Subway

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jawhead
  • Aloitettu Aloitettu
Rypsiöljy
Linolihappo (omega-6) 22 %
Algalinoleenihappo (omega-3) 10 %

Arvot ovat noin-arvoja ja voivat jonkin verran vaihdella valmistusmenetelmästä riippuen.

Omegarasvojen saanti vaihtelee runsaasti. Omega-6-rasvojen lähteitä on paljon enemmän. Niitä saadaan piilorasvoina elintarvikkeiden mukana. Pahimmillaan suhde voi olla 20:1 eli saamme omega-6-rasvoja 20-kertaisen määrän omega-3-rasvoihin verrattuna.

Mitä näillä suhteilla on väliä? Yksinkertaistettuna ero on siinä, että tiedetään omega-6-rasvahappojen tuottavan kehossa tulehdusta ja kipua aiheuttavia yhdisteitä ja omega-3-rasvahappojen puolestaan lievittävän niitä. Tästä syystä jokaisen olisi siis syytä ymmärtää, että suhde 20:1 omega-6/omega-3 tarkoittaa suositustasoon (4:1) verrattuna viisinkertaista tulehdustekijöiden määrää tulehduksia hillitseviin nähden. Tällä seikalla on merkitystä myös kehonrakentajalle. Treenissä syntyy mikrovaurioita, kovassa treenissä joskus jopa runsaasti. Mikrovauriossa syntyy paikallisia tulehdustiloja, joiden täytyy korjaantua ennen seuraavaa treeniä. Jos tulehdustekijöiden määrää moninkertaistuu, miten palautumisen mahtaa käydä?

Kannattaisiko kasviöljyjen (omega-6-lähteiden) saantia vähentää yksinkertaisesti lisäämällä voin ja eläinrasvojen käyttöä, sillä voissa omega-6-rasvahappoja on vähän yli prosentin verran, kun taas rypsiöljyssä omega-6-rasvahappoja on yli 2,2 kertaa enemmän kuin omega-3 rasvahappoja? Eikö näin omega-3-rasvahappojen suhteellinen osuus paranisi ilman että niiden saantia lainkaan lisättäisiin?

Ja jos olet yhtään seurannut rasvakeskusteluja tarkemmin niin tällä hetkellä ainoa yksimielinen tulos mikä on saatu on se että rasvoja tulisi saada monipuolisesti. Eli vaikka liiallinen omega-6 rasvahappojen saanti onkin haitallista niin se määrä ei kokonaiskuvassa ole merkittävä.
Toisaalta toi 20:1 suhde on aika naurettavaa ylilyöntiä koska kuinka monella tulee järjetön määrä ns. piilorasvaa ruuasta? Ainakin omista safkoista mitä syön tulee maksimissaan 10-20g ns. piilorasvana.

Mutta tosiaan niinkuin alussa sanoin niin rasvatutkimus on tällä hetkellä todellakin niin lapsenkengissä että ei kannata mutkia vedellä suoriksi lukemalla rivien välistä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Rypsiöljy
Linolihappo (omega-6) 22 %
Algalinoleenihappo (omega-3) 10 %

Arvot ovat noin-arvoja ja voivat jonkin verran vaihdella valmistusmenetelmästä riippuen.

Omegarasvojen saanti vaihtelee runsaasti. Omega-6-rasvojen lähteitä on paljon enemmän. Niitä saadaan piilorasvoina elintarvikkeiden mukana. Pahimmillaan suhde voi olla 20:1 eli saamme omega-6-rasvoja 20-kertaisen määrän omega-3-rasvoihin verrattuna.

