Omskakas sanoi:
Hohhoijjakkaa....
Mensan testi on vertailukelpoinen vain mensan testien kanssa. Se, korreloiko se jonkin abstraktin asian nimeltä "älykkyys" kanssa, jäänee sen määrättäväksi, kuka termin määrittää.
Testiälykkyys ei ole mikään muuttumaton ihmisen ominaisuus. Esimerkiksi harjoittelemalla älykkyystestejä voi omaa testitulostaan parantaa. Se, korreloiko testiälykkyys esimerkiksi elämässä menestymisen kanssa, on myöskin kyseenalaista. Arvatkaapa muuten, mikä oli maailman parhaiden shakinpelaajien keskimääräinen älykkyysosamäärä (Hakkarainen ym. "Tutkiva oppiminen..." teoksen mukaan)?
samaa kirjaa kahlaan itse läpi psykanlaitoksen pääsykokeisiin ja siinä on kyllä helvetin hyvin kerrottu miksi ihmisen älykkyys ei ole samalla tavalla mitattavissa kuin ihmisen hemoglobiiniarvot.
Suurin osa tämän päivän älykkyystesteistä perustuvat thurstonen seitsemään jo neljäkymmentä luvulla jakamaan eri älykkyystekijään 1.kielellinen ymmärrys 2. kielellinen sujuvuus 3. numeerinen kyk 4. avaruudellinen hahmottaminen 5.muisti 6. päättely ja 7. havaitsemisen nopeus.
Kaikki älykkyystestit edustavat enemmän oppimisen tuloksia kuin sitä, miten ihmiset oppivat uusia asioita. Nämä testit siis mittaavat enemmän sitä kuinka ihminen on oppinut vaadittavia kykyjä koulussa, sillä nämä testit mittaavat kouluoppimisen tavoin asiayhteydestä irrotetuja abstrakteja tehtäviä. Tämän takia ihmisen täytyy tänäpäivänä saada n 10% parempi tulos kuin 20-vuotta sitten saavuttaakseen keskimääräisen älykkyyden tason. Pahimmillaan ollaan metsässä jos ajatellaan tämän olevan jostain poikkeuksellisesta geneettisestä toiminnasta johtuvaksi tai lahjakkuudesta johtuvaksi, ja esimerkiksi kulttuurilla ja oppimisympäristöllä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Esimerkki omskakasin jo mainitsemasta "tutkivasta oppimisessa" mainitusta amerikkalaisesta älykkyystestistä 1920-luvulta. 1. Crisco is a: patent medicine, disinfectant, toothpaste, food product 2. christy matherson is famous as a: writer, artist, baseball player, comedian.
Älykkyys on uusimpien teorioiden mukaan kehittyvä ominaisuus, jota voidaan harjoittaa olosuhteissa, joissa luodaan valmiudet asiantuntemukselle ja tehtävässä vaadittaville tiedonkäsittelytaidoille. Ympäristöllä on ratkaiseva osa tässä ihmisten älyllisessä kehityksessä. Myös oppimisen säätelytaidot ovat tärkeitä. Jos uskot, että olet matemaattisesti lahjaton, todennäköisesti et edes pyri kehittämään ratkaisumalleja matemaattisiin tehtäviin, vetäydyt vastuusta, opettaja ei edellytä sinulta samanlaisia taitoja ja näin ollen olet matemaattisesti tyhmä. Tarkoittaako tämä siis sitä että et voi oppia matematiikkaa?
Menestyminen älykkyystestissä ei tarkoita sitä että olisit älykkäämpi yhtään missään muussa asiayhteydessä kuin kyseisessä älykkyystestissä. Menestyminen älykkyystestissä ei tarkoita sitä että nopea ratkaisu olisi älykäs ja paras ratkaisu vrt. raketinsuunnittelu. Alykkyystestissä menestyminen ei tarkoita sitä että älykkyytesi ei voi laskea tai nousta esim. kielellisten tai spatiaalisten ominaisuuksien harjoittelulla tai harjoittelematta jättämisellä ja ettei joku testissä huonommin menestynyt voisi menestyä sinua paremmin esim. kahden vuoden päästä. Ja kaikki teoriat älykkyyden pysyvyydestä ja perinnöllisyydestä ovat itseasiassa teorioita ihmisen koulutettavuudesta.
Kannattaa nyt vähän miettiä toimiiko ne aivot samalla tavalla kuin maksa josta voi mitata niitä arvoja.
edit ei ollut pelkästään omskakasille reply vaan ihan yleisesti