Starting Strength - 1-jakoinen perusohjelma aloittelijalle

Muutaman viikon nyt tehnyt tätä ohjelmaa, ongelma on vain siinä, että nuo Pendlay-soudut ei oikein suju. En tiedä onko vaan kädet niin lyhyet, vai mistä johtuu, mutta joudun koukistamaan polvia tosi paljon jotta yletän siihen maassa olevaan tankoon. Sitten kun tuosta lähden sitä tankoa ylös kiskomaan, ottaa takareisiin aika hyvin, ja tuntuu että jalat väsyy ennenkuin selässä tuntuu juuri mitään.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muutaman viikon nyt tehnyt tätä ohjelmaa, ongelma on vain siinä, että nuo Pendlay-soudut ei oikein suju. En tiedä onko vaan kädet niin lyhyet, vai mistä johtuu, mutta joudun koukistamaan polvia tosi paljon jotta yletän siihen maassa olevaan tankoon. Sitten kun tuosta lähden sitä tankoa ylös kiskomaan, ottaa takareisiin aika hyvin, ja tuntuu että jalat väsyy ennenkuin selässä tuntuu juuri mitään.

Vai johtuisiko tuo takareisien huonosta liikkuvuudesta? Meikäläisellä ne ovat tosi tiukat, mutta oikeaoppisella keppijumpalla ja säännöllisellä venyttelyllä ne ovat vähän paremmat ja soudutkin sujuvat.
 
Vai johtuisiko tuo takareisien huonosta liikkuvuudesta? Meikäläisellä ne ovat tosi tiukat, mutta oikeaoppisella keppijumpalla ja säännöllisellä venyttelyllä ne ovat vähän paremmat ja soudutkin sujuvat.

Njaa, voisihan tuo tietysti tuostakin johtua, vaikka olen kyllä ollut siinä luulossa että liikkuvuutta löytyy. Takareidet kyllä kipeytyvät/menevät jumiin nykyään vähän kaikesta, pitääpä ehkä koittaa tehdä asialle jotain, esim. aloittaa taas venyttely. :rolleyes:
 
Muutaman viikon nyt tehnyt tätä ohjelmaa, ongelma on vain siinä, että nuo Pendlay-soudut ei oikein suju. En tiedä onko vaan kädet niin lyhyet, vai mistä johtuu, mutta joudun koukistamaan polvia tosi paljon jotta yletän siihen maassa olevaan tankoon. Sitten kun tuosta lähden sitä tankoa ylös kiskomaan, ottaa takareisiin aika hyvin, ja tuntuu että jalat väsyy ennenkuin selässä tuntuu juuri mitään.
Tähän sopii hyvin Rip:in kommentti souduista:
Mark Rippetoe sanoi:
My opinion about barbell rows is as follows: fuck barbell rows. Really. Fuck them. Stop wasting time worrying about barbell rows and get your deadlift up to 500. By then you'll have your own opinion and you won't have to worry about mine.
 
Onko minkäänlaista haittaa kehitykselle, jos tekee leuanvedon 3x viikossa varsinaisen treenin jälkeen.
Isot pojat väittää, jotta jos kovin tiukkoja sarjoja vetelee vaikuttaa penkkiin. Sittenhän sen näät kun kokeilet, jos alkaa penkki/pystypunnerrus tökkimään vähennät leuanveto kertoja/kovuutta.
 
Ajattelin alottaa tän ohjelman vuodenvaihteen jälkeen kun pääsen taas salille. Täs ny mietin, et haittaako päivittäinen lenkkeily tätä juuri ollenkaan?
 
Ajattelin alottaa tän ohjelman vuodenvaihteen jälkeen kun pääsen taas salille. Täs ny mietin, et haittaako päivittäinen lenkkeily tätä juuri ollenkaan?
No voihan se noita kyykkyjä vähän häiritä. Kyseessä nyt kuitenkin on voimaohjelma eikä kestävyysjuoksijan saliohjelma.
 
Täs ny mietin, et haittaako päivittäinen lenkkeily tätä juuri ollenkaan?
Kovasti omasta kunnosta ja treenitaustasta kiinni. Minulla lenkkeily tuntui haittaavan, joten päivittäin en olisi missään nimessä pystynyt vaan tarvitsin täysiä lepopäiviäkin.
 
No niin. Tänään tuli alotettua tuolla kyseisellä ohjelmalla ja aloituspainot on nämä:

Kyykky 3x5 60kg
Penkki 3x5 60kg
Mave 2x5 60kg(2x jottei tulis toispuoleinen selkä..)
Tein myös dippiä omalla painolla 2x8 kertaa.

Kuukauden tai kaks ajattelin kokeilla ja kertoa sitten tännekin tuloksia jos niitä on tullut.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=77636
Kirjottelin jo tuolla voiman puuttumisesta, toivottavasti tällä tulisi muutos asiaan.

Kuukausi reenailtu. Kyykyssä ollut taukoa polvien kipeytymisen takia joten jäljessä. Maveen olen lisäillyt 5kg joka kerta.