Mitä näillä suhteilla on väliä? Yksinkertaistettuna ero on siinä, että tiedetään omega-6-rasvahappojen tuottavan kehossa tulehdusta ja kipua aiheuttavia yhdisteitä ja omega-3-rasvahappojen puolestaan lievittävän niitä. Tästä syystä jokaisen olisi siis syytä ymmärtää, että suhde 20:1 omega-6/omega-3 tarkoittaa suositustasoon (4:1) verrattuna viisinkertaista tulehdustekijöiden määrää tulehduksia hillitseviin nähden. Tällä seikalla on merkitystä myös kehonrakentajalle. Treenissä syntyy mikrovaurioita, kovassa treenissä joskus jopa runsaasti. Mikrovauriossa syntyy paikallisia tulehdustiloja, joiden täytyy korjaantua ennen seuraavaa treeniä. Jos tulehdustekijöiden määrää moninkertaistuu, miten palautumisen mahtaa käydä?

Kannattaisiko kasviöljyjen (omega-6-lähteiden) saantia vähentää yksinkertaisesti lisäämällä voin ja eläinrasvojen käyttöä, sillä voissa omega-6-rasvahappoja on vähän yli prosentin verran, kun taas rypsiöljyssä omega-6-rasvahappoja on yli 2,2 kertaa enemmän kuin omega-3 rasvahappoja? Eikö näin omega-3-rasvahappojen suhteellinen osuus paranisi ilman että niiden saantia lainkaan lisättäisiin?

Siis voi jessus mikä kaveri! Sä kopioit netistä jonkun toisen tekstejä ja tosiasias sulla ei tod. näk. oo mitään vitun käryy mitä sä tänne ees plagioit?!?

Kyseessä on siis ravitsemusvalmentaja Timo Kososen artikkeli osoitteesta http://www.redram.fi/spesialisti/timo-kososen-artikkelipankki/rasvat-keta-kiinnostaa

Oikeasta kirjoittajasta vielä lisäinfoa:

Timo Kosonen, fytonomi, urheilu- ja liikuntaravitsemus

Timo Kosonen toimii Terveysopiston ravinto-opin pääopettajana. Tämän lisäksi hän toimii aktiivisesti luontaistuotealan ja urheiluravitsemuksen asiantuntijatehtävissä.

Timolla on laaja kokemus luontaislääketieteen alalta. Hän on mm. ollut perustamassa Sinunkaupat luontaistuotekauppaketjua (nyk. Life), jonka toiminnan johtajana hän työskenteli kymmenen vuotta. Timo on myös toiminut Fytonomi-yhdistyksen puheenjohtajana ja luontaistuotekauppiaana. Hän on kirjoittanut lukuisia ravitsemukseen ja urheiluravitsemukseen liittyviä artikkeleita alan lehtiin.

Timo suorittaa parhaillaan ravitsemustieteen ja liikuntalääketieteen opintoja Helsingin yliopistossa tavoitteenaan alan yliopistotutkinto.
Lähde: http://www.terveysopisto.fi/index.php?item=154

Eli kaverilla on taustaa liittyen luontaistuotealaan. Usein tämän koulukunnan kannattajat ovat tietyistä asioista eri mieltä länsimaisen lääketieteen edustajien eli lääkärien kanssa ( esim luontaistuotteet versus lääkkeet). Tämä ei tarkoita sitä, etteikö kyseessä olisi pätevä kaveri, mutta on hyvä muistaa hänen edustavan toista näkökulmaa "yleisesti" oikeina pidettyihin asioihin. Tämä sama ongelma pätee siis kaikilla tieteenaloilla ja näin ollen on lukijan tehtävänä medialukutaitoa sekä omaa asiantuntemustaan käyttäen löytää ja omaksua se itselle parhaiten soveltuva kultainen keskitie hyväksyen maailman kaaottisuuden. Eikä siis nähdä asioita naiivin mustavalkoisina, joissa on vain yksi tietty totuus. Enkä ole itsekkään muuta väittänyt, vaan kohtuus kaikessa on varmaan paras sääntö myös näihin ravintoasioihin. Aamen.

Jäätävä sanoi:
Siis voi jessus mikä kaveri! Sä kopioit netistä jonkun toisen tekstejä ja tosiasias sulla ei tod. näk. oo mitään vitun käryy mitä sä tänne ees plagioit?!?

