Starting Strength - 1-jakoinen perusohjelma aloittelijalle

Nyt on tasan kaksi kuukautta Starting Strengthiä takana. Teen Kethnaabin versiota, jossa siis rinnalleveto on korvattu soudulla levytangolla.

Ikä: 21
Pituus: 183cm

Tilanne 31.5.2010

Kyykky: 3 x 5 x 35kg
Mave: 1 x 5 x 40kg
Penkki: 3 x 5 x 40kg
Pysty: 3 x 5 x 25kg
Soutu: 3 x 5 x 30kg

Paino: ~87kg


Tilanne 30.7.2010

Kyykky: 3 x 5 x 110kg
Mave: 1 x 5 x 110 kg
Penkki: 3 x 5 x 72.5kg
Pysty: 3 x 5 x 52.5kg
Soutu: 3 x 5 x 57.5kg

Paino: 97kg


Tässä tulokset lyhykäisyydessään. Tilitän tässä kuitenkin hieman enemmän taustoistani, kokemuksistani, mitä olen SS:stä oppinut ja miten sitä kannattaa lähestyä...

Taustaa:

Innostuin kuntosalista lukioaikoina, kun äitini suositteli minulle samaa salia, missä itse kävi. Kävin tuolla salilla "nostelemassa painoja" parin vuoden ajan, eli tein erilaisilla laitteilla liikkeitä miten sattuu. En juurikaan tuona aikana lihasta tai kokoa saanut, olipa niihin aikoihin myös laihdutusjakso itselläni. Mutta tärkeintä, mitä jäi tuosta parin vuoden pilipalitreenistä käteen, oli kipinä saliharrastukseen.

Kului muutama vuosi, kun aloin taas innostua salihommista ja kaverini, jolla on usein "sisäpiirin tietoa" asioista, tutustutti minut tähän linkkiin. Kyseessä on siis Kethnaabin versio Mark Rippetoen Starting Strength -ohjelmasta. Lukasin koko threadin läpi ja innostuin ajatuksesta. Niinpä aloitimme kaverini kanssa kesällä 2008 SS:n vääntämisen, joka kuitenkin loppui jo noin 2,5 viikon jälkeen kurin, suunnittelun ja perehtymisen puutteeseen. Kuntosaliharrastus laantui taas...

Alkukesästä 2010 päätin, että nyt perkele mennään salille, eikä pelkästään "nostelemaan painoja" vaan treenaamaan täysillä, tuloshakuisesti, suunnitelmallisesti. Lähtökohtani oli sillä tavalla hyvä, että tiesin jo loistavasta Rippetoen ohjelmasta, joten sain käsiini alkuperäisen Starting Strength -kirjan, jonka luin ja josta imin tietoa itseeni kuin sieni. Kethnaabin artikkeli on hyvä, mutta Rippetoen kirjassa on eritoten liikkeisiin liittyviä ohjeita, joista minulla ei kesällä 2008 ollut tietoakaan. Luin kirjan ja artikkeleitä internetistä, ja maanantaina 31.5.2010 se kaikki alkoi, varman päälle, pienillä painoilla.

Kokemuksia:

Starting Strength on raskas, mutta toimiva ohjelma, kun sitä tekee säännöllisesti. Itse olen jättänyt treenin väliin vain kerran, nimittäin juhannusperjantaina, kun lähdettiin mökille. Mökillä pidin hauskaa, punttista silmälläpitäen, enkä rällännyt ja rellestänyt juhannusövereissä. Alkoholista lisää alempana.

Ohjelma ei toimi täydellä potentiaalillaan, jos uni ja ravinto eivät ole kunnossa. Oikeastaan tämä oli kompastuskiveni tuona lyhyenä kesän 2008 SS-kokeiluna: treeni oli kyllä hyvä, mutta uni ja ravinto mitä sattuu. Unta pitäisi lukemani mukaan saada 8-9h yössä, itselläni tuo on kyllä jäänyt 7h viikolla, viikonloppuisin sitten enemmän. Ravintopuoleni laitoin kokonaan remonttiin: aloin mm. syödä aamupalaa joka päivä, syödä muutaman tunnin välein sekä pitää kirjaa syömisistäni. En juo gallonaa maitoa päivässä, niinkuin Rippetoe itse neuvoo, mutta kuitenkin n. 2 litraa juon. Syön myös paljon lihaa enkä ollenkaan makeita herkkuja.

