Hivenen ohi keskustelun valtavirran, mutta asiaan liittyen ja herralle ominaisesta näkökulmasta Jussi Halla-aho käsittelee äo-artikkelin implikaatioita. Mielenkiintoista luettavaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tupla-J sanoi:Hivenen ohi keskustelun valtavirran, mutta asiaan liittyen ja herralle ominaisesta näkökulmasta Jussi Halla-aho käsittelee äo-artikkelin implikaatioita. Mielenkiintoista luettavaa.
Jees, muakin vähän ihmetyttää, että jos sillä ei ole mitään korrelaatiota ihmisen oikean fiksuuden kanssa, niin miten voi olla mahdollista, että ihmiset, joilla äo on vaikkapa 50 pienempi kuin minulla, tuppaavat olemaan poikkeuketta helvetin tyhmiä? Onko se jokin hassu sattuma?Dobermann sanoi:Mun mielestä toi sanonta, että älykkyyttä ei voi mitata, koska se on niin vaikeasti määriteltävää on samaa sarjaa kuin "Raha ei tuo onnea".
Ahmavaaran mukaan vuonna 2001 saatavilla olleen kaksoistutkimusaineiston perusteella perimän osuus on 95 % todennäköisyydellä 60-85 % (Ahmavaara 2001).
Mun mielestä tuo viittaa siihen, että Mensa saa testeistä 30€/kpl.kuljetusala sanoi:Mensan sivuilla joku kysyi että kun sai tuosta testistä 146 niin onko mahdollisuuksia saada mensan testistä 148 (eli päästä kerhoon) niin vastaus oli että kannattaa ehdottomasti tulla yrittämään joka viittaisi että ei tuo tieteen kuvalehden testi aivan humpuukkia ole.
Toikin on tietysti totta mutta mitä olen katsellut noita esim Ruotsin,Tanskan,Belgian ja Englannin Mensan sivuja ja niissä olevia harjoitustehtäviä niin samalla tyylillä ne on tehty kuin tuo tk testikin.Arvid sanoi:Mun mielestä tuo viittaa siihen, että Mensa saa testeistä 30€/kpl.
anticatabolic sanoi:Monimutkaiset älykkäät toiminnat eivät periydy samallatavoin kuin pituus tai kasvon piirteet tai hiustenväri.
kuljetusala sanoi:Snip
osku sanoi:Sulle ei taida kelvata todisteeksi afrikan mantereen kaaottinen tilanne? ;)
Mä näen ton kuitenkin vain sitä yhtä älykkyyden osa-aluetta mittaavana testinä joten en en mä nyt itseäni minään kuninkaana alkaisi pitämään vaikka tossa pärjäisikin. Lisäksi sen verran on omaa aivokapasiteettia tullut analysoitua muissa yhteyksissä että pidän sekä erittäin huonoa että erittäin hyvää tulosta hyvin epätodennäköisenä.vond sanoi:Testiin vaan jos siltätuntuu, mutta muista ettei välttämättä ole hyvä tietää jos on huomattavasti muita älykkäämpi.
Kerran vedin työhaastatteluun diplomin mukaan, kun mahdollinen työnantaja oli ihan heittona puhelimessa sanonut jotain tyyliin "ei tässä hommassa mitään Mensan papereita vaadita, mutta oishan sekin plussaa". Sain duunin, mutten kyllä muuten kehtaa tuollaista laittaa CV:seen tai muutenkaan ei-anonyyminä hehkuttaa. Työpaikan seinällä komeilee ainoana diplomina pikkusiskon antama sudenpentuarvonimigeneraattorin tuloste.kuljetusala sanoi:Toisaalta jos tosta nyt jostain ihmeen syystä (esim tietokonevirhe mittauksessa) onnistuis jonkun 150pojoa vetäsemään niin olisihan Mensan jäsenyys kiva lisä CV liitteksi mutta käytännön elämässä ja kommunikaatiossa ei siitä olisi mitään hyötyä.
