaatteellinen tahto olisikin. Synti turmelee ihmisen ja pelkkä kieltäminen ei toimi edes lapsiin - sen tietää jokainen vanhempi.

Aikuinen uskovainen ihminen saattaa kääntyä, tehdä parannuksen - haluta tehdä hyvää ja oikein ja silti huomata, että yhä tekee väärin.

Tämän voi myös ei-uskova testata itsestään ja siihen haastaisinkin jokaisen ihmisen. Laittamalla itselleen täydellisen, puhtaan ja hyvän lain eli toimintamallin jokainen tulee huomanneeksi ettei voi täyttää sitä mikä oikein olisi - tämä johtaa ymmärrykseen omasta turmeltuneisuudesta ja kykenemättömyydestä tehdä asiat oikein vaikka vapaa tahto onkin.

Ja vaikka ihminen kykenisikin pintapuolisesti pyhittämään elämänsä, niin sydämen sisimmät ajatukset ja mielihalut pysyy silti väärinä.

Jotain sanoittamatonta tapahtuu, kun ihminen kohtaa Kristuksen Jeesuksen - syntejä ei saada vain anteeksi vaan ihminen saa uuden sydämen, mielen ja voiman tehdä hyvää pysymällä Hänen yhteydessään. Kun tämän kokee, niin sen tietää ja uskoo.

Tarinat taivaasta ja paremmasta paikasta varmasti paljon lämmittäneet joskus tuhat vuotta tai kaksi sitten, kun elämä ollu suurelle osalle ihmisiä hirveetä paskaa, lapset ja äidit kuollu synnytykseen isolla prosentilla, taudeille ei oikein voinut mitään, ruttoja ja ties mitä. Loukkaannuit jotenkin niin olit rampa lopun elämää, taikauskoa ja tietämättömyyttä, nälänhätiä, alistusta ja orjuutta ja sotia. Keski-ikä 30v jos sitäkään. Varmasti ollut iso kysyntä ottaa mikä tahansa selitys että vähän helpottais, aivan kaamea ollut tietämättömyyden määrä verrattuna nykyiseen.

Olishan se ollu kiva jos jonkun uskonnon eepoksessa olis paljastettu insinööritieteiden ja lääketieteen salat tai totuus miten planeetan ja sen lajien historia menny, mutta eipä uskonnoissa mitään jumalaisia saloja olla paljastettu, vaan tietotaso tasan se mikä väestöllä silloin muutoin ollut.
Suuren tietämättömyyden aikaan uskonnon selkeytys ja mahtipontinen totuus ollut varmasti iso helpotus kuitenkin, niin saatiin jotain taikauskoa, pelkoa ja tietämättömyyden kirjoa pois ja annettua vähän toivoa tilalle.

Kun uskonnot heijastelee vanhaa tietämättömyyttä, niin sen väittäminen että tutkittu luonnontieteisiin perustuva tieto olis väärin, koska raamatussa tai jonkun muun uskonnon eepoksessa lukee muuta, niin come on. Eiku mun Pyhässä Kirjassa lukee että sotka muni maailman, ei voi olla x,y ja z tieteen tulos totta.
Saahan sitä uskoa mihin vaan, ei kaikkea yliluonnollisen kaipuuta tarvitse väkisin kieltää itsestään, mutta joku tolkku hyvä olla.

Edelleen, JUMALAN ENNALTATIETÄMYS EI OLE YHTÄKUIN PREDESTINAATIO. Koita nyt ymmärtää jo hyvä mies. Jumala ei ole sidottu aikaan, niinkuin jo mainitsin. Vastasin jo siihenkin, että vapaaseen tahtoon, jota rakkaus vaatii, vaaditaan vapaa tahto ja valinta. Tällanen liian yksinkertainen esimerkki: Ihminen ampuu toisen, onko vika aseessa vai ampujassa?
Vika on sairaassa sadistisessa jumalassa, hän tuon ampumisen tiesi ja järjesti. Sä et pysty tätä ikinä kiertämään edes viljelemällä hienoja sivistyssanoja. Olet hävinnyt tämän. Ja kaiken päälle, sulla on vain usko jumalaan, ei faktaa. Olet hävinnyt, palvot sairasta mielipuolta joka kaikenlisäksi on ihmisen keksimä satuolento. Usko ei ole faktaa, se on vain uskoa. Voit uskoa vaikka mitä, mutta se on vain uskoa.

Viimeksi muokattu:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei uskoa voi oikein edes järjellä selittää.. Siihen, mihin järki loppuu, siitä usko alkaa. 😇 Lapsen mielellä hyvä mennä eteenpäin.
Ei voikaan, koska se on uskoa ja satua, siksi rationaalinen ajattelu tuhoaa kaikki uskonnot, vain tietyn jonkinasteisen geenivirheen omaavat kuolemaa pelkäävät ihmiset keksii skitsofrenian tapaisesti päänsä sisään satuolennon helpottamaan kun ei ilman pärjää.