Olen syönyt yli kulutukseni, mikä tässä ohjelmassa on suotavaa. Tämä tarkoittaa lihaksen lisäksi myös pientä läskin muodostumista. Olen kuitenkin mielestäni syönyt hieman turhan paljon, joten tästä eteenpäin jatkan Starting Strengthiä pienellä kalorivajeella, syöden kuitenkin proteiinia vähintään sen 2g/rasvaton painokilo.

Toinen asia, mikä elämässäni muuttui, oli alkoholin käyttö. Opiskelijana minulla saattoi mennä alkoholia ennen reippaastikkin, mutta nyt en ole ottanut mitään päälle pariin kuukauteen. En pidä ehdottomuuksista, kuten tipattomista tammikuista, jolloin (kenties) alkoholisti sinnittelee kuukauden ilman viinaa ja sen jälkeen voi - valheellisesti - tuntea omantuntonsa puhtaaksi ja juoda loput 11kk vanhaan malliinsa. Tämä oma alkoholiton kesäni ei ole ehdottomuus: voin ottaa milloin haluan, mutta enpä ole halunnut ottaa, sillä treenistä tulee hyvä olo pitkäksi aikaa kun taas alkoholista vain siksi yhdeksi illaksi. En myöskään tupakoi tai harrasta muita päihteitä.

Magnesiumia kannattaa hankkia paremman pidon vuoksi, ainakin maastavetoon. Itselläni tuo raja tuli mavessa vastaan 95 kilossa, kun kädet hikosivat ja ote lipsui. Magnesiumia saa ainakin Helsingin Stockmannin urheiluosastolta, pala sitä maksaa 3€.

Lisäravinteista juon treenin jälkeen palautusjuoman, joka koostuu heraproteiinista sekä maltodekstriinistä, molempia noin desin verran. Syön myös multivitamiinia sekä kalaöljyä. Hyvä linkki lisäravinnetietouteen alempana.

Olen reitevä kaveri. Jalkani ovat lyhyet mutta paksut, käteni vain lyhyet :D Selkäni taas on pitkä. Moni sanoo, että tämäntyyppiselle kaverille kyykky ja penkki ovat helppoja, kun taas mave vaikea. Olen ehkä jotain tämäntapaista huomannutkin, mutta kaiken kaikkiaan jokainen liike tuntuu raskaalta, eihän tämä muuten tehokas ohjelma olisikaan. Pysty on raskain, kun kyykky tai yllättäen soutu kaikista helpoimmat.

Kaiken kaikkiaan ohjelma on toiminut hyvin, sarjapainot ovat nousseet sekä muutokset näkyvät myös kropassani. En kuitenkaan väitä olevani mikään sali-asiantuntija: edellinen teksti tulee omista kokemuksistani, ei kattavista ja tieteellisistä tutkimuksista. Kuitenkin, samanlaisia kokemuksia olen lukenut ympäri internetiä, ja väitänkin, että jos samansuuntaisia ohjenuoria noudattaa kuin minä, pääsee tällä ohjelmalla todella mukaviin tuloksiin. Katsokaa vaikka Rippetoen artikkeli, jossa kuvataan nuoren miehen puoli vuotta kestänyttä SS-jaksoa (kuvat mukana).

Tässä vielä tärkeimmät asiat pähkinänkuoressa:
- Ei skipattuja treenikertoja
- Yöuni 8-9h
- Ruokavalio kuntoon, aamupala joka päivä, kalorit yli kulutuksen sekä proteiinia paljon
- Alkoholin kulutus vähintään kohtuulliseksi

Linkkejä aiheeseen liittyen:
http://startingstrength.com/ - Rippetoen oma sivusto (artikkeleita, foorumit yms.)
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=998224 - Kethnaabin versio SS-ohjelmasta (tätä siis teen itse)
http://pogue972.blogspot.com/2006/04/sports-supplements-guide-for-beginners.html - Hyvä artikkeli lisäravinteista
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?p=401681611#post401681611 - Todella hyvä artikkeli bulkkaukseta ja diettauksesta

Toivottavasti kokemuksistani on pakkiksen lukijoille hyötyä :)

T. partis
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Huikee tulostasojen nousu noin lyheässä ajassa, partasuu! :eek: Itekin tein sillon tota Kethnaabin versiota. Sulla on kyl vähä toi soutu ja mave jäles noita muita. Mut tosi hyvä homma ku sait kaiken pähkäilyn jälkeen treenauksen aloitettua ja vielä ihan oikealla tavalla ;) Esimerkillisen hyvä tuo sun kirjoittama posti kans. Ja tosta pidosta maastavedos viel sen verran, että ootko kokeillu ristikkäisotetta? Toinen käsi myötä- ja toinen vastaotteessa. Vedät sillee kaikki raskaat sarjat, ja sit kierrätät niit otteit siten et joka treenis on kädet eri päin ku edellises treenis niin rasitus jakaantuu tasaisesti.
 
