Starting Strength - 1-jakoinen perusohjelma aloittelijalle

Tuli lueskeltua noista 5 x 5 SF ja DF ohjelmista, mutta sain sellaisen käsityksen että parempi olla SS:llä ainakin puoli vuotta. 4 kuukaudessa elopaino on muuttunut 71kg -> 79kg ja esim. kyykky noussut 55kg -> 97½kg. Tällä ohjelmalla on vielä annettavaa, joten jatketaan vaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eli oon mennyt nyt ihan sekasin näiden 1-jakosten ohjelmien kanssa, osaisko joku neuvoo hyvän 1-jakosen mikä sopii käytettäväks dieetin kanssa?
 
Tuli lueskeltua noista 5 x 5 SF ja DF ohjelmista, mutta sain sellaisen käsityksen että parempi olla SS:llä ainakin puoli vuotta. 4 kuukaudessa elopaino on muuttunut 71kg -> 79kg ja esim. kyykky noussut 55kg -> 97½kg. Tällä ohjelmalla on vielä annettavaa, joten jatketaan vaan.
Ohjelmaa kannattaa käyttää tasan tarkkaan niin kauan kuin se toimii. Rippetoen ohje oli, että kun kyykky on resetoitu kolme kertaa, on tämä tapa treenata nähty. Aivan sama, meneekö siihen kolme kuukautta, vai enemmän - "jos se toimii, älä korjaa sitä."
 
Ja muistakaa, jos se kolmas resetointi kyykyssä tapahtuu 90kilon kohdalla, joku on mennyt mönkään...

Siis syöminen tai tekniikka. Todennäköisemmin syöminen. Eri asia on vaan sitten haluaako syödä satojen eurojen edestä bulkkisafkaa että jaksaa kyykätä kolme kertaa viikossa jatkuvalla progressiolla. Itse ainakin jouduin myöntämään ettei tämä sovi minun pääkopalle. Siis mitä ihmettä minä teen sellaisilla reisillä mitkä tämä ohjelma tuottaa? (muuta kun auon päätäni vaatekaupan myyjälle kun ei löydy farkkuja!) Ymmärrän toki kuinka kyykkääminen vaikuttaa koko kehon voimantuottoon ja kasvuhormoonin tuotantoon, mutta silti jätän mielummin kyykkäämisen kahteen tai yhteen kertaan viikossa jos profittina ei tarvitse syödä 4000kcal päivässä ja siitä vähemmästä ruokamäärästä jää luultavasti enemmän ravintoa "tärkeämmille" lihaksille. En halua kuulostaa RHP:ltä mutta fakta vaan nyt on että enemmistö saliharrastajista ei aloittanut tätä hommaa saadakseen metrin ympärysmitan reisiä.

Tai ehkä mä vaan olen katkera kun on luonnostaan isot & voimattomat reidet:) Ja äärimmäisen voimapainotteinen ohjelmahan tämä on joten ehkä menen tästä vaan tekemään 3x8 scott habaa.
 
Ohjelmaa kannattaa käyttää tasan tarkkaan niin kauan kuin se toimii. Rippetoen ohje oli, että kun kyykky on resetoitu kolme kertaa, on tämä tapa treenata nähty. Aivan sama, meneekö siihen kolme kuukautta, vai enemmän - "jos se toimii, älä korjaa sitä."

Päteeköhän sama Single Factoriin? Lineaarisesta progressiostahan kummassakin ohjelmassa on kysymys..
 
Mulla menee muuten hyvin tämän ohjelman kanssa, mutta penkki ei kulje sitten millään. Olisiko joku tukiliike rintalihaksille hyvä juttu? Ja jos olisi, niin mikä se voisi olla? Taljalla voisin vaikka kiskoa jotain..:puntti:
 
Mulla menee muuten hyvin tämän ohjelman kanssa, mutta penkki ei kulje sitten millään. Olisiko joku tukiliike rintalihaksille hyvä juttu? Ja jos olisi, niin mikä se voisi olla? Taljalla voisin vaikka kiskoa jotain..:puntti:
itse olen sitä mieltä, että kannattaisi ensin tarkistaa tekniikka.
 
Todennäköisesti tekniikassakin on vikaa, mutta luulisi että näin kevyitä painoja nostaa vaikka ilman mitään tekniikkatarkastuksiakaan. Olen kyllä lukenut noita penkkausketjuja ja koittanut ottaa opiksi mutta ei vaan kulje sittenkään.
 