Yleensä laitan loppuun mistä artikkeleista olen lainannut mutta en nyt laiskuuttani viitsinyt.
Taisi olla samantekevää, kun kuitenkin niputit kyseisen artikkelin kirjoittajankin huuhaa mieheksi.
Totta kai lainaan muiden artikkeleita ja tutkimuksia, eivät nämä mitään uusia juttuja, ole samoja asioita on käsitelty jo 80-luvun alusta lähtien, nyt ne vaan ovat yleisemmin hyväksyttyjä ja enemmän tapetilla.

Yksikään tiedemies ei keksi tai tutki asioita kokonaan omasta päästään ja joka ainoa artikkeli sisältää osia muiden aikaisemmin julkaisemista asioista, pitäisikö minun maallikkona kehitellä sinulle jotain uutta ja mullistavaa tutkimustietoa?

Jäätävä sanoi:
Kyseessä on siis ravitsemusvalmentaja Timo Kososen artikkeli osoitteesta http://www.redram.fi/spesialisti/timo-kososen-artikkelipankki/rasvat-keta-kiinnostaa

Oikeasta kirjoittajasta vielä lisäinfoa:

Timo Kosonen, fytonomi, urheilu- ja liikuntaravitsemus

Timo Kosonen toimii Terveysopiston ravinto-opin pääopettajana. Tämän lisäksi hän toimii aktiivisesti luontaistuotealan ja urheiluravitsemuksen asiantuntijatehtävissä.

Timolla on laaja kokemus luontaislääketieteen alalta. Hän on mm. ollut perustamassa Sinunkaupat luontaistuotekauppaketjua (nyk. Life), jonka toiminnan johtajana hän työskenteli kymmenen vuotta. Timo on myös toiminut Fytonomi-yhdistyksen puheenjohtajana ja luontaistuotekauppiaana. Hän on kirjoittanut lukuisia ravitsemukseen ja urheiluravitsemukseen liittyviä artikkeleita alan lehtiin.

Timo suorittaa parhaillaan ravitsemustieteen ja liikuntalääketieteen opintoja Helsingin yliopistossa tavoitteenaan alan yliopistotutkinto.
Lähde: http://www.terveysopisto.fi/index.php?item=154

Eli kaverilla on taustaa liittyen luontaistuotealaan. Usein tämän koulukunnan kannattajat ovat tietyistä asioista eri mieltä länsimaisen lääketieteen edustajien eli lääkärien kanssa ( esim luontaistuotteet versus lääkkeet). Tämä ei tarkoita sitä, etteikö kyseessä olisi pätevä kaveri, mutta on hyvä muistaa hänen edustavan toista näkökulmaa "yleisesti" oikeina pidettyihin asioihin. Tämä sama ongelma pätee siis kaikilla tieteenaloilla ja näin ollen on lukijan tehtävänä medialukutaitoa sekä omaa asiantuntemustaan käyttäen löytää ja omaksua se itselle parhaiten soveltuva kultainen keskitie hyväksyen maailman kaaottisuuden. Eikä siis nähdä asioita naiivin mustavalkoisina, joissa on vain yksi tietty totuus. Enkä ole itsekkään muuta väittänyt, vaan kohtuus kaikessa on varmaan paras sääntö myös näihin ravintoasioihin. Aamen.

Subit nyt kuitenkin ovat pääasiassa vehnäpullaa jyvillä tai ei ja niiden valkoiset vehnäjauhokuoret nopeimpia hiilihydraatteja eli ihan puhdasta roskaruokaa. Samoin niissä käytettävissä kastikeissa on helvetisti sokeria eivätkä salatin kastikkeiden öljyt ole tosiaankaan mitään neitsytöljyjä.