Huikee tulostasojen nousu noin lyheässä ajassa, partasuu! :eek: Itekin tein sillon tota Kethnaabin versiota. Sulla on kyl vähä toi soutu ja mave jäles noita muita. Mut tosi hyvä homma ku sait kaiken pähkäilyn jälkeen treenauksen aloitettua ja vielä ihan oikealla tavalla ;) Esimerkillisen hyvä tuo sun kirjoittama posti kans. Ja tosta pidosta maastavedos viel sen verran, että ootko kokeillu ristikkäisotetta? Toinen käsi myötä- ja toinen vastaotteessa. Vedät sillee kaikki raskaat sarjat, ja sit kierrätät niit otteit siten et joka treenis on kädet eri päin ku edellises treenis niin rasitus jakaantuu tasaisesti.

Kiitos rohkaisevasta vastauksesta! Tiedostan tuon maastavedon hienoisen jälkeenjääneisyyden. Olen ajatellut asian niin, että lisään siihen sen 5kg joka kerta (kyykkyyn 2.5kg), niin ne pysyvät täsmälleen samoissa lukemissa. Sitten kun kyykkyyn ei pystykään enää lisäämään 2.5g kerralla, maveen todennäköisesti vielä vitosia pystyy lisäämään, ja tilanne tasoittuu "normaaliksi" eli mave nousee korkeammaksi kuin kyykky.

Soudusta en osaakaan sanoa muutakun että teen sitä Pendlay Rowia eli selkä ~90 asteen kulmassa maahan nähden. Eilen tein 3x5x60kg soudun ja kyllähän siinä sai vääntää hiki hatussa. Laitan ensi kerralla tilaamani 0,5kg painot päihin, niin saan jenkkifoorumeilla suositellun mikrolatauksen käyttöön.

Käytän ristikkäisotetta ja magnesiumia maastavedosta, niin ote ei lipsu ollenkaan.

T. partis
 
Toisaalta nyt kun miettii, niin taidanpa lisätä maveen 10kg huomiseksi ja katsoa miten käy :D Ei se nyt niin raskaalta ole tuntunut.

Niin no, parempi ehkä kuitenkin tuo sun alkuperäinen nostosysteemi, et laitat 5kg maveen nyt ja toiset 5kg sit ens viikol, jos tanko nousee :) Pysyy se kehitys tasaisempana ja toivon mukaan jatkuvampana kun ei tee äkkinäisiä painonlisäyksiä.

Tuli tosta mavesta ja soudusta mieleen, et oiskohan niit et sul on yläselkä snadisti jäles? Ookko tehny leukoja kuinka? Paljo menee?
 
Niin no, parempi ehkä kuitenkin tuo sun alkuperäinen nostosysteemi, et laitat 5kg maveen nyt ja toiset 5kg sit ens viikol, jos tanko nousee :) Pysyy se kehitys tasaisempana ja toivon mukaan jatkuvampana kun ei tee äkkinäisiä painonlisäyksiä.

Tuli tosta mavesta ja soudusta mieleen, et oiskohan niit et sul on yläselkä snadisti jäles? Ookko tehny leukoja kuinka? Paljo menee?

Niin saattahan se 5kg lisäys olla parempi joo :D

En oo tehny leukoja, kuten en muitakaan apuliikkeitä, ohjelmassa yhtään.
 
Pakko kyllä nyt kysyä, että miksi aloittelijan kunto-ohjelmassa on dipit ja leuanvedot??

Ensinnäkin eihän tässä ohjelmassa ole kumpiakaan. Ne on mainittu vain apuliikkeinä.

Toisekseen, eikös dipit ja leuanvedot ole aika hyviä liikkeitä nimenomaan aloittelijalle? Jokainen varmaan kuitenkin on ainakin leukoja tehnyt ennen salilla käymisen aloittamista, ja ne ovat hyviä perusliikkeitä, jotka treenaavat paljon lihasmassaa kerralla. Tekniikkakin on helppo oppia.
 