Kyykky 75kg 3x5
Penkki 70kg helppo 3x5, 72.5kg neljä toistoa ja -> Fail :D
Mave 2x5 90kg
Dippejä olen tehnyt tuntuman mukaan lisäpainoilla 2x10

Mites jos vaihdan nuo 3x5 -> 3x10:ksi? Meneekö liian tukkoon paikat vai oisko parempi jatkaa tota 3x5?
 
Kuukausi reenailtu. Kyykyssä ollut taukoa polvien kipeytymisen takia joten jäljessä. Maveen olen lisäillyt 5kg joka kerta.


Kyykky 75kg 3x5
Penkki 70kg helppo 3x5, 72.5kg neljä toistoa ja -> Fail :D
Mave 2x5 90kg
Dippejä olen tehnyt tuntuman mukaan lisäpainoilla 2x10

Mites jos vaihdan nuo 3x5 -> 3x10:ksi? Meneekö liian tukkoon paikat vai oisko parempi jatkaa tota 3x5?
Voit ottaa joku viikko vaihtelun vuoksi kymppejä jos haluat, mutta muuten tekisin kyllä pääsosin niitä vitosia mielummin.
Sun tulokset on niin paskat, että parempi kun jatkat vielä alkuperäisellä kaavalla. Jätä myös nuo dipit pois.
Mitä paskaa noissa tuloksissa on? Jokainen kehittyy omaa tahtiaan. Aika turhaa mun mielestä sanoa toisen tuloksia suoraan paskoiksi perustelematta mitään.
 
Ne ovat paskat, ja niin ovat minunkin. En vähättele ketään, mutta jos tulokset ovat tuota luokkaa niin kannattaa jättää se oma muokkailu väliin ja tehdä ohjelmaa niin kuin neuvotaan tai olla tekemättä ollenkaan. Tässä asiassa ei pidä ajatella ylikohteliaasti ketään kohtaan. Face the facts:

Jos ketjun lukee läpi, monessa kohtaa perustellaan aloituspostia myöten(jos ei jo suomennettuna, niin linkin takaa lontooksi), miksi aloittelijan ei kannata sörkkiä mitään. Ja jos tulostaso on tuollainen, kyseessä on aloittelija. Aloittelija kehittyy parhaiten tekemällä juuri niin kuin ohjelmassa on esitetty. Body-paskat erikseen, mutta niitä ei tässä threadissa käsitellä?

Ja omista, aivan mutasarjoissa olevista tuloksista mainittakoot:

Kyykky 85kg 3x5
Penkki 65kg 3x5
Rive 52,kg* 5x3
Mave 115kg* 3x5
Pystypunnerrus 42,5kg 3x5

* lukkojen painoa ei huomioida

Kiusaus on ollut minullakin, muiden aloittelijoiden lailla, aloittaa muokkaamaan ohjelmaa ja ottaa ties mitä liikkeitä mukaan, vaihdella sarjapainoja jne. Mutta lopulta funtsiessani asiaa, palaan aina ajatukseen, että parempi tehdä omaa kroppaa vielä ei-niin-hyvin tuntien, kuten kokeneemmat neuvovat. Suosittelen tätä muillekin kaltaiselleni noviiseille.
 
Ensimmäinen vastaukseni oli töksäyttävä ja provokatiivinen, mutta tuossa ylhäällä vielä lisäselvitys mitä tarkoitin :). Hyviä treenejä!
 
Ensimmäinen vastaukseni oli töksäyttävä ja provokatiivinen, mutta tuossa ylhäällä vielä lisäselvitys mitä tarkoitin :). Hyviä treenejä!
Joo ymmärsin kyllä pointin ja itsekin suosittelen tekemään ohjelman mukaisesti. Oli vaan tosiaan mun mielestä hieman tylysti ilmaistu se ensimmäinen vastaus kun kuitenkin alottelijoiden osiolla ollaan niin olisi mukava neuvoa vähän enempi kannustavaan sävyyn.
 
Joo, olet oikeassa. Sori siitä, tulee aina välillä nopeasti pikavastauksia kirjoittaessaan unohdettua mihin sävyyn kirjoittelee...

Loppuun aforismi: kenenkään tulokset eivät ole huonoja, ennen kuin niitä vertaa siihen, mitä ne voisivat olla...
 
Apuu

Mor! Olen aika aloitteleva kaveri käyny punttiksella noin 6kk ilman ohjelmaa, nyt ajattelin kokeilla ohjelman kanssa reenausta. nyt pari viikkoa vetäny tol 1 jakosella reenillä mis suurin osa jutuista on 3x5.
Mutta itestä tuntuis että liian vähän noit sarjoja tossa että jaksais enemmänkin, että kannattaako mun alkaa vetää esim. 5x5 sarjoja vai enemmän painoja että saa pää punasena vetää sarjat läpi ja samalla pieree vähän verta =)?
 
Back
Ylös Bottom