Noniin eli ajattelin alottaa tän ohjelman mut ois pari kysymystä enne sitä. Eli täytyykö noita painoja lisätä toi 2.5kg joka treenis vai voiko jättää joskus välistä? Ja sit et täytyykö noita painoja lisätä toi 2.5kg vai voiko lisätä vähemmän jos mahdollista?
 
Noniin eli ajattelin alottaa tän ohjelman mut ois pari kysymystä enne sitä. Eli täytyykö noita painoja lisätä toi 2.5kg joka treenis vai voiko jättää joskus välistä? Ja sit et täytyykö noita painoja lisätä toi 2.5kg vai voiko lisätä vähemmän jos mahdollista?

Maalaisjärkeä saa käyttää. Kehityskään ei voi olla ikuista eli ei todellakaan ole pakko lisätä, jos tietää, että suuremmalla painolla ei onnistu. Tolla "2,5kg lisää joka treeniin" haetaan mielestäni takaa säännöllistä progressiota eli voit hyvin lisätä vähemmänkin painoa tankoon, jos 2,5kg on liikaa. Itse pyrin kuitenkin ohjelmaa tehdessäni noudattamaan ohjelmaa orjallisesti ja vasta ongelmatilanteissa käytin maalaisjärkeä ongelmieni ratkaisemiseksi. Näin neuvoisin omien kokemuksieni perusteella.

Joku kokeneempi voi tietenkin valaista asiaa tarkemmin, jos on ihan :anssi:.
 
Maalaisjärkeä saa käyttää. Kehityskään ei voi olla ikuista eli ei todellakaan ole pakko lisätä, jos tietää, että suuremmalla painolla ei onnistu. Tolla "2,5kg lisää joka treeniin" haetaan mielestäni takaa säännöllistä progressiota eli voit hyvin lisätä vähemmänkin painoa tankoon, jos 2,5kg on liikaa. Itse pyrin kuitenkin ohjelmaa tehdessäni noudattamaan ohjelmaa orjallisesti ja vasta ongelmatilanteissa käytin maalaisjärkeä ongelmieni ratkaisemiseksi. Näin neuvoisin omien kokemuksieni perusteella.

Joku kokeneempi voi tietenkin valaista asiaa tarkemmin, jos on ihan :anssi:.

Ok. Kiitoksia sulle
 
Tyhmä kysymys, mutta onko väliä missä järjestyksessä nuo sarjat tekee? Eli onko väliä teenkö aluksi lämmittelyt, sitten esim. kaikki kyykkysarjat peräkkäin muutaman minuutin tauoilla, vai vaihtelenko liikkeitä kyykky-penkki-mave-kyykky jne..? :rolleyes:
 
Mulla menee muuten hyvin tämän ohjelman kanssa, mutta penkki ei kulje sitten millään. Olisiko joku tukiliike rintalihaksille hyvä juttu? Ja jos olisi, niin mikä se voisi olla? Taljalla voisin vaikka kiskoa jotain..:puntti:

en "tukiliikkeistä" tiedä, mutta tee penkkipäivänä loppuun dippejä lisäpainoilla. Henkilökohtaisesti se on auttanut itselläni viemään asioita eteenpäin, kun isoja painoja nostellessa tuppaa itellä ainakin olevan nuo ojentajat (ja sitä kautta olkapäät), joista se nosto jää kiinni, ei rintalihakset.
 
Meinasin, että jos lisäis tohon perusrunkoon pystypunnerrusten kylkeen esim. 2-3x8 viparit sivuille. Kun tuo kaulan ja navan välinen alue (rintakehä) on kasvanut sitä tahtia, ettei sivuolkapäät näytä siinä kyljessä roikkumassa oikein miltään. Lisäksi piti kysyä onko rive yläselän massan lisäyksen näkökulmasta huonompi kuin pendlay row? (soudussa mulla ei sarjapainot ole juurikaan nousseet sitten aloittamisen)
 
risuranne, kattelin tota sun ekaa postia missä kerroit tosta 3x5 tekniikasta. Oon nyt just uudelleen alottelemassa puntin nosteluu, ni oisitkos millää viittiny heittää toho mulle soveltuvan tommosen ohjelman, ku mulla on vähä vaikee, mut ei mahoton nostaa penkkii ku joutuu repii ain painot mahalle ja mennä makaa ja siit alkaa nostelee, lisäks levytankoon ei nyt saa ku 46kg... Ja ennen ku punttailin ni vetelin protskuu palkkariks ja käytin myös creatiinii, eli oisko noi järkevä ottaa käyttöö ja ehk joku massa siihe kylkee, vai mikäs on mielipitees? Kiitos jo etukäteen jos viittit jeesata.
 
Back
Ylös Bottom