Yleensä laitan loppuun mistä artikkeleista olen lainannut mutta en nyt laiskuuttani viitsinyt.
Taisi olla samantekevää, kun kuitenkin niputit kyseisen artikkelin kirjoittajankin huuhaa mieheksi.

En sanonut huuhaamieheksi, opettele sä puolestas lukemaan. Osaltani tämä juttu on nyt loppuunkäsitelty.

Subit nyt kuitenkin ovat pääasiassa vehnäpullaa jyvillä tai ei ja niiden valkoiset vehnäjauhokuoret nopeimpia hiilihydraatteja eli ihan puhdasta roskaruokaa. Samoin niissä käytettävissä kastikeissa on helvetisti sokeria eivätkä salatin kastikkeiden öljyt ole tosiaankaan mitään neitsytöljyjä.
Tätä en nyt ihan ymmärrä, miksi ihmeessä tähänkin ketjuun pitää näiden jeesustelijoiden tulla pilaamaan tämäkin keskustelu?
Ja ennen kuin noin rankasti yleistät niin kannattaisi katsoa ravintoainetiedot subin sivuilta, yhdessä kastikkeessa on on yli 10g hiilihydraatteja lopuissa on alle 10g.

Ihan mielenkiinnosta että mistä tää sun viha subwayta kohtaan on tullut, koska sun puheet ei mihinkään faktoihin ainakaan perustu. Subin safkat on suhteellisen puhtaita loppujen lopuksi ja mitään "Piilo"(lisää tähän sopiva makroravinne) ne ei sisällä. Ja leipääkin saa valita parista vaihtoehdosta miten itse tykkää.

Tätä en nyt ihan ymmärrä, miksi ihmeessä tähänkin ketjuun pitää näiden jeesustelijoiden tulla pilaamaan tämäkin keskustelu?
Ja ennen kuin noin rankasti yleistät niin kannattaisi katsoa ravintoainetiedot subin sivuilta, yhdessä kastikkeessa on on yli 10g hiilihydraatteja lopuissa on alle 10g.

Ihan mielenkiinnosta että mistä tää sun viha subwayta kohtaan on tullut, koska sun puheet ei mihinkään faktoihin ainakaan perustu. Subin safkat on suhteellisen puhtaita loppujen lopuksi ja mitään "Piilo"(lisää tähän sopiva makroravinne) ne ei sisällä. Ja leipääkin saa valita parista vaihtoehdosta miten itse tykkää.

Olen VHH-dietillä ja kaikki ruuasta puhuminenkin kiristää ruuveja ;)
Toisaalta en ole ennen diettiäkään syönyt viime vuoden (2009) huhtikuusta lähtien yhtaan valkoisia vehnäjauhoja sokeria yms. nopeita hiilareita, en edes valkoista riisiä tai pastaa.

Siitä huolimatta sain vedettyä painoa ylös 18kg ja siitäkin tietysti osa rasvaa.
Ei tosiaankaan tarvitse syödä roskaruokaa tai juoda oljyä pullosta saadakseen painoa.
Olen syönyt subeja aikaisemmin ja ihan hyvää on mutta kirjoitin tänne vastaväitteen kun joku sanoi että kebab-liha + salaatti olisi jotenkin huonompaa ravintoarvoltaan ja subit jotain terveellistä purtavaa. Kebab-liha pelkän salaatin kera kun mielestäni sopii vaikka karppaukseen vai olenko väärässä?

Kun subeihin saadaan 100% täysvilja leivät ostan itsekkin niitä taas, pyydän vain sokerittoman kastikkeen tai lisään sen itse.

Älkää vetäkö hernettä nenään pullapojat... :D

No kyllä mä voin ihan hyvin vetää herneet nenään jos jollakin on pakottava tarve suoltaa paskaa. Ei sillä että olisin sun juttuja muissa ketjuissa hirveästi arvostanut.