En oo tehny leukoja, kuten en muitakaan apuliikkeitä, ohjelmassa yhtään.

Jaa. Ite tein silloin leukoi ja dippei, ku ne siinä Kethnaabin versios juurikin mainittiin. Mun mielest kannattais ne sinne ohjeiden mukaan lisätä :puntti:

Toisekseen, eikös dipit ja leuanvedot ole aika hyviä liikkeitä nimenomaan aloittelijalle? Jokainen varmaan kuitenkin on ainakin leukoja tehnyt ennen salilla käymisen aloittamista, ja ne ovat hyviä perusliikkeitä, jotka treenaavat paljon lihasmassaa kerralla. Tekniikkakin on helppo oppia.

Todellakin.
 
Jaa. Ite tein silloin leukoi ja dippei, ku ne siinä Kethnaabin versios juurikin mainittiin. Mun mielest kannattais ne sinne ohjeiden mukaan lisätä :puntti:

Toi on kyllä totta varmaan. Mutta mielestäni syyllinen löytynee itse sylttytehtaalta, eli ohjelmasta. Tämä versiohan on Kethnaabin, jossa rinnalleveto on korvattu soudulla. Rippetoe itse näkee soudun olevan hyvä liike vasta vähän pidemmälle edenneelle voimaharjoittelijalle, eikä sen takia suosittele sitä aloittelijan ohjelmaan. Toisin sanoen, alkuperäisen ohjelman mukaan eteneminen eli rinnallevedon tekeminen ja soudun jättäminen tämänkin ongelman ehkä korjaisi. Ei Rippetoe sitä sinne piruuttaan pistänyt.
 
Toi on kyllä totta varmaan. Mutta mielestäni syyllinen löytynee itse sylttytehtaalta, eli ohjelmasta. Tämä versiohan on Kethnaabin, jossa rinnalleveto on korvattu soudulla. Rippetoe itse näkee soudun olevan hyvä liike vasta vähän pidemmälle edenneelle voimaharjoittelijalle, eikä sen takia suosittele sitä aloittelijan ohjelmaan. Toisin sanoen, alkuperäisen ohjelman mukaan eteneminen eli rinnallevedon tekeminen ja soudun jättäminen tämänkin ongelman ehkä korjaisi. Ei Rippetoe sitä sinne piruuttaan pistänyt.

Paha sanoo. Ite tein Kethnaabin versiota dipeillä, leuoilla JA alkuperäisessa mukana olleilla rinnallevedoilla!! Toimi! :puntti: Tuo Rippetoen sinänsä hyvä ja yksinkertainen ohjelma keskittyy lähinnä yleiseen voimatasojen nousuun ja mun mielestä dippien ja leukojen lisääminen Kethnaabin ohjeiden mukaan tuo samalla kaivattua kehitystä käsille, vähentämättä kuitenkaan ohjelman tehoa. Luulen, että Rippetoe halusi pitää ohjelman vaan mahdollisimman yksinkertaisena.
 
Paha sanoo. Ite tein Kethnaabin versiota dipeillä, leuoilla JA alkuperäisessa mukana olleilla rinnallevedoilla!! Toimi! :puntti: Tuo Rippetoen sinänsä hyvä ja yksinkertainen ohjelma keskittyy lähinnä yleiseen voimatasojen nousuun ja mun mielestä dippien ja leukojen lisääminen Kethnaabin ohjeiden mukaan tuo samalla kaivattua kehitystä käsille, vähentämättä kuitenkaan ohjelman tehoa. Luulen, että Rippetoe halusi pitää ohjelman vaan mahdollisimman yksinkertaisena.

Se on hyvä että toimi! Otan varmaan noi dipit ja leuanvedot mukaan seuraavaan ohjelmaan, joka perustuu Texas Methodiin. Tuota alan vääntämään sitten, kun SS:stä ei pysty enää palautumaan. Vaihtanen samalla myös soudun rinnallevetoon.
 
Mä oon tehnyt tätä ohjelmaa jo muutaman rundin, ja nyt lähti taas uusi kierros käyntiin kesän hyvin satunnaisen salilla käynnin ja siitä seuranneen voimatasojen laskun jälkeen. Ajattelin ensin vaihtelun vuoksi kokeilla Arnoldin kuusikkoa, mutta sitten totesin, että miksi vaihtaa toimivaa ohjelmaa?

Kysyisin kuitenkin muiden mielipidettä tästä aiheesta: olisiko haittaa, jos ottaisi aloituspostissa mainittujen apuliikkeiden lisäksi pohkeet mukaan ohjelmaan volyymilla 2x10 kerran viikossa? Eli apuliikkeinä olisi dipit, leuanveto, vatsat, hauiskääntö, ja pohkeet. Ranskalaista punnerrusta en aio tehdä, koska ojentajat saavat kyllä ohjelmassa tarpeeksi rasitusta muutenkin. Kysyn siksi, että en ole aikaisemmin ottanut mukaan mitään apuliikkeitä.
 
MohiZ: Lisää vaan, eipä tuo haittaa. Tosin nua haukkarikäännöksetki on vähä niin ja näin, jos tekee noit leukoi vastaotteel.
 
MohiZ: Lisää vaan, eipä tuo haittaa. Tosin nua haukkarikäännöksetki on vähä niin ja näin, jos tekee noit leukoi vastaotteel.

Tehdään nyt varmuuden vuoksi habaakin vähän ;) Mielestäni hauikseni eivät ole kehittyneet juuri lainkaan, vaikka rintalihaksiin, reisiin ja ojentajiin, selkään yms. on tullut enemmän lihaa.
 
Tehdään nyt varmuuden vuoksi habaakin vähän ;) Mielestäni hauikseni eivät ole kehittyneet juuri lainkaan, vaikka rintalihaksiin, reisiin ja ojentajiin, selkään yms. on tullut enemmän lihaa.

Itsellä kyllä on hauis kasvanut tällä ohjelmalla, kuten muukin kroppa.

Otin tänään muuten itseäni niskasta kiinni ja vaihdoin soudut rinnallevetoon, niinkuin ohjelmassa kuuluukin tehdä. Tein 5x3x40kg, eihän se mikään muotovalio ollut, mutta ainakin sain yleisen idean, miten riveä tehdään! Ja on muuten paljon hauskempi liike tehdä kuin soudut.
 
Itsellä kyllä on hauis kasvanut tällä ohjelmalla, kuten muukin kroppa.

Otin tänään muuten itseäni niskasta kiinni ja vaihdoin soudut rinnallevetoon, niinkuin ohjelmassa kuuluukin tehdä. Tein 5x3x40kg, eihän se mikään muotovalio ollut, mutta ainakin sain yleisen idean, miten riveä tehdään! Ja on muuten paljon hauskempi liike tehdä kuin soudut.

Mäkin otan nyt tällä kerralla riven mukaan taas vaihteeksi. Aikaisemmin kun tein sitä, niin tuntui, että huonon tekniikan takia ei saanut sarjapainoja kasvatettua ihan haluttua tahtia. Nyt kokeillaan uudestaan. Silloin parhaaksi tulokseksi jäi 5x3x60kg.

Mä olen huomannut, että kaikki muu paitsi pohkeet ja hauis on kasvanut, joten ainakin mielenrauhan vuoksi haluan niitä ottaa nyt apuliikkeiksi tällä kertaa ;) Tietysti ei nuo pääliikkeidenkään sarjapainot mitään päätähuimaavia ole (vielä), mutta hiljaa hyvä tulee.
 
Pistän tämän nyt tänne, vaikka ehkä kuuluisikin aloittelijoiden peruskysymyksiin. Eli: Polvi on paskana. Sillä ei nosteta mitään vähiin aikoihin ja se pistää v-ttamaan. Olin tuossa melkein kuukauden huilijaksolla mutta nyt on pakko tehdä taas jotain. Eli kun en voi jaloilla nostaa oikeastaan mitään (en pysty kyykistymään) niin miltäs teidän asiantuntijoiden mielestä vaikuttaisi seuraava ohjelma kolmesti viikossa:

Penkki 3X5
Pystypunnerrus 3X5
Kulmasoutu 3X5

Lisäksi vuoropäivin hauis levytangolla 3X10 ja heti perään ojentajat taljalla 3X10.

Ja toisina vuoropäivinä unohdettais hauiskäännöt ja ojentajat ja tilalle tehtäis dippiä 3Xmaksimi.

Joka treeniin koittaisin lisätä painoa SS:n malliin ja kolmesti viikossa siis sama rääkki, poislukien nuo vuoropäivin vaihtuvat.

Lisäksi sitten vatsalihasliikkeitä sen mukaan kun jaksaa. Olisko mitään ideaa vai onko vaan typerä ajatus? Ajattelin että sais tuota yläkroppaa ainakin potkittua kontimeen sillä välin kun kinttu on käyttökelvoton.
 
Pistän tämän nyt tänne, vaikka ehkä kuuluisikin aloittelijoiden peruskysymyksiin. Eli: Polvi on paskana. Sillä ei nosteta mitään vähiin aikoihin ja se pistää v-ttamaan. Olin tuossa melkein kuukauden huilijaksolla mutta nyt on pakko tehdä taas jotain. Eli kun en voi jaloilla nostaa oikeastaan mitään (en pysty kyykistymään) niin miltäs teidän asiantuntijoiden mielestä vaikuttaisi seuraava ohjelma kolmesti viikossa:

Penkki 3X5
Pystypunnerrus 3X5
Kulmasoutu 3X5

Lisäksi vuoropäivin hauis levytangolla 3X10 ja heti perään ojentajat taljalla 3X10.

Ja toisina vuoropäivinä unohdettais hauiskäännöt ja ojentajat ja tilalle tehtäis dippiä 3Xmaksimi.

Joka treeniin koittaisin lisätä painoa SS:n malliin ja kolmesti viikossa siis sama rääkki, poislukien nuo vuoropäivin vaihtuvat.

Lisäksi sitten vatsalihasliikkeitä sen mukaan kun jaksaa. Olisko mitään ideaa vai onko vaan typerä ajatus? Ajattelin että sais tuota yläkroppaa ainakin potkittua kontimeen sillä välin kun kinttu on käyttökelvoton.

En kyllä mikään asiantuntija ole, mutta itse asiantuntijat sanovat että kannattaa kuntouttaa rikkinäistä raajaa aktiivisesti, niin saa sen takaisin peliin mahd. pian. Eli siis ei vain lepäillä laakereillaan, vaan aloittaa vaikka kyykkyjen tekeminen pelkällä tangolla tai jopa ilman tankoa, varovasti alkuun.
 
Pistän tämän nyt tänne, vaikka ehkä kuuluisikin aloittelijoiden peruskysymyksiin. Eli: Polvi on paskana. Sillä ei nosteta mitään vähiin aikoihin ja se pistää v-ttamaan. Olin tuossa melkein kuukauden huilijaksolla mutta nyt on pakko tehdä taas jotain. Eli kun en voi jaloilla nostaa oikeastaan mitään (en pysty kyykistymään) niin miltäs teidän asiantuntijoiden mielestä vaikuttaisi seuraava ohjelma kolmesti viikossa:

Penkki 3X5
Pystypunnerrus 3X5
Kulmasoutu 3X5

Lisäksi vuoropäivin hauis levytangolla 3X10 ja heti perään ojentajat taljalla 3X10.

Ja toisina vuoropäivinä unohdettais hauiskäännöt ja ojentajat ja tilalle tehtäis dippiä 3Xmaksimi.

Joka treeniin koittaisin lisätä painoa SS:n malliin ja kolmesti viikossa siis sama rääkki, poislukien nuo vuoropäivin vaihtuvat.

Lisäksi sitten vatsalihasliikkeitä sen mukaan kun jaksaa. Olisko mitään ideaa vai onko vaan typerä ajatus? Ajattelin että sais tuota yläkroppaa ainakin potkittua kontimeen sillä välin kun kinttu on käyttökelvoton.

en siis suosittele tässä mitään tekemään, kun en oikeasti tiedä loukkaantumisista, joten ota tämä vinkki niin sanotusti suolan kanssa...

Rippetoe joskus suositteli Bill Starrin Rehab ohjelmaa. lukaseppa ihan pikaseen tuosta perusperiaatteet läpi...

http://www.sugdenbarbell.co.uk/forum/bill-starr-rehab-protocol-for-muscle-injuries-5382
 
Mistähän johtuu, että penkki- ja pystypunnerruksessa vasempaan hauikseen vihloo (tarkempi kuva). Vihlonta alkaa penkkipunnerruksessa, kun tangon nostaa ja liikuttaa räkistä yläasentoon, laskuvaiheessa kipua ei tunne, ja ensimmäisen noston aikana vihloo taas. Sen jälkeen vihlontaa ei setin aikana tunne, ainakaan niin, että se haittaisi. Kipu poistuu n. tunti treenin jälkeen. En tee hauisliikkeitä, vaan pelkät ohjelman perusliikkeet ilman mitään lisäharjoituksia.
 
Back
Ylös Bottom