No jos muuhun maailmaan verrataan, niin bantut ovat kyllä aika kaukana 'muusta maailmasta'. Esim. itä-afrikkalaisista löytyy ehtoja neekereitä jotka ovat geneettisesti melko lähellä esim. lähi-idän asukkeja olematta kuitenkaan mitään sekakansaa. Todella rasittaviakin tapauksia ita-afrikkalaisista kylläkin löytyy, kuten Afrikan sarven huippuosaajista olemme itsekin Suomessa saaneet huomata. Mutta kuten sanottu, iso manner - ei ole järkeä alkaa vertaamaan berbereitä ja bushmanneja keskenään vaikka molemmat ovat afrikkalaisia.AKV sanoi:Esim. bantut ovat geneettisesti huomattavasti "lähempänä" muun maailman väestöä kuin vaikkapa busmanneja.
rollerghost sanoi:Toisaalta olet sitä mieltä, ettei ÄO-testeistä ole mihinkään. Silti kuitenkin sanot, että testeillä voidaan erottaa koulukykyiset koulukyvyttömistä. Anteeksi, mutta eikö tuo ole hieman ristiriitaista?
Jos nämä perinteiset palikkatestit ym. ÄO-testit selkeästi antavat huonoja tuloksia kehitysvammaisille ihmisille, jotka pärjäävät normaalielämän askareissakin selkeästi keskivertojamppaa huonommin, niin eikö se jo kerro jotakin tämän testin toimivuudesta ja luotettavuudesta?
Miksi sanot, että ÄO:sta tehdään jokin mystinen ominaisuus. Kuka siitä on ikinä mitään mystista ominaisuutta tehnyt, sinä itse ehkä.
On vain testejä, jotka selvittävät jotakin päättelykykä yms. Tämä älykkyys vaikuttaa olevan sinulle elämää suurempi juttu, koska jumitat itsesi siihen niin voimakkaasti ja pyrit kumoamaan koko käsitteen olemassaolon. Mielestäni älykkyyttä ei edes tarvitse määritellä sen kummemmin, se on jo riittävää, että tiedetään testien perusteella suurinpiirtein ihmisen ajattelukyky, muisti ym. ominaisuudet, jotka testin tulokseen vaikuttavat.
Kuten joku jo totesikin sen suuntaisesti, että älykkyys on sitä, mitä testit mittaavat. Miksi asiaa pitäisi monimutkaistaa? Testissä joko pärjää tai ei pärjää, mutta pärjäämättömyys (tai mikään muukaan) ei ole hyvä syy kumota testin luotettavuutta.
Nimittäin minua alkoi ihmetyttämään se, että kun nyt miehet todistetusti pärjäävät naisia paremmin näissä perinteisissä älykkyystesteissä, niin ovat naiset ottaneet kilvekseen sosiaalisen älykkyyden. Miehet ovat tämän hyväksyneet ja pitävätkin ehkä keskimäärin naisia sosiaalisesti älykkäämpinä.
Kuitenkaan siinä aloittamassani ketjussa en ehtinyt huomata yhtään sosiaalista älykkyyttä naisilta. Tietysti asiaan vaikuttaa sekin, että naiset ovat täällä vähemmistönä. Jokatapauksessa siinä ketjussa jokainen osaa ottanut nainen otti joko herneet nokkiinsa, dissasi minua tai sitten lakaisi koko asian paskana maton alle. Tämäkö sosiaalista älykkyyttä?
No ei kai nyt "tavallinen kansa" noin yksioikoista ole, että älykästä ihmistä pidettäisiin kaikinpuolin hyvänä ihmisenä. Itse en ole ainakaan kovin usein moisiin käsityksiin törmännyt. Älykkyys on yksi ihmisen ominaisuus muiden joukossa, joka tosin korreloi voimakkaasti vaikkapa taloudellisen menestyksen kanssa, ainakin vapaammissa yhteiskunnissa.Hippa sanoi:Älykkyystesteistä on hyötyä. Testejä laaditaan mittaamaan ihmisten osaamista eri osa-alueissa. Ainoa ikävä puoli niissä on se, että niitä kutsutaan älykkyystesteiksi ja hyvä tulos on tavallisen kansan silmissä merkki siitä, että hyvän tuloksen saanut ihminen on kaikin puolin erinomainen ja muita parempi yksilö.
grimJester sanoi:Mene ihmeessä kokeilemaan tuota testiä. Se on samantapainen kun netistä löytyvät, vähän pitempi ja aikaraja vedetty niin ettei ehdi vastata kaikkiin tehtäviin. Tuskin se kenenkään maailmaa kaada jollei saa sitä 148:aa.