Ihan offtopiccina, mulla ei ole mitään sua vastaan, mutta uskon että suhtautuisit eri tavalla jos päästäisiin juttelemaan ihan livenä.
Kattelin tuossa sun treenipäiväkirjaa ja uskon että mulla olisi sittenkin jotain tiedonjyvää sulle annettavaksi.
En tosiaan ole mikään ravintotieteilijä, mutta olen lukenut asiaa koskevaa aineistoa reilun 30 vuoden ajan.

Vaikka kuinka optimistisesti yrittäisin suhtautua asiaan, ei pulla muutu täysjyvärukiiksi tai päinvastoin.

Ihan offtopiccina, mulla ei ole mitään sua vastaan, mutta uskon että suhtautuisit eri tavalla jos päästäisiin juttelemaan ihan livenä.
Kattelin tuossa sun treenipäiväkirjaa ja uskon että mulla olisi sittenkin jotain tiedonjyvää sulle annettavaksi.
En tosiaan ole mikään ravintotieteilijä, mutta olen lukenut asiaa koskevaa aineistoa reilun 30 vuoden ajan.

Vaikka kuinka optimistisesti yrittäisin suhtautua asiaan, ei pulla muutu täysjyvärukiiksi tai päinvastoin.

Katoppa samantien mun treenipäiväkirjan päivämäärää ja juttuja mitä oon silloin kirjotellu tänne foorumille. Enpä hirveästi usko että sun jutuissa olisi hirveästi mitään mitä en ole jostain lukenut aikasemmin.

Mutta tartuin sun kommenttiin että haukuit suoraan subwayn kastikkeita sokerilla höystetyiksi vaikka niissä ei ole sokeria kuin ehkä ripaus pistetty sekaan, arvaa mitä se kertoo, se kertoo sen että et ollut kertaakaan vilkaissut niitä ravintotietoja ja oletit että se on paskaa. Ja tämä oli niinkuin sanoin pelkkää paskapuhetta. Jos haluat oikeasti olla vakuuttava niin mieti edes vähäsen mitä kirjoitat. Sun ikäs ja kokemukses ei kerro yhtään mitään koska 30 vuoden aikana moni asia on muuttunut ja täältäkin foorumilta löytyy ainakin yksi kaveri joka on minuakin nuorempi ja tietää näistä asioista enemmän kuin suurin osa tämän foorumin käyttäjistä. Kannattaa miettiä mitä sitä kirjottaa koska täällä kenelläkään ei ole mitään muuta ansioita kuin se mitä kirjoittaa ja millään muulla ei oikeastaan ole merkitystä.

^ Mieti nyt ihan maalaisjärjellä tuleeko ranskanleivästä tai patongista terveysruokaa, jos sinne heitetään vähän leikkeleitä ja halpaa salaatinkastiketta väliin.
Toki subi on terveellisempi kuin ranskalaiset perunat tai hodari.

^ Mieti nyt ihan maalaisjärjellä tuleeko ranskanleivästä tai patongista terveysruokaa, jos sinne heitetään vähän leikkeleitä ja halpaa salaatinkastiketta väliin.

Ei helvetti en jaksa enää edes yrittää. Jatketaan keskustelua siitä kuinka hyvää subit on eikä siitä onko se superfoodia vai ei.

Millä helvetillä ne subissa saa aikaiseksi sen "grillattu kananrinta"?? Grilliä se ei ole eläessään nähnytkään. Tuntuisi, että kanat on ensin keitetty suolavedessä ja sitten painettu raidat jollain kuumalangalla. Asiasta enemmän tietävät voisivat kertoa.

