Sanotaan nyt alkuun, etten minä todellakaan markkinoi mitään näkemystä, yritän vain löytää rakennuspalikoita maailmankuvalleni, ja että tieteestä puhuttaessa ei tulisi ottaa lainkaan huomioon tulosten eettisiä, yhteiskunnallisia tai mitään muitakaan seurauksia, vaan nähdä tieto sellaisena kuin se on. Haluaisin lisäksi kunnon perusteluja, vaikka siitä kehumastasi pääsykoekirjasta, enkä olettamuksista johdettuja päätelmiä.
Väität siis, että älykkyystestit eivät kerro oppimiskyvystä vaan jo opituista asioista? Miksi juuri näin? Haluaisin edelleen kuulla eksakteja perusteluja. Olen jo mielestäni osoittanut, miten älykkyystutkimuksen kannattajien mukaan ÄO:lla voidaan keskimäärin kertoa paljonkin henkilön oppimisesta.
Olet aivan oikeassa, mutta kysehän onkin siitä, kuinka rajallinen tämä ympäristön mahdollistama kehityskyky on. Missä vaiheessa perimän "raja" tulee vastaan siitä huolimatta, että ympäristö olisikin paras mahdollinen?
Mielestäni kyseessä ei ole mutu, jos tarkoitit viittausta Ahmavaaran laskelmaan perimän vaikutuksesta. Sen kaksoistutkimusaineisto oli kuitenkin varsin laaja ja laskelmat on suoritettu normaalilla tilastomatematiikalla.
Miten oppimiseen oppiminen vaikuttaa ratkaisevasti älykkyystestaukseen, jos pysytään, kunnes toisin todistetaan, yleisessä näkemyksessä siitä, että älykkyystestit eivät mittaa pääasiassa
opittuja taitoja? Ratkaisumallien löytäminen (esim. testien harjoittelu) toki nostaa älykkyystestin tulosta jonkin verran, mutta pelkkä tehokas oppiminen ei hyödytä testissä millään lailla.
Höps, testien tuloksista masentuminen ei varmasti selitä testien ennustuskykyä. Olen kyllä kiinnostunut näkemään viitteitä, jossa näin väitetään. Testien tarkoituksena nyt ei ole rohkaista ihmisiä vaan kertoa heidän vahvuuksistaan ja heikkouksistaan, tuolla samalla perusteella voisi vastustaa esimerkiksi eriarvoistavia koulukokeita.
Koulun harjaannuttava vaikutus nostaa älykkyystestin tulosta varmasti jonkin verran, mutta se on vain yksi tekijä. Merkittävämpiä tekijöitä ovat luultavasti "välittömän muistin" (tarkoittaakohan tuo nyt sitten sensorista vai lyhytkestoista muistia) heikkeneminen (parhaimmillaan 20-34 vuoden iässä) (Ahmavaara 2001) ja kognitiivisten toimintojen hidastuminen aikarajoitteisissa testeissä. Mielestäni nämä kaikki seikat huomioonottaen on itse asiassa merkille pantavaa, ettei ÄO laske keskimäärin tuon enempää. *köhperimäköh*
Flynn-efektin syistä ei siis ole varmuutta. Ravinto on yksi tekijä, parantunut koulutus toinen. Varmaa on se, että se toimii vain tietyillä alueilla. Ratkaise arvoitus ja tulet kuuluisaksi.
En osaa sanoa juuri raketinkeksijöiden käyttämistä ratkaisumalleista, mutta ÄO nyt joka tapauksessa ennustaa kykyä löytää ne sopivat mallit, sitä paremmin mitä monimutkaisemmista onglemista on kysymys. On tosiaan aika julmasti sanottavissa, että kaikista ei voi kouluttaa rakettiinsinöörejä. Tiettyjen ammattien voidaan todeta edellyttävän keskimäärin tiettyä "vähimmäisälykkyyttä", joten voitaisiin raketinkeksijöiksi (todennäköisesti) kykenevien karkea osuus väestöstä laskea normitetusta normaalijakaumasta. "Unequal but fair."
Tuo "älykkyysgeeni" on aika turha olkiukko. Tiedät kai itsekin, että älykkyys on polymeerinen ominaisuus. Ja ihmistä voidaan aktivoida opettelemaan, mutta kaikki eivät silti opi - tai pikemminkin ymmärrä - kaikkia asioita.
No kun ihmiset
ovaterilaisia, ts. eriarvoisia eri haasteista selviämiseen. Tämän lapsikin ymmärtää. Tämän kieltäminen sen perusteella, että se jotenkin mystisesti vaikuttaisi ihmisarvoon tai jakoon voittajiin ja luusereihin, on juuri sitä, mitä heitossani tarkoitin Pyhää Yhteistä Ihmisyyttä syleilevällä humanismilla.
Miksi syytä erilaiseen menestymiseen ei saisi löytää? Eikö tämä estä tehokkaasti tämän: :wall: