Joo, olen myös Starting Strength-henkisellä ohjelmalla mennyt viime elokuusta alkaen suurinpiirtein näin:
A
Kyykky 3x5
Penkki 3x5
RDL (olen pussy, enkä opetellut vielä riveä) 3x5
B
Kyykky 3x5
Pystypunnerrus 3x5
Mave 1x5
Punttitreenitausta ennen tämän aloittamista oli suht olematon. Vuoden verran ehdin vedellä yksjakosella, huonolla progressiolla ja paskoilla tekniikoilla kunnes luin Starting Strengthin. Tätä ohjelmaa aloittaessani olin Rippetoen Practical Programming -kirjassa esittämän
taulukon mukaan kaikissa muissa liikkeissä "Untrained" paitsi mavessa "Novice"
Kehitys ohjelman aikana ei ole ollut päätähuimaavaa, mutta osasyynä siihen on että treenikertoja duunin ym. takia keskimäärin 2/vko ja ruokailussakin olis parannettevaa. Täällä idässä kun noita "helposti vedettäviä" kunnon ruokia (rahka, raejuusto, paistijauheliha ym.) ei tunneta. Lisäksi progressio ainakin penkissä ja pystärissä on huipulla liian raju kun pienimmät lätkät on 2,5 kg. No, kuitenkin lineaarinen progressio vielä tuntuu purevan (1-2 resettiä per liike takana) ja tällä hetkellä mave on tuon saman taulukon mukaan "Intermediate", penkki ja pystäri "Novice".
Kyykky on edelleen "Untrained" ja riveä en ole vielä kunnolla vedellyt, vasta vähän kutitellut tekniikkaa. Tuohon kyykyyn laahamiseen vaikuttaa se että tekniikan kanssa on ollut aika hankalaa ja pienestäkin asentovirheestä polvet ilmoittelevat seuraavana päivänä. Nyt olen tullut siihen tulokseen että tekniikkaongelma saattaa johtua yläkropan kankeudesta. Jos menen kyykkyyn ilman tankoa, vaikka kädet ns. vartalon jatkeena, suoraan ylös, niin pääsen hyvään syvyyteen selän pyöristymättä. Kun taas laitetaan mikä tahanssa keppi niskaan, niin alaselkä alkaa pyöristyä juuri tuossa tuumaa ennen voimanostosyvyyttä ja lisäksi polvet saattavat liukua eteenpäin. Onko täällä muilla kokemusta vastaavasta? Olen 190 cm pitkä ja mulla on pitkä raajat, joten ei mikään nostajan ihannevartalo. Mavessa toki 205 cm syliväli auttaa.
Pari kk sitten vaihdoin salia ja nykyisellä ei ole lainkaan kyykkyräkkiä. Joten jouduin muokkaamaan ohjelmaa tähän:
A
OH-kyykky/Rive (vuorokerroin, rive pienillä tekniikka hioen)
Penkki
RDL
B
Etukyykky
Pystypunnerrus
Mave
Tuolla olisi tarkoitus mennä vielä muutama viikko, sitten parin viikon loma katkaisee touhut ja loman jälkeen painoja -20% sarjamaksimeista ja yritetään vielä ainakin 1-2 resettiä tällä perusohjelmalla. Oikeastaan toivon että ei ennen ens syksyä tarvis ottaa käyttöön mitään monimutkaisempaa ohjelmaa.
Olisko täällä ideaa että saisiko tuota takakyykyn puuttumista kompensoitua vielä nykyistä paremmin? Takakyykytöntä aikaa jatkunee tuonne kesän loppuun saakka, salia en sitä ennen valitettavasti vaihda. Salilla on Smith, mutta en usko että lähden sitä hinkkaamaan. Takakyykyn tekniikka kun muutenkaan ei ole vielä selkäytimessä, pelkään että Smithin jälkeen se pitäis taas opetella alusta. Kerran olen Smithiä kokeillut ja itseni lisäks kävi sääliks sen tangon puolesta kun oli kahlittu niihin kiskoihin. Mavea vois varmaan vedellä enemmän kuin yhden sarjan ja siirtää sen vaikka etukyykyn kanssa eri päivälle niin tulis edes hiukan voluumia raskaistakin liikkeistä. Ja sitten kun tuossa rivessä alan painoja nostaa niin pitää harkita tuon RDL:n tarkoitusta ohjelmassa uudelleen.
Kaiken kaikkiaan Rippetoen lähestyminen painoharjoitteluun sopii mun ajatusmaailmaan aika pirun hyvin. Suosittelen kaikille tutustumista, ainakin jos tavoitteena on perusvoiman lisääminen tai vaikkapa vaan sellainen yleinen kunnonkohotus kuten minulla.