Sama "grilli"kusetus on toki yleistä monessa muussakin raflassa. Ensin puhutaan grillistä, mutta lopulta tuota onkin pariloitu. Jessus kun tulisi Suomeenkin oikeita grillileipiä - sellaisia kun JIMin kokkiohjelmissa on. 15h savugrillissä pyörinyttä nautaa jota sitten hakkeloidaan leivän väliin ja dipataan lihaliemeen :kuola:

Olen todennut että kotona pystyy tekemään (lähes) Subwayn tasoisia patonkeja esimerkiks tällaisella kaavalla:

- halkaise esipaistettu täysjyväpatonki -> uuniin paisto-ohjeen mukaiseen lämpötilaan
- tee kastike itse: esim. punaviinietikkaa, sinappia, hunajaa, sitruunamehua, vähän suolaa, mustapippuria ja oliiviöljyä -> viinietikka, sinappi, hunaja vispilällä tasaiseksi kulhossa, lisää oliiviöljyä sen verran että rakenne on "kastikemainen", tarkasta maku, lisää suolaa, mustapippuria, sitruunamehua tai vaikka chiliä maun mukaan
- pilko salaatit, mitä täytteeksi käytätkään
- lihatäytteet mielikuvituksen mukaan: valmiit leikkeleet käy hyvin, on tullut myös laitettua jotain "eilisiä" kananfilepihvejä aivan ohuiksi siivuiksi pilkottuina
- jos haluat patongin subwaytyyliin paahdettuna, niin kun patonki on ollut n. 5 min uunissa, lihat ja juustot päälle, hetkeksi takaisin uuniin kunnes juusto on sulanut
- ja sit ne salaatit kyytiin + kastiketta
- ja sit se patonki naamariin

On hyvää! Ja kastikkeesta ei ainakaan tarvi miettiä että mitä kaikkea siinä on. Kun sen itse valmistaa, tietää tasan tarkkaan mitä siihen laittaa. Ei ole hirveetä listaa e-koodillisia lisäaineita ja kastikkeesta saa joka kerta hieman erilaisen kun vähän vaihtelee öljyjä ja etikoita. Perinteisen Turun sinapin sijaan kannattaa myös kokeilla vaikka Dijon- sinappia, niin tulee silläkin vähän erilainen maku. Ja tuommoisen kastikkeen pyöräyttää oikeesti nopeasti.

Oman kokemuksen mukaan parhaat pikkusubit kotioloissa tulee Fazerin Myslisämpylöihin tehtynä.

Edit: Typot pois

Yksi kysymys Subwayn patongeista diggaaville:

Mä oon syönyt kahdesti Subin jonkun täytetyn patongin kun sellainen on mulle tuotu (en ole itse asioinut ko liikkeessä). Onko ne patongit pehmeitä oikeastikin vai lussaantuneet vaan matkan aikana (20min)? Mä olen tottunut syömään Picnicin patonkeja jotka on todella rapeita, ja pidän siis rapeasta kuoresta, mutta Subwayn patongeissa se koostumus on tosi pehmeä ja pullamainen, siis patongissa ei ole "kuorta". Eli onko niiden koostumus siis oikeastikin semmoinen normaalia pehmeämpi, sämpylämäinen?

Ihan hyviä olivat, eli muuten tykkäsin. Muistaakseni mä söin jonkun kalkkunabarbequesysteemin...

Niihin subwayn patonkeihin saa/pitää pyytää paahto, sitte on pinta rapee.. Ne heittää sen patongin hetkeks lämpööseen :)

Ja jos on kovin nestemäisiä aineosia ottanut siihen, mm. tomaattia ja relihkosti kastikkeita, ne imeytyy kyllä nopeasti patonkiin. eli lyhyenkin seisottamisen jälkeen pakkauksessa ollut patonki alkaa vettyä, oli paahdettu tai ei.
Sanottakoot silti, että picnicin patongit ovat yleisesti mielestäni kovempia kuoreltaan kuin subin, mutta paahdettuna ja suoraan syötynä ei pitäisi subin patongin olla kovin pullamainen, kuoresta ainakaan :)

Täytyypä kesäkuussa dietin loputtua käydä paikallisessa Subwayssa testaamassa tuo rapeus. Pitää ottaa sitten semmoinen paahtojuttu, mulle mielekkäämpää :)

Suositut

Back
Ylös Bottom