Uskoks Mike kristillisiin arvoihin, jotka sivuaa suoraan tätä aihetta eli:

Totuus, rakkaus, toivo, nöyryys (ei nöyristely) - jätetään usko tästä nyt pois off cause.

Älä tapa (murhaa), Älä varasta, Älä himoitse toisen omaa.

Kaikki minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille"

Vai oletko myös näitä vastaan ja jos olet, niin miksi?

Uskoks Mike kristillisiin arvoihin, jotka sivuaa suoraan tätä aihetta eli:

Totuus, rakkaus, toivo, nöyryys (ei nöyristely) - jätetään usko tästä nyt pois off cause.

Älä tapa (murhaa), Älä varasta, Älä himoitse toisen omaa.

Kaikki minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille"

Vai oletko myös näitä vastaan ja jos olet, niin miksi?
Ei noi liity uskontoon mitenkään. Tappamisen kielto on tullut yhteiskunnan mukana ja sitä noudatetaan. Rakkaus on tunnetila, ihmisen kemiaa, ei mitään muuta jne. MItään tekemistä noilla ei ole jumalan kanssa.

Tässä keskustelussa on paljon ollut esillä, että Raamattu olisi satukirja. Yleensä näin sanoo ihmiset, ketkä eivät ole millään tavalla Raamattuun perehtyneet, ja eivät tiedä siitä mitään. Raamatun kertomukset/tapahtuvat pohjautuvat ihan oikeisiin paikkoihin. Jokainen voi ne löytää kartalta tai käydä vaikka paikan päällä omin jaloin tunnustelemassa. Mutta mistä löydän esim. Muumi-sadun Yksinäisen vuoren, jos haluan sen huiputtaa? 😊

Ei noi liity uskontoon mitenkään. Tappamisen kielto on tullut yhteiskunnan mukana ja sitä noudatetaan. Rakkaus on tunnetila, ihmisen kemiaa, ei mitään muuta jne. MItään tekemistä noilla ei ole jumalan kanssa.
Sanoinko mä, että ne liittyy uskontoon?

En.

Mun kysymys oli selkeä ja suora - sulla on huono tapa laittaa sanoja ihmisten suuhun ja tulkita sanottua pidemmälle kysymättä kysymyksiä välissä.

Ei sun tarvitse vastata, jos et halua.

Rakkaus tarkoittaa btw. montaa asiaa - voisit esim. Kysyä mitä tarkotin kysymykselläni.

Rakkaus on usein valinta toisen ihmisen parhaaksi vaikka ei siltä tuntuisi tehdä eli rakkaus on myös arvo ja päätös ei vain tunnetila.

Mitä tulee rakkauteen tunnetilana, niin sekin jakautuu useisiin alalajeihin, joille on jokaiselle omat määritelmänsä.

Ja hyvänä esimerkkinä vaikka sana "salarakas", niin sillä mihin sanalla viitataan ei ole rakkauden kanssa mitään tekemistä - päinvastoin puhutaan rakkauden vastakohdasta.. rakkaus on otettu vaan osaksi sanaa jonkun toimesta mikä ei tietenkään tarkoita yhtään mitään tai muuta rakkauden todellista olemusta vaikka sitä yritetäänkin vääristellä.

Mutta mistä löydän esim. Muumi-sadun Yksinäisen vuoren, jos haluan sen huiputtaa?
Joo, One punch man on varmaan sitten todellista kun mä kävin sen kotitalolla. Samoin leffatkin on kaikki aitoja. Ehkä lapsellisin selitys sulla ikinä :D

Screenshot 2025-01-16 at 18.56.05.webp

Sanoinko mä, että ne liittyy uskontoon?

En.

Mun kysymys oli selkeä ja suora - sulla on huono tapa laittaa sanoja ihmisten suuhun ja tulkita sanottua pidemmälle kysymättä kysymyksiä välissä.

Ei sun tarvitse vastata, jos et halua.

Rakkaus tarkoittaa btw. montaa asiaa - voisit esim. Kysyä mitä tarkotin kysymykselläni.

Rakkaus on usein valinta toisen ihmisen parhaaksi vaikka ei siltä tuntuisi tehdä eli rakkaus on myös arvo ja päätös ei vain tunnetila.

Mitä tulee rakkauteen tunnetilana, niin sekin jakautuu useisiin alalajeihin, joille on jokaiselle omat määritelmänsä.

Ja hyvänä esimerkkinä vaikka sana "salarakas", niin sillä mihin sanalla viitataan ei ole rakkauden kanssa mitään tekemistä - päinvastoin puhutaan rakkauden vastakohdasta.. rakkaus on otettu vaan osaksi sanaa jonkun toimesta mikä ei tietenkään tarkoita yhtään mitään tai muuta rakkauden todellista olemusta vaikka sitä yritetäänkin vääristellä.
Mitä sä selität? Miten mä en uskois siihen ettei ihmisiä saa tappaa tai että onko rakkautta? Päivänselviä asioita. Älä tee liian vaikeeta kaikesta.

Back
Ylös Bottom